Poslední aktualizace: 29.11.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přechod Furkotská dolina a Mlynická dolina ve Vysokých Tatrých

Přechod Furkotská dolina a Mlynická dolina ve Vysokých Tatrých

Dolinový přechod přes Bystrou lávku

3.5.2008 | Otakar Brandos

Další z řady popisovaných túr Vysokých Tater, kterou zahájíme na Štrbském plese. Od plesa pokračujeme kolem hotelu Fis a dolní stanice lanovky na Solisko po žlutě značeném TCH do Mlynické doliny. Chodník vede nejprve lesem, v jehož horních partiích je množství borovice limby. Ta se v této dolině objevuje ve větším množství i v pásmu kosodřeviny.

Vodopád Skok, Mlynická dolina

Od vodopádu Skok s malým Plesem pod Skokom (1 698 m) pokračujeme vzhůru nad skalní práh vodopádu. Chodník je částečně exponován a v nejstrmějších úsecích zajištěn fixními řetězy. Zejména v horní části na kluzkých skalních plotnách dáváme pozor.

Určitě se na skalní hraně na chvíli zastavte a poseďte a v klidu si vychutnejte pohledy na Štrbské pleso, do tatranského podhůří i protilehlý hřeben Nízkých Tater. Následně z levé strany obejdeme poměrně velké Pleso nad Skokom (1 801 m) a pokračujeme skalnatým dnem několikastupňové skalnaté Mlynické doliny vzhůru.

Vysoké, Belianské a polské Tatry

Nejprve projdeme plochou a značně travnatou Zadnou Polanou, kterou vede pěkně upravený dlážděný chodník. Jen o kousek výše nad dalším skalním prahem Mlynické doliny jsou po levé ruce dvě plesa - Veľké plieska (1 977 m). Tady procházíme mezi velkými skalními bloky. Dostáváme se do závěru Zadní polany, kde se chodník prudce stáčí vlevo a vede mezi Malé Kozie pleso (1 946 m) a Nižné Kozie pleso (1 941 m). Za zády budeme mít masív vrcholu Satan v hřebeni Bašt.

TCH dále stoupá a prochází kolem Capieho plesa (2 072 m), které zůstává dále po pravé ruce. Odsud již vede závěrečné stoupání do Bystrého sedla, respektive do sedýlky zvaného Bystrá lávka. Nejprve sutí, pak skalnatým terénem, který je místy exponovaný a v nejtěžších úsecích odjištěn fixními řetězy.

Bystrá lávka je relativně úzké a značně strmé. Některým nezkušeným turistům působí přechod tímto sedlem značné těžkosti. Někdy těsně po studiích jsem tady "zachraňoval" jednu německou turistku (asi z bývalé NDR), která se tady vydala ve střevících (!) a doslova zašpuntovala sedlo… Silná to žena…

Mlynická dolina

Sestup do Furkotské doliny je o něco mírnější a kratší. Sestoupíme k nádhernému Vyšnému Wahlenbergovu plesu, které vděčí za své jméno švédskému botanikovi Goranu Wahlenbergovi.

Kolem tohoto krásného plesa sestoupíme o jeden skalní práh níže k Nižnému Wahlenbergovu plesu. Přitom se nám otevírá zajímavý pohled na skalní věže jižní rozsochy Ostré. Uveďme si ty nejvyšší a nejvýraznější - Liptovská veža (2 268 m), Ostrá veža (2 192 m) či Sedielková kopa (2 062 m). V jejich stěnách vede množství horolezeckých cest. V minulosti pod plesem stávaly horolezecké tábory, ještě někdy v polovině 80. let jako školou povinný jsem jedním takovým procházel. Stany s kamennými ohrádkami mi v paměti utkvěly dodnes.

Furkotská dolina

Cesta zprava obchází Soliskové pliesko a Nižné Wahlenbergovo pleso a již se dostáváme do pásma kosodřeviny. Tady využijeme modrou odbočku k Chatě pod Soliskom anebo využijeme alternativní část této túry a pokračujeme dolů po žlutě značeném TCH k magistrále. Nejprve kosodřevinou kolem Furkotských ples (jsou ukryta v hustém porostu kosodřeviny) a dále lesem, kde roste větší množství borovice limby. Přicházíme na rozcestí s červeně značenou magistrálou, odkud to máme na Štrbské pleso již jen asi 25 minut (tady odbočíme vlevo).

Celou túru lze samozřejmě absolvovat i v obráceném směru, kdy můžeme využít lanovky na Solisko a ušetřit tak spoustu metrů stoupání.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Délka túry: 6 až 7 hodin
  • Celkové převýšení: výstup 1 000 metrů, sestup 1 000 metrů
  • Základní trasa: Štrbské pleso - Mlynická dolina - vodopád Skok - Bystré sedlo - Wahlenbergova plesa - Chata pod Soliskom - Štrbské pleso