Poslední aktualizace: 23.10.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Dreibrüderkogel a Dreibrüdersee, výšlap v pohoří Totes Gebirge

Dreibrüderkogel a Dreibrüdersee, výšlap v pohoří Totes Gebirge

Výstup od jezera Grundlsee do zapomenuté krasové divočiny v jižní části pohoří Totes Gebirge, túra za nádherných barev podzimu

8.3.2018 | Roman Waldhauser

Parkujeme na placeném parkovišti v osadě Gössl (720 m n. m.) na břehu velkého jezera Grundlsee (708 m n. m.). Dokonalé horské počasí na sklonku října nás vylákalo na netradiční túru. Na mapě nás zaujalo odlehlé a malé jezírko Dreibrüdersee a v době již uzavřených horských chat a krátkých dnů jsme si proto naplánovali výstup k tomuto cíli přes vrcholek Dreibrüderkogel (1 923 m n. m.). Čeká nás převýšení 1 200 metrů a počasí slibuje nevšední zážitky.

Krasové údolí Langtal s horou Rotgschirr (2261 m)

Procházíme osadou kolem kostelíku a u rozcestí značených cest odbočujeme mezi domy prudce doleva po značené cestě č. 214. Stezka velmi prudce stoupá v mnoha serpentinách lesnatými srázy a přivádí nás k široké lesní cestě. Cestu jen přejdeme a stoupáme mírněji a stále lesem k loveckým chatám Gössler Schwaiber (1 113 m n. m.). U mohutných a luxusních loveckých stavení parkují terénní auta a lovecká sezóna je stále ještě v plném proudu.

U rozcestí se napojujeme na značenou cestu č. 213 a dále stoupáme lesem a přes paseky pod skalní stěnu Walzen. Obloukem a serpentinami skalní partie obcházíme a stezka nás přivede k velké skupině pasteveckých usedlostí Gössler Alm. Nádherně udržovaná dřevěná stavení jsou zazimována a uzavřena a výhled je odtud naprosto neskutečný.

Čtěte také: Admonter Reichenstein, technicky náročný výstup na nejvyšší vrchol…

Usedáme na dřevěnou lavici a pozorujeme v hloubce jezero Grundlsee (708 m n. m.), blízký Dachstein (2 995 m n. m.) s lesknoucími se ledovci a také blízkou mohutnou skalní stěnu hory Reichenstein (1 913 m n. m.). Podzim hraje všemi barvami a hlavně modřínové porosty mají výraznou zlatou a oranžovou barvu. Svačíme a povalujeme se na okraji prudkých srázů a užíváme si krásně teplého počasí a dalekých výhledů.

Po odpočinku nás stoupání přivádí pod další skalní stěnu s vápencovým suťoviskem na úpatí. Stěnu opět elegantně obcházíme a před námi se objevuje malá lovecká chatka Aibl (1 746 m n. m.). Chatka nám připomíná karpatské salaše a je nádherně položená v malém sedle pod horou Dreibrüderkogel (1 923 m n. m.) se skalními věžemi. Poblíž se nachází pramen výborné chladivé pitné vody a jedná se o důležité odpočinkové místo při výstupu do vzdálenějších oblastí rozlehlé náhorní planiny Totes Gebirge.

Po osvěžení stoupáme do dalšího travnatého sedla, odkud vede výrazná a neznačená pěšina na vrcholek hory Dreibrüderkogel (1 923 m n. m.). Vrchol si necháváme na pozdější dobu a naším cílem je teď jezírko Dreibrüdersee. Sestupujeme širokým a suchým krasovým údolím Langtal, které je porostlé nádherným modřínovým lesem. Kontrast sněhově bílých vápencových vrcholů pohoří Totes Gebirge a oranžově zbarveného lesa je nádherný.

Dachstein (2995 m) a Grundlsee (708 m) z cesty na Dreibrüderkogel (1923 m)

Po kamenité cestě přicházíme k odbočce k jezeru Dreibrüdersee. Na velkém vápencovém balvanu jsou červené šipky a nápis s názvem jezera. Úzká a kamenitá stezka vede pásmem kleče a často není vidět pod nohy. Málo chozená pěšina nás přivádí asi za 30 minut k opravdu nádhernému místu. Tmavě zelené jezírko Dreibrüdersee (1 643 m n. m.) v dokonalé krasové krajině s modrou oblohou nad námi nás nadchlo.

Obcházíme vodní plochu a pořizujeme fotografie za skoro letního počasí a opět dlouho lenošíme na březích jezírka. Čas pokročil a vracíme se stejnou cestou do sedla k odbočce na vrchol Dreibrüderkogel (1 923 m n. m.).

Dreibrüderkogel se skládá ze tří vrcholů seřazených v jedné linii s nadmořskou výškou 1 923 m, 1 924 m a 1 923 m. Nadmořská výška vrcholů je prakticky stejná, ale mezi jednotlivými vrcholky jsou hluboká a rozeklaná skalnatá sedla a běžný přechod hory je zcela nemožný.

Podzim v krasové krajině pohoří Totes Gebirge

Nenáročná pěšinka nás přivádí na nejbližší vrchol o nadmořské výšce 1 923 m s ocelovým křížem a vrcholovou knihou. Západní strana je tvořena skalní stěnou s mohutným suťovým svahem na jejím úpatí a pozorujeme i divoké a rozeklané sousední vrcholy. Výhled je nádherný a můžeme pozorovat všechny významné vrcholy pohoří Totes Gebirge, Dachstein (2 995 m n. m.), jezero Grundlsee (708 m n. m.) i vrcholy Nízkých Taur.

Po odpočinku rychle sbíháme přes travnaté sedlo k lovecké chatě Aibl (1 746 m n. m.) a po osvěžení ledovou vodou následně pokračujeme nazpět stejnou trasou až do osady Gössl u jezera Grundlsee (708 m n. m.). Nepotkali jsme celý den živou duši a prožili skvělý den v opuštěných podzimních horách.

K jezeru Grundlsee přijedeme po silnici od města Bad Aussee, která vede údolím řeky Grundlseer Traun. Asi 1 km před jezerem je přes silnici nakreslen modrý pruh znamenající zónové stání s poplatkem. V celé oblasti okolo jezera Grundlsee je parkování zpoplatněno (mimo zimní sezónu od 1. 11. do 1. 4.) a parkovat se smí pouze na vyznačených místech s parkovacím automatem. Poplatek za 1 den parkování činí 4 Euro.

Dreibrüderkogel, turistická mapa

Dreibrudersee (Tomáš Štětina, 24.07.2018, 11:18 )
ahoj, díky za skvělý tip, chtěl jsem se optat na jezírko Dreibrudersee, chtěl bych tam přenocovat a podle mapy je nahoře evidentně nově postavená chajda, ale nenašel jsem o ní žádné info. Nevíte jestli jde o přístupnou útulnu? Díky za radu, Tomáš
Chatka (Jana W., 25.07.2018, 12:13 )
Bohužel jsme u chatky nebyli, je od jezera skryta za terénní muldou a nevěděli jsme o ní. Zřejmě to bude lovecká chatka a ty bývají uzamčené, ale může mít verandu. Na satelitních snímcích má červenou střechu a na jednom rakouském amatérském videu je vidět, že tu stála již v roce 2013. Bohužel je zde vidět pouze z výšky a velké vzdálenosti.

+ Backenstein - nádherný vyhlídkový vrchol nad jezerem Grundelsee v Totes Gebirge
+ Výstup na Grosser Bösenstein, vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách
+ Výstup na Geierhaupt, túra hlavním hřebenem na nejvyšší vrchol Seckauských Taur
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící…
+ Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…
+ Výstup na Hexenturm, turistika v rakouském pohoří Haller Mauern
+ Výstup na Hochwildstelle, druhou nejvyšší horu Schladmingských Taur: Vysokohorská…
+ Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge: Túra na trojmezí Salcburska…
+ Lugauer v Ennstalských Alpách: Atraktivní výstup na největší dominantu východní části…
+ Predigstuhl, výstup na skalní kazatelnu v srdci Schladmingských Taur
+ Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen…
+ Zrcadlové jezero Spiegelsee v rakouských Nízkých Taurách
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Engadinské třítisícovky
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů