Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má

Túra na horu Hradová v NP Muránska planina

Výstup na horu Hradová a návštěva hradu v Národním parku Muránska planina

16.4.2006 | Otakar Brandos

Vrchol Hradová. Jedna z nejfantastičtějších túr národního parku Muránska planina. Nikde jinde než v této části Tisoveckého krasu si neužijete tak exponovaného terénu a také řady krásných výhledů. Tuto túru mohu všem vřele doporučit.

Hradová

Na tuto relativně krátkou, ale velice krásnou túru nastoupíme v Tisovci na náměstí (411 m). Pokračovat budeme ulicí kolmou k hlavní cestě po žluté TZ. Přijdeme k památníku popraveným občanům Tisovce za pomoc v SNP (21.11.1944).

Hned za tímto pomníkem, resp. kolem plotu domu, před nímž pomník stojí, odbočíme doprava a začneme poměrně svižně stoupat lesem v četných serpentinách. První slušnější výhledy se objeví ze skalnaté stráně po 3/4 hodině. Především k jihovýchodu na masív Tŕstie (1 121 m).

Za dalších asi 5 minut jsme u rozcestí Pod Hradovou-vyhliadková skala (700 m). Tady se z mohutného skaliska otevírají pohledy k severu a severovýchodu na těžbou narušený vrchol Čremošná (749 m). Z vyhlídky pak stoupáme asi 10 minut po ostřejším hřebínku. Přetraverzujeme skalnatou stráň a dáme si závěrečné stoupání na vrchol Hradová (887 m).

Z vrcholu se opět otevírají krásné výhledy k severu a k severozápadu na Muránskou planinu. Na vrcholu jsou nepatrné zbytky hradu, který byl zničen během tureckých vpádů na Gemer. Zbytky jsou to ale nepatrné.

Z vrcholu pak sestoupíme na pěknou mýtinu s velkým upraveným ohništěm a kratičkým výšvihem se dostáváme k cedulce upozorňující na nebezpečný úsek. Zprvu to sice nevypadá, ale hned vzápětí se objeví krásný ostrý a poměrně vzdušný hřebínek. Jedna z nejfantastičtějších partií celého národního parku.

Skalní stupně se střídají s ostrými římsami a hřebeny, ze kterých se otevírají krásné pohledy jak nalevo, tak napravo. Ale i samotný hřeben je fotogenický. Na konci tohoto hřebene využijeme služeb jediného fixního řetězu národního parku Muránska planina a již jsme u cedulky na konci tohoto nebezpečného úseku.

Skalní hřeben vrcholu Hradová

Za dalších asi 5 minut se dostáváme po již pohodlné lesní cestě k obrovskému skalnímu monolitu s několika jeskynními dutinami. Jsme na rozcestí zvaném Pod Okrúhlou skalou (825 m), která je největším skalním monolitem v této části parku. V minulosti měl tady podle pověsti stávat strážní hrad. Nepatrné zbytky kamenných hradeb (byť hrad měl být převážně dřevěný) dávají této legendě za pravdu. Od rozcestí budeme sestupovat po hřebeni na větší paseku, z níž se otevírají omezené výhledy.

Doporučený turistický průvodce

Na jejím konci zabočíme doprava a strmou cestou se dostaneme na rozcestí lesních cest. Tady odbočíme doprava, ale již po asi 50 metrech musíme opět odbočit doleva příčně z odlesněné stráně.

Značka se tady sice ztrácí, ale musíme zamířit k protilehlému dolnímu cípu lesa, kde se opět dostaneme na lesní pěšinu. Ta nás přivede na Kordove lúčky (515 m) k rozcestníku, od nějž se otevírá zpětný pohled na Hradovou. Pokračujeme po příjemné cestě směrem na Tisovec. Za 20 minut jsme již na hlavní cestě a za dalších zhruba 12 minut opět na náměstí.

• Obtížnost túry: lehká až středně těžká, krátký exponovaný úsek (hřeben)
  • Délka túry: 3 h až 3 až 3/4 h
  • Celková délka túry: 4 až 5 h
  • Celkové převýšení: výstup 500 m, sestup 500 m
  • Základní trasa: Tisovec – Hradová – Okrúhla skala – Tisovec

Když si těch (-OB-, 20.08.2013, 13:55 )
pár odstavců tohoto krátkého článku přečtete tak zjistíte, že vás na této túře nemělo co překvapit. O nebezpečném úseku i ostrém hřebínku tady píši, navíc fotky jsou snad dosti výmluvné. Pro sichr jsem "nebezpečný úsek", "skalní římsy" atd. zvýraznil tučně. Nevím co více bych pro vás mohl v tomto případě ještě udělat :-))

+ Muránska planina, ráj milovníků samoty; turistické chaty a útulny, ubytování na Muránske planině
+ Muránska planina
+ Slovenský ráj a Muránska planina, turistický průvodce
+ Toulky po Muráni
+ Jeskyně Bobačka, Muránska planina
+ Muránska planina s Medvědem, ale bez medvědů
+ Trek mezi národními parky přes nejvyšší vrchol Slovenského rudohoří
+ Muránska planina; Tilak Treking 2004; soutěžní článek č. 6
+ Zubačka pod Fabovou hoľou
Ďumbier České středohoří Jeseníky, ubytování Kamenitý Hazmburk Chřiby Chata Smědava Javorový Šumava, ubytování Baranec Obrovský vodopád Maroko Jeřáb Venuše Tematín Galaxie Vihorlat Morské oko Železné hory Helfštýn Fáze Měsíce Tiské stěny