Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | E-shop | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS 
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Reklama
Treking > Testy > Montaque, neobvyklá skládací kola - recenze

Montague, neobvyklá skládací kola - recenze

Neobvyklá skládací kola Montague

19.3.2009 | Tomáš Kuba

Skládací horská kola Montague se liší od všech ostatních na první pohled. Důvod je prostý: za jejich konstrukci nestojí žádný ze známých výrobců kol, ale armádní agentura DARPA, která pro US Army vyvíjí a testuje nové dopravní prostředky.

Armádní využití kola Montague

Když totiž americká armáda dopravní prostředek pro pohyb v běžnou technikou těžko nebo zcela nedostupných lokalitách vyšly překvapivě jako nejvhodnější alternativy kůň a kolo.

Na rozdíl od motocyklů a čtyřkolek se pohybují nehlučně a nezanechávají tepelnou stopu, kterou snadno odhalí moderní pátrací prostředky pracující v infračerveném pásmu. Kůň ovšem potřebují výcvik, pravidelný přísun potravy a také ho nelze na místo nasazení snadno dopravit. Zbylo tedy kolo. Na kole umí jezdit každý, jezdec si vystačí s běžnými potravinami a ve srovnání s jakoukoli jinou technikou je i kolo doslova za pakatel.

Armáda ovšem požadovala od kola parametry, které běžná komerční kola nemohla nabídnout. Základní dva požadavky: plnohodnotný MTB a možnost skládání si značně protiřečily. Požadovaná nosnost minimálně 200 kg pak již nemožnost výběru z civilní nabídky jen pojistila. Žádné z komerčně vyráběných skládacích kol nemělo potřebné vybavení a nosnost. Proto US Army zadala vývoj kola své agentuře DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).

Pracovníci této agentury brzy pochopili, že jedinou cestou jak dosáhnout cíle je eliminovat hlavní nectnost všech skládacích kol: přerušený rám. Základem úspěchu tedy bylo vyřešení tohoto problému. Na armádním vývoji se nikdy nešetří a tak i vývoj kola spotřeboval peníze, které by si běžný výrobce kol těžko mohl dovolit investovat.

Kolo lze složit i do lodi

Výsledkem je zcela unikátní koncepce rámu s integrovaným systémem skládání nazvaným F.I.T. (Folding Integrated Technology). Tento systém je vlastně geniálně jednoduchý: Rám kola není přerušený, ale otáčí se kolem uložení sedlové tyče, tedy osy která je dostatečně dlouhá a pevná, aby se rám i v těžkých podmínkách rozvolnil. V aktivní poloze je zadní část rámu fixována jednoduchým mechanismem, který je možné zcela intuitivně zacvaknout a zajistit rychloupínačem.

Jediným složitějším úkonem je pak nasazení předního kola, které je ale usnadněno použitím kotoučové brzdy a specielního rychloupínače. Pro přepravu v automobilu ovšem zpravidla není nutné přední kolo vůbec sundávat. Toto řešení samozřejmě nenabízelo složení kola do skutečně malých rozměrů, ale požadavek na to aby toto kolo bylo nejen skládací, ale také plnohodnotný "horák" stejně diktoval použití 26" kol která limitovala celkový rozměr složeného kola.

A s těmi rám koresponduje. Kolo v přepravní brašně pak nepřesahuje obrys jednoho metru. Nakolik byl vývoj rámu velice sofistikovaný, pro osazení byly pragmaticky zvoleny zcela komerční prvky od firem Shimano, SRAM, Suntour atd. Ověřené v milionových sériích a se servisem kdekoli na světě.

Kolo Montague

Vývoj byl tedy ukončen a testy proběhly úspěšně. Bylo tedy třeba najít výrobce. Výrobou skládacích kol se již v USA delší dobu úspěšně zabývala firma Montague, (která si vydobyla renomé mimo jiné i jako oficielní dodavatel kol pro pořadatele na Olympijských hrách v Atlantě). Byla tedy mezi oslovenými, konkurs vyhrála a v roce 1997 zahájila výrobu kol pro US Army a US Marines.

Postupem času o kola projevily zájem i armády jiných zemí a tak se tato kola stala součástí vybavení řady armád NATO. Slouží zejména k průzkumným operacím, rychlým akcím malých bojových skupin, ale také při ostraze rozlehlých objektů jako jsou letiště, muniční sklady a základny. Od armády se pak kola rozšířila i do policejních složek, převzaly je i správy národních parků a další uživatelé mimo armádní kruhy.

Složené kolo

Je logické, že o kolo takto unikátních parametrů zaujalo i civilní trh. Ten však musel ještě nějakou dobu počkat než se uspokojila poptávka armády a státního sektoru. Teprve poté mohla firma Montague představit civilní modely. Základem je model Paratrooper, který je nejen barvou (matová zelená) a vybavením nejblíže armádnímu originálu. Se stejným rámem, ale pro trekingové použití se vyrábějí modely CX a MX Comfort a naopak pro ty kteří chtějí lepší vybavení pak jsou určena kola Paratrooper LX v matně černém provedení.

Novinkou jsou pak MTB pod označením Swissbike LX a XO. Různé modely se liší vybavením ale jedno mají společné: Pevný duralový rám s integrovaným skládacím systémem. Ke všem kolům je možné si přiobjednat praktickou skládací brašnu. Skládací pedály, nosiče, držáky na lahve a další příslušenství je možné si koupit v kterékoli cykloprodejně. Kola mají zcela standardně rám připravený pro jejich montáž.

Kola Montague se do ČR dováží již druhým rokem a více informací o nich je možno nalézt na stránkách výrobce www.montagueco.com nebo dovozce www.montague.cz, kde je možné si dohodnout i zcela nezávazné otestování kola. Ostatně test připravujeme i pro náš časopis. Další informace již nyní naleznete na stránkách www.darpa.mil, www.militarybikes.com, www.paratrooper.cz.

Treking.cz - diskuze

Diskuse k tomuto článku

přidat názor


Další související články:

+ Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku
+ Kolo pro turistiku – jak si vybrat?
Reklama
Reklama
Témata našich článků…
Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
Reklama
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Reklama
Regiony
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist