Poslední aktualizace: 19.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra přes Jánošíkove diery s výstupem na horu Velký Rozsutec

Túra přes Jánošíkove diery s výstupem na horu Velký Rozsutec

Přes Jánošíkove diery a Velký Rozsutec na chatu pod Chlebom

28.11.2018 | Martin Pánek, www.tatraadventures.cz
Večerní obloha z Velkého Rozsutce

V poledne vystupuji z autobusu u hotelu Diery, který je nejoblíbenějším výchozím místem do Jánošíkovych dier. Ty jsou snad nejnavštěvovanějším místem celé Malé Fatry. Zatímco přes léto je tu doslova narváno, ve všední listopadový den tu není skoro nikdo.

Po železné lávce procházím první úzkou soutěskou na rozcestí Ostrvné, kde se cesta větví. Můžete se vydat vlevo do záživnějších Horných dier, nebo vpravo přes skromnější Dolné diery. Obě cesty se později zase spojí na rozcestí Podžiar. Do setmění zbývají jen čtyři hodiny, a tak raději volím rychlejší Dolné diery.

Dolné diery

Vše mi vynahradí Horné diery, začínající hned nad Podžiarem. Žebříků a vodopádů je tu nejvíc ze všech tří částí Jánošíkovych dier a alespoň pro mě je tato pasáž bezkonkurenčně nejhezčí a v mnohém mi připomíná Slovenský ráj. Kousek za poslední soustavou lávek a žebříků se dno rokliny rozšíří a pohodlná pěšina mě vede bukovým lesem, kde každý můj krok šustí ve zlatém listí.

Míjím rozcestí pod Pálenicou a o kousek dál se cesta stáčí vpravo do soutěsky Tesná Rizňa. Tady ještě překonávám posledních pár malých žebříků a najde se i úsek s řetězem na šikmé hladké skále vybroušené a dokonale naleštěné botami statisíců turistů, kteří tudy prošli dřív.

Jánošíkove diery

Opouštím svět soutěsek a vodopádů a lesem vystupuji na rozcestí pod Tanečnicou s nádherným výhledem na Malý Rozsutec po levé straně. Skalky vedle cesty přímo svádějí k přestávce a svačině na sluníčku. Já výhledu odolávám a pokračuji ještě asi pět minut k prameni vlevo od cesty a svačím tu. Nabírám tři litry vody, se kterými si budu muset vystačit až do zítřejšího rána a vyrážím do sedla Medzirozsutce.

V sedle vyměním modrou značku za červenou a začnu lesem stoupat první metry na vrchol Velkého Rozsutce. Dosud jsem potkal jen pár lidí a odteď už do zítra neuvidím nikoho. Miluji podzimní hory!

Večerní atmosféra

S přibývající výškou je stále víc slyšet hučení větru ve vrcholcích stromů. Když vystoupám nad les, ještě mě nějakou dobu chrání kosodřevina, ale na samotném vrcholu už jsem silnému větru vystaven naplno. Obléknu bundu a sleduji západ Slunce a měnící se barvy v krajině. Nakonec se Malá Fatra ponoří do tmy, nad hlavou se objeví tisíce hvězd a pode mnou zase světla vesnic a měst.

Malý Rozsutec

Pomalu se začínám zabývat do poslední chvíle odkládanou myšlenkou, kde se v tom větru uložím na noc. Chodím sem a tam po vrcholu, obcházím skaliska a nikde nemůžu najít vhodný rovný kus země, kde by nefoukalo.

Když už jsem se začínal smiřovat s nočním sestupem do sedla Medziholie, nacházím kousek pod vrcholem maličký plácek pro jednoho v absolutním bezvětří, a navíc je téměř rovný! Nachystám se na noc a po večeři jdu ještě na chvilku na vrchol sledovat noční krajinu a hvězdnou oblohu. V nepříjemném větru tu ale dlouho nevydržím a brzy zalézám do spacáku.

Ráno mě budí budík abych neprošvihl východ Slunce. Vítr přes noc neustal. Když se ho do sytosti nabažím (jak východu Slunce, tak větru), sbalím batoh a přes řetězy sestupuji po skaliscích k lesu a dál do sedla Medziholie. Pod sedlem naberu vodu a bez otálení se pouštím do stoupání na Stoh. Každý, kdo tu byl mi dá jistě za pravdu, že je to stoupání téměř nekonečné. Mě to ale nevadí, protože hned nad lesem je krásný výhled na Rozsutec, a tak se jím mohu téměř nekonečně těšit.

Večer Ráno

Jak je dlouhý výstup, tak je dlouhý také sestup do Stohového sedla. Následuje táhlé stoupání na Poludňový grúň a svačina s výhledem do Vrátne doliny. Pokračuji v cestě na část hřebene zvanou Steny. Nejprve vystoupím na severní vrchol a přes široké sedlo se dostanu pod stoupání na vrchol jižní. Stoupání je to docela prudké a pro mne zároveň poslední. Odteď už půjdu jen dolů.

V sedle za Hromovým odbočím vlevo a po žluté značce pozvolna klesám napříč svahem pod vrcholy Hromové a Chleb na rozcestí Kopiská. O pár minut později už přicházím k Chatě pod Chlebom, za kterou se tyčí Velký Kriváň, nejvyšší vrchol Malé Fatry. Na chatě na rozdíl od hřebenových partií téměř nefouká, takže si můžu oběd sníst venku na sluníčku.

Od chaty sestupuji nejkratší cestou do Šútova a doslova se loudám. Vlak jede až za tři hodiny…

Velký Rozsutec Velký Rozsutec Chleb od Chaty pod Chlebom Treking.cz - diskuze

Kamarát, veru máš pravdu. (Borek, 28.11.2018, 15:11 )
Jeseň na horách je úplne najkrajšia. Najlepšie farby, najmenej turistov, žiadne horúčavy, a aj ten sentiment je úžasný.

Malá Fatra a turistika, mohlo by vás zajímat

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda zvaná také Kröme …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …