Poslední aktualizace: 20.9.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přes horské sedlo Kettentörl na vrchol Kettentalkogel (2 152 m)

Přes horské sedlo Kettentörl na vrchol Kettentalkogel (2 152 m)

Alpský výstup za prvním sněhem do Triebenských Taur ( Triebener Tauern) z údolí Triebental

20.9.2022 | Roman Waldhauser, foto Jana Waldhauserová
Gr. Grießstein (2 337 m) a Kl. Grießtein (2 175 m) z výstupu do sedla Kettentörl

Je konec října a příroda nabízí své nejkrásnější podzimní barvy. Je tedy důvod vyrazit za dokonalého a stabilního počasí ještě do Alp a zdolat nějakou tu "dvoutisícovku" před příchodem pravé horské zimy.

Za nástupní místo jsme opět zvolili samotný závěr údolí Triebental s parkovištěm u horského hostince Bergerhube (1 198 m), odkud jsme již podnikli mnoho výstupů do okolních nádherných hor. Oproti minulosti je dnes již parkoviště zpoplatněné částkou 5 Euro na den a házíme tedy mince do parkovacího automatu. Ranní mrazíky jsou silné, celé údolí je pokryté bílou jinovatkou a těšíme se na teplo a horské slunce ve vyšších nadmořských výškách. Do horského sedla Kettentörl (1 864 m) budeme stoupat po značené dálkové cestě č. 08, která vede ze severu Rakouska na jih (Waldviertel - Karawanken).

Cesta nás vede širokou cestou lesem a následně přes nádhernou louku s pohledem na skalní stěny vrcholu Gamskogel (2 386 m). Kousek za loukou začínáme úzkou pěšinou prudce stoupat mnoha serpentinami přes rozsáhlé paseky s výhledy až do vysokého lesa. Přicházíme na širokou lesní cestu a místo s názvem Kettentalalm. Cestu jenom překřížíme a stoupáme již mnohem mírněji nádherným starým lesem rostoucím v mělkém údolím Kettental.

Postupně les přechází v hustou kleč a pod nohami přibývá množství kamenů. Závěr stoupání do horského sedla mnoha serpentinami nám ztěžuje hluboký sníh, kterým se často propadáme. Cesta je zde namáhavá, ale naštěstí se nejedná o dlouhý úsek. S radostí přicházíme do horského sedla Kettentörl (1 864 m), kde žádný sníh není, je nádherné teplo a dokonalý výhled. Sedíme v rozehřáté trávě a užíváme si pohledy na zasněžené vrcholy a vzdálená údolí topící se v mlze.

Po odpočinku odbočujeme vlevo a po znatelné, ale neznačené stezce stoupáme k vrcholu hory Kettentalkogel (2 152 m). Pěšina stoupá většinou travnatým svahem a obcházíme řídké porosty kleče, menší skalní bloky a krátká suťoviska. Netrvá to dlouho a stojíme na travnatém předvrcholu, odkud jsou neuvěřitelná panoramata na nekonečné moře alpských vrcholů.

Pohled z vrcholu na Geierhaupt (2417 m) - nejvyšší vrchol Seckauer Alpen

Překvapivě potkáváme opakovaně jak jednotlivce, tak skupinky lidí, které jsme zde v tuto dobu a na této hoře nečekali. Na hlavní vrchol vede dále stezka po úzkém travnatém hřebeni a během chvilky stojíme u malého dřevěného kříže s vrcholovou knihou. Sedáme do vyhřáté trávy a pozorujeme husté mlhy v hlubokých horských údolích a spoustu alpských pásem a pohoří. Díváme se na nekonečná pásma Nízkých Taur (Triebener, Seckauer, Rottenmanner a Wölzer Tauern), Ennstalské Alpy, Totes Gebirge, Eisenerzer Alpen, Seetaler Alpen i na ostré vrcholy Julských Alp na jihu.

Po pořádném oddechu se rozhodujeme, že sestoupíme nazpět stejnou cestou. Měli jsme v plánu pokračovat z horského sedla Kettentörl (1 864 m) ještě dále po nádherných hřebenech směrem k hoře Gamskogel (2 386 m). Z vrcholu ale vidíme, jak jsou hřebeny velmi zasněžené a zároveň zledovatělé a plánujeme si tedy výpravu sem až na příští rok. Sestup po stejné trase k hostinci Bergerhube proběhl bez obtíží a těšíme se již na další jarní, letní a podzimní výpravy do zdejších pěkných hor v dalších letech.

Popsanou trasu nalezeme na mapě KOMPASS č. 223 Seckauer Alpen, případně na webu Bergfex.at

Krásné (Petr Erban, 24.09.2022, 18:21 )
Krásné všecko: túra, hory, fotky, počasí

15.9.2022 / Bohumil Háj
Vodácká turistika · Ivalojoki - vodácký průvodce. The Gold river aneb Zlatá řeka (1)

Řeka Ivalojoki se rodí hluboko nebo spíše vysoko v náhorních pláních Národního parku Lemmenjoki, přes 350 km severně za polárním kruhem, ve finském Laponsku. Protéká, až k městu Ivalo, divokou lapons …

14.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Na druhý nejvyšší vodopád v Jeseníkách. Okružní túra přes Královský vodopád a chatu Švýcárna | Fotogalerie k článku

Na hezkou a poměrně nenáročnou asi 16kilometrovou túru s převýšením pouhých 600 metrů vyrážím z rozcestí Kóta (1 003 m). Tedy ze Sedla pod Lyrou mezi Ostrým vrchem (1 228 m) a Lyrou (1 092 m) neda …

12.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Lattengebirge - nejsevernější pásmo Berchtesgadenských Alp. Málo známé dolomitové horské pásmo se vypíná jako velká dominanta nad bavorskými lázněmi Bad Reichenhall | Fotogalerie k článku

Lattengebirge je tvořeno převážně tvrdým dolomitem, který je zde nazýván Ramsaudolomit. Hornina vznikla v triasu, kdy se usadil v mělkých mořských tropických lagunách vápenec, který byl následně část …

12.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Beninský hromovládce vodun Heviosso - jeden z mnoha kultů v rámci západoafrického náboženství

Rituálu přihlížela asi stovka věřících stojící v nepravidelném kruhu na nevelkém plácku mezi betonovými domky zdobenými zelenou plísní. Mladý hubený černý muž v červené suknici vytažené až na hruď uprostřed tles …

12.9.2022 / Otakar Brandos
Památky · Vítochov, kostel sv. Michaela archanděla: Pozdně románský kostel ze 13. století

Kostel sv. Michaela archanděla ve Vítochově patří mezi nejstarší dochované kostely na Moravě. Pozdně románský kostel ze 13. století, který stojí na výrazném návrší nad obcí Vítochov v nadmořské výšce asi 626 m …

8.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Kamenárka, Úvěz, Bačův vrch a Velký Javorník. Túry v Beskydech v předjaří a na sklonku léta | Fotogalerie k článku

Na beskydském Velkém Javorníku (918 m) jsem byl naposledy v předjaří. Spolu s dcerou, kdy nás při návštěvě překvapil zoufalý nedostatek sněhu. A pak až nyní, na sklonku léta, kdy se krátí dny a noční teploty povážli …

5.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Přes prameny řeky Mur na Weinschnabel (2 754 m). Alpský výstup v nejvýchodnější části Národního parku Vysoké Taury (Hohe Tauern) okolo tajemného krasového pramene | Fotogalerie k článku

Řeka Mur (též Mura) patří mezi významné rakouské řeky a se svojí celkovou délkou 444 km (údaje o délce jsou často mírně odlišné) je o něco delší než naše Vltava. Pramení ve výšce 1 898 m ve Vysokých Taurách v …

4.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Sychravé květnové Beskydy v dešti a mlze. Okružní túra přes Maxovu nádrž a chatu Kmínek na Bobek | Fotogalerie k článku

Opakování je prý matka moudrosti. Sice absolutně netuším, jak dalece, a zda-li vůbec, člověk zmoudří opakováním stejné túry, proč si ale po nějakých pěti letech nezopakovat hezkou okružní trasu na Bobek přes Maxo …

2.9.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Kunovická hůrka, Hostýnské vrchy - další z vyhlídek Zlínského kraje

Na výrazném návrší Kunovická hůrka (587 m) stojí od roku 2010 malá dřevěná rozhledna. Podobně jako u nedávno na Trekingu zmíněných slovenských rozhleden pod Babí horou se hodí přirovnání, že jde o …

1.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Vodun - tradiční náboženství, kultura a umění s centrem v Beninu

Vodun je tradiční západoafrické náboženství - vyznávané především (nikoli ale výlučně) etnikem Eweů - s mimořádně dlouhou a bohatou tradicí, za jehož rodiště i současné centrum je považován západoafrický Benin …

31.8.2022 / Otakar Brandos
Hrady · Zubštejn / Lapis - Zubří kámen či Zubrštejn: romantická zřícenina hradu na Bystřicku

Hrad Zubštejn zvaný původně Lapis (kámen, skála), později Zubří kámen čili Zubrštejn, je nejhezčí hradní zřícena na Bystřicku a jeden z nejvděčnějších turistických cílů na Vysočině. Jako u většiny našich hradů rok zahájení …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky