Poslední aktualizace: 20.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Kékes (Kékestető), najvyššia hora pohorí Mátra a Maďarska

Kékes (Kékestető), najvyššia hora pohorí Mátra a Maďarska

Na streche Maďarska, turistika v pohorí Mátra

24.3.2009 | Jozef Cyprich

Maďarskú vrchovinu Severné stredohorie (Északi Középhegység), tiahnúce sa v poloblúku popri slovenských hraniciach, tvorí šestica pohorí Börzöny, Cserhát, Mátra, Bükk, Cserehát a Zemplén. Najvyššie vrcholy našich južných susedov treba hľadať v pohorí sopečného pôvodu, Mátre. Z nich je najvyšší Kékes, jediný v krajine s nadmorskou výškou nad 1 000 m (najnovší údaj 1 014 m n. m.). Preto sa nazýva aj strechou Maďarska.

Vysílač na vrcholu s turistickou rozhlednou

Myšlienka vyjsť na najvyšší vrchol Maďarska pešo alebo na bicykli mala už bradu, pohrávali sme sa s ňou už dlhšie. Naviac ak bolo absolvovanie tohto vrcholu súčasťou plnenia podmienok pre dosiahnutie klubového odznaku AVEK (atraktívne vrcholy európskych krajín).

Z rôznych dôvodov sa akcia odkladala, presúvala. Rozhodnutie padlo náhle, stačilo pár telefonátov medzi štyrmi členmi klubu v piatok večer. Víkendovú turistiku sme doplnili o slovenskú Cerovú vrchovinu (Šomoška, Hajnáčka, Ragáč) s bivakom vo voľnej prírode.

Presun

Je sobota 14. apríla, 5.00 hodín. Vyrážame autom z Trenčína ešte za tmy. Tesne nad obzorom je pred nami Mesiac v tvare C, postupne mení farbu, až za Bánovcami nad Bebravou sa zásluhou brieždenia začína strácať. V rýchlom slede za sebou míňame Nováky, Handlovú, Žiar nad Hronom, Zvolen. Vo Fiľakove nechávame za sebou ranným slnkom osvietený hrad a takmer na minútu presne po dvoch hodinách jazdy sme na štátnej hranici. Maroš, vedúci akcie, na sedadle vedľa vodiča s automapou Maďarska naviguje. Za Salgótarjánom v Kisterenye odbočujeme vľavo na Nemti, vzápätí vpravo na Szuhu. Cesta sa zúži a začína stúpať. Mierime priamo do pohoria Mátra.

Vrchol Kékeše je řádně označen

V stredisku Mátraalmás zastavujeme, je tu panel s turistickou mapou okolia a smerovník. Prekvapí nás dopravná značka so zákazom vjazdu, pri bližšom skúmaní zistíme, že niesla pôvodne číslo 30. Obchádzame severovýchodné svahy Galya-tető (966 m), druhého najvyššieho vrchu nielen Mátry, ale aj Maďarska.

Z lesa vychádzame v mieste, v ktorom je upravená vyhliadka. Neďaleko práve zriaďujú jedno zo stanovíšť turistických pretekov, o ktorých sa ešte zmienim. Napájame sa na cestu, ktorá klesá a vedie do Mátraházy. Na okraji tohto rekreačného strediska zastavujeme a zaparkujeme auto pri turistickej ubytovni s hostincom a chatovej osade Vörösmárty. Pretína sa tu niekoľko turistických chodníkov.

Turistické značenie

Značenie turistických chodníkov v teréne i na mapách, smerovníky a rázcestníky sú v Maďarsku odlišné. Ak si myslíte, že značka s červeným krížom na bielom podklade Informační tabule vás privedie k nemocnici alebo aspoň k stanovišťu s prvou pomocou, mýlite sa. Je to jedna z bežných značiek pre turistický chodník. Okrem nám známej pásovej značky - (vodorovný farebný pruh stredom bieleho poľa) používajú sa symboly: kríž, štvorec, kruh a trojuholník vo farbách červená P (piros), modrá K (kék), zelená Z (zöld) a žltá S (sárga).

Tieto písmená a symboly potom jednoznačne určujú značenie turistického chodníka na mapách, kde sa pre vyznačenie trasy používa jednotná farba. V teréne sa pri zmene smeru biely podkladový štvorec zmení na päťuholník v tvare šípky, ktorá svojím sklonom upozorňuje aj na charakter chodníka (stúpanie, klesanie). Rázcestníky sú z drevených kolov, smerové tabule z nalakovaných drevených latiek, zachovávajúc prirodzenú štruktúru a farbu dreva. Vzdialenosť sa udáva v km.

Teljesítménytúra

Pod týmto názvom sa každoročne v Maďarsku v mesiaci apríl organizuje národné turistické podujatie, ktorého cieľom je absolvovať pešo niekoľko významných vrcholov a prírodných zaujímavostí v čo najkratšom čase. Tohtoročná výkonová túra (Hanák Kolos Teljesítménytúra ´07) sa konala práve v sobotu aj so štartom na vrchole Kékes v čase od 8.00 do 10.00. Cieľ bol po 35,7 km na západnom okraji Mátry v Szurdokpüspöki, v miestnej základnej škole.

Celkové prevýšenie 1 410 m, pre absolvovanie tejto stredne dlhej túry sa počíta asi 9 hodín. Kratšia trať (25 km) mala štart v Galya-tető, dlhšia (56 km) v Siroku, cieľ bol spoločný. Pre doplnenie a zaujímavosť existujú aj niektoré varianty tejto výkonovej túry - zimná (január, dĺžka 26, 32 a 42 km), nočná (jún) ako aj Beh na štít Kékes (jún, Mátrafüred-Kékestető - 11,6 km).

Výstup

Od parkoviska hotela Vörösmárty sa súbežne s cestou pár metrov vraciame, aby sme pri horárni odbočili vpravo na lesnú cestu označenú P+. Lesní robotníci u nás a v Maďarsku majú asi jedno spoločné, neradi vidia turistov. Dávajú im to pocítiť na každom kroku, aj tu priamo pod nohy zvážajú kmene stromov. Po prekonaní prekážok sledujeme značku chodníkom, ktorý skôr kopíruje terén po vrstevnici než aby stúpal. Situácia sa zmení, keď sa zmení nielen smer, ale aj značka. Pokračujeme v miernom stúpaní svahom takmer proti pôvodnému smeru. Pri následnej zmene smeru a značky nastáva radikálne zmena a doslova peklo.

Chodník ide prudko hore po spádnici. V tom však pre nás nie je problém, ten spočíva v oproti nám valiacemu sa davu domácich turistov, účastníkov dnešnej výkonovej túry. Zrejme pred chvíľou odštartovali z vrcholu, bežia, predbiehajú sa, riskujú. Možno sú medzi nimi aj takí, ktorí už majú za sebou 20 kilometrovú túru zo Siroku. Chodník je pre nich priúzky, mení sa na diaľnicu.

Zisťujeme, že sme jediní, ktorí idú opačným smerom. Vo zvírenom prachu sa rozdeľujeme a hľadáme bezpečný výstup po okraji, resp, mimo chodníka. Keď vidíme niektorých rútiť sa dolu s palicami v rukách, samozrejme špičkami dopredu, krútime hlavami…

Turistický rozcestník

Chodník predelí lesná cesta, stúpanie pokračuje preplietaním sa pomedzi odhalené malé skalky (a stále nekončiacich domácich "pretekárov"). Terén sa postupne zmierňuje, občas sa pomedzi stromy v popredí objaví časť vrcholovej telekomunikačnej veže. Výstup končí na vrcholovej lúke neďaleko hornej stanice lyžiarskeho vleku.

Kékes a Kékestető

Najvyšší vrchol Maďarska je oblý, prevažne zalesnený. V jeho najvyššom bode je umelo vytvorená kamenná pyramída zakončená špicatým kameňom natretým farbami národnej trikolóry. Nesie aj nápis Kékestető 1 014 m. Maďarské slovo kékes znamená modrastý, modravý, tető zase vrchol, vrcholný bod, strecha. Zatiaľ čo názov Kékes sa uvádza v literatúre a na mapách ako najvyšší vrch pohoria Mátra, pomenovanie Kékestető sa hodí pre názov lokality a usadlostí v okolí tohto vrchu, akým sú napríklad neďaleké klimatické kúpele a sanatórium.

Na Kékestető je vybudovaná telekomunikačná veža, rozhľadňa, reštaurácia, množstvo chát a štýlových občerstvení, vedie z neho severným svahom lyžiarsky vlek a zjazdovka dĺžky 2 400 m s výškovým rozdielom 330 m. Práve týmto smerom pri dobrej viditeľnosti vidno panorámu Vysokých Tatier. Mali sme šťastie aj my, naviac v tomto čase ešte zasnežené sa pri slnečnej oblohe nádherne beleli.

Cez Kékes prechádza niekoľko značkovaných turistických chodníkov. Najpútavejším turistickým cieľom v okolí je strmé andezitové bralo Saskő (899 m) a umelé jazero so pstruhmi na úpätí vrchu Sombokor. Značkovaným turistickým chodníkom sa možno dostať aj k vodopádom v doline Ilona. K najvyššiemu vrcholu Maďarska vedie cestná komunikácia prakticky z každého miesta pod Mátrou. Dopravná spoločnosť Mátra Volán prevádzkuje aj autobusovú dopravu (Gyöngyös-Kékestető, 18 km, 95 Ft).

SMS-kové reakcie

Svojimi mobilovými správami o výstupe na najvyšší vrch našich južných susedov sme prekvapili takmer všetkých doma, keďže nikto o našej akcii vopred nevedel. Komunikácia prebiehala výlučne lacnejšou formou - SMS správami. Okrem blahoželaní a prejavov ľútosti, že tam nie sú s nami, pridali občas niečo aj na pobavenie a rozveselenie. Snáď najvydarenejší bol dodatok, že najväčšiu radosť z nášho výstupu by mal Ján Slota, predseda Slovenskej národnej strany…

Dokončenie okruhu, návrat

Logo klubu

Po občerstvení fľaškovým pivom vo vrcholovej reštaurácii Tető Étterem (360 Ft) a nevyhnutných záberoch opúšťame Kékes. Zostup z vrcholu volíme jeho západným svahom, je miernejší a tiahlejší. Modrá pásová značka, ktorá je v tomto mieste súčasťou 1 100 km dlhej celoštátnej Modrej trasy vedúcej celým Severným stredohorím, nás priviedla cez Veronika rét (lúka) do centra Mátraházy.

Z bývalej osady sa stavbou horských chát začiatkom 30. rokov minulého storočia stala obec, postupným rozširovaním služieb významné letné i zimné (najväčšie v Maďarsku) rekreačné stredisko. Leží v nadmorskej výške 715 m. K modrej pásovej značke sa pripojí rovnaká červená a spolu nás lesnými zákutiami po 2 km privedú k zaparkovanému autu. Vraciame sa pohodlnejšie cez Parádsasvár. Po zastávke na hrade Salgó mierime na Slovensko k vstupnému areálu NCH Šomoška a Mačacia.

Výstup k vrcholu

Doporučujem navštíviť(či už pri ceste tam alebo späť) to, na čo sme my pozabudli a doteraz ľutujeme: Juhovýchodne od mesta Salgótarján leží obec Kazár, na okraji ktorej je nielen prírodná rarita, ale aj vedecký úkaz - povrchová erózia riolitového tufu, ktorá prebiehala mnoho miliónov rokov. Na trojhektárovej snehobielej zvrásnenej ploche nie je ani stopa po vegetácii. Podľa mnohých pripomína známy Zabriskie Point v USA.

Účastníci

Akcie na streche Maďarska (pod pracovným názvom Kékes - top H) sa zúčastnili členovia Trenčianskeho Vysokohorského Turistického Klubu: Maroš Petrinec (predseda, vedúci), Miro Ronec (vodič), Marián Mrázik a autor článku. Zároveň všetci fotografovali.

Marta ci Ildiko (jozo, 28.03.2009, 08:04 )
Ahoj Ivan! O vasich peripetiach viem od Ota, mal som cerstve informavie uz po vasom navrate. Vlastne moj clanok ho ciastocne inspiroval k navsteve Kekesu. My sme mali nadherny cas, tie Tatry bolo skutocne nadherne vidiet, naviac mali este na vrcholoch bielu prikryvku. Super. A tie dve noci ste si mohli kludne sprijemnit s Martou, ci nejakou madarkou ... :-)) Horam zdar!