Poslední aktualizace: 14.2.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přes tři sedla pod Mt. Everest, fantastický trek bez cestovky…

Přes tři sedla pod Mt. Everest, fantastický trek bez cestovky…

225 km dlouhý trek s převýšením 13 000 metrů (1)

12.2.2023 | David Horyna
Gorakshep (5.164 m), v pozadí Kalapathar (5.648 m) a Pumori (7.138 m)

Existuje obrovské množství cestovních kanceláří a agentur, které nabízejí trekking v Nepálu. Jen v ČR jsou jich určitě na 2 desítky a v samotném Nepálu pak určitě stovky. Výhodou cesty přes cestovku či agenturu je, že máte vše zajištěno a o nic dalšího se nemusíte starat. Pokud však chcete poznat místní zvyklosti a lidi více do hloubky, jste dobrodruhem a máte základní znalosti o pobytu v horách, cesta na vlastní pěst je k "nezaplacení" a to se nebavíme jen o výši nákladů.

V Nepálu je skutečně nespočet trekingových možností. Asi nejznámější jsou treky kolem Annapuren nebo do základního tábora pod Mt. Everest tzv. EBC Trek. Na těchto trasách se pohybuje v sezóně poměrně velké množství turistů a je zde i poměrně dobrá infrastruktura, tedy ubytování v tzv. lodžích, kde je možné za slušný peníz přespat a najíst se (cca 30-40 USD / den). Nepotřebujete tedy s sebou velké množství věcí a vybavení příp. potravin a můžete trekovat tzv. "nalehko". Téměř všechny lodže lze najít na mapovém portále www.mapy.cz a většinou mají i své FB stránky, přes které lze s nimi komunikovat v angličtině. Cestovat v jarním termínu duben-květen je výhodnější zejména z hlediska nižších cen a menšího počtu turistů.

Naše skupina, zleva: Petr, Honza, David, Vladimír-Vindy

My jsme si za cíl vybrali poněkud fyzicky a technicky náročnější trek přes tři sedla v oblasti Everestu. Celková délka treku byla cca 225 km s převýšením cca 13 000 m. Vše se dá při dobré kondici v pohodě stihnout za 3 týdny. Výhodou této trasy oproti EBC treku je, že zde vzhledem k její náročnosti potkáte daleko menší počet turistů. Trek prochází třemi údolími a třemi sedly nad 5 000 m a po cestě lze vystoupit až na 6 trekingových vrcholů nad 5 000 m (bez povolení).

Naše skupina čítala čtyři členy. David-manažer-vedoucí, Honza-inspektor kvality-mechanik, Petr-soukromý zemědělec-meteorolog, Vindy-kardiochirurg-lékař výpravy. Všichni jsme již pánové se šedivými vlasy 55+ a někteří i trochu starší… Na základě našich zkušeností si myslím, že toto je asi optimální počet pro podobné akce. Skupina se vejde do jednoho taxi, do dvou pokojů či jedné helikoptéry.

Oproti dvojicím cestovatelů je zde výhoda, že v případě jakýchkoliv problémů může jeden člověk zůstat se zraněným či nemocným a další dva dojít pro pomoc. Nicméně v této oblasti je hustota osídlení poměrně značná a nikdy nejste více než několik hodin chůze k nejbližšímu obydlí. Navíc v regionu velice dobře funguje soukromá letecká záchranná služba, takže v případě úrazu či tzv. akutní horské nemoci (AHN) a za předpokladu dobrého pojištění (AV nebo ČHS-Uniqa) máte záchrannou akci v rámci pojištění.

Naše cesta za dobrodružstvím začala v sobotu 2.4.2022 na Ruzyňském letišti, odkud jsme odletěli s Fly-Dubai přes Dubaj do Kathmandu. Po zaplacení 50,- USD na letišti jsme získali turistická víza do Nepálu. Žádost lze předvyplnit i na stránkách nepálské vlády, nicméně proceduru na letišti to příliš neurychlí. Pak je dobré si taky hned na letišti koupit nepálské SIM karty do telefonů, volání a zejména data jsou v rámci mezinárodního roamingu neskutečně drahá.

Důležité je také si vybrat z bankomatu hned na letišti dostatečné množství hotovosti v místní měně (NPR), prakticky všude sice berou i USD, nicméně přepočet je pro turistu vždy méně výhodný. Kromě bankomatů na letišti se nám prakticky v celém Kathmandú nepodařilo vybrat kartami MC nebo VISA žádné peníze. Směnárny naleznete na každém rohu. K výměně doporučuji mít EUR nebo USD, CZK jsme směňovat nezkoušeli.

Co se týká ubytování, většina turistů v Kathmandu bydlí v centru v tzv. Thamelu, což je z letiště asi 30 min. jízdy taxíkem. My jsme bydleli přes ulici hned vedle letiště v hotelu Regal Airport, který byl dostatečně luxusní i levný zároveň. Výhodou je, že večer do centra v pohodě dojedete taxíkem a ráno vstanete a pěšky dojdete na letiště, což již bohužel neplatí vzhledem k rekonstrukci letiště v Kathmandu pro lety do Lukly, které létají ze 130 km vzdáleného letiště v Ramechhapu.

Na pondělí 4.4.2022 jsme měli v ranních hodinách rezervován vnitrostátní let do Lukly. Po příchodu na letiště nás překvapilo obrovské množství lidí v odletové hale. Po přátelské diskusi s cizinci z celého světa jsme se dozvěděli, že už tři dny s ohledem na počasí do Lukly nic neletělo. Pokud se nelétá, máte možnost čekat nebo si zaplatit Jeep do Salleri (24+ hodin cesty) a movitější vrtulník do Lukly (cca 2 500,- USD/vrtulník pro 4-5 osob).

My jsme se obrnili trpělivostí a každou hodinu jsme se chodili slušně zeptat slečny na přepážce, kdy že nám to už poletí. A ejhle cca v 15 hod. nás odbavili, že poletíme ještě tentýž den. Po asi 30 min. letu jdeme na přistání. Když dosedneme na dráhu, poněkud se nám to nezdá. Přistáli jsme v pohodě, ale jinde, v Salleri. Odtud je to do Lukly ještě 2 dny pochodu. Piloti nás ujišťují, že nemáme panikařit. "Běžte se vyspat do hotelu a ráno v 5:30 tady, poletíme dál…"

Odpoledne stíháme ještě aklimatizační výstup na kopec nad vesnicí. Místní obyvatelé tam pálí velký oheň, k našemu velkému překvapení se jedná o pohřební rituál s pálením nebožtíka. Večer se na hotelu spřátelíme s Jirkou a Mirkou ze Zlína, kteří s námi několik dalších dní budou sdílet společnou cestu. Druhý den ráno skutečně odlétáme, letadlo ve spirále vystoupá nad cca 3 500 m vysoký horský hřeben po cca 6 minutách letu dosedá na ikonickou ranvej v Lukle.

V úterý 5.4.2022 v cca 7 hodin ráno vyrážíme vstříc našemu horskému dobrodružství. Nejprve hned za vesnicí v Lukle platíme poplatek místní vládě v Khumbu ve výši 2 000,- NPR/os. za vstup do oblasti. Čeká nás asi 12 km údolím řeky Dudh Khosi. Cesta se klikatí podél řeky stále nahoru a dolů. Po asi 1 hodině cesty si v místní kavárničce vedle cesty dáváme údajně nejlepší himalájskou kávu a naši první snídani - omeletu s toustem.

Ranní panorama s Ama Dablam (6.814 m) z Chukhung Resort (4.800 m)

Přestože vesnice Monjo se nachází prakticky ve stejné nadmořské výšce jako Lukla, za den jsme nastoupali více než 1 000 výškových metrů. Před vesnicí čekáme na naše nové známé ze Zlína Jirku a Mirku a společně pak nocujeme u velice příjemné paní domácí v lodži Monju Gest House. Jako již tradičně ještě před večeří vyrážíme nasbírat další aklimatizační metry na skálu nad vesnicí, kde stojí místní budhistická "gompa".

Ve středu 6.4.2022 se probouzíme do slunečného dne a pokračujeme dále do Namche Bazzaru, hlavního turistického i správního centra oblasti Khumbu. Hned za vesnicí Monjo se nachází vstupní brána do Sagarmatha National Parku, kde se platí další vstup ve výši 3 000,- NRP/os. Po asi hodině cesty údolím řeky nás čeká poměrně prudký výstup lesem. Začínáme pociťovat první problémy s nedostatkem kyslíku. Naše cca 9-10 kg batohy se zdají býti výrazně těžší.

Kolem poledne procházíme vstupní branou do městečka. Opět čekáme na Jirku a Mirku, abychom společně našli vhodné ubytování, které nakonec nacházíme v úplném centru nad pěší zónou v příjemném hotýlku s vlastní pekárnou Thawa Lodge & Bakery Cafe. Zde zůstáváme zejména kvůli aklimatizaci další dvě noci.

Odpoledne vyrážíme na aklimatizační vycházku na kopec nad vesnicí do výšky cca 3 800 m. Na kopci v mlze narážíme na super moderní stavbu, ještě v té době neotevřené místní muzeum a galerii Sagarmatha Next. Velmi příjemná nepálská dívka/paní Angela Lama nás zve na prohlídku galerie moderního umění a ukazuje nám i enviromentální expozici o odpadech v oblasti Everestu. Pomocí virtuální reality stoupáme až na vrchol Everestu a prohlížíme si, kolik odpadu po sobě zanechávají komerční expedice.

Cílem tohoto mezinárodního projektu je zajistit udržitelnost turistiky v regionu. Dívka nás seznamuje i se svým manželem, spoluzakladatelem projektu, Švédem, horolezcem, skialpinistou a dobrodruhem, Tommy Gustafssonem, který nám radí, co na treku dělat, abychom se vyhnuli zdravotním komplikacím. V kostce asi toto: Nikdy nepijte studenou nefiltrovanou resp. nepřevařenou vodu, raději čaj, zakrývejte si ústa šátkem (vzduch je suchý, studený, je v něm hodně jemného prachu), alkohol jen minimálně nebo vůbec, zpomaluje proces aklimatizace na vyšší nadmořskou výšku.

Zde bych se rád trochu více zmínil o "černé můře" všech horolezců a turistů tzv. akutní horské nemoci (AHN). Jedná se o zdravotní komplikace spojené s pobytem ve vyšších nadmořských výškách cca nad 4 000 m. Problémy mohou u jedinců s pomalejší tvorbou červených krvinek nastat už i dříve. Princip je jednoduchý, tělo trpí dlouhodobě nedostatkem kyslíku. To se projevuje zejména zvýšenou dušností, únavou, bolestmi hlavy a později, v případě dlouhodobého pobytu ve vysoké nadmořské výšce i např. edémem plic nebo mozku.

Poslední jmenované komplikace jsou již na životě ohrožující. Nejúčinnější "lékem" je rychlý sestup pod 3 000 m. K dočasnému tlumení prvních příznaků lze použít lék na ředění krve v ČR prodávaný pod názvem "Diamox/Diluran". Je pouze na předpis, proto se předem poraďte se svým lékařem. Asi nejvíce o této problematice přehledně zpracované i pro laiky naleznete zde: https://travelbible.cz.

Ve čtvrtek 7.4.2022 po vydatné snídani vyrážíme nalehko jen s malými batůžky na aklimatizační výlet do šerpských vesnic Khumjung a Khunde a na vrchol hory Gong-Ri do výšky cca 4 050 m. Cestou se stavujeme v luxusním *****Hotelu Everest View, který leží ve výšce 3 880 m a noc zde stojí cca 300,- USD. Z jeho terasy je údajně nekrásnější pohled na masiv Everestu a Lhoce, bohužel přes husté mraky nevidíme vůbec nic.

Usměvavý nosič Zamag (Jhamak Bahadur Basnet) z vesnice Bung v podhůří

Usměvavý nosič "Zamag" (Jhamak Bahadur Basnet) z vesnice Bung v podhůří

Ve vesnici Khumjung je starobylý klášter, ve kterém uchovávají údajně "jediný pravý" skalp legendárního Yettiho. Ve vesnici Khunde míjíme Hillaryho Hospital, místní nemocnici, která je zde již od roku 1966. Míjíme i místní klášter a stoupáme do kopce nad vesnici na vyhlídkový vrchol Gong-Ri. Na vrcholu hory se nachází Hillary Memorial Chortens, památníky Hillarymu a jeho ženě Luise a dceři Belindě, které tragicky zahynuly při přistání letadla v Lukle v roce 1975. Přes Hillaryho vyhlídku a nepoužívané letiště v Syangboche sestupujeme zpět dolů do Namche Bazaaru.

V pátek 8.4.2022 nás čeká další etapa do vesnice Deboche. Hned ráno se od nás oddělují Jirka z Mirkou ze Zlína, jdou totiž na jiný trek do Gokya, kde se máme asi za týden všichni potkat, lidé však míní a Pán bůh mění, o tom bude řeč později. Naším dnešním cílem je mojí švýcarskou kamarádkou Janou doporučená lodž - Rivendell Lodge, kterou vede sympatická paní Ang Jangmu Sherpa. Jana zde před třemi roky strávila tři noci, když se zde s přáteli léčili z horské nemoci a nachlazení.

Po cestě se zastavujeme v Tangboche Monastery, největším a nejznámějším budhistickém klášteře v Nepálu. Jelikož ubytování máme cca 15 min. chůze z kopce pod klášterem, ještě před večeří se vracíme zpět a stoupáme opět do výšky cca 4 000 m nad klášter k místním gompám. U některých z nás se začínají projevovat střevní problémy, holt někteří nedodrželi pravidla doporučená Tommym Gustafssonem.

V sobotu 9.4.2022 ráno po vydatné snídani vyrážíme směrem do vesnice Dingboche, která leží už ve výšce úctyhodných cca 4 400 m. Hranice 4 000 m je skutečně cítit, a po cestě všichni lapáme po dechu a naše batohy začínají být značně těžké. Do vesnice dorazíme opět těsně po poledni a po krátkém odpočinku vyrážíme na odpolední aklimatizační túru do výšky cca 4 600 m. Večer pak v lodži s krásným výhledem a příznačným názvem Grand Himalaya View Logde hrajeme karty s Himalájskými motivy zakoupené ten den po cestě.

V neděli 10.4.2022 jsme měli původně naplánovanou další celodenní aklimatizační tůru z Dingboche na blízký "kopec" Nangkartshang (5 073 m). Vzhledem ke dni ztráty oproti původnímu plánu a blížícímu se "oknu" hezkého počasí na nic nečekáme a vyrážíme přímo do další vesnice Chukhung do výšky 4 800 m. Je to poslední obydlené místo v údolí pod známým trekingovým vrcholem Imja Tse (Island Peak, 6 189 m), na který už je třeba mít povolení k výstupu.

Odpoledne opět vyrážíme na krátkou aklimatizační túru směrem k blízkému jezeru Imja Tso a BC pod stejnojmennou horou. Přestože spíme "jen" o 400 výškových metrů výše, oproti předešlé noci, všichni máme v noci trochu problémy s bolestí hlavy a dýcháním, někdo více, někdo méně. První z nás si již od našeho lékaře nechávají naordinovat dříve zmiňovaný lék "Diluran".

Oto, vypadla ti v titulku miera- t.j.km. (Borek, 13.02.2023, 09:16 )
Máš tam len číselný údaj - 225.