Poslední aktualizace: 22.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na nejvyšší horu v Řecku - Mythikas (Olymp)

Túra na nejvyšší horu v Řecku - Mythikas (Olymp)

Túra na Olymp, nejvyšší vrchol Řecka, sídlo dávných bohů (1)

10.9.2017 | Martin Szwejda

I když se mi v letošním roce přespříliš nedařilo realizovat toliko treků, co v roce minulém, na období dovolené jsem byl odhodlán pokračovat v plnění svého několikaletého plánu "zdolání nejvyšších vrcholů, jednotlivých evropských států." Do merku mi pro letošek padlo Řecko, starověký stát s historií sahající do období antiky (i dříve) a národem, jenž se stal kolébkou civilizace v Evropě.

Pohled na Zonariu

Jako voda na mlýn mi pro letošek přišel do hlavy Mythikas. Mohl jsem tak spojit příjemné s užitečným… Vytáhnout přítelkyni k moři, protože u něj ještě nikdy nebyla a zároveň zdolat tuto bájemi opředenou horu. Vždyť Olymp má pro Řeky až posvátný význam. Dle řecké mytologie je sídlem bohů: Dia, Afrodité, Héry, Athény a dalších.

Na začátku plánování výstupů, jsem jako vždy studoval různé zdroje, abych se nepouštěl do zcela neznámých vod. Převážně jsem čerpal z nevyčerpatelné studnice informací - internetu, která je sice, ne vždy úplně důvěryhodná, ale poslouží skvěle.

Čtěte také: Olymp; k sídlu řeckých bohů

Ze serveru mapy.cz jsem zjistil, že by mě měla čekat výstupová trasa dlouhá 20,4 km s celkovým stoupáním 3 800 metrů. To mě celkem vystrašilo, protože jsem si nedokázal představit, jak takovou štreku zmáknu dojít ještě zpět. Takže jsem tak trochu počítal s tím, že budu muset přespat na nějaké horské chatě, což potvrzovala i většina článků od autorů na internetu.

Další varianta byla dopravit se (nějak) na parkoviště u chaty Prionia (1 100 m), odtama podniknout výstup, sestup následně na stejné místo a opět se přepravit zpět… Takže dovolená mohla začít.

Přeprava do Řecka

Celou dovolenou mám v plánu uskutečnit ve vlastní režii. Nakonec každou svou dovolenou jsem takto naplánoval i uskutečnil. Takže na internetu jsem našel autobusovou linku, jenž jezdí z Prahy (či Ostravy) až do Athén, a to pravidelně jednou týdně (přes léto dokonce 2×). Jedná se o společnost Korona travel. Zpáteční lístek vychází na 4 350 Kč. Přes server booking.com jsem rezervoval pobyt ve vesnici Litochoro v penzionu Olympos.

Cestu začínáme v Ostravě před budovou hotelu Nikolas, kde sídlí i CK Nikolas tour. Relativně pohodlný mikrobus nás přes Opavu, Krnov, Bruntál a Olomouc přepravuje do Brna, po cestě nabírá další spolucestující.

V Brně přestupujeme do autobusu, který již vyjížděl z Prahy a směřuje dále do Athén. Samotní řidiči jsou přímo Řekové a česky moc neumí, dá se říct, že ani angličtina není jejich silná stránka, ale domluvit se s nimi dá. Čeká nás ještě zastávka na přibrání cestujících z Bratislavy a Budapešti.

Cesta přes Maďarsko probíhá v pohodě a bez problémů, akorát je trochu nudná, protože (podle mě) Panonská nížina není nijak zvlášť zajímavá. Z cesty do Makedonie před dvěma lety vlakem, jsem si pamatoval, že hraniční kontrola na srbských hranicích probíhá naprosto v klidu, bez problémů a relativně rychle… Ale šeredně jsem se mýlil, protože u autobusu nás čekalo úplně něco jiného…

Nejprve nás kontrolují Maďaři - naprosto bez problémů. Poté následují Srbové. Kdo viděl film Občanský průkaz, kdy na hranicích s bývalou Jugoslávií hlavním aktérům rozeberou auto do šroubku, tak ten se bude divit, ale podobně to proběhlo i u nás.

Srbský hraničář si bere bokem tři autobusy. U každého prohlíží kdejakou přihrádku a škvírku, nechává cestující vytáhnout všechna zavazadla, a dokonce chce vidět i jejich obsahy. Dívka z našeho autobusu, jenž se pokouší natáčet jeho počínání končí v jeho kanceláři i se svou kamarádkou, která se snažila ukrýt její mobil.

Nakonec se obě s pláčem vrací a nám naštěstí už jen důkladně prohlíží celý autobus, ale zavazadla vybalovat nemusíme. Následuje noční přejezd Srbska, takže v podstatě bezesná noc, což jistě zná každý, kdo delší dobu jel autobusem.

Zbytek cesty je již bez problémů a my, neznalí řeckých poměrů, si domlouváme výstup místo ve městě Katerini, kde máme původně končit, až v Leptokaryi, poblíž které máme ubytování, a to ve vesnici Litochoro.

To se následně ukazuje jako velká chyba. Autobus totiž zastavuje na čerpací stanici u dálnice, ale asi 5 km za Leptokarií. Nezbývá než se dopravit pěšky do centra vesnice v 50stupňovém horku! Tvář přítelkyně vůbec neprojevuje nadšení, proto ji raději ani nedráždím přiblblými vtípky.

Po nepříjemné procházce jsme v centru Leptokarye. Nejezdí odtud autobus do Litochora a to i přesto, že Řecko má celkem dokonalou autobusovou přepravu do kdejaké díry (to vše zjišťujeme následně při našem pobytu). Naštěstí je zde stanice taxi služby, takže voláme taxík a za 12 eur jsme přepraveni až před náš penzion v Litochoru. Zde vše na oslavu úspěšného doražení do cíle zapíjím plechovkou piva Mythos.

Další dny, odpočinek u moře

Následujících pár dní jen relaxujeme. Na pláž to máme 6 km pěšky z kopce. Později zjišťujeme, že zde jezdí i pravidelná linka jednou za hodinu a to za 1,8 eura za osobu. Moře je zde pěkné, čisté, pláže prázdné s minimem turistů, což nás příjemně překvapuje.

Refuge A

Večery trávíme v místních restauracích, kdy zkoušíme řeckou tradiční kuchyni. Tuto musím velmi vychválit, protože je vynikající. Dle mého názoru se člověk všude na Balkáně perfektně nají. Různá grilovaná masa, saláty z čerstvé zeleniny a řecké víno na zapíjení je samozřejmostí.

Večerní posezení na terásce penzionu a užívaní si chládku je také příjemné a pomáhá mi s přípravou na výstup. Za prvé jsem si pro zichr koupil turistickou mapu, za druhé jsem zjistil, že za velmi neúměrnou cenu mě taxík vyveze na parkoviště u chaty Prionia (asi 40 eur) - tuto variantu jsem tedy zavrhl. Za třetí jsem zjistil, že za velmi mírnou cenu (do 3 eur) jezdí na Prionii autobus. Bohužel jen od pátku do neděle. Nooo… stůj při mně Zeus.

Den D

Přichází den D. Je středa 2.8.2017 a na tento den jsem naplánoval výstup. Počasí má být nádherné, obloha bez mráčku (ostatně to je zde každý den). Nakonec jsem se předcházející večer, při 4 plechovkách piva Spartan, rozhodl, že výstup nastartuji již v Litochoru. Ostatně 10 km dolinou řeky Enipea na parkoviště Prionia… Co to je??? Dvě hodiny chůze, ne???

Ráno vstávám ve 4:00, protože tento den chci ještě dojít zpět. Můj plán je v klidu posnídat, a ve 4:30 - 5:00 vyrazit. Batoh a věci do něj jsem již nabalil den předem. Venku je ovšem tma jak "v řiti," a já jsem silně neznalý terénu, tudíž nakonec razím až kolem 6. hodiny, kdy už začíná být alespoň trochu vidno.

Cesta na Prionii

Přes vesnici Litochoro procházím na začátek kaňonu řeky Enipea. V podstatě není kde zabloudit, protože směr určují šipky s nápisem "Enipea canyon." Na začátku údolí je restaurace a kousek dál dřevěná budova, pravděpodobně jakési informační centrum (nebo strážnice) při vstupu do pohoří Olymp.

Kupodivu se v dolině takto brzy z rána prochází dost lidí, asi využívají chládku, stejně jako já. Cesta zpočátku kousíček vystoupá a vede po dřevem dlážděném chodníku. Mám odtud nádherný výhled na východ slunce nad Egejským mořem i na okolní skály a samotný vrchol Mythikasu, krásně zbarvený do ruda v ranním slunci.

Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR