Poslední aktualizace: 13.11.2019 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Rakouské pohoří Kaisergebirge a via ferrata Wilder-Kaiser-Steig

Rakouské pohoří Kaisergebirge a via ferrata Wilder-Kaiser-Steig

Turistika ve Východních Alpách

21.5.2015 | Petr Pauliš

Na téměř 2/3 plochy Rakouska se rozkládají Východní Alpy. Vzhledem k tomu, že se jedná o geograficky velmi složitou soustavu velehorských i středohorských pásem, masivu, hřbetu a hřebenů, údolí kotlin a soutěsek, nemá méně zkušený turista jednoduchou situaci při výběru cíle svého horského putovaní v teto kouzelné zemi.

Více či méně krásných horských koutů a turistických tras je zde zkrátka na naše poměry příliš mnoho a ani studium podrobných map a průvodců proto neudělají v tomto směru často každému jasno.

Čtěte také: Kaisergebirge, za Divokým císařem do Tyrolska

Po procestování nejznámějších a nejvyhledávanějších míst, za které považuji především Vysoké Taury, Ötztalské a Zillertálské Alpy, jsem i já začal pátrat po méně známých, ale přesto turisticky hodnotných a zajímavých horských koutech. S jedním, který jsem navštívil, bych vás proto rád seznámil.

Na severu Tyrolska při hranici s Bavorskem se na poměrné nevelké ploše rozkládá vápencové pohoří Kaisergebirge. Věnec jeho bělostných štítů strmé se tyčících k nebesům je zdaleka nápadný, i když svou nadmořskou výškou pohybující se kolem 2 000 m (nejvyšší vrchol Ellmauer Halt dosahuje 2 344 m) patří spíše k nižším alpským pohořím.

Přesto vrcholy, z nichž řada se dá zdolat po náročněji vedené a značené stezce, mají vysokohorský charakter a kouzelnou atmosféru tak typickou pro pohoří, které tvoří karbonátové horniny (kdo již zavítal do Dolomitu ví o čem je řeč). Velmi sympatická je i snadná dostupnost tohoto horstva.

Vhodnými horskými body jsou horská letoviska Kufstein (na západě) a St. Johann in Tirol (na východě), mezi kterými vede po jižním úbočí pohoří tzv. Divoká císařská stezka (Wilder-Kaiser-Steig) povazovaná za jednu z nejkrásnějších vysokohorských cest tyrolských Alp.

Stezka byla otevřena v roce 1990 a je v terénu vyznačena zelenožlutě. Trasa dlouhá 35 km se dá zvládnout během 2 dnů (přespání je možné l Gruttenhütte - 1 620 m).

Motorizovaným turistům doporučuji využít horsko silnici vedoucí z Griesenau (5 km S od St. Johann) k horskému hotelu Griesener Alm (986 m n.m.). Po zaplacení nevelkého mýtného pojedeme podél horského potoka do nitra Kaisergebirge.

Od parkoviště vede řada turisticky značených tras různé náročnosti. Během jednoho dne lze projít například okruh vedoucí kolem údolí. Po strmém stoupáni do sedla s chatou Stripsenjochhaus (1 577 m) pokračuje značka po skalnatém hřebenu přes vrcholky Stripsenkopf (1 807 m) a Tristecken (1 710 m) na Feldberg (1 813 m). Odtud budeme zvolna klesat po nenáročném hřbetu až pod Scheibenbichlberg (1 511 m).

Za jasného počasí odsud můžeme během cesty obdivovat bělostné skalnaté štíty nejvyšší části pohoří, které se rozkládají přes údolí. S námahou sledujeme průběh cest klikatících se po protějších strmých skalnatých osypech, místy překonávající i prudké skalnaté prahy, aby dovedly odvážlivce až na některý z vrcholu.

Vzhledem k tomu, že při mém putování asistuje mimo jiné i "přítel z nejvěrnějších" - pes Pupík dokončuji zvolený méně náročný okruh sestupem po travnaté louce zpět k parkovišti.

+ Via ferrata Kaiser Franz Joseph do jeskyně Roslochhöhle
+ Hochfeiler (3 509 m), Zillertálské Alpy
+ Hochswab v zimě, rakouské Alpy
+ Přechod Karnských Alp

Čertovy skály Krkonoše, ubytování Majláthova chata Starý Jičín Krušné hory Turistická chata Betyna, bouda Kremnické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Polárka Vartovka Wildspitze Pluto Cirrus Hrad Šášov Měsíc Turistické boty Hrad Trosky
Hory Rabštejn, úchvatná skalní vyhlídka v Hanušovické vrchovině
Hory Toulání po kotarech Strážovských vrchů, Považský Karpattrek (2)
Hory Velká Fatra na sněžnicích: Staré Hory, Krížna, Borišov, Čierny kameň, Rakytov, Teplá dolina
Hory Julské Alpy (2), přechod Julských Alp
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…