Poslední aktualizace: 23.10.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Gibacht (917 m n. m.) a rozhledna na Klammerfels

Výstup na Gibacht (917 m n. m.) a rozhledna na Klammerfels

Turistika na bavorské straně Českého lesa

30.1.2015 | Václav Hrdina, Prirodnikrasycr.estranky.cz

Dnes jsem podnikl výlet kousek za hranici s Německem. Mým cílem byl Gibacht, horský masiv v Hornobavorském lese, jehož nejvyšší část začíná na severu u česko-německé hranice vrcholem Dreiwappen (917 m n. m.) a končí po dvou kilometrech na jihu vrcholem Reiseck (902 m n. m.).

Výhled z Klammerfels na Čerchov

Přijíždím do vesničky Althütte a z ní odbočuji k horskému hostinci Gibacht. Ten slouží také jako sklářská galerie a nachází se mezi městečky Waldmünchen a Furth im Wald na západním svahu masivu Gibachtu.

Čtěte také: Čerchov, túra na nejvyšší horu Českého lesa

U hostince je parkoviště a několik informačních tabulí pro turisty. Ti se odtud mohou vydat po okružní cestě hřebenem (nazvanou Rundwanderweg Gibacht), která spojuje všechna nejzajímavější místa. Okružní trasa je dlouhá asi 5 km a nabízí krásné výhledy. Díky malému výškovému rozdílu je pak vhodná třeba i pro rodiny s dětmi.

Tři znaky (Dreiwappen)

Nejprve jdu po staré pašerácké stezce směrem ke hranici, kde cesta mírně stoupá severním směrem až ke skále Pfennigfelsen (895 m n. m.), ze které je hezký výhled do údolí u Waldmünchenu. Ve zdejší skále je navíc zasazena symbolická pokladnička, do níž někteří turisté vhazují drobné mince, což jim má zajistit, že se vždy ve zdraví vrátí zpět na toto místo.

Hřeben Gibacht je poměrně plochý a přes dva kilometry dlouhý, vystupuje z něj několik výrazných vrcholků nebo skalních útvarů. Já teď mířím k jednomu z nich, skále nazývané Dreiwappen, nebo také česky Tři znaky (917 m n. m.). Ta se nachází v těsné blízkosti státní hranice.

V této skále, jak již název napovídá, jsou vytesány tři znaky. Na levé straně je to znak kurfířství bavorského, uprostřed království českého a vpravo vévodství falckého. Doplněny jsou letopočtem 1776 a značkou "No19".

Přímo na hranicích se nachází turistický rozcestník Tři znaky s turistickým přístřeškem s lavičkami a kamenným stolem. Na vrcholku skály pak stojí menší kříž. Dá se odtud pokračovat například po zelené značce na Čerchov. Já se však vydávám zpět na německou stranu po dnešní okružní trase.

Kreuzfelsen

Kousek za Třemi znaky se objevuje po pravé straně další výraznější skalka (jméno jsem nedohledal). Vylezu na ní a naskytne se mi pěkný pohled (i když z většiny přes větve stromů) do krajiny kolem Waldmünchenu. Pak již mířím k nejvyššímu vrcholku masivu Gibachtu - skále nazvané Kreuzfelsen (938 m n. m.).

Na Kreuzfelsenu, 20 metrů dlouhém a kolem 7 m vysokém skalním bloku, stojí velký dřevěný kříž s postavou Krista. Na kříži je upevněna i schránka s vrcholovou knihou a pod skálou je stolek s lavičkami. Vedle skály je pak informační tabule o místním kříži.

Ze skály jsou omezené výhledy směrem ke Švihovské vrchovině. Konečně se dnes vyjasnilo, avšak výhledy ani teď nejsou ideální, nýbrz haleny v oparu. Počkám, až ze skály sejde jedna německá paní se svým labradorem a potom na tomto klidném místě posvačím a užívám si místní přírodu.

Reiseck

Po návštěvě Kreuzfelsenu jdu po delší době opět z kopce, abych následně znovu nabral výšku při výstupu na výrazný vrcholek na jižním konci hřebenu Gibachtu - Reiseck (902 m n. m.). Na jeho plochém vrcholu je skalek několik. Na nejvýraznější z nich byl upevněn skleněný kříž (zasazen do nerezové konstrukce), který zde byl vztyčen v roce 2005.

Ze skalky s křížem je pěkný výhled, asi zatím nejlepší na dnešní cestě. Krásně je vidět do údolí na městečko Furth im Wald, na Dračí jezero vybudované nedaleko města, na hřeben Hoher Bogen či na vzdálenější šumavské kopce.

Skalka s křížem však není na Reisecku nejvyšší. Ta se nachází hned vedle a je porostlá listnatými stromy. Možná i proto se liší údaje o nadmořské výšce kopce a to buď 897 či 902 m n. m. Z celé této nenáročné okružní trasy po Gibachtu již zbývá jen poslední úsek, na němž se nachází ještě jedno zajímavé místo - skalní výběžek Tannenriegel (910 m n. m.).

Na ní se nachází 3,5 m vysoký sloup, složený z kamenů přivezených z celého světa a nazvaný "Maják lidstva" (Leuchtturm der Menschlichkeit). Do sloupu jsou zazděna čtyři barevná skla ve tvaru židovské Davidovy hvězdy, křesťanského kříže, islámského půlměsíce a zeměkoule. Sloup tak má být symbolem porozumění mezi náboženstvím a národy a stojí zde od roku 2008.

Z Tannenriegelu je taktéž velmi pěkný výhled. Škoda, že není dnes lepší viditelnost. Poté již sestupuji zpět k hostinci Gibacht. Počasí je zatím pěkné a tak si dělám zálusk ještě na rozhlednu na kopci Klammerfels, který se nachází na opačné straně vesničky Althütte, než je masiv Gibachtu.

Rozhledna na Klammerfels

Sejdu od hostince do Althütte, přejdu hlavní silnici a už mířím po louce k lesu směrem na Klammerfels. Kontroluji oblohu nad sebou, jestli se náhodou neblíží bouřka, které dnes bohužel mají hrozit. Zatím je to dobré. Z louky je pěkný výhled na nejvyšší horu Českého lesa - Čerchov.

Pak již vcházím opět do lesa, kde jdu nejdříve nepříliš strmě stoupající a širokou lesní cestou. Stezka po které jdu je označená jako Goldsteig, a cestu tak lemují značky s klikatící se cestou zlaté barvy.

Postupně začíná přibývat kamenů a skalek a já přicházím k rozcestníku s informačními tabulemi. V tomto místě je k rozhledně odbočka doleva a já se přes lesní mýtinu dostávám přímo na hřeben. Jak později zjišťuji, čeká mě nejnáročnější úsek dnešní trasy.

Vrchol Klammerfels s křížem

Každou chvíli koukám, jestli již zahlédnu rozhlednu, ale pořád nic. Mezi tím stoupám na jednu skalku za druhou a vždy opět slézám o pár výškových metrů níž. A tak pořád dokola. Ač jednotlivé skalky jsou přibližně stejně vysoké, připadá mi cesta nahoru a dolů jako nekonečná.

Celý tento hřeben je tedy velmi skalnatý a cesta k rozhledně vede přímo po jeho vrcholové části. I přes vyšší náročnost je zde však krásně, míjím skalky krásně porostlé mechem a z několika z nich se otevírají působivé výhledy na Čerchov, krásně ozářený sluncem.

Nakonec se dočkám a už vidím rozhlednu na Klammerfels (848 m n. m.) ukrytou mezi stromy. Je to dřevěná stavba, která stojí na úzkém vrcholovém hřebínku nedaleko nejvyššího bodu Klammerfels.

O výšce rozhledny jsem bohužel žádné údaje nenašel a celkově mi toto krásné místo přijde mezi turistickou veřejností málo známé. Jdu ji tedy prozkoumat. Dřevěné schody mě dovedou až na vrcholovou plošinu. Z té se naskytne krásný, téměř kruhový rozhled, někde již trochu nebo zcela zahalený vzrostlými stromy.

Nejhezčí je pohled na hřeben s Čerchovem, Dlouhou skálou, Smrčím a pak na celý masiv Gibachtu. Mezi stromy je pak možné nalézt i rozhlednu na Ebene či vojenskou věž na Velkém Zvonu. Pěkný je i výhled do Německa. Na vyhlídkové plošině jsou i informační tabule popisující místa výhledu.

Když slezu z rozhledny, jdu ještě pár metrů a jsem na vrcholku hory Klammerfels. Také zde na jedné ze skalek stojí dřevěný kříž a vedle něj lavička. Já zde však příliš času neztrácím, neboť z rozhledny jsem v dálce zahlédl bouřkové mraky.

Čeká mě tedy cesta po stejné trase zpět. Znovu tak překonávám skalky na vrcholovém hřebenu a opět tak nesčetněkrát klesám a znovu stoupám. Po cestě zpět zaznamenám na dnešní trase prvního zajímavějšího zástupce hmyzí říše, a sice pěkného motýlka perleťovce stříbropáska (Argynnis paphia).

Zanedlouho jsem opět v Althütte. Teď už jen vyběhnout příkrý kopec ke Gibachtu a můj dnešní výlet je u konce. Nakonec se počasí vydařilo, i když výhledy mohli být jasnější a delší, ale to člověk nikdy neodhadne. Zase jsem viděl další kus krajiny a navštívil další vrcholky. Ušel jsem celkem kolem 11 km.

+ Český les, zapomenutý soused Šumavy
+ V úterý ve středu Evropy, západní Čechy
+ Českým lesem k Dračímu jezeru
+ Tři znaky, tip na výlet
+ Výstup na zakázanou horu
+ Za unikáty Šumavy a Bavorského lesa
+ Modrava a Roklan. Ze světa lesních samot, Šumava

Mám rád příhraničí z druhé strany (Vláďa, 05.02.2015, 22:05 )
Článek se mi moc líbí, mám rád příhraničí z druhé strany. Díky za inspiraci, sem bych se rád podíval

Čertovy kameny Králický Sněžník, ubytování Charbulák Frýdštejn Krušné hory Zbojnícka chata Luční bouda Kvarky Akátová věž Balcarka Rotštejn Maroko Prameny Zrzávky Antares Hukvaldy Wildspitze Poľana Stratus Ski Ramzová Protuberance Pohory Bílá hora
Hory Výstup na horu Sveti Ilija, nejvyšší bod poloostrova Pelješac
Hory Trek přes Žobrák a Stoh do Strečna, netradiční přechod na Malé Fatře
Hory Napříč Českým středohořím: Nejen na Milešovku za dalekými výhledy
Hory Na Svaroh a Ostrý po hranici, Královský hvozd a turistika
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…