Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | E-shop | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS 
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Reklama
Treking > Testy > Gruber MTB

Gruber MTB

Model 2010 - test a praktické zkušenosti s kolem Gruber

17.7.2011 | Jan Merhaut

Před dvěmi lety jsme na stránkách Trekingu uveřejnili první informace o kolech rakouské firmy Gruber, vybavených přídavným elektropohonem (článek Testovali jsme Gruber Assist, kolo s pomocným motorkem).

Ovládací tlačítko elektropohonu

Nyní se k tomuto tématu vracíme na základě dlouhodobých poznatků a zkušeností. Kolo jsme podrobili testování v náročném terénu Jizerských hor. Výsledky předčily očekávání a i přes relativně vysokou cenu by si toto kolo našlo zájemce, zejména z řad cykloturistů, kteří by se rádi vydali i do náročnějšího horského terénu, ale menší fyzická kondice nebo třeba vyšší věk jim v tom brání. Přitom ale si nechtějí pořizovat těžká elektrokola, u nichž je uživatel prakticky nucen k trvalému využívání elektropohonu.

Výhodou kol Gruber totiž je, že jde o kola, která si v ničem nezadají s běžnými koly, jak je známe, nejsou o nic těžší a lze na nich bez zapnutého elektropohonu jezdit naprosto stejně, jako na každém "normálním" kole. Tajemství nízké hmotnosti (u testovaného kola 14,3 kg) spočívá v tom, že výrobce používá jako základ kvalitní rám o nízké hmotnosti a osazuje jej špičkovými komponenty, vlastní pohonná jednotka má hmotnost pouze 900 gramů. Testované kolo je vybaveno komponentami řad LX a XT, jimiž jako jsou osazována kvalitní horská nebo trekingová kola, s trojpřevodníkem a devítikolečkem.

Jestliže cyklistovi na tomto kole dojde energie v akumulátoru, zcela bez problémů může pokračovat v jízdě, pouze pochopitelně nebude mít možnost si pomoci elektropohonem. Tím se toto kolo liší od všech elektrokol na současném trhu, jejichž hmotnost je tak vysoká, že je jízda bez využívání elektromotoru velmi obtížná, v náročnějším horském terénu pak prakticky nemožná.

Dojde-li u takovýchto elektrokol během výletu energie v akumulátoru, může být problémem s kolem dojet domů nebo do místa, kde bude možné dobití. Problém může být rovněž přeprava takovýchto elektrokol v důsledku jejich hmotnosti, přesahující 20 kg, a mnohkdy se blížící až ke 30 kg. Lze si těžko představit, jak takováto elektrokola vážící třeba 25 kg zvedáte na střešní nosič na autě, nemluvě o potřebné nosnosti nosiče.

Brašna, v níž je umístěn akukumulátor

Jak je testované kolo konstruováno? Pohonná jednotka je umístěna zcela skrytě a diskrétně v sedlové trubce rámu a působí přímo na hřídel středového složení, akumulátor pak je v běžné podsedlové brašně. Na první pohled tedy nikdo nepozná, že nejde o běžné kolo. Spojení mezi motorem a klikovým mechanismem je realizováno přes volnoběžnou spojku, zaručující, že v případě, kdy cyklista jede pouze vlastní silou, vůbec nepociťuje jakýkoli dodatečný odpor - pokud toto kolo někomu půjčíte a nebude vědět, že má elektropohon, vůbec to nepozná, bude se mu šlapat stejně lehce jako na jakémkoli "obyčejném" kole.

Ovládání je velmi jednoduché, potřebujete-li podporu, stisknete tlačítko na řídítkách, a hned se vám bude šlapat znatelně snadněji. Zapnutí elektropohonu se projeví svištivým zvukem. Praktická zkouška potvrdila jeho účinnost - jestliže byl bez jeho zapnutí problém některé stoupání vyjet, nebyl to po jeho zapnutí žádný problém.

Pomocí tohoto tlačítka je také možné naprogramovat otáčky, při nichž začne elektropohon účinkovat - stačí jej podržet stisknuté po dobu čtyř sekund, během nichž bude cyklista šlapat nejvyšším počtem otáček klik, který mu vyhovuje. Elektropohon pak začíná účinkovat, jakmile během jízdy otáčky klik klesnou pod takto nastavenou hodnotu. Šlapat určitou silou nadále je ale nutné, výkon elektromotoru nestačí na pohon kola pouze jeho silou.

Kolo je ideální pro sportovně založeného cyklistu - cykloturistu, který chce kvalitní horské kolo, uvítá ale možnost pomoci si v obtížných pasážích diskrétně umístěným elektropohonem. Nehodí se pro toho, kdo očekává, že pojede zcela bez námahy (a je ochoten kvůli tomu akceptovat vysokou hmotnost kola se všemi důsledky tohoto handicapu).

Hlavní technické údaje kola Gruber

Rám Pevný rám z hliníkové slitiny
Vidlice Odpružená vidlice Bomber se zamykáním z řídítek
Přední měnič Deore LX
Zadní měnič XT
Řazení Deore LX
Převodník LX, 22 - 32 - 44 zubů
Pastorky 11 - 34 zubů
Brzdy diskové, hydraulické
Umístění motoru V sedlové trubce rámu
Výkon motoru 200 W
Akumulátor 30 V/ 4,5 Ah/135 Wh
Hmotnost kola (včetně akumulátoru) 14,3 kg (z toho akumulátor 1 kg)
  • + nízká hmotnost, snadné ovládání, 27 převodových stupňů, snadná demotáž kol (přední i zadní kolo s rychloupínačem)
  • - vyšší cena
Treking.cz - diskuze
Reklama
Reklama
Výběr článků
Hory Od průsmyku k průsmyku aneb na severu Bílých Karpat
Hory Trek a výstup na Pik Topgrafov, Sajany
Hory Nezapomenutelná apeninská hřebenovka Monti Sibillini
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Reklama
Regiony
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist