Poslední aktualizace: 22.3.2023 , svátek má

Výstup na hory Sveti Jure a Vošac v pohoří Biokovo

Nejznámější trasy pro turisty i "neturisty" v Chorvatsku - Sveti Jure a Vošac

22.9.2014 | Josef Řezníček

Pojďme společně vyvrátit mýtus, že se dá v Chorvatsku ležet pouze u moře. Pokud se chystáte navštívit Makarskou, Podgoru, Brelu nebo Bašku Vodu, zamiřte také alespoň jednou na pohoří Biokovo, které se táhne přímo nad těmito oblíbenými turistickými destinacemi a to v délce 36 kilometrů. Kromě nádherných výhledů z místních vrcholů se zde můžete potěšit pohledem na rozmanitou flóru nebo na vyvinutý krasový reliéf, který má všechny charakteristické jevy a formy.

Co byste měli vědět o pohoří Biokovo?

Pohoří Biokovo je skutečně impozantní kulisou Chorvatska. V roce 1981 bylo dokonce prohlášeno chráněným přírodním parkem, takže už jen z tohoto důvodu je návštěva kolosu Biokovo výjimečným zážitkem. Těšit se můžete nejen na středomořskou vegetaci, ale také na vegetaci alpskou nebo na vegetaci podobnou té naší středoevropské.

Čtěte také: Výstup na horu Sinjal (Dinara), túra na nejvyšší horu Chorvatska

Nejvyššími vrcholy Biokova jsou Sveti Jure se svou nadmořskou výškou 1 762 metrů nad mořem, Sveti Ilja s 1 640 metry nad mořem, Vošac s 1 421 metry nad mořem a Šibenik s 1 314 metry nad mořem . Nejblíže moři je pak první zmíněná a zároveň i nejvyšší hora Biokova Sveti Jure. Právě na ni míří nejčastěji kroky dobrodružství chtivých turistů.

Na jaké vrcholy se můžete vydat?

V prvé řadě je to určitě Sveti Jure, který je díky silnici dobře dostupný i pro nesportovce nebo amatérské turisty, pro které by byl klasický výstup prakticky nereálný. Dalším oblíbeným cílem je vesnice Veliko Brdo, která leží pouhé dva kilometry od centra Makarské, nebo vrchol Vošac, na který se můžete dostat stejnou cestou jako na Sveti Jure. Pokud máte na výlet více času, můžete se vydat i na vzdálenější vrchol Sveti Ilja.

Výstup na pohoří Biokovo

Jelikož je Sveti Jure, jak už jsme zmínili výše, spojený s Makarskou velice dobře značenou silnicí, nemusíte si na tento výstup prakticky nic připravovat. Ani cesta do vesničky Veliko Brdo nemusí být náročná, protože i zde pohodlně dojedete autem. Pokud se však chcete vydat jedině po svých, měli byste si, stejně jako na všechny ostatní výstupy a výšlapy, připravit kvalitní výbavu a spoustu pitné vody. Biokovo je ale oblíbené i u horolezců nebo u zkušených cyklistů.

Biokovo

Na cestu se tedy připravte podle toho, co zde budete chtít podnikat a co od výletu očekáváte. Nejlepší je ale být připraven naprosto na všechno, takže raději si přibalte i nějaké teplé, nepromokavé a naopak i vzdušné oblečení, jídlo navíc, lékárničku a pro nejhorší případy i spacák.

Kdy navštívit pohoří Biokovo

Nejvhodnější dobou pro výlet na Biokovo jsou měsíce květen, červen, září a říjen. V letních měsících tady totiž bývá nepříjemně horko a v zimě se zde, stejně jako na ostatních pohořích, rychle mění počasí. Samozřejmě lze absolvovat výlet na Biokovo i v létě, ovšem to se připravte na skutečně těžký fyzický výkon, na který budete potřebovat minimálně čtyři litry tekutin.

Na vrchol Sveti Jure několika způsoby

Jako první si popíšeme cestu na vrchol Sveti Jure. Tu můžete absolvovat z několika výchozích bodů. Jedná se například o Makarskou, obci Bast, nebo vesničku Veliko Brdo. Pokud si vyberete nejjednodušší variantu výstupu, a to výjezd až na vrchol automobilem, stačí se napojit v Makarské, nebo ve vesnici Veliko Brdo na značenou asfaltovou silnici a dojet až do cíle. Pro vjezd na tuto cestu si připravte buď 20 kun za osobní auto, nebo 10 kun jako cyklista. Půjdete-li už od začátku po svých, nebudete muset nic platit.

Nejkratší výstup na Sveti Jure - z Makarské!

Naprosto nejkratší výstup na vrchol Sveti Jure je z Makarské. I když se nejedná zrovna o procházku růžovou zahradou, budete mít výlet zvládnutý už za pět a půl hodiny. Výšlap začnete na Kačićově náměstí, odkud budete pokračovat ulicí Put Makra, po mostě pro pěší, přes magistrálu na betonovou silnici vedoucí mezi vinicemi a olivovými háji, až se dostanete do vesnice Makar, která se nachází ve výšce 223 metrů nad mořem. Tato cesta trvá okolo čtyřiceti minut.

Dále budete pokračovat po velice pěkné cestě vedoucí krasovým terénem v četných serpentinách a už teď budete nabírat výšku. Tento poměrně únavný výstup trvající tři hodiny a s výškovým rozdílem asi tisíc metrů vás dovede ke studánce Voda, kde si můžete odpočinout.

Po řádném nabrání nových sil se vydáte borovými lesíky a mýtinami k místu Kruška, dále pak skalní krajinou až do sedla Štrbina. Už se nacházíte ve výšce 1 326 metrů nad mořem a přímo pod vrcholkem Vošac. Ještě ale nejsme v cíli! Vstoupíte na biokovskou krasovou vysočinu, ze které půjdete k nejznámější horské chatě Pod Vošcem. Zde se můžete v letních měsících najíst nebo i ubytovat .

Ještě máte ale před sebou dvě hodiny cesty! Půjdete krasovým labyrintem na horský hřbet Kolovrat, dále na rozcestí Babine vrkle, na kterém se dáte doprava a opět půjdete krasem. Vstoupíte na biokovskou silnici, odkud je to asi 300 metrů k další horské chatě Pod Jurom. U té však žádné pohoštění ani nocleh nečekejte! Od ní vás k vrcholu dělí posledních pár metrů a asi třicet minut cesty.

Výstup na Sveti Jure z vesnice Veliko Brdo

Na Sveti Jure se ale dobře dostanete například i z vesnice Veliko Brdo. Tato cesta je velice oblíbená u zkušených vysokohorských turistů, nebo u horolezců, jelikož musíte pokořit mohutné skalní stěny a srázy.

Biokovo

Z vesnice Veliko Brdo půjdete přímo vzhůru až k místu s názvem Štropac. Z něj budete mít Makarskou jako na dlani. Dále se vydáte sedlem po okraji stěny Solila k chatě S. Ravliće na Lokvi, od které to máte asi 15 minut do ledové jeskyně Dusa, která je velice působivá. Ovšem zpátky k našemu výstupu na Sveti Jure! Na ten se od chaty vydáte vlevo po stezce kolem Turinova dolce až k Babine Vrkle, kde se napojíte na výše zmíněnou stezku a poslední část cesty budete absolvovat naprosto stejně. Tento výstup vám bude trvat okolo pěti až šesti hodin.

Cesta na vrchol Vošac

Cesta na vrchol Vošac už vlastně byla výše popsaná, jelikož na něj můžete dojít naprosto stejnou cestou jako na Sveti Jure. Akorát místo pěti až šesti hodin půjdete pouze okolo tří a půl hodin a nebude to zase tak fyzicky náročné, jelikož budete muset pokořit pouze 1 421 metrů nad mořem.

Cesta do vesnice Veliko Brdo

I do vesnice Veliko Brdo se dostanete velice jednoduše. Z Makarské půjdete od autobusového nádraží směrem na Split ulicí s názvem A. Starčeviće. Po asi padesáti metrech na Jadranské magistrále odbočíte na stezku vpravo a za asi 45 minut dojdete do vesnice Veliko Brdo. V zimě toto může být příjemná procházka, v létě to však může být neuvěřitelně vyčerpávající cesta, kterou si budete přát zakončit vychlazeným nápojem.

Rady na závěr

V prvé řadě je důležité zvážit svoje síly a schopnosti a vybrat si pro svůj výlet vhodný den, respektive vhodné počasí. Rozhodně se nepouštějte do něčeho tzv. "na sílu", jen abyste si udělali zápis do cestovatelského deníčku nebo se vytáhli před kamarády! Pohoří Biokovo byste si měli za každou cenu maximálně vychutnat! Nezapomeňte si s sebou přibalit také podrobnou mapu. I když jsou zde stezky skutečně velice dobře značené, nikdy nevíte, jestli někde neodbočíte špatně a nebudete potřebovat pomoct.

+ Velebit (1), Výstup na Veliki Zavižan, Chorvatsko
+ Vystoupejte s námi na Vojak, nejvyšší horu pohoří Učka
+ Chorvatská pobřežní hřebenová transverzála
+ Chorvatské hory (2), turistika v okolí Crikvenice
+ Velebit: Výstup na Veliki Vitrenik, Chorvatsko
+ Malá a Velká Paklenica: "Odpočinková" túra z Malé do Velké Paklenice, turistika v Chorvatsku
+ Počasí v Chorvatsku online, Chorvatsko - základní informace, ambasáda ČR
+ Kempy v Chorvatsku, seznam chorvatských kempů; kontakty, provozní doba
+ Hvar, lezení nejen nad mořem; Chorvatsko
+ Od mora do lona hôr bicyklom, Chorvátsko

Biokovo z Bast (Jiří Bartoš, 24.06.2017, 23:05 )
na sv.Ilija z Bast
Zkušenosti z Biokova (Pavel Hubáč, 22.09.2014, 17:40 )
Pohoří Biokovo jsme navštívili letos v létě, avšak zvolili jsme méně profláknuté cesty. Z Podgory jsme šli na místo zvané Staza (897 m) s restaurací a horským rančem Vrata Biokova (cesta vzhůru je velice špatně značena a místy zarůstá. Bez dobré mapy se tudy nahoru nevydávejte! V kraťasech budete poškrábaní jako my). Odtud jsme zamířili k vrcholu Kimet (1417 m) a Gologlav (1417 m). Na ně, jsme kvůli prudké změně počasí (déšť, blížící se bouřka) bohužel nedošli, skončili jsme na kopečcích Plužine (cca 1000 m). Od restaurace jsme nenarazili na jedinou značku, naštěstí se jde po široké, kamenité cestě, kterou využívají i volně se pasoucí krávy. Mladý býček na nás koukal docela nepřátelsky, když jsme ho obcházeli ve vzdálenosti asi 10 kroků. Krávy po cestě chodí až hluboko do hor. V kotlině pod kopečky Plužine se volně pasou koně. Druhý výlet jsme chtěli podniknout z Drašnice - okružní túru přes Staro Selo a Strožac. V Drašnici jsme však vůbec nenašli východisko cesty. Všude jen rozpadající se ruiny, množství psů, a skládky, takže jsme zvolili náhradní program - po cestě těsně pod horami do Staré Podgory (Srida Sela). tato cesta dle mapy neměla být značena, ale značena je. Celkově ve značení cest panuje neskutečný bordel, značené jsou skoro všechny cesty, ale všechny špatně, naprosto bez jakéhokoliv smyslu, navíc jsme za oba dny viděli jen jediný rozcestník (umístěný naprosto nelogicky v půlce stoupání ze Staré Podgory na Staza). Pro toulky tímto pohořím rozhodně doporučuji podrobnou turistickou mapu, dobrý orientační smysl a pozor na náhlé změny počasí. Byli jsme tu začátkem září, a zatímco pod horami u moře bylo stále pěkně, na horách bylo ráno do 9 hodin jasno a pak se zatáhlo černými mraky a hřmělo. A to po celých 10 dní, co jsme tu byli. Obecně v Makarské bylo daleko horší počasí než v Podgoře (vyšší hory nad Makarskou přitahují horší počasí). Pozor - bouřky v chorvatsku netrvají chvíli jako u nás, ale celý den. Přes to všechno divokost těchto hor vás uchvátí. Navíc tu budete putovat sami, my sme na svých potulkách nepotkali živáčka. Jinak doporučuji cestu podél moře z Makarské do Podgory - přes mys Osejava s vrcholem Gradac (90 m) - pohádka (plavky s sebou).
Oprava nadm.výšek (Pavel Hubáč, 22.09.2014, 17:44 )
Oprava nadmořských výšek - Gologlav 1471 m, Kimet 1514 m. Omlouvám se za špatné údaje.
2. oprava nadmořských výšek (Pavel Hubáč, 22.09.2014, 17:46 )
Kimet 1536 m. Zabijte mě. Omlouvám se, mám zatemněnej mozek. P.S. škoda že nejde upravovat nebo mazat vlastní komentáře

Hory Goethova skalka, nejzápadnější lezecká oblast v České republice
Hory Treking na Slovensku: Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina a Šariš (1)
Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Velká Javořina Šumava, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Hukvaldy Chata Paprsek Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Supernovy Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cumulonimbus Fačkovské sedlo Kulové hvězdokupy Mačky Ďumbier
1. Treking Pekelný přechod Slezských Beskyd - Velký Stožek, Barania Góra a Skrzyczne
2. Turistická poradna Co je to softshell a z čeho se vyrábí? Vše o softshellu
3. Rumunské Karpaty Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (2)
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
6. Vesmír Jupiterova Velká rudá skvrna se smršťuje, Hubble zaznamenal nejmenší velikost víru v historii
7. České hrady Hazmburk. Hrad Hazmburk (Házmburk) je dominantou Dolnooharské tabule