Poslední aktualizace: 25.10.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Dovolená na Liptově a vysokohorská turistika

Dovolená na Liptově a vysokohorská turistika

Vysokohorská turistika a tipy na výlet

28.12.2009 | Karel Hartl

Jako každoročně v říjnu, po skončení cyklistické sezóny, vyrážíme s manželkou Lenkou na dovolenou do slovenských hor. Letos jsme si za naši základnu zvolili (opět po dvou letech) penzion Mara www.penzionmara.sk v Liptovském Trnovci, v samém centru Liptova…

Hřeben Nízkých Tater

Termín dovolené jsme si naplánovali na 17. - 25. října, poslední týden před změnou času, to zde bývá téměř vždy pěkné počasí:. Letos nás jen trochu vyvádí z míry velká sněhová nadílka na horách těsně před naším odjezdem a 3. stupeň lavinového nebezpečí…

No nic, v sobotu 17. října dopoledne odjíždíme směr Liptov. Zimní výbavu bereme nejen na auto (řetězy, lopatu…), ale i na horské túry (sněžnice, mačky …). Už při výjezdu na Bumbálku vydíme všude kolem na Bečvách tu zkázu, co napáchal mokrý těžký sníh na ještě olistěných stromech. Zdárně přejíždíme obě horská sedla (Bumbálku a sedlo Javorník) a údolím Váhu pokračujeme k Liptovské Maře. Odpoledne už se hlásíme v penzionu Mara. Pan domácí si nás pamatuje z naší svatební cesty z před dvou let, srdečně nás vítá a dokonce nám dává i stejný pokoj…

Chočské vrchy - nezdařený výstup na Veľký Choč

Výstup na Velký Choč

V neděli 18. října máme s Lenkou v plánu vystoupit po červené z Lúčok na Veľký Choč, ale příroda je proti. Nejprve je to boj s větvemi povalenými pod tíhou sněhu, poté ztracíme značku a totálně se zasekáme v neprostupném terénu pod skalami Veľkého Choče. To už je místy sněhu po pás, někde i po prsa a to jdeme na sněžnicích!

Červenou značku pak znova nacházíme a s obtížemi vystupujeme do sedla Vráca, kde mám tepy přes 170, kolik je tady sněhu. V sedle dáváme svačinku a jelikož je už dost hodin a udělala se i hustá mlha, Veľký Choč vzdáváme a vrácíme se trochu jinudy do Lúčok…

• Trasa: Lúčky (600 m) - sedlo Vráca (1 422 m) - Lúčky (600 m)
  • Obtížnost túry: těžká (velké množství sněhu a povalené stromy)
  • Délka túry: 5 hodin 30 minut
  • Celková délka túry: 7 hodin 30 minut
  • Vzdálenost: cca 15 km
  • Převýšení: 935 m
  • Mapy: Chočské vrchy vodná nádrž Liptovská Mara 1:50 000 č. 111 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 55 a 89 VKÚ Harmanec
Výstup na Velký Choč Pod sedlem Vráca

Nízké Tatry - výstup na Chopok a hřebenovka na Ďumbier

Ďumbier

V pondělí 19. října slavíme výročí dvou let svatby a zavítáme do Nízkých Tater na Chopok a Ďumbier. Vyrážíme z Jasné pod lanovkou přímo na Lukovou a dále na Chopok. Z Chopku pokračujeme hřebenovkou přes Konské, Demänovské sedlo, Krúpovu hoľu a Krúpovo sedlo na nejvyšší vrchol Nízkých Tater Ďumbier. Vracíme se tou samou cestou.

Po Chopok je nízká oblačnost, ale potom si už užíváme slunce! Na severní straně se drží nízká oblačnost, kdežto na jihu je čisto. Trčí jen Západní Tatry a Vysoké Tatry. Sněhu je asi o polovinu méně než v Chočských vrších, ale bohatě to na sněžnice stačí. Je to paráda, celý hřeben od Chopku po Ďumbier je jen náš, nikoho za celou dobu nepotkáme. Společnost nám dělají jen kamzíci. Touláme se od 10 do 19 hodin…

• Trasa: Jasná (1 100 m) - Luková - Chopok (2 024 m) - Konské (1 875 m) - Demänovské sedlo (1 756 m) - Krúpova hoľa (1 922 m) - Krúpovo sedlo - Ďumbier (2 043 m) a zpět
  • Obtížnost túry: středně těžká (velké převýšení)
  • Délka túry: 7 hodin 15 minut
  • Celková délka túry: 9 hodin
  • Vzdálenost: cca 20 km
  • Převýšení: 1 705 m
  • Mapy: Nízke Tatry Chopok 1:50 000 č. 122 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 131 VKÚ Harmanec
Chopok Kamzíci

Slovenský ráj - Prielom Hornádu, Kláštorská roklina a Sokolia dolina

V úterý 20. října navštěvujeme Spiš a Národní park Slovenský ráj. Vyrážíme z Podlesku Prielomem Hornádu, poté vystoupáme Kláštorskou roklinou na Kláštorisko. Z Kláštoriska sestupujeme do ústí Kyseľa, pak chvíli pokračujeme Tomašovskou Belou a následuje Sokolia dolina směrem nahoru. Přes Biskupské chyžky, Glac - Malou poľanu a okolo Suché Belé se vracíme do Podlesku.

Prielom Hornádu Prielom Hornádu

Vybíráme si dnes Slovenský ráj, protože meterologové hlásí déšť. Počasí však vcelku přeje, sice je zataženo, ale nefouká a nespadne ani kapka. Na Spiši není po sněhu ani památky. V celém Slovenském ráji jsme asi sami, nikoho za celou dobu nepotkáváme. Užíváme si vodopády a také řetězy, žebříky, stupačky… Zkrátka je to paráda!

• Trasa: Podlesok (540 m) - Prielom Hornádu - Kláštorská roklina - Kláštorisko (745 m) - Kyseľ, ústie - Tomašovská Belá (570 m) - Sokolia dolina - Biskupské chyžky (990 m) - Glac-Malá poľana - Suchá Belá, záver (960 m) - Podlesok (540 m)
  • Obtížnost túry: střední
  • Délka túry: 6 hodin
  • Celková délka túry: 6 hodin 45 minut
  • Vzdálenost: cca 19 km
  • Převýšení: 865 m
  • Mapy: Slovenský raj 1:50 000 č. 124 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 137 VKÚ Harmanec
Juráňova dolina

Západní Tatry - Juráňova a Bobrovecká dolina

Ve středu 21. října zavítáme do Tatranského Národního parku, konkrétně na Oravu do Západních Tater. Z Oravice si to míříme do Juráňovy doliny, zejména Tiesňavy jsou super, a dále do sedla Umrlá. Máme namířeno po zelené na Bobrovec, značka však byla zrušena pro ochranu velkých šelem.

Klesáme tedy do doliny Bobrovecké a vystoupáme do stejnojmeného Bobroveckého sedla, ležícího na slovensko-polských hranicích. Odtud to již není daleko na nádherný vrchol Bobrovec s překrásným kruhovým rozhledem. Zpátky do Oravice scházíme Bobroveckou dolinou. Počasí vychází na jedničku, obloha je jak vymetená a panuje bezvětří. Na slunci docela taje, jako by do Tater přišlo jaro, akorát to listí na stromech se k jaru moc nehodí. Ale zásoby sněhu jsou velké, na hřebeni není kosodřevina skoro vidět, Medvědí stopa jak je zapadaná sněhem.

Opět nás poněkud zdržují popadané stromy, jak v Juráňově, tak i v Bobrovecké dolině. A dost strachu nám nahání docela čerstvé medvědí stopy v Bobrovecké dolině…

• Trasa: Oravice (790 m) - Juráňova dolina - sedlo Umrlá - Bobrovecká dolina - Bobrovecké sedlo (1 352 m) - Bobrovecká dolina - Oravice (790 m)
  • Obtížnost túry: středně těžká (mokrý sníh a popadané stromy)
  • Délka túry: 6 hodin 30 minut
  • Celková délka túry: 7 hodin 30 minut
  • Vzdálenost: cca 20 km
  • Převýšení: 900 m
  • Mapy: Západné Tatry Roháče 1:50 000 č. 112 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 28 a 53 VKÚ Harmanec
Bobrovec Západní Tatry Bobrovec Západní Tatry

Západní Tatry - Babky a sedlo Predúvratie

Ve čtvrtek 22. října s Lenkou, tak jako včera, opět zavítáme do Západních Tater. Z penzionu Mara v Liptovském Trnovci je to jen kousek do vesničky Jalovec, kam se popovezeme autem. Z Jalovce vystoupáme na skvělý rozhledový vrchol Babky a pak po hřebeni pokračujeme přes Malou kopu do sedla Predúvratie. Ze sedla okolo Chaty pod Náružím sestupujeme zpět do Jalovce.

Počasí nic moc, je zataženo nízkou oblačností, jen chvílemi se ukáže modrá obloha. Na hřebeni dost fouká a většinou je mlha. Sníh je mokrý, hodně se oteplilo. Z Babek však ještě trochu rozhled máme. A sněžnic si dnes užíváme, okolí Babek je na sněžnice j ak stvořené, určitě tady nejsme naposled…

Na Babkách
  • Trasa: Vápenica (760 m) - Babky (1566 m) - sedlo Predúvratie (1 585 m) - Chata pod Náružím - Vápenica (760 m)
  • Obtížnost túry: středně těžká (mokrý sníh)
  • Délka túry: 4 hodiny 30 minut
  • Celková délka túry: 5 hodin 30 minut
  • Vzdálenost: cca 14 km
  • Převýšení: 960 m
  • Mapy: Západné Tatry Roháče 1:50 000 č. 112 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 57 VKÚ Harmanec
Havránok

Liptovská Mara a archeoskanzen Havránok

V pátek 23. října si děláme volný den a navštěvujeme vodní nádrž Liptovskou Maru a archeologické muzeum v přírodě Havránok. Poté jdeme do cukrárny v Liptovském Mikuláši. Počasí i přes deštivou předpověď je nádherné. Do Podtatranské kotliny přišlo léto:, je polojasno, bezvětří a teplota se pohybuje okolo 16 °C! Po venku se dá chodit v tričku…

Zobrazit místo Západní Tatry na větší mapě

Západní Tatry - Baníkovské sedlo, Pachoľa a Baníkov

V sobotu 24. října opět, už potřetí, navštěvujeme Západní Tatry. Ze Zverovky kolem Roháčského vodopádu vystoupáme do Baníkovského sedla. Odtud je to již kousek na vrcholy Pachoľa a posléze Baníkov. Návrat je tou samou cestou. Počasí nám zase přeje. Ze Zverovky sice vycházíme za mrholení, to ale po hodince ustává a mraky se začínají rozestupovat. Nakonec z toho je krásný den.

V dolinách se drží nízká inverzní oblačnost a na hřebenech svítí i slunce, takže jsou i výhledy. Sotva se po sedmé hodině vrátíme k autu, začíná pršet. Je docela teplo, okolo 7 °C a pofukuje teplý vítr, tak sníh taje doslova před očima. Nad Roháčským vodopádem nasazujeme sněžnice a sundáváme je v Baníkovském sedle, do Baníkovského sedla není žádná stopa. Hřeben je již vyfoukaný a vytátý, tak necháváme sněžnice v sedle a při sestupu je zase nasazujeme…

• Trasa: Zverovka (1 020 m) - Roháčsky vodopád - Baníkovské sedlo (2 040 m) - Pachoľa (2 167 m) - Baníkovské sedlo - Baníkov (2 178 m) - Baníkovské sedlo (2 040 m) - Roháčsky vodopád - Zverovka (1 020 m)
  • Obtížnost túry: středně těžká (velké převýšení a mokrý sníh)
  • Délka túry: 7 hodin
  • Celková délka túry: 8 hodin 30 minut
  • Vzdálenost: cca 17 km
  • Převýšení: 1 500 m
  • Mapy: Západné Tatry Roháče 1:50 000 č. 112 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 58 VKÚ Harmanec
Hřeben Západních Tater

Vysoké Tatry - lanovkou na Lomnický štít

V neděli 25. října se už jen vyvážíme lanovkou z Tatranské Lomnice, přes Skalnaté pleso, na Lomnický štít. No, když už jsem vyhrál zpáteční lístek pro dva na etapáku Horal Tour, byla by škoda ho nevyužít smajl. Je pěkně, jak jinak. Akorát těch 50 minut na vrcholu Lomnického štítu uteče nesmírně rychle. No a to je třešnička na dortu naší krásné dovolené…

Pyšný štít Malý Ľadový, Ľadový a Zadný Ľadový štít Lomnický, Kežmarský a Huncovský štít se Skalnatým plesem Treking.cz - diskuze

Opravdu paráda (Josef, 05.04.2010, 18:58 )
Krásný článek, uľ jsem se tam viděl......Jezdíme se ľenou uľ asi 6 roků do Roháčů, ale v létě. Netroufáme si na zimní tury. Je tam moc krásně a Váą článek je snad jeątě lepąí. Díky.