Poslední aktualizace: 11.11.2019 , svátek má

Z Čadce do Turzovky, přechod malé části Javorníků

Kysucký trek přes Javorníky

22.10.2014 | Jan Šiřina

Javorníky jsou poměrně rozsáhlé pohoří (geomorfologický celek), přičemž jeho většina se nachází na území Slovenska a není mezi českými turisty příliš známa (ti znají povětšinou jen hraniční hřeben).

Kysuce

Ani já jsem tuto slovenskou část Javorníků příliš neznal a jednoho krásného srpnového dne jsem se vydal na seznámení se s nejvýchodnější částí hřebene Javorníků. Jako výchozí bod jsem si vybral okresní město Čadca, které je snadno dostupné veřejnou dopravou i z ČR.

Z vlaku vysedám v Čadci něco málo po sedmé ranní a od nádraží (rozcestník je trochu nelogicky až zhruba 100 m od nádraží) se vydávám nejprve po červené značce. Tu však ihned po průchodu kolem komplexu obchodů měním za značku zelenou, která mě vnějším okrajem historické části města a následně přes sídliště vyvede ven z města. Při průchodu touto úvodní částí je potřeba dávat větší pozor na značení, přece jen možných odboček je zde více než dost.

Čtěte také: Javorníky na sněžnicích, túra z Karolinky přes Javorníček na Malý Javorník

Po opuštění města se nejprve krátce nořím do lesa, následně po loukách nedaleko lyžařského vleku s hezkými zpětnými pohledy na Čadcu a její okolí a poté okrajem lesa docházím do osady Kýčera, resp. K rozcestníku na jejím okraji. Přímo u rozcestníku se nachází malá zděná kaplička.

Směr Chotárny kopec

Z rozcestí pokračuji stále po zelené značce skrze samotnou osadu, kde mě zaujme ukazatel ukazující správnou cestu do New Yorku. Po zdolání tohoto úseku mám za sebou to největší stoupání celé túry, ranní mlha se pomalu rozplývá a vypadá to na krásný den.

Po průchodu osadou se na chvíli nořím do lesa, abych se z něj vynořil v blízkosti osady Vojty a vrcholu Vojtov vrch. Mlha již svůj boj dávno prohrála a tak se mohu nerušeně kochat tou krásou okolo. Modré nebe, louky, výhledy, klid, co více si lze přát. Otevřený terén s mnoha krásnými výhledy mě nakonec dovede až na rozcestí Črchľa, kde končí zelená značka a dále budu pokračovat po červené značce.

Přede mnou je nejvyšší bod dnešní túry - Chotárny kopec (906 m). Ten je však zcela zalesněný, značka samotný vrchol lehce podchází. I následující úsek vede převážně lesem bez výhledů. Tento nezajímavý úsek však končí před rozcestím Blažková.

Dále vede již trasa opět převážně po loukách otevřeným terénem s mnoha výhledy, jen již mezi nimi nehraje prim Malá Fatra se Strážovskými vrchy, ale i Moravskoslezské Beskydy s její královnou - Lysou horou.

Marťákov kopec

Převážně loukami následně docházím pod Marťákov kopec, který je ozdoben nedávno postavenou rozhlednou. Značená trasa samotný vrchol s rozhlednou míjí, nevede k ní ani žádné místní značení ovšem trefit k ní není problém, jedná se o přímý výstup vyšlapanou pěšinou po louce. Po výstupu k rozhledně není potřeba se vrátit zpět, lze pokračovat dále a po chvíli se člověk opět dostane zpět na červenou značku.

I následující úsek trasy vede převážně otevřeným lučinatým terénem, kdy přes osadu Petránky zdolávám další vrchol hřebene s zajímavým názvem Vrchrieka. Na jeho vrcholu se nachází první ze zajímavých skulptur, se kterými se budu setkávat i dále.

Jakubovský vrch

Stále převážně otevřeným terénem kolem mnoha osad docházím až na vrchol Jakubovského vrchu, kde hřeben následně opustím. Tento vrchol býval ještě před pár lety kompletně zalesněný, leč zde úřadovala vichřice a celý kopec je nyní holý. Z přístřešku, který zde stával, jsou dnes vidět jen zbytky…

Z Jakubovského vrchu pokračuji dále po modré značce. Ta se zde hůře hledá, respektive vede přes polom. Lepší je tedy se vrátit pár desítek metrů zpět a odbočit prudce doprava na lesní cestu, na kterou tak jako tak modrá značka z Jakubovského vrchu sejde.

Z Jakubovského vrchu mi do Turzovky zbývá ještě zhruba 9 km, sice i na tomto úseku jsou místy výhledy a louky, ale ve srovnání s tím, co jsem dnes již viděl, mě tento úsek nijak zvláště nezaujme. Nakonec se skrze několik dalších osad dostávám až na louky s hezkým výhledem na Turzovku. K tomuto menšímu požitku z tohoto úseku jistě přispělo i lehce se kazící počasí.

Jelikož jsem v Turzovce velmi brzy, tak se rozhoduji pokračovat ještě dále přes vrchol Hlinené, osadu s zajímavým názvem Jelitov, pod vrcholem Bahaňa, skrze osadu Korcháňovci a kolem kamenných koulí na Megoňkáchdo Mostů u Jablunkova, ale přece jen pro normální turisty je zcela dostačujících oněch cca 28 km z Čadce do Turzovky a navíc toto pokračování trasy již není zdaleka tak atraktivní.

Tuto popsanou trasu (Čadca - Turzovka) doporučuji absolvovat za hezkého dne s dobrou viditelností, jen tak si člověk tu krásu kolem vychutná naplno.

+ Z Karolinky přes Javorníček na Malý Javorník na sněžnicích
+ Kohútka má První Slovensko - české informační centrum
+ Javorníky, tipy na výlet a turistické trasy, horské chaty a levné ubytování na horách
+ Javorníky a Hornolidečská magistrála
+ Hřebenovka Javorníků na kole
+ Javorníky, ubytování - turistické chaty v Javorníkách, penziony, horské hotely a útulny, levné ubytování
+ Rozhľadňa na Stratenci, Javorníky
+ Korňanský ropný pramen, ropný pramen v obci Korňa u Turzovky

Hory Sveti Nikola, výstup na nejvyšší horu ostrova Hvar zvládnou i nesportovci
Hory Přes Japeň na Krížnou a Majerovu skalu, zapomenutými chodníky Velké Fatry a Starohorských vrchů
Hory Stara Planina, přechod největšího bulharského pohoří
Kriváň Beskydy, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Helfštýn Chata Smědava Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Galaxie Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cirrostratus Fačkovské sedlo Otevřené hvězdokupy Spacáky Ďumbier
1. Treking Monti Sibillini, přechod. Rozkvetlou zahradou do bouřlivého pekla Monti Sibillini, Apeniny
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
5. Vesmír Jaká je tloušťka kůry a rozložení moří na Měsíci? Sondy GRAIL ukázaly novou tvář Měsíce