Poslední aktualizace: 8.3.2024 , svátek má

Výstup na Kriváň (2 494 m) ve Vysokých Tatrách

Obtížnost a délka túry na Kriváň ve Vysokých Tatrách

1.5.2007 | Otakar Brandos

Kriváň (2 494 m) patří k t잚ím turistickým podnikům ve Vysokých Tatrách. Zdolání vrcholu Kriváně vyžaduje určitou fyzickou i technickou zdatnost, nebo část trasy na Kriváň je exponovaná. Přesto ani ta nejt잚í místa na Kriváni nejsou zajištěna fixními řetězy. A že by se místy ty řetězy věru hodily. Zejména za mokra či při sněhovém poprašku…

Stezka na Kriváň

První zaznamenaný výstup na Kriváň uskutečnil v roce 1772 A. Azirbess. Vrchol byl dlouhou dobu považován za nejvyšší ve Vysokých Tatrách, než byla barometricky určena jeho skutečná výška. V minulosti se v masívu Kriváně dolovalo stříbro a další kovy. Následující trasu doporučuji provést ve směru jak je popsáno, nikoliv ve směru opačném, protože si tak při výstupu ušetříme zhruba 400 výškových metrů.

Túru doporučuji zahájit na Štrbském plese, které slouží jako východisko pro řadu dalších túr. Pleso obejdeme z jižní strany a vydáme se po červeně značené magistrále směrem k severozápadu. Zhruba za hodinu dojdeme po vozové cestě k rozcestí u Jamského plesa.

K samotnému Jamskému plesu je to odsud ještě asi tři minuty. Na rozcestí odbočíme doprava na modře značený turistický chodník vedoucí na Kriváň. Cesta nejprve prochází lesem, který však brzy řídne a postupně přechází do pásma kosodřeviny. Zde se také otevřou první pohledy na Malý Kriváň a za ním se krčící vrchol samotného Kriváně.

III. doplněné a zcela přepracované vydání průvodce Vysoké Tatry je tentokráte doplněno o polskou část Tater, která je logickou a nedělitelnou Turistický průvodce
součástí tohoto horského celku. Protože celkový objem informací v knize obsažených podstatně narostl «

O něco výše již vidíme na opačné straně i hřeben Nízkých Tater a Podtatranskou kotlinu. Chodník obchází vrchol Jamy (1 572 m) a přivádí nás do oblasti zvané Predný Handel. Tady v minulosti probíhala důlní činnost. Na pravé straně je vidět Krátká veža, Ostrá veža, Krátka a Dolina Suchá voda. Tady se cesta prudce stáčí doprava, kousek klesá, aby pak mohla vzápětí opět stoupat na Podkrivánskou požanu.

Odsud má již turistický chodník (dále již jen TCH) vysokohorský charakter. Obcházíme západní svahy Malého Kriváně a přicházíme po táhlém stoupání, z nějž se otevírají nádherné pohledy na Červené vrchy a Liptovské kopy, na rozcestí.

Od rozcestí v Krivánskem žlabu TCH prudce stoupá na Malý Kriváň. Je vydlážděn žulovými plotnami, místy je však dosti suový, proto je nutno zachovávat opatrnost. Z Malého Kriváně nepatrně klesá do Daxnerova sedla a odsud již cesta vede přímo vzhůru na vrchol Kriváně. Ten poskytuje úžasné výhledy prakticky na celé Vysoké Tatry.

Kriváň od západu

Výstup je v některých krátkých úsecích silně exponován a během náledí je prakticky neschůdný. Ani tyto nejexponovanější úseky však nejsou zajištěny fixními řetězy. Proto je nutné dbát maximální opatrnosti. Zvláště za mokra a nebo námrazy.

Sestup po rozcestí v Krivánskem žlabu je stejný, tady ale odbočíme již doprava a po zeleně značeném TCH se vydáme na Tri studničky. Kousek pod rozcestím je možno přímo u chodníku nabrat pitnou vodu. V letních měsících kvete v celé této oblasti obrovské množství kytek. Po asi 15 minutách sestupu od rozcestí v Krivánskem žlabu se nám zpětně otevírá krásný pohled na Kriváň v podobě, jak je nejznámější.

Chodník pak vede v četných serpentinách hustými porosty kosodřeviny. Na některých místech je však chodník silně erodován, brázdy jsou až 3/4 metru hluboké! Na Grúniku je možno odbočit k místu, kde se v době SNP nacházely partyzánské bunkry. Odbočka je označena šipkou. Bunkry ale byly jen obyčejnými sruby ukrytými v lese.

Strmý sestup lesem, respektive co z něj zbylo po větrné smršti před několika lety, pak končí na rozcestí Tri studničky u pěkného altánku a velkého dřevěného rozcestníku. Vlevo dojdeme asi po 5 minutách k hlavní cestě a nebo můžeme pokračovat vpravo po červené magistrále na Podbanské.

Tuto túru doporučuji jen fyzicky zdatným turistům s jistotou v chůzi v exponovaném terénu a se základními znalostmi pohybu na skále.

Rozhledy z Kriváně
  • Obtížnost: středně těžká až těžká túra, fyzicky značně namáhavá
  • Délka túry: minimálně 7 hodin
  • Celkové převýšení: výstup 1 200 m, sestup 1 550 m
  • Základní trasa: Štrbské pleso – Jamské pleso – Krivánsky žžab – Malý Kriváň – Kriváň – Grúnik – Tri studničky

Kriváň, turistická mapa

náročnost (Mates, 19.08.2018, 07:56 )
Je to choďák, žádná exponovaná mista tam nejsou..při troše dobré kondice se to da ze Třech studniček vyjít za 2:30min
Jasně (-OB-, 20.08.2018, 14:44 )
že jo, ještě že jste nás nevzdělance dostatečně ochytřil…
Časy jsou relativní. (Janys 79, 20.08.2018, 22:15 )
Já jsem schopný to vyjít za 7 hodin, ale i seběhnout za hodinu... V tom prvním případě za hezkého počasí, když fotím, dávám si svačinku, kochám se výhledy a nespěchám... Ve druhém případě stačí, když pár metrů ode mě střelí blesk a jsem dole, ani nevím jak. :D
Výstup na Kriváň (Dani, 07.07.2017, 19:15 )
Po prvním výstupu na Kriváň - 1. Dobře se vyspěte na cestu. 2. Určitě větrovku s kapucí sebou - dost fouká nejenom pod Kriváňom !!!! 3. Něco proti křečím, hlavně kdo není zvyklí na dlouhé stoupání (min. 3L vody na osobu) --- Zdravím kolegu, který se mě ptal před vrcholem, jestli to už jdu podruhé :-) Mi trval výstup od Štrbského plesa min. 6 hod... :-)
Náročnost (Bety, 02.07.2017, 11:00 )
No nevím, já Kriváň vyšla úplně sama celý sama v 6ti letech :/
Tak to buďte (-OB-, 02.07.2017, 21:19 )
ráda, že vás rodiče pouštěli samotnou již tak brzy :-)
Kriváň v šesti (Budulínek, 20.08.2018, 22:23 )
Když jsem šel loni na Kriváň, divil jsem se, kolik tam chodí šestiletých dětí. Teď už je mi to jasný, rodiče to tam vypouštějí ze Štrbského plesa a sami si pak zajdou na pivko.
TEŽKE?? (Daniela, 09.12.2015, 14:27 )
Kdo tuhle cestu popsal jako těžkou, tak asi nikdy nešel těžkou cestou do hor.....
Tuto cestou jako (-OB-, 09.12.2015, 18:15 )
středně těžkou až těžkou jsem popsal já. A troufám si tvrdit, že jsem v horách absolvoval vcelku dosti těžkých túr. A dost možná že i násobně více než vy :-) Přesto na hodnocení nic měnit nehodlám, nebo článek (web) je dělán pro běžné turisty, ne pro pár desítek či stovek ultraturistů či lezců.
turisticka trasa (tomas benda, 09.08.2016, 14:29 )
Pokud hovorime o turisticke obtiznosti, tak v klidu muzeme napsat tezka. Takova trasa pro takovyho profika jako jsi zrejme ty neni ani hodna tve pritomnosti. pa
náročnost (Martin, 05.09.2017, 23:05 )
Cesta je popsaná o něco t잚í než ve skutečnosti je, což je dobře zvláště pro nezkušené turisty. V horách do 3000mnm se pohybuji celkem často, ale i tak mi cesta přišla celkem fyzicky namáhavá. Technicky lehká, šel jsem mimo značku z důvodu velkého množství "pomalejších" lezců. Čas je psaný s velkou rezervou, šel jsem trochu rychlejším, ale stále pohodlným krokem. Štrbské- Jamské 0:30, Jamské - Vrchol 1:55. Zpátky vrchol- jamské 1:45, jamské strbské 0:30. Čekal jsem to delší, ale to je jedině dobře, mohl jsem se alespoň kochat výhledy celé 2 hodiny.
Super (David, 30.11.2015, 19:50 )
Vrchol zdolán 17.11. zhruba od 2000m led a snih, ale ten výhled na zasněžené vrcholky Tater a ten omrzlý kříž je k nezapacení.Cesta hodně náročná a nebezpečná, ale stálo to za to.
Nadherna tura (Veronika, 29.08.2015, 20:25 )
Vratili jsme se z Tater. Byla to nadherna dovca...nejuzasnejsi zazitek mame z Krivane. Sli jsme ze Trech studnicek pres Jamske pleso,Krivan okruh zpet do Trech studnicek. Parkovne 4,90 eur. Cesta zpet po zelene je jiz naprosto "uklizena" od popadanych stromu a dobre pruchozi. Cela trasa je narocna,ale skvela..fakt to za to stoji!!!
Krása (Mirek, 25.07.2014, 08:12 )
Ahoj, minulý týden jsem byl na Kriváni a je to krásný zážitek, přestože vrchol byl v mracích, které se jen občas rozestoupily. Fascinovalo mě ale to, že při výstupu byla kolem bouřka a pršelo a nahoře nic a to samé jsem pozoroval cestou dolů. Chtěl bych všechny varovat před cestou z Tří studniček na Štrbské pleso po zelené trase. Je to sice skoro podle silnice, ale cestou je po hurikánu ještě několik desítek padlých stromů a některé z nich zabraňují průchodu, takže člověk je musí obejít a překračovat hodně nehostinným terénem v lese. Za deště to byl hodně zajímavý zážitek. Mějte se fajn a děkuju za zdejší článek a příspěvky v diskuzi, díky kterým jsem byl dobře na túru připravený.
Prosím o informace (Miroslav, 09.02.2014, 07:35 )
Zdravím všechny fanoušky Kriváně. Prosím o informace , kdy je nejlépe na Kriváň vystoupit a jakou trasu zvolit. jsem průměrný turista. Asi 10 krát jsem zdolal Lysou horu v Beskydech, Sněžku , Praděd, ale Kriváň mě jaksi fascinuje. Je mi 55 let. Děkuji za vaše příspěvky.
Myslím, (-OB-, 09.02.2014, 14:13 )
že když si článek přečtete, budou vaše otázky dostatečně zodpovězeny. Na Kriváň můžete vystoupit v období od 16.6. do 31.10.
re:Kriváň (Jan, 16.07.2014, 09:30 )
Zdravim, z Krivane jsme se prave vratili. V letnim obdobi je pocasi dost promenlive, vsichni doporucuji zari/rijen. Nicmene i v cervenci se nam podarilo vyjit na vrchol za zcela slunecneho dne a bylo to fascinujici. Vrchol Krivane a okolnich skal zdobil snih. Trasa nahoru je opravdu narocna a dlouha, jiste doporucuju nejit sam napoprve. (Pokud clovek nema zkusenosti s podobnymi dlouhymi vystupy).
Námraza (Edita, 03.11.2013, 22:22 )
Kriváň 2.11. Ráno docela hezky, dobrá viditelnost. Od sedla mlha, nahoře teplota pod nulou, silný vítr a namrzající d隝. Cesta dolů? Na tu hned tak nezapomenu. Člověk zjistí, čeho je schopen, když nemá jinou možnost. Klobouk dolů před naší jedenáctiletou dcerou, která to zvládla úplně úžasně. Řetězy by se určitě hodily....
Údaje oficiálne vz. údaje subjektívne (JanoP, 07.07.2013, 08:41 )
źahká túra, ažká túra - to sú pomerne subjektívne pojmy. V turistike, a vo vysokohorskej osobitne, však sú nielen užitočné ale priam potrebné, nevyhnutné nejaké objektívne kritériá, ktoré majú vystihnú celkovú náročnos túr. Pre túry s profilom s priemerným či celkovým sklonom vyšším než určitá hodnota je podstatným parametrom nie ani (šikmá) dĺžka ale prevýšenie. A priemerný turista by mal zvládnu zhruba 400 m až 500 m za hodinu. Špičkoví, výkonnostní turisti (alebo presnejšie športovci, horskí bežci) zdolávajú za hodinu 800 m až 1200 m výšky! A naopak: rekreačných turistov plne uspokojí, keď stíhajú 300 m alebo aj 250 m za hodinu. Pritom im nemožno nič zazlieva, ani to nijako osobitne komentova - pokiaž sa práve nevybrali napríklad na túru, ktorá má prevýšenie 1270 m, dakedy na poludnie, pretože tým vytvorili predpoklad následných takmer istých problémov... __ Neby tých niekožkých technickejších partií na trase, bola by túra na Kriváň oveža fádnejšia. Veď práve ony - popri vežkolepým výhžadom z vrcholu - tvoria významnú súčas spomienok na túru. Práve úseky, kde treba používa aj ruky, umožňujú absolvova túru vlastne zaujímavejším, príjemnejším spôsobom.
Není nad vlastní zkušenost (Radek F., 06.07.2013, 15:40 )
Asi po 4 měsíčním studiu názorů na obtížnost výstupu jsem se dne 29.6.2013 na Kriváň vypravil. Přiznám se, že přes mírné zkušenosti, např. z Roháčů, poněkud s obavami. V 9.50 z parkoviště Tří studniček a ve 12.30 jsme se fotili navrchu (já 44 a syn 18 let).Rozhodně jsme neutíkali, nejsme úplní horalé ani terminátoři a tak věřím, že za 2 a půl hodiny to někdo dal. Za pěkného počasí, resp. za sucha. Byl to úžasný zážitek, i když z vrcholu jsme kvůli mlze nic moc neviděli, spíš nic než moc. Hora má můj respekt a za mokra to na plotnách pod vrcholem bude mazec. Věřím, že se na ní ještě vrátím. P.S. dole je opravdu cedule 3.45h, ale některé značení v Tatrách není možno brát úplně vážně (např. Podbánské-Bystrá 5.30 apod.)
Čas výstupu (David, 19.12.2017, 16:34 )
Jednou z možností ( samozřejmě kromě úžasné přírody, výhledů atd.) jak si prověřit svoji fyzickou kondici je jednoduše si změřit čas potřebný pro zdolání tohoto nádherného vrcholu. Je mi 45 let, pravda denně se věnuji alespoň hodinu rychlé chůzi )nordic walking), pravidelně několikrát měsíčně výstupy hlavně v Beskydech. Ze Třech Studniček jsem dorazil na vrchol Kriváně za 2 h a 19 min. Během výstupu jsem měl 1 pauzu, a to ve výšce cca 1950 m, cca 5 min na pití čaje. Vyjma této pauzy jsem šel s ohledem na okolní turisty spíše by se dalo říci vytrvalou než velmi rychlou chůzí. Určitě v tomto výkonu jsou ještě rezervy, ale neabsolvoval jsem ten výstup se stopkami v ruce, pouze jsem si na začátku řekl, že nebudu postávat, ale dám vrchol stylem bez zastávek, s tím, že se budu kochat až při sestupu. Myslím si, že pro průměrného turistu by neměl být problém vystoupat na vrchol za letních podmínek ze Třech Studniček za 2,5 - max. 3 hod. V případě dobré fyzičky a bez přestávek by to mělo být v čase 2h 15´ až 2 h 30´. Čas kolem 2 hod ze svého pohledu vidím jako již ryze profesionální sportovní výkon, ale reálný určitě je. Stále se samozřejmě bavím o chůzi a ne běhu.
Průměrný turista (-OB-, 19.12.2017, 17:02 )
se jistě spokojí i s časem 4 hodiny. A výkon to stále bude dobrý… A jistě si takový turista neodnese z hor méně zážitků než vy :-)
průměrný turista (David, 14.01.2018, 17:05 )
Myslím, že jste reagoval asi na jiný příspěvek, anebo nepochopil co jsem psal. Nevím jak vy, ale já vůbec netuším s čím se spokojí či nespokojí průměrný turista, ani vlastně nevím kdo je průměrný turista...Já jsem pouze psal, za jaký čas se dá na vrchol vystoupit, následně v kontextu s tím, jsem uvedl nějaké časy a tomu odpovídající výkonnost. Takže někdy příště možná napíšu příspěvek na téma jak si odnést co nejvíce zážitků z výstupu na Kriváň....
Úhel pohledu (-OB-, 15.01.2018, 11:02 )
Když nevíte, tak ten příměr nepoužívejte. Cituji "Myslím si, že pro průměrného turistu by neměl být problém vystoupat na vrchol za letních podmínek ze Třech Studniček za 2,5 - max. 3 hod." Na margo toho jsem reagoval poznámkou o průměrných turistech a čase 4 hodin jako dobrém. Horští běžci by nad vašimi časy také zřejmě mohli poohrnout nos, ale jistě to dělat nebudou. Jsme horách, ne na závodech ani dostizích :-)
náročná tůra (moriseiki, 12.08.2011, 14:20 )
Na Kriváni jsem byl naposledy předevčírem a stále to je hora vyžadující respekt. Nic se na ní nezměnilo.. Pokud vás v létě přepadne sněžení, tak může jít o život, neboť poslední části výstupu jsou po docela kluzkých kamenných plotnách na kterých může ujet noha i na suchu.. Kdo trpí závratěma, ten by výstup ani neměl pokoušet. Nechápu, jak někdo může psát, že je to lehká hora. Jsem trénovaný, běhám kopce, ale takový blábol bych nikdy nevypustil. Vystoupal jsem se zátěží 10 kg a když to spojím i s náročným sestupem, tak jsem dole nohy docela cítil....:-)
Faktor počasí (Mirek, 30.07.2011, 20:25 )
Můj názor je, že je to hlavně o počasí a výbavě. 4x jsem šel na Kriváň docela v pohodě a jednou na podzim jsem to vzdal kousek před vrcholem (neměl jsem mačky). Těžkost a lehkost určuje počasí - stupeň adheze kamenných bloků pod vrcholem. Jakmile namrznou, je to nebezpečné a těžké.
tazke? (ivanm, 24.05.2011, 12:18 )
Bol som so synom na krivani ked mal 5 rokov. Celu cestu slapal sam. Hral futbal - 3x tyzdenne 1,5hod behal po ihrisku. Chcem tym povedat ,ze tazke-lahke je relativny pojem. Kto pravidelne v tyzdni chodi 3x po 2 hodiny, alebo beha 3x 0,5 hod tak sa trochu unavi ale krivan zvladne. Idealna priprava je behat trosku do kopca , extremne do kopca so zatazou. Dolezite je , aby to bolo najmenej 0,5 hod a viac - pre dosiahnutie vytrvalosti. Ked je clovek fyzicky pripraveny , ma prijemnejsie spomienky a je to aj bezpecnejsie - je dolezite mat fyzicku rezervu - pomoct zranenemu priatelovi alebo pri zabludeni a pod.
Treking Kriváň (Zbyněk, 09.04.2011, 22:33 )
Úplná a krásná pohoda. S manželkou, která nesla v nosičce - klokance na břichu roční dceru a 11-ti letým synem jsme to dali od dolního parkoviště - T a zpět okolo nějakého plesa - jméno už si bohužel nepamatuji za 4,5 hodiny. Móc doporučujeme. Demenovské jeskyně a Chopok byly taky nádherné!
? (FM, 15.08.2011, 08:27 )
... s roční dcerou v klokance na Kriváň! ... někteří lidé si neváží toho co mají :(
Zdeňku, jen jestli se ti (-OB-, 15.08.2011, 08:54 )
nepokazily hodinky :-)). Navíc chození s dětmi v klokánce v takovémto terénu není rozumné a následováníhodné. Klokánka je dobrá tak do města či do lesa, ale ne na Kriváň. Já také bral roční dceru na podobné kopce, ale vždy v krosničce. I ta není sice stopro ideální, ale pořád lepší než klokanka.
LOL (sunchez, 09.08.2016, 19:22 )
4,5 hodiny s dcerou v klokánku tak leda nahoru voe :D krom toho že ste hazardéři OMG! potkal jsem tam spoustu takových bezmozkú...
Magore (J, 02.07.2017, 10:56 )
Ty nejsi normalni
Tezke to neni... (Benny, 18.02.2011, 22:04 )
Obtizna tura? Propana, ja jsem na Krivan vylezl poprve v jedenacti letech spolecne s rodici, cestou jsme potkavali skupinky vychodonemeckych fuftaku v teniskach ci polobotkach. V osmnacti jsem tam byl podruhe s brachou, nahore jsme byli za dve a pul hodiny od Tri studnicek. Jen kus pod vrcholem tak poslednich 100-150m se leze ze sutru na sutr rovnou nahoru, ale nic tezkeho, nahore to chce davat bacha aby se clovek nesesypal do prudke severovychodni steny. Pro mladez pod 40 let by tohle mela byt bezna tura, chce to jen vybrat si dobre pocasi.
Propána, běžná túra (-OB-, 18.02.2011, 22:50 )
klidně může být i těžká. Těžká nemusí být jen technicky, ale i fyzicky. Pro průměrného turistu je výstup na Kriváň celodenní túrou. Pokud se ovšem chce kochat krásou krajiny i výhledy, ne jen trasu proběhnout a zapíchnout si do mapy další špendlík.
Souhlas, (Jarmila, 19.02.2011, 13:04 )
na Kriváni jsem byla dvakrát, pokaždé jsme vycházeli za slušného počasí, ale během cesty se přihnaly mraky a začlo poprchávat a hlavně dolu to nebylo nic moc.
Pro Benny (Jarmila, 25.05.2011, 12:42 )
Tak tento příspěvek do diskuze lehce zavání frajeřinou - bez urážky. Na Kriváni jsem byla několikrát, od Troch studničiek i od Štrbského Plesa, a s dobrou fyzičkou, ale zcela objektivně (alespoň myslím) konstatuju, že tato túra rozhodně úplně lehká není, obzvláště když se na ni vypraví průměrně zdatný turista nebo ten, kdo není na takové převýšení připravený. Neříkám, že se to nedá zvládnout, i když člověk naní právě "namakaný", ale už pohled na samotný Kriváň napovídá, že to úplně lehké není. Podotýkám, že jsem to pokaždé zvládla také v pohodě a v obdobném čase (kratším, ale nechci "frajeřit"), ale nikdy bych neřekla, že je to lehká túra.
ste utekali ? (pipo, 08.08.2011, 14:29 )
od trochstudničiek za 2 a pol hodiny ? si utekal isto . na tabulije napísané 3:45 a aj tak sa to zdalo byť ešte viac okolo 4 hodín aj s prestávkami tak moc ti neverím že si to dal za 2 a pol hodiny.
Kriváň (JanoP, 13.09.2010, 22:14 )
Výstup na Kriváň Túra na Kriváň je náročná predovšetkým fyzicky. Prevýšenia vyplývajú z nadmorskej výšky autobusovej zastávky a stanice TEŽ možných východísk. K jednotlivým východiskám príslušný komentár [celkové prevýšenie]: 1. Podbanské (930 m) ? úplne najmenej výhodné, zbytočne ďaleko; len v prípade, že sa tu ostihnete akýmsi nedopatrením; po Tatranskej magistrále (červená) alebo súbežnom modrom TCH na Tri studničky (takmer 5 km). [1560 m] 2. Tri studničky (1090 m) ? len v prípade, že by ste tu vystúpili omylom; inak platí opis ako v 3. [1400 m] 3. bývalá Važecká chata (1152 m) ? trasa najkratšia, ale svojím spôsobom aj najmenej zaujímavá, pretože sa ide najskôr lesom Grúnika a potom kosodrevím pod Priehybami; nad kosodrevím sa otvoria výhľady len na J stranu, do (Veľkého) Krivánskejo žľabu a na vzdialené okolie Tatier. (Asi by sa nemalo propagovať krátke odbočenie do Sedla nad Priehybami, keďže sem nevedie ZTCH. Mohlo by sa to však povedať aj opačne: Keďže zo sedla je jediný možný pohľad smerom na SZ ? S (okrem vrcholu), mala by sem viesť značená asi 100-metrová odbočka.) [1340 m] 4. Biely Váh (1200 m) ? trochu dlhšie ako 3, avšak zaujímavejšie vďaka výhľadom z Plavlovho chrbta (zo spodnej časti do Važeckej doliny a Doliny Suchej vody a na ich okolie). 5. Štrbské Pleso (1355 m) ? najdlšia trasa; výhoda vyššej výšky východiska sa stráca práve predĺžením trasy. (Rozdiel výšok východísk 400 m je len v tom najneobvyklejšom prípade ? z Podbanského.) [1140 m] Pre návštevníkov, ktorí využijú riedke verejné dopravné prostriedky a nechcú sa vracať rovnakou cestou, je optimálny práve opačný smer ? so zakončením na Štrbskom Plese, pretože tu majú záruku spojov dlho do noci. Z čistiniek v kosodrevine sa otvára výhľad predovšetkým na mohutný Pavlov chrbát, vybiehajúci z Malého Kriváňa na J. Jamami sa nazýva zvlnená lokalita, ktorej centrom je Jamské pleso (odtiaľ názov plesa). Predný Handel a Zadný Handel sú lokality vo Važeckej doline spojené s baníčením v minulosti. Treba zdôrazniť, že keby boli všetci návštevníci parku disciplinovaní a chodili by striktne po vybudovaných kamenných chodníkoch, neboli by tieto chodníky tak veľmi zaštrkovené a tým by boli bezpečnejšie a príjenejšie na pohyb. A okrem toho by okolie chodníka nemalo podobu, od ktorej musí každý čo trochu citlivejší odvracať zrak (ale kam ? v takom náročnom teréne...?). Výstup na Malý Kriváň a potom posledná časť až na vrchol Kriváňa si vyžaduje pozornosť a aj spoluprácu rúk. Ak je vo vyšších polohách poľadovica, žiadny súdny turista sa do terénu neodváži. A rovnako by mal každý zavčasu ?utiecť? z vrcholu, ak hrozí, že sa ide tvoriť poľadovica. Inštalovanie reťazí by mohlo mať neraz paradoxne opačný účinok: mohlo byť bezpečnosť znížiť. Mohlo by podnecovať výstup aj v zlých alebo zhoršujúcich sa podmienkach a podceňovať fakt, že zostup je vždy ťažší než výstup. Poslednou/ prvou pitnu vodou je Beliansky potok pod Rázcestím pod Malým Kriváňom.
Gratulace (Michal, 12.09.2010, 10:25 )
Gratulace 9-letému klukovi, který tam včera s rodiči vylezl v docela špatném počasí , a se kterými jsem se potkal na vrcholu.
doprava (Venca, 19.05.2010, 22:17 )
Moc pěkný článek, chtěl bych se zeptat, zda jezdí nějaký autobus ze Štrbského Plesa na Tri Studničky nebo opačně. Zahájili bychom asi túru tam. Dík
Odkaz (Jarmila, 21.05.2010, 09:20 )
Ano, autobusy tímto (-OB-, 12.06.2010, 22:56 )
směrem jezdí, nejvhodnější spojení je obvykle od Liptovského Hrádku.
1. výstup -rok 1773 (Ivan Zajíček, 13.11.2009, 12:20 )
Na Kriváň poprvé vystoupil Jonáš Andrej Szirbesz se skupinou v roce 1773 ( o výstupu se zmínil ve svém díle). jaké měli asi vybavení...? Zkusme společně hádat. Naši předci nebyli žádné padavky ( i když občas taky spadli), téměř šedesátiletý Leonardo da Vinci dosáhl vrcholu "Monboso" v oblasti Monte Rosy (2566 m) v roce 1511... , 350 let př. n. l. vylezl král Filip Makedonský na Etnu (3370 m). A tak by se dalo pokračovat. To jen tak.
opačným směrem (eva, 12.11.2009, 21:30 )
Šli jsme to v září 2000 opačným směrem ze Tří studniček přes Daxnerovo sedlo a zpátky kolem Jamského plesa ke Štrbskému a zpět dolní cestou po značce na Tři studničky. Tenkrát nám to trvalo cca 8 hodin / cca 9-17/. Nejsem žádný extra turista. A tam nahoře u slovenského dvojitého kříže na Kriváni byla pěkná mlha. Jsem ráda, že jsem se překonala a vyšlapala to. Pak nám horár říkal, že od Tří studniček to hodí jen blázni, on že by to tímto směrem nikdy nešel.
Ne že by (-OB-, 12.11.2009, 21:44 )
Ne že by to nikdy nešel tímto směrem, on to určitě nikdy nešel žádným směrem :-)).
Kriváň (Martin, 02.10.2009, 23:26 )
Byli jsme na Kriváni teď 30.9.2009 a super!!!Trošku nás "zlobila" na vrcholu mlha,ale sem tam se to "vyfoukalo" a nádherné výhledy....den před tím jsme udělali Rysy(tam se mlha bohužel nevyfoukala :-( ) a shodli jsme se,že Kriváň je o dost náročnější tůra,navíc nám tam pěkně a studeně foukalo....:-).....o to více nám bylo fajn na vrcholu!!!!!Absolutně souhlasím,že při sněhu,námraze,ale i v dešti je závěrečný výstup docela nebezpečný!
doplnění :-) (Martin, 02.10.2009, 23:28 )
......výstup i sestup docela nebezpečný.
názor (Tom, 29.09.2009, 10:52 )
Jedná se o poměrně nudný výstup, co se týče řetězu nevídím potřebu. Výhledy jsou krásne, jinak taková běžná chodička v davu.
Super kopec (Radek, 27.09.2009, 23:21 )
Ikdyž jsem byl na Kriváni naposled loni,tak se mi nějak jako náročný nezdá,jen je to zkrátka bombastický zážitek
Tri Studnicky -> Strbske pleso (Boris, 20.09.2009, 20:24 )
Dobry den. Chcel by som ukoncit turu na Krivan v Troch Studnickach. Existuje nejaky spoj Tri Studnicky -> Strbske pleso? Dakujem.
náročná túra (Jurin, 12.08.2009, 12:59 )
Boli sme na Kriváni v 2006. Na vrchole nás chytla búrka, takže kríž, ktorý je obitý medeným plechom "svietil" od statickej elektriky... Behom 10 min spadla asi 2 cm hrubá vrstva krúpov, takže zostup dole bol letným "skyalpom" :) Neodporúčam začiatočníkom, ani bežným turistom pri premenlivom počasí a avizovaných búrkach. Zážitok však k nezaplateniu...
Zkreslené informace o Kriváni (Karin, 02.08.2009, 12:45 )
V průvodci a v prodejnách suvenýru na mapách je uváděna délka výstupu od Tři studniček pouhé 2,5hodiny a uvádějí tam také neexistující řetězy, které by byly potřeba. Zvlášť při změně počasí - v dešti bych lézt dolů nechtěla. Výhled nádherný, mrzí mne jen, že tam není nějaká malá schránka s razítkem, která sbíráme. :-)
Můžete specifikovat? (-OB-, 02.08.2009, 17:15 )
Mapy, průvodce, suvenýry. Všechno jedno :-)). V našem turistickém průvodci (http://www.treking.cz/knihy/polske-tatry.htm), jehož obálka je na této stránce, čas výstupu na Kriváň určitě není uváděn 2,5 hodiny, ani o řetězech tam není ani čárka. Možná to chtělo upřesnit průvodce i mapu, aby nevznikla mýlka. Běžný turista to na Kriváň ze Studniček zvládne tak za 4 hodiny, za uvedené 2,5 hodiny (i kratší čas) to zvládnou jen vymakaní borci.
Kriváň (Karin, 03.08.2009, 11:30 )
dobrý den, kolega mněl průvodce z r. 2005, nevím bohužel jakého, ale mapy s trasamy v obchodech ve Smokovci i u Bilíkové chaty uváděli také čas 2,5hod., což mi přišlo jako dost velká chyba.
Chyby (-OB-, 03.08.2009, 11:53 )
Chyba se občas vloudí, pokud se to ale notoricky opakuje ve všech mapách, pak není u vydavatele něco vpořádku. A pokud jde o průvodce, pak některá vydavatelství opíší údaje z map a procházením tras se příliš neobtěžují.
řetězy na Kriváni (Martin Ondruš, 14.07.2008, 15:48 )
Dobrý den, taky jsem byl minulý týden na Kriváni a žádné řetězy tam nejsou. asi tam byli kdysi. Každopádně je to nádherný zážitek a ačkoli jsem se cestou několikrát zapřísáhl, že už tam nepolezu, určitě se tam ještě vrátím.
řetězy ??? (Romik, 03.02.2009, 12:36 )
Už v samotném úvodu autor píše, že cesta neni jištěna řerězy a že by se hodily.
výstup na Kriváň (Blanka Houskova, 14.07.2008, 15:14 )
Dobrý den, v článku "výstup na Kriváň" jsem si přečetla že výstup je těžký a zajištěný fixními řetězy. šla jsem tuto tůru z obou přistupných cest a to jak ze štrbského plesa, tak ze Tří Studniček. Nikde jsem na řetězy nenarazila. Je mi to divné, protože mě tak informovali i v informacích ve štrbském plese. šla jsem po vyznačené turistické značce a opravdu nikde jsem řetězy neviděla. Po řetězech jsem lezla přes Priečné sedielko, Bystrou lávku a na Rysy. V kterých místech jsou na Kriváni řetězy? Děkuji Blanka
řetězy v Tatrách (Jarmila, 21.09.2008, 09:01 )
Ahoj Blanko, také jsem byla na Kriváni z obou značených východisek - od štrbského Plesa i od Troch Studničiek - a na žádné řetězy jsem nenatrefila. Kromě jmenovaných míst jsou řetězy zabezpečeny ještě Po?ský hrebeň, Prielom, Jahňací štít a malý řetěz je i ve Ve?kej Studenej doline a na značeném chodníčku v Doline Bielej vody Kežmarskej pod serpentinami na Ve?kou Svišovku. J.
řetězy ??? (Romik, 03.02.2009, 12:40 )
Tak nevím, kde jste si to přečetla, ale v tomto článku autor jasně píše, že cesta NENI jištěna fixnimi řetězy. A že by se tam hodily, protože je povrch značně exponovaný.
Retez na krivan (Michal, 16.08.2014, 20:16 )
Dobry den mate pravdu nikde tam nejsou zadne retezy a ,ze by se opravdu hodily zvlast ,kdyz prsi a padaji kroupy! Jako dnes

Kriváň a Vysoké Tatry, turistika - může vás zajímat

Ještěd Bosony Chata Arnika Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Děvičky Higgsův boson Pohorky Cirrus Softshell
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | źubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar

12.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (2) / Fotogalerie k článku

Po poměrně chladné noci (v duchu si gratuluji, že jsem již s sebou vzal zimní spacák) konečně …

Turistika · Víte kde v Nízkých Tatrách dávají lišky dobrou noc? Túra přes pomník Jana Švermy, Ďurkovou, Skalku na Žiarskou holi a Bosorky / Fotogalerie k článku

Nízké Tatry jsou druhým nejvyšším pohořím Slovenska. Jejich asi 80 kilometrů dlouhý hřeben …

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

2.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (2): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie č. 1 / Fotogalerie č. 2 k článku

Slunce se pomalu blíží k obzoru a na obloze maluje přenádhernou podívanou. Na strmých skalních svazích …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …