Poslední aktualizace: 21.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Dürrenstein (1 878 m) v Ybbstalských Alpách

Výstup na Dürrenstein (1 878 m) v Ybbstalských Alpách

Túra v Ybbstalských Alpách přes nejchladnější místo střední Evropy

29.1.2018 | Roman Waldhauser

Dürrenstein (1 878 m n. m.) je dominantním vápencovým vrcholem Ybbstalských Alp s velmi zachovalým přírodním prostředím ve vrcholových partiích, který se nachází ve spolkové zemi Dolní Rakousko. Výstupy na vrchol patří mezi náročné túry s velmi nízko položenými nástupními místy.

Pohled na jezero Obersee (1114 m)

Pro zdolání vrcholu jsme si naplánovali dvoudenní akci s přenocováním na horské chatě Ybbstalerhütte (1 344 m n. m.) s nástupem od řeky Ybbs v osadě Kasten. Malá osada se nachází několik málo kilometrů jižně od městečka Lunz am See u hlavní silnice č. 25 směřující na město Göstling an der Ybbs. Bezplatné turistické parkoviště se nachází hned vedle silnice naproti budově vodní elektrárny (Kraftwerk) v Kastenu. Potěšila nás tu velká a podrobná turistická mapa masivu Dürrensteinu s rozcestníkem a naopak nás nepotěšila udávaná nadmořská výška pouhých 581 m.

Výstup nás čeká opravdu náročný, ale naštěstí rozložený do dvou dnů, a tak budeme mít dostatek času důkladně prozkoumat všechny zajímavá místa na trase. Jedním takovým místem je nádherný historický litinový most Töpperbrücke přes řeku Ybbs v těsném sousedství parkoviště, který si pomalu procházíme.

Töpperbrücke

Most je pojmenován podle významného průmyslníka Andrease Töppera, bývalého majitele železáren ve městech Scheibbs a Lunz am See. V roce 1855 nechal postavit litinový most osazený postavami svatých z Mariazellské litiny. Jedná se o Svatou císařovnu Helenu, apoštola Ondřeje, sv. Jana Nepomuckého a sv. Floriána. Po velmi silné bouři v roce 1861 se most zřítil, ale byl okamžitě znovu postaven. Nové postavy svatých byly odlity v Blansku a dodnes zdobí most v plné kráse.

Čtěte také: Za kozorožci na Gößeck, vysokohorská turistika v Ennstálských Alpách

Od mostu vyrážíme po hlavní silnici podél proudu řeky Ybbs a po celé dva dny nás bude doprovázet značená cesta č. 2. Po asi 500 metrech odbočujeme ze silnice doleva, projdeme malou osadou Lehen a vcházíme do lesa. Vstupujeme do divoké krasové rokle Lechner Graben, která byla vyhlášena přírodní rezervací. Stoupáme proti proudu potoka a údolí je postupně stále více sevřené mezi skalnaté srázy. Přecházíme potok na protější břeh a dále stoupáme podél menšího vodopádu.

Cesta je stále strmější a voda v rokli již neteče po povrchu, ale kdesi v podzemí. Koryto je silně vymleté po přívalových deštích z letních bouřek a kamenitá stezka prudce stoupá do svahů nad údolím. V závěru několika serpentinami vystoupáme do vzrostlého lesa a přicházíme do širokého lesnatého sedla (1 320 m n. m.). Pod námi se nachází závrt zcela neuvěřitelných rozměrů s názvem Grünloch.

Grünloch - nejchladnější místo střední Evropy

Sestupujeme na dno závrtu Grünloch (1 270 m n. m.), který se nachází na Dürrensteinské náhorní plošině. Horní průměr závrtu je 500 metrů, jeho průměr na dně je 100 metrů a výškový rozdíl ode dna po sedlo činí 50 metrů. Dne 19. 2. 1932 byla na dně závrtu naměřena teplota -52,6 °C a dne 25. 12. 2003 teplota -47,1 °C (byly trochu chladnější Vánoce).

Závrt se podobá kotli a za silné inverzní situace s prouděním arktického vzduchu se promrzlý vzduch shromažďuje postupně na jeho dně. Společně s jasnou oblohou a za bezvětří nastávají podmínky k takto extrémním teplotám. K takové situaci však dochází velmi zřídka a jedná se o opravdu vzácný jev. Na dně závrtu přitom rostou celkem běžné horské rostliny, jelikož jsou v zimě přikryté velkou vrstvou sněhu a mráz jim neublíží.

Za druhé světové války zde byla dokonce zřízena zkušební stanice Wehrmachtu na testování automobilových motorů z hlediska jejich vhodnosti pro válčení na Sibiři. Nepatrné pozůstatky a terénní nerovnosti po budově a silně zrezivělé zbytky kovových částí zde můžeme dodnes najít.

Ze sedla vede na dno závrtu výrazná klikatící se cesta a na dně se nachází i malá meteorologická stanice a jezírko. Běžně se tu pasou krávy a seká tráva, jelikož se z opačné strany dá dojet traktorem či terénním autem až na úplné dno. Je konec léta a v závrtu dnes máme příjemně teplo s poletujícím hmyzem. Dokonce jsme spatřili i mladou zmiji.

Malebný vodopád na potoce Seebach

Po prohlídce závrtu pokračujeme dále po značené cestě č. 2 a vystoupáme do bezejmenného sedla pod horou Am Hohen Hirzeck (1 565 m). Konečně zase klesáme řídkým lesem až k pastvinám Wiesenalm, odkud poprvé spatříme pěkně položenou chatu Ybbstalerhütte (1 344 m) s panoramatem dnes mlhavých Ennstalských Alp v pozadí.

Pod chatou se rozkládá několik pasteveckých dřevěných stavení s názvem Dürrensteinalm a stádo krav si vybralo pro pastvu zrovna bezprostřední okolí naší horské chaty a stádem si musíme trochu proklestit cestu. Zajišťujeme si nejdříve nocleh, usedáme na jednu z venkovních laviček a objednáváme si zapečené sýrové noky. Okolí je velmi poničeno po orkánu Kyril, velké plochy lesa jsou zcela zpustošeny a důvěrně to připomíná některé poškozené plochy lesů na Šumavě.

Ybbstalerhütte (1 344 m) a vrchol Noten (1 640 m)

Ybbstalerhütte je horská chata, která patří rakouskému spolku Alpenverein (ÖEAV) a která byla přestavěna z původní pastevecké usedlosti. Za nocleh zaplatí členové klubu v noclehárně 12 Euro a za pokoj 18 Euro. Otevřena je od května do října a podle počasí se může chata otevírat i dříve nebo naopak zavírat později. Na chatě teče pouze nepitná užitková voda a návštěvník by měl na tuto skutečnost být předem připraven.

Do večera máme času ještě dost a rozhodli jsme se proto ještě vystoupat na blízký vrchol Noten (1 640 m n. m.), kam je to od chaty 1 hodina cesty. Nenáročná cesta přes paseky, les a pásmo kleče nás dovedla na pěkný výhledový vrchol. Jsou odtud zajímavé pohledy hlavně na vrchol Dürrenstein (1 878 m n. m.) a Hochkar (1 808 m n. m.) s lyžařským střediskem.

Dlouho sedíme u vrcholového kříže a následně se vracíme k horské chatě, kde posedáváme ještě na vyhlídkové terase u piva a čaje a pozorujeme chuchvalce mraků nad Ennstalskými Alpami. Předpověď je dobrá na noc i pro následující den a po setmění se ukládáme ke spánku v útulné a poloprázdné noclehárně v podkroví chaty.

Krasové údolí Seetal

Po půlnoci nás však nečekaně probouzí naprosté peklo. Chata se otřásá v základech v poryvech vichru a venku je od blesků úplný ohňostroj. V místnosti se nemusí ani svítit, protože mezi blesky nejsou pauzy a je nepřetržité oslňující světlo. Máme strach, že odlétne střecha chaty. Trvá to dlouhé hodiny, než divoká bouře konečně přejde. Žádný stan by tohle nevydržel a dnes jsme opravdu rádi, že máme střechu nad hlavou.

Následující ráno se probouzíme do šedivě zatažené oblohy a drobného občasného deště. Loučíme se s chatou a odcházíme směrem k mohutnému Dürrensteinu (1 878 m n. m.). Doufáme, že se počasí zlepší.

Cesta je pohodlná a poničeným lesem přicházíme k chatce horské služby Legstein (1 440 m n. m.) a pak k nedaleké dřevěné lovecké chatě (1 490 m n. m.). Je tu vydatný přírodní pramen pitné vody Legsteinquelle a plníme si všechny láhve vzácnou vodou. Mezi chatami se pase stádo krav a místo je velmi pěkné. Dále stoupáme nádhernou horskou krasovou krajinou s mohutnými škrapovými poli a proplétáme se mezi závrty pásmem kleče.

Je už po dešti a na mokré pěšině pozorujeme vzácné mloky černé (též alpské), kteří v naší zemi nežijí. Počasí se rychle zlepšuje a u závěrečné odbočky na vrchol Dürrenstein (1 878 m n. m.) už svítí slunce naplno. Vedle rozcestníku je závrt obřích rozměrů a se zájmem nahlížíme na jeho dno. Směrovka ukazuje na vrcholek 30 minut, ale po 10 minutách pohodlným tempem stojíme u vrcholového kříže.

Dürrenstein (1 878 m n. m.)

Jedná se o nejvyšší vrchol rozlehlé Dürrensteinské krasové plošiny s četnými krasovými jevy a zároveň o dokonalý vyhlídkový bod. Jižní a jihozápadní skalnaté svahy spadají velmi strmě do údolí potoka Steinbach. Na jihovýchodních svazích se rozkládá pralesní přírodní rezervace Rothwald. Její původní lesní porosty jsou považovány za poslední panenský les v Rakousku. Rezervace je zcela nepřístupná a patří mezi největší dochované oblasti původního divokého horského lesa ve střední Evropě.

Na vrcholu Dürrensteinu stojí nádherný historický litinový kříž z roku 1841, který byl vyroben v hutích Andrease Töppera. Výhled je dokonale kruhový a můžeme vidět spoustu vrcholů Ybbstalských Alp, kterým dominují hory Ötscher (1 893 m n. m.) a Hochkar (1 808 m n. m.). Na jižním obzoru se táhne rozlehlé pohoří Hochschwab, na západě spatříme výrazné Ennstalské Alpy a na severu táhlé hřbety Českého masivu i s Českomoravskou vrchovinou. Po zápisu do vrcholové knihy, svačině a odpočinku zahajujeme dlouhý sestup.

Jsme opěr u rozcestníku s odbočkou na vrchol a dále sestupujeme pěšinkou mezi klečí v nádherném krasovém terénu. Přicházíme k mohutnému ústí propasti Grosser Schneeloch s velkým množstvím starého sněhu na dně, který se tu udržel i v tuto roční dobu. Nalézáme kovový štítek s údaji o nadmořské výšce 1 780 m, šířce ústí 158 m a hloubce 49 m. Od zajímavého útvaru sestupujeme po svazích hory Kleiner Dürrenstein (1 624 m n. m.). Vlevo pod námi se v hloubce objevuje nádherné jezero Obersee (1 114 m n. m.) a přímo před sebou máme mohutnou horu Ötscher (1 893 m n. m.).

Cesta klečí končí a přicházíme na rozlehlé pastviny plné krav na širokém hřbetu. Sbíháme k otevřené hospodářské samotě Herrnalm (1 327 m n. m.) a vítají nás žlaby se studenou vodou plné plechovek piva, radleru a ledové kávy s placením formou samoobsluhy do kasičky. Po chladivém osvěžením opět stoupáme na hřbet k důležitému rozcestí s dřevěným křížem Leonhardkreuz (1 406 m n. m.). Užíváme si poslední výhledy na okolní hory a zahajujeme velmi prudký sestup smíšeným lesem plný serpentin k jezeru Obersee.

Jezera Obersee a Mittersee

Nádherné jezero Obersee (1 114 m n. m.) s pěkným ostrovem je obklopeno rozlehlými rašeliništi a počátek zde má ponorný potok Seebach. Jezero má délku 790 m, šířku 300 m a hloubku 15 m a vytékající potok Seebach se okamžitě propadá do podzemních prostor. V horkém dni a čisté horské vodě se chvíli koupeme a poté nás čeká sestup pohodlnou štěrkovou cestou.

Pod jezerem přicházíme k významnému krasovému prameni Rainerquelle a následně k dřevěnému ukazateli s nápisem Brüllenden Stier (Bručící býk). Neznačenou krátkou pěšinkou přicházíme k vápencové skále s temným hučením. Brüllenden Stier je podzemní neviditelný vodopád potoka Seebach a přes skálu se můžeme zaposlouchat jen do temného hučení či bručení.

Od přírodní zajímavosti klesáme dále širokou cestou a potok Seebach už zase vidíme téci pod námi v rokli, než nám po chvilce opět zmizí ve skalách. Tentokrát jen na krátko a v jedné ze serpentin se v podobě malebného vodopádu opět objevuje. Podtéká naší cestu a mizí v mohutném závěru krasového údolí Seetal. Nedaleko padá ze skal vodopád Ludwigfall s výškou neuvěřitelných 60 metrů. Vodopád je však pro okolní bujnou vegetaci špatně vidět a spatříme jen jeho malou část.

Cesta nás vede v mnoha zákrutách pod vysokými skalními stěnami na dno údolí Seetal a přicházíme k protipovodňové kamenné hrázi. Cestou mezi stromy pozorujeme vodopád Ludwigfall, ale zdá se nám opravdu špatně dostupný a vzdálený, a tak kvalitní foto tohoto vodopádu nám bude chybět.

Přicházíme již k jezeru Mittersee (766 m n. m.), jehož břehy jsou plné kachen a při házení kousků chleba se strhává mezi ptáky občas drsná rvačka. Jezero má délku 333 m, šířku 50 m, hloubku 3 m a teplota vody je po celý rok 7 °C.

Pohodlná údolní cesta nás přivede až k zámku Seehof (dnes dům pro seniory) a k sousední restauraci Taverne. Pro nás důležitý rozcestník se nachází u nedaleké budovy přírodovědeckého pracoviště Vídeňské univerzity. Odbočujeme konečně mimo hlavní cestu doleva a přejdeme louky, lužní les a po mostě i široký a velmi vodnatý tok potoka Seebach. Před námi se konečně objevuje rozlehlá vodní plocha krásného jezera Lunzer See.

Jezero Lunzer See

Malebné jezero Lunzer See má délku 1 600 m, šířku 500 m, max. hloubku 34 m a leží v nadmořské výšce 608 m. V letních měsících je vhodné ke koupání pro dokonalou čistotu vody a její přijatelnou teplotu a je také hojně navštěvované hlavně návštěvníky z Vídně.

Procházíme po stezce vedoucí podél celého levého břehu, kde nenajdeme žádná stavení a les sahá až k vodní hladině. V místech, kde jezero končí a potok Seebach vytéká z jezera, je malé přístaviště jachet s několika občerstveními a restaurací. Je tu rušno i k večeru a zástupy lidí proudí po silničce v této navštěvované části jezera.

Lunzer See (608 m)

Zpět do Kastenu se odtud dostaneme po značené cestě č. 18 a musíme překonat ještě jeden zalesněný hřbet. Táhle stoupáme po lesních cestách, procházíme okolo usedlosti Walcherbauer a dále po neustále stoupající vozové cestě. Na nejvyšším bodě stoupání prudce odbočujeme vpravo na málo chozenou pěšinku a po chvilce chůze začínáme velmi prudce klesat zarostlým terénem až k hlavní silnici Lunz am See - Göstling an der Ybbs.

Silnici přecházíme a pokračujeme okolo fotbalového hřiště, za kterým přejdeme po mostě řeku Ybbs a po místní komunikaci projdeme celou osadu Kasten až k mostu Töpperbrücke. Po mostě přejdeme znovu a zároveň naposledy řeku Ybbs a stojíme konečně po dvou dnech dlouhého putování Ybbstalskými Alpami opět u výchozího parkoviště. Nádherný okruh se uzavřel a plni dojmů odjíždíme zpět domů.

Oblibena oblast (Marek, 29.01.2018, 17:43 )
Díky za tento článek. Dürrenstein vždy poutal moji pozornost, ať už z Hochkaru nebo z vrcholu Ötscher. Bohužel, osobně jsem jej nikdy nenavštívil, tak aspoň touto formou jako čtenář.

+ Výstup na Grosser Bösenstein, vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách
+ Výstup na Geierhaupt, túra hlavním hřebenem na nejvyšší vrchol Seckauských Taur
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící…
+ Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…
+ Výstup na Hochwildstelle, druhou nejvyšší horu Schladmingských Taur: Vysokohorská…
+ Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge: Túra na trojmezí Salcburska…
+ Predigstuhl, výstup na skalní kazatelnu v srdci Schladmingských Taur
+ Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen…
+ Zrcadlové jezero Spiegelsee v rakouských Nízkých Taurách
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Engadinské třítisícovky
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů