Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | E-shop | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS 
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Reklama
Treking > Testy > Kola s pomocným motorkem - recenze kola

Kola s pomocným motorkem - recenze kola

Testovali jsme horské kolo Gruber Assist

22.10.2009 | Jan Merhaut

Když jsem na letošním Eurobike uviděl na stánku rakouské firmy Gruber kolo s pomocným motorkem, umístěným v sedlové trubce rámu, měl jsem velké pochybnosti o účinnosti a možnostech tohoto systému. Když jsem firmu požádal o bližší informace, nabídli mi možnost si kolo vybavené tímto systémem prakticky vyzkoušet. Po krátkém váhání jsem nabídku přijal a tak jsme i s manželkou přicestovali do Ellmau v rakouských Alpách.

Gruber Assist

Již při příjezdu autem nám bylo jasné, že bychom stoupání k místu ubytování určitě nevyšlápli. V pátek večer nás zástupkyně firmy seznámila s principem činnosti a ovládáním systému. Nebylo to nic složitého, ihned jsme to pochopili a také prakticky vyzkoušeli.

Systém pracuje tak, že cyklista nejprve systém "naprogramuje" tak, že za jízdy podrží ovládací tlačítko stisknuté po dobu pěti sekund při šlapání zvolenou rychlostí otáček klik. To slouží k zapamatování těchto otáček do paměti ovládací elektroniky.

Podpora pak funguje tak, že při zapnutí systému do stavu, v němž cyklistovi pomáhá, začne motor dodávat energii, jakmile otáčky klik klesnou pod hodnotu, naprogramovanou shora popsaným postupem. Jestliže tedy se cyklista rozhodne, že bude podporu potřebovat, jednoduše krátce stiskne ovládacího tlačítko na řídítkách (totéž tlačíko, které slouží k programování). Když pak mu ve stoupání začnou docházet síly a šlape stále pomaleji, pocítí při poklesu otáček klik pod naprogramovanou rychlost, ucítí, že se mu náhle začíná šlapat citelně snadněji.

Brašna na akumulátor a hnací mechanismus

Pozor, nejde o elektrokolo, cyklista musí i při aktivovaném motoru nadále šlapat. Usnadnění je ale významné a jasně pocítitelné. Jakmile se stoupání zmírní a cyklista začne šlapat rychleji, podpůrný pohon se automaticky vypne, a zapne se opět až při poklesu otáček pod nastavenou hodnotu. Důkazem funkčnosti systému je, že jsme oba s manželkou vyjeli do nadmořské výšky 1 670 m z Ellmau, ležícího v 800 m, ač ani jeden nejsme vytrénovaní sportovci. Cestou jsme ve stoupání potkali několik skupin mladých vytrénovaných cyklistů, a tam, kde oni museli pořádně zabrat, stojíc v pedálech, jsme my vyjeli bez problémů sedíc v sedle.

Jediným prozrazením přídavného pohonu je poměrně výrazný svištivý zvuk, kolo na první pohled na sobě nic neobvyklého nemá. Jak již bylo řečeno, celý pohonný systém je ukryt v sedlové trubce, jedinou podmínkou je, že musí mít vnitřní průměr 32,1 mm - to ale není u horských kol nic neobvyklého, důkazem čehož je, že testované kolo byl normální sériový model Fuji. Akumulátor je umístěn v brašně pod sedlem. Velikost této brašny odpovídá běžným brašnám, takže ani tento prvek neprozradí, že má kolo pomocný pohon.

Jednoduchý spínač hnacího mechanismu

Zajímala nás také výdrž. Jak již bylo řečeno, zvládli jsme výškový rozdíl 870 m a energie akumulátoru indikovaná sérií pěti diod byla stále ještě 40 %. Podle výrobce stačí kapacita akumulátoru na 45 minut provozu pomocného pohonu a mělo by být možné zvládnout minimálně 500 m výškového rozdílu. Záleží samozřejmě na tom, kolik cyklista zvládne vyjet bez podpory.

Hmotnost pohonného systému je velmi nízká, důkazem čehož je, že jsme digitální váhou zjistili 14,1 kg, samozřejmě včetně akumulátoru, jehož hmotnost je jeden kilogram. My jsme se snažili systém využívat jen tam, kde nám docházely síly. Systémem jsme byli bez nadsázky nadšeni - jedinou stinnou stránkou je cena - samotný systém, pokud si jej necháte namontovat do svého kola (při splnění shora uvedené podmínky vnitřního průměru 31,2 mm) je 2 000 €, kolo Fuji, které jsme měli k testu zapůjčeno stojí 3 200 €. Je to hodně, přesto ale oba s manželkou uvažujeme, že si kola pravděpodobně koupíme.

Video ke konstrukci a provozu kola Gruber Assist

Akumulátor Alpská vyhlídka Treking.cz - diskuze
Reklama
Reklama
Výběr článků
Chata Pilsko (1 557 m) zvládnete i za kvílení severáku, Oravské Beskydy
Tatry Babí léto a noc na Chopku (2 024 m), Nízké Tatry
Fatra Boboty (1 085 m), zapomenutý vrchol Malé Fatry
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Reklama
Reklama
Navigátor - hřebenovky a túry podle pohoří
Bílé Karpaty Javorníky Chočské vrchy Kysuce
Malá Fatra Malé Karpaty Nízké Tatry Orava
Pieniny Poľana Roháče Slovenský ráj
Velká Fatra Vihorlat Vysoké Tatry » další
Slovensko, hledej podle pohoří
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie E-shop Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist