Poslední aktualizace: 4.6.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přechod přes Rotštejn a Trosky, třídenní trek v Českém ráji

Přechod přes Rotštejn a Trosky, třídenní trek v Českém ráji

Vandr Českým rájem ze Stružince do Stružince (2)

4.6.2020 | Otakar Brandos
Směr Klokočské skály

Na to, že je podle kalendáře 20. května, bych očekával trochu větší teplo. I nyní po ránu. Při východu sice sluníčko svítilo, nyní se ale zatahuje a je opravdu chladno. Není chuť na další lelkování ve spacáku, proto hned po ránu vyrážíme na obhlídku Besedických skal. Malého, ale krásného pískovcového skalního města, kterých je nakonec Český ráj plný.

Přes rozcestí U Kalicha (476 m) a Kalich, na Rovně (513 m) pokračujeme do nitra skal. Pochmurné světlo dokresluje tajemnou atmosféru skalního města choulícího se ve stínu borového lesa. Krásu podtrhuje skutečnost, že skály jsou v tuto denní dobu zcela bez lidí. Následují rozcestí Kalich, modlitebna, památník odboje a obětí okupace (1938 - 1940), skály a vyhlídky, úzké skalní průrvy. Nakonec, zajeďte si do Besedických skal na tamní krásy podívat sami.

Michovka a Klokočské skály

Skály jsou opravdu krásné, ale pokud chceme někam dojít (a já pořád říkám, že Trosky jsou skvělým cílem), musíme pokračovat dále. Z Besedických skal nabíráme kurz k jihu po žluté turistické značce směr Michovka. Cestou mineme několik dalších krásných roubenek a již je Besedické skály před námi liduprázdná Michovka (423 m), malá obec, která je prvně písemně připomínána v roce 1323. Katastrálně patří Michovka pod Besedice, resp. pod Koberovy (spolu s osadami Hamštejn, Chloudov, Besedice, Zbirohy, Vrát a Prosíčka).

Za Michovkou se dostáváme na krásné louky, ze kterých se otevírají hezké výhledy na Klokočské skály, Betlémské skály a ke skalnímu hradu Rotštejn. Pohledy jsou to o to hezčí, že začíná svítit sluníčko a konečně je i trochu teplo.

Žlutá turistická značka nás spolehlivě přivádí na rozcestí Betlémský mlýn (263 m), ze kterého pokračujeme doleva nahoru k obci Klokočí (374 m). Stylová hospůdka Hasička má ale zavřeno, takže snídaně nebude. Leda bychom počkali do pěti hodin odpoledne… Pokračujeme tak rovnou přes rozcestí Rotštejn (408 m) a Rotštejn, zříc. (420 m) do nitra Přírodní rezervace Klokočské skály (228 ha), ve které se nachází náš příští cíl - hrad Rotštejn.

Klokočské skály představují kuestu, která je erozí pískovce mocnosti až 60 metrů rozčleněna řadou skalních roklí. Eroze zde dala vzniknout řadě puklinových pseudokrasových jeskyní. Z nich největší je jeskyně Postojná v Zeleném dole, která s délkou asi 75 metrů je největší puklinovou jeskyni Českého ráje.

Hrad Rotštejn

Hrad Rotštejn, kam vedou naše další kroky, byl založen někdy ve druhé polovině 13. století, přesný letopočet vzniku však znám není. Prvním známým pánem hradu Vok z Rotštejna. Rod Voků hrad v roce 1415 prodávají Paldrům, příznivcům krále Zikmunda.

V následujících pohnutých letech se Paldrové dostávají do rozepří s husity. Neměli, opravdu neměli dráždit kobru bosou nohou - husité totiž v roce 1426 přitáhli pod Rotštejn a po krátkém obléhání pevnost dobyli a do základů vypálili. Krátké dějiny hradu se tímto uzavírají a Rotštejn od té doby chátrá. Dnes je hrad umně zakonzervován a zpřístupněn návštěvníkům.

Na Rotštejně je, přesně podle očekávání, pusto a prázdno. Pavučiny na vratech svědčí o tom, že to tady s "koronovou" krizí berou vážně a letos ještě otevřeno neměli. Co se dá dělat. Na druhou stranu máme důvod se sem opět vrátit.

Směr Klokočské skály

Využíváme příjemného posezení pod hradem a konečně si dopřáváme snídani. Protože je ale obžerství jedním ze smrtelných hříchů, popoháním své společníky k další cestě. Máme dnes před sebou ještě hezkých pár kilometrů a nějaké ty zastávky po cestě.

Loktuše, Dubecko

Kousek za obcí Klokočí, ještě na dohled hradu Rotštejn, na nás vykukuje věž jednoho z radioperátorů, která slouží zároveň jako rozhledna. Dubecko. Před pár léty jsem tam byl. Dnes proto můžeme, k velké radosti Romana a Romana, šetřit kilometry a kolem rozhledny pouze projdeme. Bez "zbytečného" zdržování. Nakonec v květnu se na rozhlednu stejně nedá dostat… Rozhledna Dubecko (399 m) slouží turistům od roku 2002. Vyhlídková plošina se nachází ve výšce 33 metrů a výhledy z ní jsou opravdu mimořádné. Na jedná straně Kozákov, na protější hrad Trosky.

Žlutá turistická značka nás spolehlivě vede po úzké silničce s nulovým provozem, ale zato za hezkých výhledů, k Loktuši. Nalevo na louce se objevuje krásný srnec, kousek od cesty. Dělám mu na památku pár snímků. Přicházíme do obce, kde je penzion Loktuše. Mají otevřenou zahrádku. Skvělé. Polévka a jedno pivko docela bodnou. Krize, nekoronakrize, jíst se musí…

Ptačí zvěřinec, Besedice

Napojeni a odpočati tak můžeme pokračovat dále. Kolem rozlehlého statku k hezké kapličce sv. Jana Nepomuckého na rozcestí Dubecko - u rozhledny (393 m). Kaple stojí pod mohutnou lípou u cesty vedoucí do Sekerových Louček. Září novotou, má i novou střechu. Z rozcestí pokračujeme vlevo jihovýchodním směrem. Krajina mění svůj ráz a vykukují na nás Trosky. Jsou o poznání, o řádné poznání, blíže. No, je to na zváženou…

Sedmihorky

Přes Kvítkovice (382 m) a za výhledů na Valdštejn i Hrubou skálu se loukami a lesy přesouváme do Svatoňovic, Karlovic a Sedmihorek. Cestou nevynecháme ani skvělou cukrárnu s opravdu skvělými zákusky. Tady si určitě vybere každý mlsoun.

Čeká nás poslední kilometr. Dva kilometry. Míříme do Sedmihorek a k Hruboskalskému skalnímu městu. To však jen "lízneme", neboť k velké spokojenosti téměř všech zúčastněných končíme za Pilským rybníkem na místním koupáku u občerstvení Koupák. To má naštěstí otevřeno a slušnou nabídku pití a bufetových jídel. A za rozumnou cenu.

Můžeme se zdržet trochu déle, neboť do dnešního bivaku to máme již jen kousek. Dopřáváme si tak flákací pozdní odpoledne. Nakonec ani moc dál nemůžeme, neboť mám od parťáku stopku po kilometrech denně… A hlavně aby byly "záchytné" body. No jen aby to neskončilo na "záchytce". Vše "zlé" je ale pro něco dobré. Do programu se tak po nějakém tom pivku dostávají Trosky… O tom však zase až příště.

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Vysoký vodopád Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Karlštejn Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky