Poslední aktualizace: 17.10.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přechod hřebene Krkonoš, nejvyššího pohoří v Česku

Přechod hlavního hřebene Krkonoš, nejvyššího pohoří v Česku

3denní přechod pohoří aneb to nejkrásnější z nejvyšších českých hor

28.3.2014 | Tereza Mrkvová

Krkonoše jsou dle mého názoru nejkrásnější české hory - nikdy mě nepřestanou překvapovat a každá jejich návštěva se mi neodmyslitelně vryje do paměti. Dokáží být klidné, krásné, ale i drsné a náročné, pokud zrovna nevyjde počasí.

Sněžka za svítání

Zvláštní kombinace tolika protikladů na tak malém prostoru. Východy a západy Slunce na Sněžce mají zvláštní kouzlo a patří k nejhezčím, které jsem kdy viděla. Krkonoše mají ještě další nej - kde jinde si navíc vychutnáte pivo z nejvýše položeného pivovaru ve střední Evropě?

A tak jsem se zase jednou rozhodla, že je nejvyšší čas poctít tyto hory svou přítomností. Sbalila jsem si to nejnutnější do krosny a v 6:40 jsem stála v Praze na Černém Mostě a čekala na autobus do Pece pod Sněžkou. 22 minutový přestup ve Vrchlabí jsem využila k nákupu v Lidlu, kde jsem dokoupila bagetky a Amaretto - v souladu s mým přesvědčením, že alkohol pomůže v nejnáročnějších situacích, sbližuje lidi a že, i když je ve skle, tak to kilo navíc se prostě vynést musí.

Čtěte také: Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor

V 10:00 místního času jsem stála na autobusáku v Peci a uvažovala co dál. Zaběhla jsem na místní informace a koupila mapy západních a východních Krkonoš (každá za 60 Kč, na Luční boudě ta stejná mapa 160 Kč) a vydala se mou oblíbenou trasou na Sněžku.

Po červené jsem míjela Richtrovy boudy, pak chatu Výrovku a kolem Památníku obětem hor jsem dorazila na Luční boudu. Tuto cestu mám ráda právě pro úsek trasy z Výrovky na Luční boudu - holé ošlehané svahy s krásným výhledem do krajiny kolem, a za kopečkem pod Luční horou již většinou bývá pořádně namraženo a otevře se nádherný pohled na majestátně se tyčící Sněžku.

Nad Výrovkou Sněžka od Luční boudy

Tentokrát jsem vynechala čepovaného Paroháče na Luční boudě a pokračovala jsem přímo ke Sněžce po modré přes úpská rašeliniště kolem pramenu Úpy. Bylo úterý, mimo sezónu, a cesta na které to většinou vypadá spíše jako na Václaváku, zela prázdnotou. Krásný pocit. Na Sněžce jsem počkala na západ Slunce, na zahřátí jsem si dala trochu Amaretta a vydala se zpět na Luční boudu k noclehu. Cesta byla jako obvykle hodně zledovatělá - doporučuji si vzít nesmeky a předejít tak klouzaninám/zlomeninám.

Luční bouda má otevřeno po celý rok a je to velkokapacitní ubytovna, která nabízí turistům první poslední - od projížďky psím spřežením, přes lov pstruhů v suterénu až po vlastní výrobu piva. Já jsem ji využila k přenocování (spaní na zemi ve vlastním spacáku za 300 Kč), k relaxaci v sauně (celá sauna za 150 Kč na hod) a ochutnávce výborného místního piva Paroháč.

Na hranicích ČR a Polska Západ Slunce

Překvapení obsluhy když se z tmavé stezky vynořila samotná holka s obrovskou krosnou a dožadovala se přespání a sauny bylo opravdu velké - dokonce se mi podařilo být jediným ubytovaným hostem na celé chatě. Což vůbec nevadilo - spíše naopak.

Ráno jsem vstávala ještě před východem Slunce a jen tak na lehko jsem si vyrazila ven a užívala jsem si naprosté ticho a nádherné barevné představení vycházejícího Slunce na obloze. Člověk by neřekl, co vše dokáže slunce vykouzlit - obloha měnila barvy od šedivé, přes rudou, oranžovou až do jasně žluté a připomínala nebe ve dni nezávislosti těsně před útokem mimozemšťanů - jemně strašidelné, ale nádherné.

V ceně přenocování byla naprosto úžasná snídaně - smaženice, obložený talíř a domácí koláč a taky pořádný kotlík kávy - nic člověka nepotěší víc než nádherný východ Slunce a výborná snídaně. Pozitivně naladěna jsem se vyšla ven z chaty a jaké bylo mé překvapení, když se počasí během asi 45 min změnilo naprosto k nepoznání - mlha, že by se dala krájet, vítr a dešťové poprchávání.

Mlha na hřebeni…

V takovém počasí se mi nikam moc nechtělo, ale nebyl čas na hrdinství - natáhla jsem pončo a pokračovala po červené stezce Česko-polského přátelství na Labskou boudu. Pokud budete vyrážet o chvilku dříve ráno, rozhodně si cestu prodlužte kolem jezer Velký a Malý Staw (modrá a pak zelená trasa, která se u Sloneczniku napojuje zpátky na červenou trasu Česko-polského přátelství).

Já jsem v takovém počasí a s již jemně namoklou bundou raději pokračovala po červené kolem Sloneczniku, Špindlerovy boudy a dále směrem k Labské boudě. U Petrovy boudy se všechny stopy ve sněhu postupně ztratily a bylo vidět, že zde přede mnou minimálně den nikdo nešel.

Mlha byla ještě hustější než u rybníku Brčálníku a také se poměrně ochladilo, takže nejen má bunda, ale i kameny pode mnou začali mít nebezpečnou ledovou krustu. Mužské a Dívčí kameny jsem minula bez úhony, ale dál byla cesta už opravdu hodně zledovatělá a fučelo tak, že na tři kroky dopředu připadal jeden zpátky.

Mlha byla hustá tak, že by se dala krájet… Pramen Labe

U Sněžných jam byla situace úplně nejhorší - neviděla jsem na krok, nevěděla jsem přesně kde jsem, proti větru se ani s 12 kg těžkou krosnou téměř nedalo jít, ve tmě pod okrajem jsem tušila černou hloubku a široko daleko nikde nikdo. Ve stylu "hrdinů jsou plné hřbitovy" jsem se dala na ústup po žluté k Labské boudě a ještě před setměním jsem ochutnala vodu z pramene Labe.

Labská bouda byla v rekonstrukci a obsluha byla teda naprosto nepříjemná - přespání ve spacácích prý nejde a nejlevnější ubytování za 600 Kč - což se mi tedy vůbec nelíbilo a nechala jsem si zavolat šéfa z Luční boudy. Takže nakonec za 300 Kč bez topení a sprchy.

Hlavní hřeben Krkonoš Ledovcem obroušené severní srázy Sněžných jam

Celkově si myslím, že na horách by měli být lidé, kteří mají ostatní horaly rádi a u obsluhy na Labské jsem pouze cítila naprostou neochotu a snahu vydělat za každou cenu (jak na mě, tak i na německém turistovi, který zde dorazil v naprosto šíleném stavu na kole).

Pět Paroháčů a půlka lahve Amaretta vypitá s řemeslníky nahradí i vypnuté topení, takže po nakonec příjemném večeru se ráno probouzí do krásného dne. A jako by se mi hory smály - den předem naprostá šílenost, ráno nádherné azuro a teplé sluníčko. Jdu se mrknout na to, co mě den předem tak vyděsilo a zjišťuji, že jsem stála asi 10 metrů od obrovského vysílače, podle kterého jsem se mohla nádherně zorientovat, jenže jsem ho prostě neviděla. I takhle dokážou Krkonoše vyškolit.

Zasmála jsem se tomu, obdivovala propasti Sněžných jam (2 ledovcové kary hluboké 215 metrů) a vydala se dál po červené hřebenovce k Violíku, Tvarožníku a Svinským kamenům. Od nich potom kolem Vosecké boudy po žluté až ke Krakonošově snídani, kde ovšem kromě pěkného posezení nebylo nic moc k vidění. Z Krakonošovy snídaně jsem kopírovala říčku Mumlavu dále po modré až k rozcestí U čtyř pánů, kde jsem si dala pauzu a kochala se výhledy a dálkou, kterou jsem již ušla.

Někde na hlavním hřebeni… Někde na hlavním hřebeni…

Když jsem úplně vzadu viděla Sněžku, nebyla jsem ani schopná uvěřit, že jsem to opravdu ušla, a že před dvěma dny jsem stála na vrcholu tam někde v dáli. Pokračovala jsem dále po modré a už podruhé za den jsem se ocitla u Labské boudy. Od ní jsem jen jednoduše sešla Labským dolem, kolem vodopádů až do civilizace Špindlerova Mlýna. Vše mi připadalo hrozně hlasité, uspěchané a jako z jiného světa - být sama tři dny na horách, nepotkat téměř ani živáčka a jen se kochat nádhernou krajinou je naprosto úžasný zážitek.

Trasa

1. den: Pec pod Sněžkou - Richtrovy boudy - Výrovka - Luční Bouda - Sněžka - Luční bouda (nocleh+ sauna)

2. den: Luční bouda - Polední kameny (Slonecznik) - Špindlerova bouda - U Petrovy boudy - Dívčí kameny - Mužské kameny - Sněžné jámy - Pramen Labe - Labská bouda (nocleh)

3. den: Labská bouda - Sněžné jámy - Violík - Svinské kameny - Vosecká bouda - Krakonošova snídaně - U čtyř pánů - Labská bouda+vodopád - Labský důl - Špindlerův Mlýn

• Náročnost: jednoduchý okruh, pokud vyjde počasí, pohorky s sebou!
  • Délka: zhruba 55 km, okruh
  • Cena: 170 Kč jednosměrná z Prahy, ubytování ve spacáku: 300 Kč, sauna: 150 Kč, mapa: 60 Kč (informace v Peci), polívka a pivo dle vlastního uvážení - raději víc než míň
  • Datum absolvování: 12.11.2013

+ Dvoudenní trek aneb to nejkrásnější z východních Krkonoš
+ Dvoudenní toulání po západních Krkonoších
+ Krkonoše, bouřlivý přechod hřebene
+ Přes krkonošskou Střechu
+ Krkonošské Harrachovo "kamení". Po stopách šlechtického rodu Harrachů.
+ Proti proudu Mumlavy - pádící krásky krkonošských hor
+ Skalní hříčky na žulové osmě
+ K100 - Krakonošova stovka
+ Jednodenní zimní přechod západních Krkonoš
+ Třídenní skialpinistický přechod hřebene Krkonoš Treking.cz - diskuze

Hřebenovka (Klára, 18.02.2018, 12:04 )
Moc pěknej článek. Jsi moje krevní skupina, taky se ráda toulám sama po horách a lidi na mě koukají jak na exota a rozhlížej se, kde že mám toho chlapa :)

Hory Nezapomenutelný dvoudenní trek za humny Ostravy? Vandr údolími Setiny a řeky Moravice
Hory Treking s Tilakem 2014; vyhlašujeme jubilejní X. ročník autorské soutěže
Hory Srážky komet vysvětlují překvapivý objev oblaku plynu v okolí mladé hvězdy
Mohelenská hadcová step Jeseníky, ubytování Kamenná chata Bouzov Bezděz Chata Borišov Dereše Malá Fatra, ubytování Kvarky Pičulín Cvilín Mauricius Praděd Polární záře Čičmany Les Ecrins Jeskyně Mont Blanc Rozhledny Štramberská Trúba Mačky Vikštejn

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku