Poslední aktualizace: 8.4.2022 , svátek má

Vápencová Ostrá a Tlstá, Velká Fatra

Výstup na vápencové vrcholy v pohoří Velká Fatra

9.4.2008 | Otakar Brandos

Ostrá a Tlstá. Nádherné vápencové vrcholy v jihozápadní části Velké Fatry. Výstup na ně si bez nadsázky dovolím zařadit do první trojice nejkrásnějších túr Velké Fatry. Během ní se dostanete na snad nejkrásnější vrcholy Velké Fatry. Vůbec všechny túry v bradlové části Velké Fatry mají jedinečný charakter, který je podmíněn nejen nádhernou modelací terénu, ale i velkou vzdáleností od nejbližších lidských sídel, velkou členitostí terénu i fantastickými výhledy.

Skalní okno a výstup na Ostrou

Ostrá

Na tuto túru se vydáme z obce Blatnica (500 m), do které se snadno dostaneme autobusem z Martina. Z autobusové zastávky pokračujeme po zelené značce kolem pomníku SNP a přírodního amfiteátru do Blatnické doliny. V podstatě až na rozcestí s Juriášovou dolinou jdeme po zpevněné lesní cestě.

Ještě před tím si ale můžeme prohlédnout Skalní okno v Blatnické dolině, které vzniklo zvětráním méně odolných vápencových vrstev v místním horninovém podloží a nachází se po levé straně cesty. Na následujícím rozcestí odbočíme na žlutou značku a strmým stoupáním pokračujeme Juriášovou dolinou k vrcholu Ostré. V první třetině doliny narazíme na malý skalní práh, který obcházíme zprava.

Podzimní les

Dalšími četnými serpentinami se konečně dostáváme na rovnější otevřený úsek, ze kterého se otevírají jen omezené pohledy na okolní vrcholy. V minulosti se tady páslo, což dokladují dnes již téměř nepatrné pozůstatky několika salaší. Cesta v těchto místech uhýbá doleva a opět strmě stoupá. Obchází zbytky ohrady na jižním svahu Ostré.

Konečně se otevírají pořádné rozhledy, ale také pohledy na jednotlivé skalní věže a další skalní útvary v masívu Ostré. Na rozcestí se zelenou ještě pokračujeme vlevo až na vedlejší vrchol Ostré (1 247 m). Odsud je to jen skok na hlavní vrchol. Před tím však musíme zdolat skalnatější úsek a protáhnout se skalním oknem, za kterým se teprve nachází samotná vrcholová plošinka.

Přes Bogľov kopec a Ľubenú na Tlstou

Výhledy jsou jedinečné. Vystupují tady jednotlivé skalní útvary Ostré, ale také se odkrývá pohled na Tlstú na severu s jejími mohutnými a nezaměnitelnými skalními římsami a galeriemi. Z vrcholu se vrátíme zpět na rozcestí a pokračujeme po zelené značce nejprve na Bogľov kopec (1 280 m) a pak na Ľubenú (1 414 m). Její vrchol zdobí mohutné skalisko porostlé stromy relativně malého vzrůstu. Přesto se z něj otevírají fantastické pohledy zejména východním směrem, což nakonec dokazuje i barevná panoramatická fotografie v místopisném seznamu.

Z Ľubené se pak krátkým a mírným sestupem dostaneme na Tlstú (1 373 m), ze které si můžeme prohlédnout jižní a západní panoráma. Na vrcholu se nachází schránka s vrcholovou knihou, do které se můžeme po namáhavém výstupu zvěčnit. Pořádné výhledy se otevírají jen k jihu na masív Ostré a Drieňku a k západu do Turčianské kotliny.

Sestup z Tlsté

Z vrcholu Tlsté se pak vrátíme kousíček zpátky k místu, kde je i za parného léta slabý pramen a "brouzdaliště" lesní zvěře. Tady odbočíme vpravo po modré značce směrem na rozcestí Muráne a do Konského dolu, kterým vede Chodník Janka Bojmíra.

Velká Fatra, průvodce

Zpočátku je chodník poněkud strmější s menšími skalními prahy. Pak vede téměř po vrstevnici až na rozcestí se žlutou značkou vedoucí sem z Ostré (rozcestí Muráne). Další sestup je sice strmější, ale bez větších technických problémů.

Ve střední částí doliny procházíme kaňonovitým úsekem Konského dolu, dále již jen po širokém chodníku hustým smrkovým lesem. Na asfaltovou cestu v Gaderské dolině se dostaneme kousek nad kempem. Kolem něj se pak dostaneme nazpět do Blatnice na autobus.

Ostrá Kousek pod vrcholem Ostré

Druhou z možností byl sestup po modré Vápennou dolinou. Chodník je ale dočasně uzavřen, neboť jeden z exponovaných úseků je ve špatném stavu. Pro případ, že by ale byl v blízké budoucnosti zpřístupněn si jej také popíšeme. Z vrcholu Tlsté pokračujeme zhruba směrem na severozápad po jeho travnatém úbočí, kde se otevírá pohled na skalní stupně tohoto masívu.

Brzy se dostaneme do lesa, kterým chodník kličkuje v četných serpentinách. Na několika místech se otevírají i krásné výhledy. Nad jeskyní Mažarná začíná nejstrmější a nejexponovanější úsek sestupu. Jsou tady neuměle nadělané schody a část tohoto úseku je zajištěna řetězy. Ale chodník je tady opravdu ve špatném stavu, navíc tady občas padá skalní suť.

Panoráma, Velká Fatra Tlstá z Ostré

Chodník se pak krátce narovnává a vine se podél skalní stěny až k mohutnému portálu jeskyně Mažarná. Tu nemůžeme v žádném případě přehlédnout, neboť vchod je skutečně impozantní a navíc označen tabulí. Tady pak chodník opět strmě zamíří vpravo dolů v četných serpentinách, až konečně přicházíme na celkem kvalitní asfaltku Gaderské doliny. Kousek napravo je vidět zříceninu hradu Blatnica, my ale zamíříme vlevo do obce Blatnica.

• Obtížnost: středně těžká až těžká túra
  • Čistý čas chůze: 7 až 7 a 1/2 hodiny
  • Celková délka túry: 8 až 9 hodin
  • Délka trasy: 17,5 km
  • Celkové převýšení: výstup i sestup 1 000 m
  • Základní trasa: Blatnica - Blatnická dolina (1/4 h) - Juriášova dolina (1 a 1/4 h) - Ostrá (2 a 3/4 h) - Ľubená (4 h) - Tlstá (4 a 1/4 h) - Gaderská dolina (6 a 1/2 h) - Blatnica (7 h)

Hora Tlstá, turistická mapa

2xsuhlas (Karol, 11.04.2008, 21:51 )
Dovolim si suhlasit s OB aj Petrom. Harmaneckym mapam sa sice neda uplne verit, ale ani tie ostatne nie su lepsie. Osobne tuzim po mapach, ake vydavaju napr. v Rakusku - co je psano, to plati. Harmanecke mapy vsak napr. voci mapam Shocart maju navrch prehladnost a uvadzanie nadmorskych vysiek obci a miest...

+ Za bradly Velké Fatry, Ostrá, Tlstá, Drieňok
+ Výstup na vrchol Ploská
+ Přechod hřebene Velké Fatry
+ Turistický průvodce Velká Fatra a Šípska Fatra
+ S medvědy v zádech, setkání s medvědy ve volné přírodě