Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na horu Civetta (3 220 m) v italských Dolomitech

Túra na horu Civetta (3 220 m) v italských Dolomitech

Výstup na impozantní vrchol v Dolomitech via ferratou Alleghesi

23.5.2011 | Otakar Brandos

Civetta (3 220 m) je jednou z nejvyšších a také nejimpozantnějších hor v Dolomitech. Její protáhlý vápencový masív táhnoucí se zhruba ve směru sever - jih se při pohledu z údolí jeví jako neproniknutelná hradba s neuvěřitelně strmými stěnami.

Ostrý hřeben Civetty

V rozeklaném hřebeni Civetty se nachází řada samostatných vrcholů, přičemž na řadu z nich vedou turistické cesty, horolezecké cesty a nebo náročné a dlouhé, ale oblíbené a velice frekventované via ferraty. I my jsme jednu z nich využili k pokusu o výstup na nejvyšší vrcholek celého masívu Civetty. Vše ale pěkně popořádku.

Dolomity jsou jedním z celků Alp, nejvyššího horského pásma v Evropě. Řada vrcholů v nich dosahuje pro řadu našich turistů magické hranice 3 000 metrů. K nejvyšším a nejnáročnějším z nich patří Civetta (čti čiveta).

My parkujeme v sedle Pecol (1 507 m) naproti chaty Rifugio Pala Favera a Monte Pelmo (vedle je rovněž kemp) a po široké prašné cestě č. 564 Úchvatné Monte Pelmo začínáme nabírat výšku. V horku a s těžkými bágly to jde pomaleji, máme nabaleno totiž na tři dny.

Přicházíme k první chatě - hospodě ve výšce 1 816 m, od které se otevírají fantastické výhledy na Monte Pelmo (3 168 m), Spiz di Mezzodi (2 324 m), Monte Antelao (3 264 m) a řadu dalších dolomitských vrcholů.

Po odpočinku opouštíme cestu č. 564 a pokračujeme vzhůru po cestě č. 556, která nás po úbočí Cima di Coldai (2 396 m) přivádí po neobyčejně bohatých alpských loukách plných květů k chatě (rifugio) A. Sonino al Coldai, v jejíž blízkosti, za hřebínkem u jezra Lago Coldai (2 143 m) rozbíjíme na dvě noci tábor. Společnost nám dělají další turisté z Čech, ale i Itálie.

Večerní západ Slunce byl fantastický. Slunce sice bylo schováno za masívem Civetty, ale to, co rozpoutaly jeho paprsky na protějších vrcholech v okolí Monte Pelma se dá jen těžko popsat. Prostě fantazie.

V sedle Pecol Večerní hra barev a světla

Ráno vyrážíme poměrně brzy kolem chaty Coldai po cestě č. 557 (Sentiero Tivan) k jihu. Na rozcestí v Porta del Masare zhruba na úrovni Schinal del Bech (2 420 m) pohodlnou cestu opouštíme a pokračujeme strmě vzhůru vstříc hrozivě vypadající stěně Civetty.

Bivak u jezera Coldai

Čeká nás poměrně dlouhá a těžká via ferrata Alleghesi (Via Ferredegli Allghesi). Tato vzdušná via ferrata s velkým množstvím železa nás po strmém žebru s několika žebříky vyvádí na hřeben těsně pod vrcholkem Punta Civetta (2 920 m). Konečně jsme na hlavním hřebeni masívu Civetty, která odsud vypadá již poněkud smířlivěji. Přesto nás čeká další poměrně náročný výstup.

Strmé stěny Civetty

Přes vršek Punta Tissi (2 992 m) pokračujeme poměrně strmě vzhůru na vrchol samotné Civetty (3 220 m). Během výstupu se nám otevírá fantastické panoráma Dolomit i dalších horských celků v Itálii i Rakousku. Krásně lze pozorovat přibývající výšku na měnícím se vzezření věrného souputníka - Monte Pelma, které dotváří nádhernou horskou kulisu.

Na vrcholu Civetty nás bohužel přepadává mlha, panoramata se nekonají. Čekáme asi hodinu, což s povděkem přijímají zvědavé a mlsné kavčice dělající nám společnost, Slunce se však mraky probít již nedokáže. Mohli bychom sice počkat do večera, kdy termika určitě ustane, ale na bivak na vrcholu nejsme připraveni. Tak někdy příště.

Civetta Panoráma

Z vrcholu Civetty se spouštíme jihovýchodním směrem po nepříjemném suťovém chodníku a po skalách. Konečně jsme u chaty M. V. Torrani, tu však jen míjíme a sestupujeme dále po stále poměrně nepříjemném chodníku s množstvím volné suti a hladkými skalními plotnami. Určitě všichni víte, jak nepříjemně kluzký dokáže vápenec či dolomit být…

Vrchol Civetty

Od chaty Torrani vede ještě jedna cesta dolů, po sice krátké, ale velice obtížné via ferratě Tissi, tu si však necháváme na další okruh. Přes hřebínek Crepa Bassa a Passo (sedlo) del Tenente se dostáváme na rozcestí ve výšce 2 366 m, z něhož pokračujeme vlevo po širokém chodníku až na okružní cestu (Anello Zoldano) č. 557, která nás kolem chaty Coldai přivádí nazpět k našemu jezeru Coldai.

Zpáteční cestu si užívám. Kochám se nádhernými panoramaty, posedávám na vyhlídkách, fotím plesnivce a neobyčejně aromatické horské astry. Prostě povedená túra a povedený horský den. Zítra nás čeká okružní cesta kolem celého masívu Civetty, ale to je již na jiné povídání.

Zobrazit místo Civetta, Dolomity na větší mapě
  • Délka túry: 8 - 12 h
  • Převýšení: 1 100 m (1 700 m)
  • Náročnost: těžká túra
  • Vybavení: kvalitní pohorky, úvazek, set na via ferraty
Alpy Monte Pelmo Chata Coldai Treking.cz - diskuze
Hory Horská turistika v NP Gesäuse II., dolinou Sulzkar na Zinödl a výstup na Hochtor