Poslední aktualizace: 24.10.2018 , svátek má

Jeseníky, horský běžecký ráj v Hrubém Jeseníku

Nejkrásnější horské trasy - běžecký ráj v ČR

30.7.2015 | Tomáš Hudec, převzato z Svetbehu.cz

Jeseníky patří bezesporu mezi naše nejkrásnější hory a určitě stojí zato se jimi proběhnout. Některé dokonce vybízejí k dvoudennímu výběhu. Charakteristickým rysem Když máte štěstí, poskytnou vám Jeseníky nádherné výhledy do okolí tohoto přírodně drsného pohoří je souvislý hřeben od Skřítku až po Ramzovou, ve vrcholových partiích nezalesněný, poskytující tak krásné výhledy.

Ti, kdož nemají auto, považují za velkou výhodu relativně dobré vlakové spojení (koneckonců naše nejvýše položená rychlíková stanice - Ramzová se nachází právě zde). V této oblasti se koncem srpna také běhá velmi oblíbený Jesenický maraton. Tento rok se bude konat již po sedmé.

Trasa je určená především pro ty, kteří se rozhodnou strávit v Jeseníkách celý víkend. Lze ji ovšem upravit i do jednodenního výletu.

1. den - po krásném heřbeni až na Břidličnou horu

První den nás čeká přibližně 46 km s pozitivním převýšením 2 350 metrů. Z dobře dostupného Šumperku (např. vlakem z Prahy za 2 hodiny 30 minut) se vydáme po červené značce směrem na Kamenný vrch. První přibližně 4 km jsou po silnici, která je ovšem téměř bez provozu. Jakmile se dostaneme na lesní cestu, začne první strmější stoupání naKamenný vrch, odkud se dáme po zelené značce směrem na Skřítek (známý areál pro běžecké lyžování).

Čtěte také: Jeseníky, hřebenovka: Dvoudenní přechod hlavního hřebene Hrubého…

Dále pokračujeme po zelené značce po hřebeni: přes Ztracené kameny a Břidličnou horu, ze které je krásný výhled na všechny strany (na vrcholu hory jsou kamenné polygony) až k rozcestí U Františkovy myslivny. Tuto část cesty považuji za vůbec nejkrásnější. Odtud pokračujeme po modré značce směrem na Dlouhou stráň - jeden z největších a nejpozoruhodnějších technických divů v ČR (vodní elektrárna v nadmořské výšce 1 350 metrů).

Úsek kolem Pradědu

Kdybyste si snad chtěli dát od běhu na chvíli pauzu, je možné si zde půjčit koloběžku a jezdit kolem nádrže dokola. Odtud budeme pokračovat po červené značce až do ski areálu Kouty nad Desnou. Podstatná část tohoto úseku je strmější seběh po červené sjezdovce. Z Koutů nad Desnou se poté dáme po zelené značce, která nás dovede až na chatu Švýcárna.

Tento úsek je asi nejnáročnější z celého dne. Na 8,5 km nastoupáme posledních 800 metrů pozitivního převýšení. Pokud by vám to ještě nestačilo, tak si můžete ještě vyběhnout na vrchol Pradědu, který je vzdálený přibližně jen 3 km od chaty Švýcárna. Já si Praděd nechal až na následující den.

Kdybyste se necítili na celou trasu, lze se vydat přímo z rozcestí Nad Malým kotlem po červeně značené hřebenovce až na chatu Švýcárna. Cesta vede přes Praděd a vyhnuli byste se tak prudkému seběhu do Koutů a následný hodně náročný výběh na Švýcárnu.

2. den - po dřevěných chodníčcích nad rašeliništi

Druhý den nás čeká přibližně 43 km s pozitivním převýšením téměř 1 550 metrů. Ještě před snídaní jsme si nechali věci na chatě a vyběhli na vrchol Pradědu (nejvyšší hora Jeseníků). Pokud budete mít štěstí na dobrou viditelnost, tak je krásně vidět téměř celá trasa z předešlého dne až po Šumperk.

Z Pradědu se nejprve zase vracíme na Švýcarnu, kde si vyzvedneme své věci a pokračujeme po červené značce směrem na Ramzovou. Hned za Švýcarnou nás čeká asi nejhezčí úsek dne - krásná cestička místy s dřevěnými chodníky nad rašeliništi s krásnými výhledy na Dlouhou stráň. Po krátkém seběhu na Červenohorské sedlo nás čeká výběh na Červenou horu a Keprník. Tuhle část trasy účastníci Jesenického maratónu moc dobře znají.

Dlouhá stráň - největší technický div ČR (v pozadí Praděd)

Po výběhu na Keprník nás čeká strmější seběh na Ramzovou. Odtud se vydáváme po zelené a poté po modré značce až k rozcestí Pod Šerákem. Tento úsek od Ramzové je posledním větším stoupáním. Od tohoto bodu je to už jen z kopce až do Jeseníku po žluté značce.

Parametry trasy

• Délka trasy: 90 km, pozitivní převýšení 3 900 metrů, nejvyšší bod - Praděd 1 492 m n. m.
  • Povrch: 85 % přírodní cesty, 15 % zpevněné cesty
  • Mapa trasy

+ Běžecká strava, jídelníček před a po běžeckém výkonu
+ Hřebenovka Jeseníků a Velké Losiny, Jesenicko-králický sudetský trek (4)
+ Za zkamenělým Vozkou na hřeben Jeseníků
+ Jeseníky neboli Hrubý Jeseník - turistika a tipy na výlet, horské chaty a útulny, ubytování v Jeseníkách
+ Expedice Night-Riders aneb noční Jeseníky
+ Podzimní přechod hřebene Jeseníků
+ Jarní Jeseníky aneb máme mokro v botách
+ Zimní přechod Hrubého Jeseníku
+ Jeseníky, turistické trasy
+ Chystáte se na běh v terénu? Těchto 10 věcí vám nesmí chybět!

Čertovy skály Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata Borišov Vosecká bouda Tribeč Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Kasiopeja Vartovna Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Cimburk Měsíc Pohorky Helfštýn
Hory Kakanui Mountains, dvoudenní trek na Novém Zélandu
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…