Poslední aktualizace: 5.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Trek v oblasti Kangerlussuaq k Fergusonovu jezeru v Grónsku

Trek v oblasti Kangerlussuaq k Fergusonovu jezeru v Grónsku

Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

4.12.2022 | Petr Krčmář
Trek v Grónsku

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civilizovaně. S úlevou, že se neocitneme uprostřed nějaké denacifikace, nebo jak se to dnes nazývá, ukládám věci do batohu.

S nostalgií sleduji, jak se za roky mění jeho obsah. Zrcadlovka zůstává doma, stejně jako dalekohled na pozorování zvěře a i knížka, kdybych nemohl za slunečných nocí zabrat. Místo toho beru prášky, kdyby mě chytly záda a ortézu, kdyby snad koleno. Tereza, ta se těší. Já doufám, že nějak přežiju, ale Markéta je pro mne záhadou. Už během plánování nadává, že celý život chce vidět tropické pralesy a pouště a zatím už potřetí letí za polární kruh.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Je sobota 18. 6. 9:40 a letadlo dosedá na dráhu v Kangerlussuaq. Zrovna přestalo pršet. S pomocí místních kupujeme benzín do vařiče a pak se vydáme do města. Kanger (lussuaq) není zrovna architektonický skvost. Zato má nejhustší silniční sít na ostrově a největší přistávací dráhu.

Kupodivu si nás hned získává, když místní a to i z aut na nás mávají a zdraví nás. Turistů tu ještě není tolik, aby jim lezli krkem. S Maky a Terkou jsme pohrdli vyhlášeným Arctic Circle Trail, hlavně kvůli tomu, že bych to nedal a naplánovali vlastní, kratší cestu kolem poloostrova Ammalortup Nunaa až k velkému grónskému ledovci, cca 90 km.

Procházíme město (503 obyvatel o dvě stě víc, něž má naše rodná vesnička u Kralup). U Fergusonova jezera si chceme dát něco k pití, ale restaurace je zavřená, pokračujeme tedy k místu, kde silnice zatáčí kolem jezera a my máme stoupat do hor. Cesty značené na mapě jsou pouze doporučený směr a tak doufáme, že budou alespoň trošku znatelné, naše víra bere za své asi po 20 metrech. Brodíme se měkkým vřesem a každým krokem aktivujeme mračna komárů. Nasazujeme moskytiéry a rukavice a dál stoupáme nekonečným svahem.

Vystoupáme na náhorní plošinu a u prvních jezer podle GPS a mapy odhadujeme, kde jsme. Vypadá to, že východněji a tak pokračujeme k dalším jezerům, které tvarem a pozicí odpovídají těm na mapě. Projevuje se na nás časový posun a tak stavíme stan. Bylo by to celkem romantické místo, nebýt mršin karibů a pižmoňů odložených všude kolem. To je i problém při získávání vody, ale díky žízni se rychle přizpůsobíme. Vaříme a zvykáme na pobyt s komáry.

Ráno balíme díky slunečné noci suchý stan a beze spěchu odcházíme. Dnes chceme dojít k značenému tábořišti na břehu fjordu. S vědomím, že stmívat se bude nejdřív na konci léta v tom nevidíme problém. Pomalu se protloukáme jihozápadně a zeširoka obcházíme jezera, která mají podmáčené břehy, protože je tady minimum potoků odvádějících vodu. Většina vody se do jezer dostává vsakováním z vřesoviště.

Přecházíme plochý hřbet a pod námi se pase rodinka pižmoňů. Nějaký čas je sledujeme a já poprvé, ale zdaleka ne naposled lituji, že nemám zrcadlovku. Když odejdou z naší trasy, pokračujeme dál. Terén je náročnější, než jsme čekali a postup tím pádem pomalejší. Opět jsme o něco východněji, naštěstí nás Terka s GPS nasměruje správným směrem.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Konečně najdeme správná jezera, ty obejdeme a dostáváme se na hranu úbočí padající k fjordu Udivit. K místu, kde jsme chtěli původně spát, nám zbývá ještě jednou tolik. Táboříme. Místo je určitě používané, najdeme tu pár odpadků, které bohužel nedokážeme pobrat.

Je nám jasný, že tímhle tempem náš okruh dokončíme bez časové rezervy a navíc nás čeká úsek kolem řeky Pinguarsuup Alannguata Kuussa (to bych nevyslovil), kde se dají očekávat rozsáhlé mokřiny a pomalejší postup. Ordinujeme si odpočinkový den, pozorujeme stádečka pižmoňů a karibů, kteří nejsou nijak zvlášť plaší. Odpoledne začíná liják, tak zalezeme do stanu a likvidujeme zásoby oříšků a sušeného masa. Také se dohodneme na podstatném zkrácení cesty.

Ráno balíme a okruhem se vracíme směrem na Kanger. Míjíme spousty jezer, některá zamrzlá. Na travnaté pláži jednoho, by byl krásný kemp, ale je brzy to zalomit. Využíváme zvířecí stezky, kterých je tu spousta a tak máme sucháče na oblečení plné pižmoních chlupů. Dnes jsme zahlédli lišku, nespočetně zajíců. Nejvíc nás děsí slepice, které mají IQ jako ty naše. Bez varování a s děsným křikem vystartují a mě vždy přivedou k hranici infarktu.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Navečer padá mlha. Hledáme místo na spaní. Pokaždé, když najdeme něco příhodného, tak kameny v okolí se zvednou a dají do pohybu. Je to tu samý pižmoň, nemáme z toho dobrý pocit. Když jsme odlétali, tak jsme doufali, že je alespoň zahlédneme a tohle je skoro dost. Asi po hodině najdeme místo, kde nic neutíká. Zalézáme do stanu, studeně fouká, ale pak se oteplí.

Po probuzení zjistíme, že první letní noc napadl sníh. Je zataženo a zima, ale zase neotravujou komářice. Údolím potoka a soustavou jezer stoupáme až do výšky téměř 700 m, tam obejdeme jedno větší, zamrzlé. Za ním už cesta klesá k Fergusonovu jezeru a navečer si dáváme hranolky a smaženou rybu. Ubytujeme se jednu noc na hostelu. Paní nám půjčí pračku. V deset věšíme prádlo, ale přes noc svítí slunce, takže je ráno suchý.

Slunce svítilo a taky asi dost foukalo, protože ráno sbíráme po městě nějaké zatoulané kousky. Zabalíme a vyrážíme na druhou část, tentokrát východně podél řeky s krásným jménem Akuliarusiarsuup Kuua. Cesta je široká, prašná. Za městem se těží štěrk a ten se touhle silnicí vozí někam k ledovci, kde asi budují její prodloužení.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Je vedro, trošku si zajdeme k místu, které je značeno jako turisticky zajímavé. Jedná se průrvu řeky. Vypadá to hezky, když taje, musí to být hukot. Kousek se vrátíme a šlapeme nahoru úbočím, přecházíme ho a klesáme k jezeru Sanningosoq. Komářice mají letecký den a já blízko k zešílení. Je vedro, na sobě bundu, klobouk, přes něj moskytiéru, rukavice a kolem sebe miliardu těch sviňských mršek.

Traverzujeme nad jezerem a klesáme k místu, kde odtéká do ještě většího Aajuitsup Tasia. Tady táboříme, mám dost. Na břehu je trošku nepořádek a na druhém konci je vidět Russellský ledovec, náš zítřejší cíl. Zalezeme do spacáků a začíná večerní rituál - zabíjení komárů. Sedí chudinky na stropě a jsou vydány nám na milost. Té se ale nedočkají a řeči, co u toho máme, by byly na posouzení odborníkem z oboru psychiatrie. To vzápětí navrhne Maky, když jí poprosím, aby vpustila další várku.

Ráno zabalíme věci do jednoho báglu. Zatímco holky se sobecky rozhodnout střídat o batoh, já se obětuji a beru foťák. Jdeme podél jezera. Asi v jeho polovině vystoupáme nad něj na úzkou jezernatou plošinu, to je možné jen tady. Jdeme po ní několik kiláků a pak sestoupíme na silnici z Kangru. Tou se dostaneme na konec jezera Aajuitsup Tasia a pak ještě asi dva kiláky k ledovci.

Na louce před ním nám uvolňuje cestu stádečko pižmoňů. Mineme jednoho, asi nemocného, karibu a jsme u cíle. Hrana ledovce padá do malého jezera a vydatným proudem teče do Kangru. V boční části je mohutný vodopád, který vyhloubil v ledovci slušnou jeskyni. Procházíme a z uctivé vzdálenosti a sledujeme, někdy i mohutné sesuvy. V jednom místě to jde a tak si stoupnu na velký grónský ledovec.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Nechce se, ale je čas jít zpět. Teorii, že určitě dorazíme za světla, jsme dávno opustili. Volíme jinou cestu, která by i cestou měla být. Vede údolím, které připomíná poušť a cesta je dělaná pro čtyřkolky. Pěšky tu chodí málokdo. V místech, kde se křížíme se silnicí, vylezeme nad naše jezero a traverzem podél dojdeme ke stanu. Za celý pobyt jsme nepotkali člověka, to se mi ještě nestalo.

Ráno zabalíme a ve vedru a podstatně pomaleji, než jsme doufali, dorážíme do města. Chceme si dát jídlo, ale v bufetu je uzavřená společnost, nějaké dětské narozeniny. Je neděle a tak nekoupím ani pivo, protože tento den je v Grónsku zákaz prodeje alkoholu. Vaříme ze zásob. Večer donesou na hostel oslavenci do placu dorty a sladkosti z párty.

Trek v Grónsku Trek v Grónsku Trek v Grónsku

Další den procházíme pamětihodnosti města - kostel a zavřené muzeum, historickou budovu staré letecké základny. Poslední den kupuji na recepci asi 5 kg mraženého pižmoního masa a balím ho do péřáku, aby vydrželo let domů. Pak už jen naposledy projdeme městem na letiště k odbavení.

Parádní trek (-OB-, 04.12.2022, 19:07 )
a správná divočina. A ještě k tomu úplně bez lidí. Krása.

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Vysoký vodopád Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Karlštejn Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky