Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Čergov, jednodenní túra na horskou chatu Čergov

Čergov, jednodenní túra na horskou chatu Čergov

Na skok v pohoří Čergov, okružní jednodenní túra

7.1.2010 | Otakar Brandos

Pohoří Čergov patří ke skutečným perlám Slovenska. O Čergovu bylo napsáno mnoho superlativů. Přesto je toto pohoří dodnes turisticky poměrně opomíjeno. Více živo je tady v zimě než v létě, to díky početným lyžařským sjezdovkám.

Pohoří Čergov

Čergov patří do subprovincie Vnější Západní Karpaty a do oblasti Východní Beskydy. Jedná se o další z hladce modelovaných flyšových pohoří, která jsou pro Vnější Karpaty typická. Přestože pohoří nedosahuje nijak velkých nadmořských výšek, vždyť nejvyšší vrchol Minčol měří pouhých 1 157 m, má toto pohoří co nabídnout.

Protože nám při poslední loňské návštěvě Ukrajiny vybyl den času, zamířili jsme na zpáteční cestě právě do pohoří Čergov. Vrcholilo babí léto slibujíc krásné výhledy a do barevného hávu oděnou krajinu. Nutno říci, že Čergov svůj příslib opravdu splnil v míře vrchovaté.

Přes Sabinov a obec Drienica jsme si to zamířili po velice hrbolaté a strmě stoupající silničce k chatám pod sedlem Besná. V okolí funguje několik chat a v zimě pak větší množství lyžařských vleků s docela solidními sjezdovkami. Lyžovačka tady může být opravdu dobré. Tedy odhadujíc z pozice lyžaře amatéra. Po špatně znatelné modře značené stezce míříme od chat k zajímavému rozcestníku v sedle Besná (950 m) a dále podél jedné ze sjezdovek k vrcholu Lysá (1 068 m) s dalším pěkným rozcestníkem a poněkud méně pěkným stožárem některého mobilního operátora.

Zobrazit místo Pohoří Čergov na větší mapě

Objevují se další krásná panoramata a pohledy na mírně zvlněné a převážně zalesněné hřebeny. Po pěkném ostrém hřebínku se statnými buky se dostáváme Oltár kameň (1 045 m) s malou kapličkou, posezením a skaliskem, které v minulosti mohlo sloužit za oltář. Za tímto pěkným vrškem následuje krajinově nejkrásnější úsek. Louky již spálil mráz, přesto na nás vykukují četné klobouky bedel. Čekal jsem i nějaké křemenáče, je tak teplo, ale nic. Chybí déšť, bez něj houby příliš nerostou …

Pohoří Čergov, rozcestník v sedle Besná Pohoří Čergov, rozcestník na vrcholu Lysá

Nádhernými loukami s jalovci, osamoceně rostoucími borovicemi a křovinami přecházíme do bukového lesa porůstajícího vrchol Ostrý kameň (1 001 m). Naše zelená značka se noří do lesa a velí k sestupu. Sestupujeme a sestupujeme, naštěstí neztrácíme příliš mnoho výškových metrů. V sedle Črchľa (925 m) máme ještě solidní výšku.

K naší zelené TZ se zleva připojuje značka žlutá a v souběhu s naší si to míří krásným světlým bukovým lesem do sedla Čergov (917 m), v němž se nachází turisty vyhledávaná a příjemná chata Čergov. O ní však podrobněji píšeme v samostatném příspěvku. Sedlo Čergov je rovněž významnou křižovatkou turistických cest, sbíhá se tady pět turistických chodníků všech barev.

Pohoří Čergov Pohoří Čergov

Od chaty Čergov se můžeme vydat na zpáteční cestu a nebo zamířit po některé ze značených tras nazpět do civilizace. Nejkratší sestupová trasa vede po žluté TZ do obce Fričkovce, k zahození není ani modrá do sousední obce Osikov či zelená TZ do obce Hertník.

Škoda, že nemáme více času pokračovat dále na vyhlídkový Čergov (1 049 m), Velkou Javorinu (1 098 m), Solisko (1 057 m) aj. Nakonec ale pěkný článek o přechodu pohoří Čergov napsal kamarád Aleš Stárek a mohu vás na něj odkázat, takže zájemce o tuto hřebenovku neochudím.

Sněľnice (-OB-, 08.01.2010, 13:30 )
Výzva pro koąické kolegy - nedáme letos Čergov na sněľnicích? Čo Karol :-)).
čergovské pravidlo (KarolM, 10.01.2010, 19:43 )
Ahoj Ota! Na Čergove v zime platia isté pravidlá. Konkrétne: Keď ąport - tak lyľe, keď lyľe - tak beľky, keď parta - tak Čeąky. P.S. O výnimkách sa dá rokova»! : ))

+ Čergov, přechod pohoří
+ Pohoří Čergov, perla na východě Slovenska
+ Čergov, perla na východě Slovenska; horské chaty a levné ubytování na horách
Kuk Geografické rekordy České republiky
Hory Vysoký kámen (773 m) - nejzápadnější skalní vyhlídka Krušných hor
Sahara Přírodní a kulturní zajímavosti Maroka (3)