Poslední aktualizace: 12.11.2019 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Hochtausing a Bärenfeuchtmölbing v Totes Gebirge

Výstup na Hochtausing a Bärenfeuchtmölbing v Totes Gebirge

Túra přes geografický střed Rakouska po zajištěné cestě Tonisteig

Začátek naší krásné výpravy, atraktivní trasy v nejjižnějším hřebeni pohoří Totes Gebirge spojený s výstupem na mohutný skalní útes Hochtausing (1 823 m n. m.) nedaleko města Liezen ve Štýrsku, jsme si naplánovali od turistického parkoviště Schönmoos nad obcí Wörschach. Tato obec leží u dálkové hlavní silnice E651 z Liezenu na Schladming v údolí řeky Enns.

Schnneehitzalm (1611 m) s travantou horou Sonnwendköpperl (1746 m)

Na okraji vsi nás směrovka navede přes samoty Wörschachbergk parkovišti Schönmoos (bezplatné). V okolí se rozkládají menší pastviny a podmáčené louky a nás zajímá značená cesta č. 281, která nás delší dobu povede.

Zpočátku procházíme lesním porostem a po pěšince si zkracujeme zákrutu lesní cesty, na kterou následně přijdeme. Pohodlná a široká cesta míjí značenou odbočku na horu Hochtausing (1 823 m), po které se budeme vracet z vrcholu této hory v závěru dnešního dne. Přicházíme ke skupině udržovaných pasteveckých usedlostí Langpoltenalm (1 460 m n. m.), které jsou na konci září již zazimované a bez pasoucích se krav v okolí.

Čtěte také: Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…

Stoupáme širším údolím, míjíme další dřevěné usedlosti a přicházíme do výhledového sedla Langpoltner Klamml (1 570 m n. m.) s pohledy na jižní část pohoří Totes Gebirge. Traverzem obcházíme po cestě č. 209 horu s krkolomným názvem Sonnwendköpperl (1 756 m n. m.) a ocitáme se najednou na neuvěřitelně pěkném místě.

Skupina zcela opuštěných dřevěných samot Schneehitzalm (1 611 m n. m.) připomíná malou vesnici a je položena v travnatém horském sedle mezi vrcholy Bärenfeuchtmölbing (1 763 m n. m.) a Sonnwendköpperl (1 756 m n. m.). Druhá z jmenovaných hor velmi připomíná svým protáhlým a zaobleným tvarem typický karpatský kopec. Skupina samot dnes připomíná vesnici duchů a i přes nádherné počasí není nikde ani noha.

Po svačině pokračujeme cestou z kopce k dalším pasteveckým usedlostem Bärenfeuchtenalm (1 474 m), kde nás opět čeká samota, klid a nádherné výhledy na blízký Grimming (2 351 m n. m.) a Nízké Taury. Vzdálenější vrcholky nejsou dnes tak ostře vidět, ale na počasí se nedá rozhodně stěžovat.

Usedáme na opuštěné lavičky před jednou z usedlostí a vyhříváme se na podzimním slunci s pohledy do dálek. Po odpočinku vystupujeme po úzké značené pěšince přes louky a následně velmi strmým svahem na vrchol Bärenfeuchtmölbing (1 763 m n. m.), který je považován za vrchol, který je nejblíže ke geografickému středu Rakouska. Vyznačkovaná cesta nás příjemně překvapila, jelikož ve většině turistických map zanesena není a má se jednat o okružní stezku nazvanou "Rundweg Bärenfeichtner Mölbing".

Pohoří Totes Gebirge z vrcholu Bärenfeuchtmölbing (1770 m)

Poprvé byl geografický střed Rakouska vyměřen v roce 1949 v centru města Bad Aussee. Toto místo je dodnes zvěčněno v parku památníkem, tzv. "Středovým kamenem". O 60 let později díky přesnějším metodám a výpočetní technice byl geografický střed Rakouska posunut východněji, na okraj katastru obce Steinach-Pürrg. Nachází se na zeměpisných souřadnicích N 47°.59376 a E 14°.12303 v nadmořské výšce 1 365 m. Jedná se o tiché, nikým nepovšimnuté a neoznačené místo v severním svahu hory Bärenfeuchtmölbing. Střed Rakouska v Bad Aussee je dnes nadále atrakcí pro turisty, ale ten opravdový střed je již zcela jinde.

Na vrcholu Bärenfeuchtmölbing (1 763 m n. m.) se nachází opravdu netradiční dřevěný kříž se schránkou na vrcholovou knihu. Kříž s obráceným hornickým kladívkem, paličkou a dalšími kovovými předměty je upomínkou na tragickou událost v mastkovém dole Lassing u Liezenu, kde dne 17. 7. 1998 zahynulo 10 horníků. V důsledku této události byl důl po 100 letech nepřetržitého provozu uzavřen.

Výhled z vrcholu je neomezený, a tak můžeme spatřit rozlehlé oblasti pohoří Totes Gebirge, dále nápadné a dominantní vápencové skalisko Hochtausing (1 823 m n. m.) s Ennstalskými Alpami v pozadí a za údolím řeky Enns i mohutnou hradbu Nízkých Taur s nekonečným množstvím vrcholů. Nejvíce dominantní horou je samozřejmě velmi blízký Grimming (2 351 m n. m.).

Vrcholový kříž na hoře Bärenfeuchtmölbing (1770 m)

Z vrcholu sestupujeme částečně zarostlým hřbetem a přijdeme nazpět do travnatého sedla s pasteveckými usedlostmi Schneehitzalm (1 611 m n. m.). Tentokrát se moc nezdržujeme a pokračujeme značenou cestou k dalšímu hlavnímu cíli našeho dne, k hoře Hochtausing (1 823 m n. m.). Dlouze traverzujeme jižní svahy hory Sonnwendköpperl (1 756 m n. m.), až se ocitáme se ve výrazném travnatém sedle s pastvinami. Cesta začíná stoupat nejdříve pastvinou a následně lesem ke strmým vápencovým skalám a postupně se mění ve velmi strmou stezku se serpentinami. Dovedla nás až k nástupnímu místu jištěné cesty Tonisteig, kde nasazujeme přilby a úvazky.

Jištěná cesta je poměrně krátká, ale velmi vzdušná (obtížnost B /C) a na krátké vzdálenosti překonává závěrečný skalnatý úsek hory Hochtausing (1 823 m n. m.). Po bezproblémovém výstupu si užíváme nádherný výhled od ocelového kříže s vlajícími barevnými praporky. Připadáme si jako na jednom z vrcholů v Dolomitech a máme navíc špičku hory jen pro sebe.

Horské dominanty a cíle vidíme stejné jak z předešlé hory Bärenfeuchtmölbing, ale zase z jiné perspektivy a s jiným popředím. Nádherný je hlavně pohled do širokého údolí řeky Enns, které leží v kilometrové hlubině pod námi. Sestupujeme trasou zvanou Ostanstieg, kde jsou položeny také jistící lana a cesta má obtížnost A/B.

Překonáváme menší skalky, kameny a hlavně nepříjemné kořeny jehličnatých stromů a níže i kluzké hlinité úseky. Výstup z opačné strany byl rozhodně hezčí a zábavnější. To už ale stojíme u rozcestníku a široké cestě, kudy jsme ráno procházeli k samotám Langpoltenalm. Po pro nás známé cestě č. 281 přicházíme po asi 2 km k parkovišti Schönmoos a uzavíráme krásný den v horách.

Kopec sice (-OB-, 03.01.2018, 21:46 )
nevysokej, ale krásná túra a super výhledy. Podobné vzpomínky mám na túrku na Lavinenstein v tomtéž pohoří…

+ Grosse Bischofsmütze normálkou, vysokohorská turistika v rakouském pohoří Dachstein
+ Výstup na Hochwildstelle, druhou nejvyšší horu Schladmingských Taur: Vysokohorská…
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící horu Rakouska
+ Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…
+ Výstup na Grosser Bösenstein, vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící…
+ Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge: Túra na trojmezí Salcburska…
+ Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen…
+ Zrcadlové jezero Spiegelsee v rakouských Nízkých Taurách
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Engadinské třítisícovky
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů