Poslední aktualizace: 8.4.2021 , svátek má

Mölbegg a Hochstein v Rottenmannských Taurách

Podzimní túra v Rottenmannských Taurách

28.12.2017 | Roman Waldhauser

Je brzké ráno a se svítáním vyrážíme z poměrně vysoko položeného parkoviště u selských usedlostí Hochbär (1 256 m n. m.) na podzimní výpravu. Na nádherné vyhlídkové vrcholy v bočním hřebeni Rottenmannských Taur s nejhezčími pohledy na mohutný Grimming (2 351 m n. m.) přes údolí řeky Enns. K usedlostí Hochbär jsme autem vyjeli po úzké silničce z obce Donnersbach.

Nejvyšší vrcholy Rottenmannských Taur z Hochsteinu

Prvním naším cílem je travnatý a zaoblený vrchol Mölbegg (2 080 m n. m.). Začínáme nabírat výškové metry po značené cestě č. 931. Projdeme lesními partiemi a stabilním táhlým stoupáním se pomalu dostáváme k horní hranici lesa. Sousední hora Grimming (2 351 m n. m.) je již nádherně nasvícena ranním sluncem a její stěny svítí oranžovou barvou.

Na jedné z terénních teras se nachází malebné bezejmenné jezírko obklopené porosty borůvčí. Červeně zbarvené listy keříků a temně modré zralé borůvky dávají místu správný podzimní nádech. Borůvky jsou nádherně sladké, a jelikož nebyl doposud mráz, tak jsou i pevné a dobře se trhají i v říjnu.

Čtěte také: Za horskou samotou a jezery do Rottenmannských Taur, výstup na…

Všichni s modrou pusou odcházíme od jezírka a pokračujeme širokým a výrazným hřebenem s dalekými výhledy. Pěšina nás dovedla do výrazného sedla pod horou Mölbegg (1 938 m n. m.), odkud vede na vlastní vrchol odbočka. Cesta není náročná a po překonání několika serpentin v širokém svahu hory stojíme brzy u velkého kovového vrcholového kříže hory Mölbegg (2 080 m n. m.).

Mölbeegg je krásná travnatá hora bez skalních útvarů připomínající některé vrcholky v Západních či Nízkých Tatrách. Výhled je odtud nádherný a můžeme pozorovat celé pohoří Totes Gebirge a zejména pak blízkou dominantu Grimming (2 351 m n. m.). Široké údolí řeky Enns, ze kterého se tento vápencový obr zvedá, má nadmořskou výšku jen 650 m, a tak působí vápencové skalní stěny Grimmingu tak neskutečně mohutně. Nádherný pohled je i na nekonečné množství vrcholků Nízkých Taur (horské skupiny Rottenmanner a Schladminger Tauern). Další výraznou dominantou jsou na západním obzoru špičaté vápencové vrcholky horské skupiny Haller Mauern a Ennstalských Alp.

Po dlouhém odpočinku a nezbytném zápisu do vrcholové knihy se vracíme zase nazpět do sedla pod horou Mölbegg a začínáme zde hřebenové putování po značené cestě č. 931 k hoře Hochstein (2 183 m n. m.). Hřeben je chvílemi travnatý a jindy zase skalnatý, přičemž skalnaté pasáže značená pěšina bezpečně obchází.

Na jeden z vrcholků na hřebeni s názvem Edelweisspitze (1 990 m n. m.) si odbočujeme a užíváme si výhledy hlavně na vrchol Mölbegg (2 080 m n. m.), který jsme dnes zdolali. Z hřebenovky jsou skvělé pohledy i přes údolí s potokem a obcí Donnersbach Vrcholový kříž na Hochsteinu (2183 m) na mohutný a nepřehlédnutelný Dachstein (2 995 m n. m.) a samozřejmě i na Grimming (2 351 m n. m.). Na opačné straně spatříme výrazný nejvyšší vrchol Rottenmannských Taur Grosser Bösenstein (2 448 m n. m.) a velké množství dalších vrcholů této horské skupiny. Pod námi se zrcadlí v pořádné hloubce pod východními srázy malé horské jezírko Hochtaler See.

Hřebenovou cestou dále pokračujeme bez výrazných převýšení až pod vlastní vrchol Hochstein (2 183 m n. m.), kde nejdříve obcházíme několik vrcholových skalisek a až potom se pohodlně usazujeme u moderního kovového kříže na nádherném a výrazném vrcholu s úžasným výhledem.

Z Hochsteinu (2 183 m n. m.) jsou výhledy na stejné hory a pohoří, jaké byly cestou po hřebeni, ale jsou zase z jiných úhlů a perspektivy. Obdivujeme další nedostupné malé jezírko ve velké hloubce pod námi a chystáme se pomalu k návratu. Značená cesta č. 931 zde končí a musíme se vrátit nazpět stejnou cestou pod horu Mölbegg. Pomalým tempem a se spoustou fotografických zastávek si užíváme nádherný podzim vysoko v horách a po opětovném dosažení sedla rychle sbíháme po známé a nenáročné stezce k parkovišti Hochbär.

Přístup autem je z hlavní dálkové a velmi frekventované silnice E651 vedoucí údolím řeky Enns od Liezenu na Schladming. Na důležité světelné křižovatce pod pevností a zámkem Trautenfels odbočíme na silnici směřující přes Irdning do Donnersbachu. V centru Donnersbachu pod opevněným zámkem odbočíme doleva směrem k lyžařskému středisku Planneralm.

Hlavní silnice stoupá serpentinami nad obec, kde následně odbočíme opět doleva na místní úzkou asfaltku a přes roztroušené osady Ilgensberg vystoupáme mnoho výškových metrů až k samotám Hochbär (1 256 m) s bezplatným parkováním. Parkoviště je malé (cca pro 10 aut) a je tedy nutné přijet v období letní sezóny brzy ráno.

Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů