Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Bosruck (1 992 m), horu v Ennstalských Alpách

Túra na Bosruck (1 992 m), horu v Ennstalských Alpách

Výstup jištěnou cestou Wildfrauensteig na Bosruck (1 992 m), nejzápadnější vrchol Ennstalských Alp

23.1.2018 | Roman Waldhauser

Bosruck (1 992 m n. m.) se nachází na hranici rakouských spolkových zemí Horní Rakousko a Štýrsko v horské skupině Haller Mauern, která je součástí Ennstalských Alp. Tento vápencový vrchol je zároveň západním zakončením celých Ennstalských Alp nad sedlem Pyhrnpass (954 m n. m.), které je odděluje od pohoří Totes Gebirge. Západněji položené vrcholy Kitzstein (1 925 m n. m.) a Lahnerkogel (1 854 m n. m.) jsou považovány za předvrcholy Bosrucku (1 992 m n. m.). Vrchol je zcela samostatný a je oddělen od hlavního hřebene.

Pod vrcholem Bosruck (1992 m)

Pod výraznou skalnatou horou Bosruck (1 992 m n. m.) vedou dva důležité tunely. Železniční tunel s délkou 4,8 km byl postavený v letech 1901 až 1904 a leží na trati Pyhrnbahn mezi stanicemi Spital am Pyhrn a Ardning. Dálniční tunel délky 5,5 km byl postavený v letech 1980 až 1983 a leží na dálnici A9 mezi výjezdy Spital am Pyhrn a Liezen.

Výstup máme naplánovaný z jižní strany hory od parkoviště před chatou Ardningalm (1 037 m n. m). Z obce Ardning (696 m n. m.) vede k horské chatě asfaltová silnice a uvedené parkoviště není zpoplatněné.

Čtěte také: Za kozorožci na Gößeck, vysokohorská turistika v Ennstálských Alpách

Je konec září a na vrcholcích se převalují ještě husté inverzní mraky, přesto vyrážíme od pěkné chaty ve stylu dřevěných pasteveckých usedlostí vstříc vrcholu. Jdeme pohodlnou širokou cestou mezi rozlehlými pastvinami Ardningalm po značené cestě č. 613.

V sedle Ardningsattel (1425 m)

Po opuštění široké cesty stoupáme prudkou pěšinou po pastvinách a okolo pramene pitné vody přicházíme do travnatého sedla Ardningsattel (1 425 m n. m.) s dřevěným křížem a s dalekými výhledy. V sedle opouštíme pohodové cesty a odbočujeme na hřeben, který nás dovede až na samotný vrchol Bosrucku (1 992 m n. m.).

Pohled od portálu jeskyně Wildfrauenhöhle

Po skalnatém a částečně zarostlém hřebeni přicházíme za 30 minut ke krasové jeskyni Wildfrauenhöhle (1 700 m n. m.) s obrovským vstupním portálem, u kterého je opřen o skálu velký kříž. K místu vede krátká klesající odbočka z trasy a její těžší závěrečný úsek je zajištěn ocelovým lanem. Jeskyně není nijak dlouhá, ale velmi prostorná a od portálu je nádherný pohled do údolí.

K jeskyni se váže pověst o divých ženách se zlatými vlasy, které v jeskyni sedávaly, zpívaly podivné písně a chránily dobytek na pastvinách v oblasti Ardningu. Zapisujeme se do návštěvní knihy a opouštíme nádherné a tajemné místo ve skalní stěně.

U odbočky k jeskyni začíná dlouhá a poměrně exponovaná jištěná cesta Wildfrauensteig (Stezka divých žen) s obtížností udávanou na rakouských webech A/B, ale na německých B/C. Jištěná cesta není náročná technicky, ale vede často po velmi úzkém a vzdušném skalnatém hřebeni s neskutečnou hloubkou na obě strany. Je nutná naprostá jistota kroku bez závratí a uváděná nízká obtížnost cesty se může zdát někomu podhodnocená.

Skalní útes Frauenmauer (1835 m) na jištěné cestě Wildfrauensteig Vrchol Bosruck (1992 m)

Nasazujeme potřebnou výstroj a lezeme podél ocelových lan na výraznou špici Frauenmauer (1 835 m n. m.). Jedná se o obří útes a dominantní místo na celém hřebeni. Chvíli odpočíváme u kříže s vrcholovou knihou a pozorujeme další místa, kam musíme opět hluboko sestoupit před dalším výstupem zase nahoru.

Po odpočinku sestupujeme do sedla a pak po zubatém a vzdušném hřebeni pomalu postupujeme k vrcholu hory Bosruck. Hřeben je dlouhý a pouze v úplném závěru je chodecký terén ve vápencové suti. Konečně stojíme u mohutného dřevěného kříže na rozložitém vrcholku hory Bosruck (1 992 m n. m.).

Výhled z vrcholu je opravdu nádherný a vidíme výrazné vápencové vrcholy celých Ennstalských Alp, dále Rottenmannské Taury, pohoří Totes Gebirge s dominantní horou Warscheneck (2 386 m n. m.) a hřeben pohoří Sengsengebirge. Hluboko pod námi pozorujeme provoz aut na dálnici A9, která mizí v útrobách naší hory. Dlouze vysedáváme na vrcholku hory za pěkného teplého počasí babího léta.

Po nezbytném zápisu do knihy sestupujeme po cestě vysypané nepříjemnou vápencovou sutí do sedélka a následně vystoupáme na vrcholek Kitzstein (1 925 m n. m.) s velkým ocelovým křížem. Vrchol je relativně plochý a travnatý bez divokých skal a balvanů. Pozorujeme blízký rozeklaný Bosruck (1 992 m n. m.) a trochu nám to připomíná známý rozdíl mezi horami Stoh a Velký Rozsutec v Malé Fatře. Rozhled je podobně nádherný jako ze sousedního Bosrucku a po relaxu na vrcholku zahajujeme velmi prudký sestup.

Vrcholové foto z Bosrucku (1992 m) Výhled z Bosrucku (1992 m) na Ennstalské Alpy

Stezka klesá v mnoha serpentinách travnatými strmými svahy a následně pásmem kleče až k lovecké chatě Aubodenhütte (1 334 m n. m.). Odtud už vede pohodlná a široká štěrková cesta až k chatě Ardningalm (1 037 m n. m.). Před naším odjezdem ještě chvíli posedíme v chatě u horké polévky a pak už se zase musíme odebrat domů.

Příjezd k Bosrucku je po Pyhrnské dálnici A9 přes zpoplatněný Bosrucktunnel (5 Euro), odkud následně sjedeme na výjezdu Ardning/Admont. Pokračujeme po hlavní silnici č. 146, ze které odbočíme do centra obce Ardning. Z obce nás navedou směrovky na silničku vedoucí až k chatě Ardningalm.

Bosruck, turistická mapa

Jižní svahy hory Kitzstein (1925 m) a Bosruck (1995 m) Večerní pohled přes údolí řeky Enns na Rottenmannské Taury z vrcholu Kitzstein (1925 m) Treking.cz - diskuze
Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů