Poslední aktualizace: 17.3.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Tierra del Fuego - Ohňová země

Turistika: Tierra del Fuego - Ohňová země

Turistika v národním parku Ohňová země

6.4.2012 | Hana Tomsová

Na samém jihu amerického kontinentu, v Ohňové zemi, najdeme rozlehlé oblasti divočiny tvořené vrcholky jihopatagonských And porostlými těžko prostupnými lesními porosty. Oblast je to pro našince velmi vzdálená a exotická, ale o to více přitažlivá.

Naučná stezka po rašeliništi

Z hlediska horské turistiky je zdejší terén vhodný spíše pro hodně zdatné a zkušené horaly. Značených cest je tu minimum a i zřetelných pěšin zde najdeme poskrovnu.

Ve volném terénu je nutná výborná schopnost orientace, jistota při překonávání vodních toků, hromad popadaných stromů či jiných přírodních překážek, psychická odolnost vůči nevyzpytatelnému počasí a samozřejmě kvalitní oblečení a tábornické vybavení. A dostatek času.

Čtěte také: Tierra del Fuego aneb jedna cesta k patě světa

Kdo chce poznat vše, co Ohňová země nabízí, ale nechce si hrát na drsňáka nebo jen nemá tolik času či potřebné vybavení, může navštívit stejnojmenný národní park nacházející se v těsné blízkosti nejjižnějšího města na světě, Ushuai.

Pohraniční divočina

Park se rozkládá na rozloze 630 km2, patří Argentině, ale táhne se podél hranice s Chile od Beaglova kanálu na jihu až za rozsáhlé jezero Lago Fagnano na severu. Veřejnosti je ovšem přístup povolen jen do malé části parku.

Zdejší vegetace odpovídá subarktickým podmínkám a zahrnuje pabukové lesy s dvěma dominantními druhy buku - opadavým lenga a stálezeleným guindo, dále vysokohorskou step a rašeliniště. Lesní porosty zde pokrývají horské svahy do nadmořské výšky 600 m n. m., výše rostou už jen nízké keře, v trsech rostoucí květiny a odolné trávy.

Ze zvířat můžeme potkat patagonskou lišku, lamy guanaco, různé druhy hlodavců, vzácně vydru. Oblast je bohatá převážně vodním ptactvem, kromě mnoha druhů hus můžeme často pozorovat i ibisy, ústřičníky či kormorány, dále patagonského datla a několik druhů dravců včetně kondora.

Z pobřežní trasy Costera

Dále tu žijí druhy, které byly do oblasti přivezeny odjinud a mají na zdejší životní prostředí nepříznivý vliv. K těmto exotům patří bobr, ondatra či králík. Bobří přehrady potkáme při všech túrách po Ohňové zemi a králíci jsou nejhojnějším druhem savce ve zdejším národním parku.

Pěší stezky

Na území parku se nám nabízí několik různě dlouhých a náročných pěších tras. Zvláště vytrvalý turista je dokáže projít všechny za jeden den. Krátké poznávací trasy v oblasti Lapataia vedou od pobřeží Beaglova kanálu okolo bývalých bobřích kolonií až k typickým rašeliništím. Nenáročná je trasa Hito XXIV, která vede podél jezera Lago Roca až k hranici s Chile.

Podstatně náročnější je výstup na vrchol Cerro Guanaco, odkud je ovšem nádherný a zasloužený výhled horské hřebeny. Krásné výhledy na Beaglův kanál budeme mít z trasy Pampa Alta, která nás navíc zavede až k vodopádu na řece Río Pipo. Asi nejkrásnější z tras je pobřežní stezka Costera vedoucí podél Beaglova kanálu, částečně vždyzeleným lesem porostlým mechy a lišejníky a s mnoha příjemnými místy k odpočinku.

Ohňová země na mapě

Zobrazit místo Ohňová země na větší mapě

Jak se tam dostat?

Národní park většinou nevynechávají poznávací zájezdy českých cestovek.

I sami se sem ale dostanete jednoduše. Z nábřeží v Ushuai jezdí do národního parku v pravidelných intervalech mikrobusy. Ty mají v parku několik zastávek, takže je možné jednotlivé trasy spojit v celodenní výlet a zpátky do autobusu nastoupit jinde, než jsme předtím vystoupili.

Konečnou zastávku mají mikrobusy u kempu na jižním břehu jezera Lago Roca, kde jsou také turistické informace a restaurace. Kromě zmíněného kempu je možné tábořit na několika dalších vyhrazených tábořištích, pitné vody je zde všude dostatek.

Záliv Lapataia

Většina návštěvníků přijede jen na jednodenní návštěvu. Pokud vás čas nebude tlačit, doporučuji zde alespoň jednu noc strávit a ze zdejší přírody toho vidět co nejvíce. Poznáte celou Ohňovou zemi "v kostce".

Autor: Hana Tomsová, průvodkyně CK Mundo, která pořádá zájezdy Argentina a Chile (Patagonie).

Hory Přes Fabovou holi na Muránskou planinu, trek přes nejvyšší horu Veporských vrchů