Poslední aktualizace: 19.3.2024 , svátek má

1.11.2011 | Jiří Kratochvíl, jiri-kratochvil.9e.cz

1 Úvod

1.1 O Fenix PD32

Fenix PD32 je svítilna určená pro outdoorové použití, a to kvůli následujícím parametrům: je velmi lehká, je vodotěsná dle standardu IPX-8, nárazuvzdorná (pád 1m na beton) a svítí výkonem 315 lm.

1.2 O firmě Fenixlight

Firma Fenixlight se někdy slangově nazývá "Čínský supervýrobce svítilen", je tomu tak proto, že jako jediný výrobce dodává nejnovější diody od firmy CREE do svých svítilen. Není jako ostatní výrobci, kteří vyrobí jeden zdařilý produkt a vezou se na něm po dobu pěti let.

Firma uvádí na trh každým rokem několikero svítilen. Když firma Cree vyrobí nový typ diody, okamžitě ji Fenixlight vmontuje do nějaké nové svítilny. Fenixlight má v ČR výhradního dovozce wwww.svitilnyfenix.cz.

1.3 Parametry udané výrobcem

• Dioda: CREE XP-G (R5), životnost diody 50 000 hodin
  • Dají se použít baterie: nenabíjecí 2X 3V CR123A (lithiové) nebo nabíjecí 16 340 3.2V (lithium-iron phosfate) nebo 18 650 (Li-ion)
  • Rozměry: 127 mm na délku a 24 mm průměr
  • Váha 65 gramů bez baterií
  • Digitálně regulovaný V-A výstup - konstantní svit až do vybití baterií
  • Ochrana vložení baterií v opačné polaritě
  • Ochrana přehřátí svítilny
  • Tvar svítilny, zaručující nevyklouznutí z ruky a zabraňující kutálení svítilny
  • Tlačítko na konci svítilny pro okamžité zapnutí svítilny
  • Tlačítko pro změnu módů je umístěno na reflektorové části svítilny
  • Vyrobeno z odolného leteckého hliníku
  • Tvrdý anodizovaný (druh elektrického leštění) povrch odolný proti obroušení
  • Tvrzené velmi čisté sklo s antireflexivní vrstvou
  • 6 režimů svícení Turbo, Low, Mid, High, Strobe, SOS

Světelný tok315 lm3 lm70 lm130 lm315 lm130 lm
Čas vybití2 h200 h16 h8 h--

2 Test

Baterie použité pro test - Panasonic Lithium Power CR 123, 3V.

2.1 První dojmy

Byl jsem naprosto nadšen, když jsem tuto svítilnu vzal do ruky. Neklouže z ruky, je lehoučká, když ji člověk položí na stůl, neskutálí se. Když jsem svítilnu zapnul, byl jsem ještě více nadšený, jelikož 315 lumenů po ztrátách na optice je opravdu znát. Tato svítilna má velmi malou diodu, proto by byla vhodná i jako obranný prostředek při přepadení (spolu s pepřovým sprejem). Zasvítit útočníkovi v noci do očí, dlouho by nic neviděl.

Se svítilnou jsem se byl projet na bruslích a na kole, POZOR! při nejvyšším módu se nedívat při jízdě na kole na dopravní značky, nic neuvidíte, budete oslněni :-). Světelný kužel se krásně hodí pro ježdění po rovné cestě, jelikož je dost zfokusovaný. Při jízdě na kole blikají řidiči automobilů, abych ztlumil světlo, což člověka vždycky potěší.

Velmi praktické je tlačítko pro změnu módů, jelikož se dá ovládat jednou rukou a bez přehmatávání svítilny.

2.2 Konstrukce svítilny

Svítilna je složena ze třech částí, z reflektorové části, bateriové části a zadní části, to je vidět na obrázku č.1 a 2.

Obrázek č. 2

2.2.1 Reflektorová část

Dioda v reflektoru je vidět na obrázku č. 3.Na reflektorové části je umístěno tlačítko změny režimu, viz obrázek č.4, na tomto obrázku je vidět, jak je řešeno zabránění kutálení svítilny (hranatá matka).

2.2.2 Bateriová část

Bateriová část je pouze hliníková trubice opatřená na koncích O-kroužky. Na obrázku č. 5 je vidět, jak je řešena protiskluzová úprava povrchu svítilny.

2.2.3 Zadní část

Na zadní části je umístěno tlačítko zapínání celé svítilny, viz obrázek č. 6. Na obrázku č. 2 vidíme, že je pérko (které způsobuje věčně špatný kontakt u levných svítilen) pozlaceno.

Obrázky č. 3, 4

Obrázky č. 5, 6

2.3 Antireflexní úprava

2.3.1 Jak jsem testoval

Obrázek č. 7

Pro test antireflexivnosti skla reflektoru jsem použil 100 W žárovku čirou, aby bylo vidět vlákno. Jako komparační vzorek skla bez antireflexní úpravy jsem použil krycí sklo pro mikroskop. Dal jsem pod krycí sklo a reflektor černé desky, abychom neměli zářivý podklad. Vyrovnal jsem reflektor a sklo do stejné výšky a posvítil jsem na něj pod úhlem (20+/-10)° žárovkou. Poté jsem vyfotil fotoaparátem Konica-Minolta Z1 odraz vlákna žárovky. Testovací aparatura je na obrázku č. 7.

2.3.2 Výsledky

Vyfotil jsem odraz pravé části vlákna v reflektoru, a levou část vlákna ve skle - Obrázek č. 7, a také opačnou konfiguraci - Obrázek č. 7.

Obrázky č. 8 a 9

2.3.3 Diskuse

Citlivost oka

Graf č.1

Z fotek je patrné, že antireflexní úprava funguje velmi dobře. Světlo žárovky je složeno z červené a zelené barvy (modré barvy je zde méně). Sklo odrazilo skutečnou barvu žárovky. Reflektor odrazil téměř jen červenou barvu. Proto usuzujeme, že antireflexivní vrstva byla navržena tak, aby sežrala odraz zelenožluté barvy, kde je lidské oko nejcitlivější, viz graf č. 1. Přítomnost antireflexní vrstvy vidíme i na obrázku č. 3, kde je vyfocena přesně její barva. Vidíme, že při několikanásobném odrazu na reflektoru se odrazila nejvíce právě tato zelenožlutá barva.

2.4 Režimy svícení a srovnání se 100w žárovkou

Obrázek č.10

2.4.1 Výsledky

Vyfotil jsem stopy světelného kužele všech základních módů svítilny (vzdálenosti stejné jako v 2.5.1). Na obrázku č. 10 je vyfocena 100 W žárovka. Na obrázkách č. 11 až 14 jsou postupně vyfoceny módy Min, Mid, High, Turbo.

Je zde i mód Strobe, když podržíme tlačítko změny módu 1 sekundu, tento blikací mód bliká střídavě s frekvencí asi 10 Hz a 3 Hz, tyto frekvence blikání se mění asi po 3 sekundách. Mód SOS vybliká SOS v Morseovce a opakuje ho do zblbnutí. Svítilna si pamatuje mód, při kterém byla vypnuta a rozsvítí se v něm při zapnutí. Potěší, že hlavní tlačítko pro zapnutí svítilny můžeme jenom namáčknout a velice krátce si posvítit.

Obrázek č. 11, 12

Obrázek č. 13, 14

2.4.2 Diskuse

Módy jsou dle mého názoru velmi dobře nastaveny, není jich zbytečně mnoho, je zde mód Min, který se hodí pro svícení ve stanu, mód Mid se hodí pro chození ve tmě, mód High se hodí pro rychlejší pohyb (kolo, kolečkové brusle), a mód Turbo se hodí, když si chceme na něco přisvítit. Mód Strobe je naprosto dokonalý na kolo do města. Mód SOS se hodí, pokud například uvízneme v horách a je nepříznivé počasí, tak se schováme do jeskyně a u vchodu necháme svítit SOS, aby nás někdo našel.

2.5 Světelný kužel

2.5.1 Proměření

Obrázek č. 15

Stopu světelného kužele jsem proměřil tak, že jsem dal fotoaparát do vzdálenosti (1,70 +/- 0,03) m od bílého plátna, vyfotil jsem si metr, který jsem položil na toto bílé plátno, abych věděl převod pixelů na centimetry - viz Obrázek č. 15. Přesnost kalibrace jsou 3%.

Svítilnu jsem dal do vzdálenosti (1,20 +/- 0,03) m, zapnul ji a vyfotil jsem snímek, viz Obrázek č.16. Spočítal jsem dle kalibrace a vzdálenosti úhel pro hlavní světelný kužel (12 +/- 1)° a pro reflektorový kužel (57 +/- 1)°.

2.5.2 Fotografie

Světelný kužel jsem vyfotil tak, že jsem venku dýchnul do světelného kužele (což vytvořilo mlhu) - viz obrázek č. 17. Takto osvítí svítilna lesní cestu - obrázek č. 18.

Mlha Les

Obrázek č. 17 a 18

2.5.3 Diskuse

Světelný kužel se hodí nejvíce pro rychlejší pohyb, to jest na kolo, na brusle, jelikož svítilna svítí polovinou intensity v úhlu (12 +/- 1)°, což nám osvítí cestu daleko dopředu, a druhou polovinou intensity svítí v úhlu (12 +/- 1)° až (57 +/- 1)°, což osvítí zem před námi. Nevýhodný je takový světelný kužel na jakoukoli činnost, kde chceme mít periferní vidění (úzký intensivní kužel nás akorát oslní).

2.6 Voděodolnost

Voděodolnost jsem testoval tak, že jsem svítilnu nastavenou na plný výkon namočil do džbánu s vodou, viz obrázky č. 19, 20.

Test vodoodolnosti Test vodoodolnosti

Obrázky č. 19, 20

2.7 Porovnání s jinými světelnými zdroji (svítilna v Turbo módu)

2.7.1 Porovnání s pouličním osvětlením

Vyfotil jsem dvě fotky, jednu jen s pouličním osvětlením, viz obrázek č. 21, druhou podsvícenou svítilnou, viz obrázek č. 22.

Pouliční osvětlení Pouliční osvětlení a Fénix

Obrázek č. 21, 22: Porovnání s pouličním osvětlením.

2.7.2 Diskuse

Z obrázku č. 23 a č. 24 vidíme, že svítilna svítí zhruba jako jeden 60 W reflektor u auta, jelikož jen jeden reflektor z obrázku č. 23 osvicuje fotoaparát. Svítilna osvětluje značky více než světla automobilu, to je dáno tím, že svítilna svítí v bílé barvě. Na druhou stranu automobil zase osvítí daleko lépe zelenou trávu pod značkou, jelikož svítí ve žluté barvě.

2.8 V-A charakteristika režimů - měřeno na bateriích

TurboLowMidHighStrobeSOS
Světelný tok315 lm3 lm70 lm130 lm315 lm130 lm
Čas vybití2h200h16h8h--
Napětí6,05 V6,05 V6,05 V6,05 V--
Proud790 mA9,7 mA115 mA220 mA--
Výkon4,78 W0,058 W0,695 W1,33 W--

Použitá dioda je XP-G R5, specifikace se dají najít na http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf. Výrobce udává maximální proud na 1 500 mA, při napětí asi 3,53 V to je 5,30 W. Vidíme, že v režimu Turbo svítilna využívá téměř maximální potenciál diody, což neplatí u každého výrobku.

Účinnost klesá s teplotou diody. Při 25 °C máme relativní svítivost 100% světelného toku a při 150 °C jen 70% světelného toku, tato závislost je lineární. Proto je také velmi důležité, aby měla svítilna tělo z dobrého tepelného vodiče, a to nejen kvůli přehřátí diody. Další podrobnosti ohledně diody zde nebudu rozebírat, jelikož by to vydalo na další článek.

3 Závěr

3.1 Klady

• Skvělý světelný výkon 315 lm ku hmotnosti 65 gramů, světelný výkon je díky antireflexní úpravě srovnatelný s výkonem jednoho autoreflektoru s matným sklem.
  • Dioda má skvělou účinnost 132 lm/W.
  • Vodotěsnost dle IPX-8 a páduvzdornost 1 m.
  • Světelný kužel vhodný na kolo a na kolečkové brusle.
  • Zdařilá konstrukce (protiskluz, protikutálecí udělátko) a perfektní ovládání (dvěma tlačítky).
  • V-A regulace zdroje, svítilna má konstantní výkon.
  • Svítilna si pamatuje, v jakém módu byla vypnuta a zapne se v něm.

3.2 Zápory

• Nevhodnost pro život ohrožující povolání jako je například hasič, jelikož se nedá zjistit stav nabití baterií a díky proudové regulaci svítilna i z nejvyššího světelného výkonu rychle zhasne. Toto je nebezpečné například, když jedeme v noci lesem na lyžích.
  • Svítilna svítí bílým světlem (potěšilo mě, že svítí alespoň trochu žlutě a to kvůli použití správného antireflexního filtru, ale je to téměř nerozeznatelné od bílé), světlo zbytečně oslňuje modrým vysokoenergetickým světlem. Lepší by byla žlutá barva.

3.3 Návrhy vylepšení

• Přidat indikaci stavu baterie.
  • Osadit svítilnu žlutou diodou.
  • Dal by se vyfrézovat široký závit na reflektorové části, dát před něj O-kroužek tak, aby se dala na závit našroubovat předsádka s čočkou umožňující pootočením měnit velikost světelného kužele.

3.4 Slovní shrnutí

Nevím o svítilně s větším světelným tokem při dané hmotnosti, pro sportovní použití se hodí každý lumen a každý gram se pronese. Když k tomu přidáme vodotěsnost a páduvzdornost, skvělé ovládání módů (jednou rukou a nemusíme přehmatávat svítinu abychom zmáčkli zadní tlačítko), tak máme ideální svítilnu pro outdoorové použití.

Videorecenze: je na adrese http://www.youtube.com

Zdroje:

[1] http://lasery.kvalitne.cz

07.08.2013, 18:46 Lister | Malá
18.09.2013, 23:27 Cory | malá?
10.01.2014, 23:22 Turok | malá silná
07.04.2013, 22:12 Jenyk | Trochu ohleduplnosti by neškodilo
23.06.2013, 23:17 Limp | Nová hračka
22.03.2013, 22:38 O. | To je...
30.03.2013, 14:06 Karleek | Přesně tak
22.03.2013, 18:52 Kree | Mrkev v zimě
18.05.2013, 16:06 Boris Břitva | +++
11.06.2014, 11:43 Michal Micka | kvalita
13.08.2012, 17:59 vlkodlaq | LED CREE
02.11.2011, 13:38 Jerry | Jestli jsem to dobře pochopil
02.11.2011, 15:05 Jirka | TO: Jerry
16.06.2013, 18:36 Manny | Hlavové popruhy

+ Čelovky neboli čelové svítilny, typy a výhody
+ Mimořádně všestranná diodová svítilna
+ Nové prvky v osvětlení kol