Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | Produkty | Více…
Ceník inzerce
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 22.7.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na horu Babky (1 566 m) v Západních Tatrách

Výstup na horu Babky (1 566 m) v Západních Tatrách

Babky - túra za výhledy v Západních Tatrách

4.9.2008 | Otakar Brandos

Babky (1 566 m) jsou holým a travnatým vrcholem, který zakončuje vápencovou jižní rozsochu Sivého vrchu, nejzápadnějšího vrcholu Západních Tater. Východním směrem z masívu Babek vybíhá krasová plošina Červenec, se kterou v dolní části Jalovecké doliny sousedí přírodní rezervace Sokol a Mních.

Malá a Velká kopa ze svahu Babek

Mohutné skalní stěny této přírodní rezervace byly vyhlášeny chráněnými z důvodu výskytu množství vzácných ptačích druhů, které tady nalezly vhodné podmínky ke hnízděni. Hojný je zde i výskyt chráněných rostlinných druhů.

Babky, pod jejímž vrcholem se nacházejí tři nápadné skalky, jsou výborným rozhledovým bodem, což dokazuje i panoramatická fotografie. V zimě lze na svazích Babek spatřit příznivce skialpinismu, kteří tady naleznou vcelku dobré podmínky, podobně jako příznivci paraglidingu. Ve starých mapách byly Babky jmenovány jako Mons Babki, Babky hegyi, Wierch Babki či Berg Babky.

Na horní hranici lesa

Vrchol Babky nepatří k tradičním turistickým cílům v Západních Tatrách. Přesto se jedná o cíl atraktivní. Z vrcholu Babek se otevírají nádherné pohledy na velkou část Západních Tater, Nízkých Tater, Velké Fatry, Chočských vrchů aj. Jako na dlani odsud máme Liptovskou Maru. Občas přes vrchol Babky vedou trekaři nástup na hlavní hřeben Západních Tater.

Vyrazíme tedy konečně z konečné autobusu v obci Jalovec po žluté turistické značce. Od dřevěné kapličky. Z Liptovského Mikuláše vyjíždí autobus například před osmou ráno. Na konci vesnice odbočíme doleva na lesní cestu a po dalších asi 50 metrech doprava na druhou cestu, která nás přivede k dřevěné lávce přes Jalovecký potok. Pokračujeme lesem až na cestu, která vede z Bobrovce k Bobrovecké vápenici, odkud zahajují nástup motorizovaní turisté.

Od Bobrovecké vápenice pak pokračujeme vlevo po zelené turistické značce. Původní cesta vede k ústí Jalovecké doliny k turistickém přístřešku, od kterého se stoupá vlevo po široké lesní cestě. To již máme asi půlhodinu cesty za sebou. Pokračujeme po zelené značce k lesu. Dále strmým stoupáním v četných serpentinách po lesní pěšině až na vozovou cestu (po níž vede původní značka), která vede až na Červenec.

Panoráma Západních Tater

My však ještě před tím u dalšího turistického přístřešku na rozcestí s modrou turistickou značkou (dále jen TZ) opět odbočíme vlevo. Krátce před tím se nám cestou otevírá pěkný výhled na hřeben Nízkých Tater z vyhlídky nad bývalým lomem nad Bobroveckou vápenicí.

Západní Tatry, mapa

Z výše uvedeného rozcestí pokračujeme prudkým stoupáním. Nejdříve lesem, brzy se však les rozestoupí a my se dostáváme na travnaté pláně. Kolem starých napajedel pro dobytek, polorozpadlé salaše až pod vrchol Babek.

Po dalším výstupu v několika táhlých serpentinách se konečně dostáváme na vápencový vrchol Babek (1 566 m), ze kterého se otevírají fantastické pohledy prakticky všemi směry. Určitě tady chvíli poseďte a vychutnejte si klid a hlavně krásné výhledy, které chytí za srdce každého milovníka hor.

Malá a Velká kopa, Ostrá

Z vrcholu pokračujeme zhruba k severu (severoseverovýchodu) kolem vrcholu Malá kopa (1 637 m) do sedla Predúvratie (1 590 m). Kousek před ním narazíme na upravený pramen vody, který ale v nejsušších obdobích roku je velice málo vydatný a k naplnění láhve to chce notnou dávku trpělivosti. Proto se raději na něj nespoléhejme.

Výhledy na Západní Tatry Pohled k rozpadlé salaši na svahu Babek Dominantní Ostrá

Dále cesta vede vpravo po modré turistické značce nazpět k plošině Červenec. Poměrně mírně klesajícím chodníkem po nevýrazném hřebeni se dostaneme k pěkné turistické chatě zvané Chata pod Náružím, kde lze nejen přespat, ale také se občerstvit. Od chaty pak po pohodlné lesní cestě sestoupíme nazpátek k Bobrovecké vápenici a nebo do Jalovce. Tuto středně náročnou a poměrně krátkou túru zvládnete absolvovat i během třeba nedělního odpoledne…

Pleso pod Babkami (-OB-, 11.10.2011, 10:03 )
je opravdu jen sezónní, za dobu, co do této oblasti chodím jsem jej viděl zaplněné vodou pouze jednou. Navíc, podle konfigurace terénu, soudím, ľe se jedná spíąe o jezero sesuvové, podobně jako je tomu u jezer Spiąské Magury. Je proto otázkou, zda-li jej vůbec nazývat plesem. Plísko je ZSZ od vrcholu Babek.

+ Výstup na Baranec (2 184 m), Západní Tatry
+ Výstup na Klin, Západní Tatry
+ Bystrá (2 248 m), na nejvyšší vrchol Západních Tater
+ Tri dni plné Tatier, Červené vrchy a Orlia Prť
+ Zimní Roháčská plesa na konci léta, Západní Tatry
+ Přechod hlavního hřebene Západních Tater
Vesnuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Bouda Jelenka Macocha Ceres Den Země Motýli Matterhorn Drahotuš Soumrak Konopiště Proton Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Ještěd