Poslední aktualizace: 26.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Lugauer (2 217 m), horu v Ennstalských Alpách

Túra na Lugauer (2 217 m), horu v Ennstalských Alpách

Atraktivní výstup na největší dominantu východní části Ennstalských Alp, která je nazývána též "Matterhorn Štýrska"

4.12.2017 | Roman Waldhauser

Výstup na Lugauer, tuto sněhově bílou vápencovou špičku, začínáme v hornickém městečku Radmer. V místní části Radmer an der Hasel na parkovišti u nepřístupného zámečku Schloss Greifenberg. Nadmořská výška na startu je 900 m a čeká nás na Lugauer opravdu pěkné převýšení. Nesmíme zapomenout na dostatek pitné vody v batohu, jelikož žádná možnost nabrání si vody během trasy nebude.

Pohled na Hochtor (2369 m) a Gr. Odstein (2335 m) - nejvyšší vrcholy Ennstalských Alp

Azurově modrá obloha a výborná předpověď počasí ve vrcholícím létě slibují nevšední horský zážitek. Začínáme stoupat lesem a skalnatým srázem po značené cestě č. 668 v nekonečných serpentinách směrem k sedlu Gspitzer Stein. Jedno místo je opravdu velmi vzdušné, musí se tu překonat po úzké terase skalní stěna. Jsou zde nainstalována i jistící lana, která usnadňují překonávání nebezpečného úseku. Několik pamětních desek připomíná tragické úrazy převážně v zimních měsících. Úsek jsme zdárně překonali a již míříme strmou pěšinou do sedla.

Gspitzer Stein (1 556 m n. m.) je nádherné sedlo s horskou pastvinou a napájecím jezírkem pro pasoucí se krávy. Začíná tu mírně klesající a travnaté krasové údolí Haselkar, kterým se po výstupu na vrchol budeme vracet nazpět. Pokračujeme mělkým žlabem Lugauerplan po cestě, která je vedena lučinatým svahem a nabízí spoustu dalekých výhledů. Závěr je již po mírně zvlněném nenáročném hřebeni a překvapivě rychle stojíme u ocelového kříže vrcholu Lugauer (2 217 m n. m.).

Čtěte také: Predigstuhl, výstup na skalní kazatelnu v srdci Schladmingských Taur

Zapisujeme se do vrcholové knihy a vychutnáváme si výhledy jak na blízké oblé a nádherně zelené hřbety Eisenerzských Alp, tak na neskutečně divoké, rozeklané a sněhově bílé Ennstalské Alpy. Zřetelně viditelné je i rozlehlé pohoří Hochschwab a hřebeny Nízkých Taur (horské skupiny Seckauer a Rottenmanner Tauern).

Lugauer má dva vrcholy a po odpočinku sestupujeme k odbočce na nižší z těchto vrcholů. Cesta vede divokým skalnatým terénem a často je zajištěna ocelovými lany. Krátce a velmi prudce stoupáme na druhý skalnatý štít, odkud jsou také exkluzivní výhledy.

Odpočíváme u malého dřevěného křížku v nadmořské výšce 2 206 m a zapisujeme se do další vrcholové knihy. Opět sestupujeme divokým skalnatým terénem a cesta začíná být opravdu náročná. Serpentiny jsou vedeny v pohyblivém kamení a štěrku, navíc ve velmi prudkém svahu. Z mého pohledu to byla nejvíce náročná část dnešní alpské výpravy.

Přicházíme po cestě č. 666 k rozcestí Schoderkreuz (1 735 m n. m.) a následně k dalšímu rozcestí Hochpolster (1 643 m n. m.), odkud je pěkný výhled z malebných alpských luk. Již řídkým lesem sestupujeme cestou č. 65 k lovecké chatě a široké lesní cestě. Les je v okolí poškozený větrnou a kůrovcovou kalamitou tak jako i v jiných místech rakouských Alp a vlastně v celé střední Evropě. Přesto právě zde pozorujeme nádherného statného jelena, který prochází pasekou kousek od chaty a jen velmi pomalým krokem mizí za horizontem.

Pohodlnou širokou lesní cestou bez značení a téměř i bez převýšení dojdeme na cestu č. 665. Míjíme skupinu pasteveckých usedlostí Haselkaralm (1 482 m n. m.) a mírně stoupáme nádherným krasovým údolím Haselkar. Projdeme okolo maličkého jezírka a už jsme opět v sedle Gspitzer Stein (1 556 m n. m.), kde nás čeká závěrečný sestup na parkoviště u zámečku. Cestu dolů již známe a po překonání skalní terasy rychle sbíháme do Radmeru.

V Radmeru se nachází veřejnosti přístupná štola Paradeis Stollen, ve které se těžila měď. Velkou atrakcí je jízda důlním vláčkem, kterým návštěvník projede závěrečnou část prohlídkové trasy. Pokud se návštěvník zdejších hor po výstupu na Lugauer zdrží do následujícího dne, tak návštěvu bývalého měděného dolu vřele doporučujeme.

Lugauer, turistická mapa

Kříž na vrcholu Lugauer (2217 m) Vchod do zpřístupněné měděné štoly pod Lugauerem v Radmeru Treking.cz - diskuze

Pěkná túra (-OB-, 04.12.2017, 22:06 )
a skutečně fotogenický kopec. Díky za fajn tip na zajímavou túru, myslím, že to v dohledné době také prubnu. Jako vícedenní chodič zřejmě ještě s něčím podobně zajímavým v okolí.

+ Grosse Bischofsmütze normálkou, vysokohorská turistika v rakouském pohoří Dachstein
+ Výstup na Hochwildstelle, druhou nejvyšší horu Schladmingských Taur: Vysokohorská…
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící horu Rakouska
+ Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…
+ Výstup na Grosser Bösenstein, vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící…
+ Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge: Túra na trojmezí Salcburska…
+ Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen…
+ Zrcadlové jezero Spiegelsee v rakouských Nízkých Taurách
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Engadinské třítisícovky
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů