Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Kalendář akcí | Napsat článek | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS 
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 18.11.2018 , svátek má
Reklama
Treking > Testy > Elektrokola, kola s přídavným motorkem - parametry

Elektrokola, kola s přídavným motorkem - parametry

Elektrokola neboli kola s přídavným motorkem, cykloturistika

13.6.2011 | Jan Merhaut

Elektrokola se stala hitem doby, loňský veletrh Eurobika byl jednoznačně v jejich znamení. V současné době již na trhu spousta elektrokol. Nabízí je jak některé kamenné prodejny, tak také mnoho internetových obchodů.

Elektrokolo

Řada cyklistů a cykloturistů o elektrokolech nechce ani slyšet, některé ale možná napadne, že by nemuselo být špatné, zbavit se části námahy (týká se to zejména těch starších a méně výkonných).

Podívejme se tedy na to, co trh nabízí, jaké jsou možnosti, jaké způsoby pohonu se používají. Nebudeme se zde zabývat koly, u nichž je elektromotor jediným zdrojem energie sloužícím k jízdě (to jsou spíš elektroskůtry), ale pouze koly, u nichž elektromotor slouží jen jako přídavný zdroj energie - základním zdrojem energie je stále šlapání.

Elektromotor je určen jen k podpoře, třeba při jízdě do většího stoupání nebo při silném protivětru. Hovoříme tedy o asistovaném šlapání. Způsobů aktivace elektropohonu je více, lze je ale rozdělit do dvou základních skupin podle toho, jak je elektromotor aktivován. Jednou možností je, že je snímačem rychlosti (speed sensor) sledována frekvence šlapání, druhou možností je snímání síly, kterou cyklista působí na pohonný mechanismus (pedelec TQR).

V prvním případě jsou obvykle využívány jen dva stavy napájení elektromotoru, který je buď vypnut, nebo zapnut, v druhém případě je řízení motoru plynulé, závislé na okamžitém zatížení. Jízda je v tomto případě plynulejší a motor je aktivován jen, když to cyklista aktuálně potřebuje. Míru podpory lze obvykle nastavit.

Model Mayo e-CX Basic KTM e-Cross Haibike eQ Xduro FS Haibike eQ Xduro
Dodavatel info@kola-jakr.cz info@kolaktm.cz obchod@axitbikes.eu obchod@axitbikes.eu
Rám ALU AL6061 AL6061 AL6061 AL6061
Vidlice Suntour M2025-A Suntour SF10 NEX4610 RockShox Reba SL RockShox Reba SL
Umístění motoru přední náboj zadní náboj (BionX) středové složení středové složení
Přední měnič Tourney TZ-21 Alivio nemá nemá
Zadní měnič Tourney TX-21 Deore XT XT
Kliky (zubů) 48/38/28 48/38/28
Pastorky (zubů) 14-28 11-32 11-36 11-36
Počet převodů 21 24 10 10
Brzdy V kotoučové hydraulické kotoučové hydraulické kotoučové hydraulické
Akumulátor Li-on Li-on Li-on
Kapacita (Ah) 10 8 8
Napětí (V) 24 36 36
Výkon motoru (W) neuveden 250 250 250
Celková hmotnost (kg) 23,5 22 20,4 19,4
Cena 19 799 58 990 78 370 68 550
Pozn. rekuperace zadní odpružení bez zadního odpružení

Handicapem elektrokol je vedle ceny jejich vysoká hmotnost. Ta je dána nejen hmotností vlastní pohonné jednotky, ale také hmotností zdroje elektrické energie - akumulátoru. Akumulátor je Achillovou patou všech elektrokol - dosud nebyl vynalezen zdroj umožňující uchovávat větší množství energie při nízké hmotnosti. Hmotnost většiny elektrokol je proto většinou 20 kg a více. To představuje problém jak při jejich transportu, třeba vlakem nebo autem, tak i v provozu. Každé kilo hmotnosti totiž znamená více energie potřebné k pohybu, ať už se čerpá z elektromotoru, nebo z nohou cyklisty.

Většina současných elektrokol proto pro sportovní využití, jakým je cykloturistika, příliš vhodná není. Tomu také odpovídá vybavení - většina z nich je vybavena jen sedmi nebo osmi převodovými stupni (a to i u mnohých, která dodavatelé a prodejci deklarují jako horská), jen malá část nabídky současného trhu je vybavena kombinací zadního a předního řazení, a i v tomto případě jsou většinou s cílem udržení nízké ceny používány komponenty nižších řad, nabízející nejčastěji 21 nebo 24 převodů.

Motor je u většiny elektrokol umístěn v náboji předního nebo zadního kola. To představuje handicap například při defektu pneumatiky, kdy je nutné vyjmout kolo. Kolo jetotiž ve většině případů upevněno pomocí matic, které je nutno povolit, je tedy nutné s sebou vozit patřičné nástroje. Samořejmě je také nutné odpojit přívod od motoru. Tento problém odpadá, jestliže motor působí na středové složení.

Elektrokolo

Dojezd elektrokol závisí na více faktorech. Záleží na tom, kolik energie vynaloží sám cyklista, a jak často a s jakým výkonem bude požadovat podporu od elektropohonu, dále jaká je kapacita použitého akumulátoru a v jakém terénu se cyklista pohybuje. Většinou se jedná o dojezd 50 - 80 km. Někteří výrobci místo dojezdu uvádějí dobu, po níž může být elektropohon aktivován. Jakmile dojde energie v akumulátoru, musí cyklista pokračovat vlastní silou - a každé kilo navíc se pak výrazně pocítí.

Zajímavým modelem je skládací kolo Dahon Espresso, vybavené elektropohonem. Jde totiž sice o kolo skládací, které je ale díky své konstrukci plnohodnotným horským kolem. Možnost skládání usnadňuje transport a ocení jej tak především ti, kdo kolo potřebují často převážet.

Model Haibike eQ Cross STR Zephyr 750W 4freetime mtb Lectron X Biker 6
Dodavatel obchod@axitbikes.eu info@digiboss.cz 4ft@4ft.cz prahaextrem@centrum.cz
Rám AL6061 AL6061 AL6061 AL6061
Vidlice RockShox Reba SL RS Suntour XCT-V2 TGS TGS
Umístění motoru středové složení zadní náboj zadní náboj
Přední měnič Sram X.9 Shimano FDM190 Alivio
Zadní měnič Sram X.9 Alivio Alivio
Kliky (zubů) FC151 48/38/28
Pastorky (zubů) 11-34 11-32
Počet převodů 27 18 24 21
Brzdy kotoučové hydraulické V kotoučové mechanické kotoučové mechanické
Akumulátor Li-on LiFePO4 Li-on Li-pol
Kapacita (Ah) 8 12 9 10
Napětí (V) 36 36 36 36
Výkon motoru (W) 250 1 000 250 250
Celková hmotnost (kg) 20,9 27,5 26,9 23,3
Cena 58 770 23 400 35 900 29 640
Pozn. max. rychlost až 45 km/h, není schváleno pro provoz na pozemních komunikacích Odpojitelný konektor motoru, LCD displey, 5 módů asistence (auto, 1,2,3,off)

Z nabídky elektrokol na trhu výrazně vybočují kola rakouské firmy Gruber, především díky jejich podstatně nižší hmotnosti (viz přehled v tabulce). Pohonná jednotka je u nich umístěna v sedlové trubce rámu, akumulátor je pak v podsedlové brašně běžného typu. Cena těchto kol je sice citelně vyšší než u ostatních elektrokol, nicméně i tak se jistě najdou zájemci, ochotní za jejich mimořádné vlastnosti zaplatit.

Kolo tímto systémem vybavené se totiž na první pohled (ale ani hmotností) vůbec neliší od běžného kola, cyklista také díky dobře fungující volnoběžce nepocítí žádný odpor při šlapání při vypnutém elektropohonu. Bohužel se ale v České republice nenašel prodejce, zájemci proto musí zamířit do Rakouska, Německa nebo Polska.

V následující tabulce jsou uvedeny modely, které je podle našeho názoru možné považovat za použitelné pro cykloturistiku - vybírali jsme kola disponující většinou trojpřevodníkem, minimálně s 18 převodovými stupni. Výčet samozřejmě není vyčerpávající, nabídka na trhu se neustále rozšiřuje.

Neděláme si nárok na neomylnost, názory se mohou různit. V tabulce jsou uvedeny hlavní hodnoty, charakterizující jednotlivé modely. Uvedené údaje jsou získány z webových stránek prodejců, kde si zájemci mohou vyhledat další parametry.

V nejbližší době plánujeme také uveřejnění testů kol, které se nám podaří k testování získat.

Model Infineum Extreme LPX Dahon Espresso Gruber MTB Gruber Cross
Dodavatel rebel-bike@seznam.cz azub@azub.cz info@gruberassist.com info@gruberassist.com
Rám Alu Alu 7005 Alu Alu
Vidlice Rock Shox Dart 1 pevná Rock Shox Tora TK Suntour NCD-X
Umístění motoru přední náboj přední náboj sedlová trubka rámu sedlová trubka rámu
Přední měnič Alivio Deore Deore
Zadní měnič Alivio Altus Deore
Kliky (zubů) 28/38/48 28/38/48 22-32-44 22-32-44
Pastorky (zubů) 14-28 11-34 11-34
Počet převodů 24 21 27 27
Brzdy V V V V
Akumulátor Li-pol Li-ion Li-ion Li-ion
Kapacita (Ah) 6,5 10 4,5 4,5
Napětí (V) 36 24 30 30
Výkon motoru (W) 200 250 200 200
Celková hmotnost (kg) 20,02 19,9 od 13,5 podle velikosti rámu a podle osazení komponentami od 13,5 podle velikosti rámu a podle osazení komponentami
Cena 35 190 29 990 3 099 € 3 099 €
Pozn. skládací za příplatek varianty SLX, XT, kotoučové brzdy, vidlice Rock Shock Reba nebo Rock Shox SID za příplatek varianty SLX, XT, kotoučové brzdy
Model Steinbach Fully Talsen Assist
Dodavatel info@gruberassist.com
Rám Alu
Vidlice Magura Durin Race
Umístění motoru sedlová trubka rámu
Přední měnič XT
Zadní měnič XT
Kliky (zubů) 24-32-42
Pastorky (zubů) 11-36
Počet převodů 30
Brzdy kotoučové hydraulické
Akumulátor Li-ion
Kapacita (Ah) 4,5
Napětí (V) 30
Výkon motoru (W) 200
Celková hmotnost (kg) 13,9
Cena 4 450 €
Pozn. Zadní odpružení vidlicí v kombinaci karbon/alu

Treking.cz - diskuze

Diskuse k tomuto článku

přidat názor
31.10.2013, 14:13 Roman Jungwirth | Elektrokola
07.09.2011, 12:55 Petr Jakubec | Doplnění
29.07.2011, 17:46 Jakub Ditrich | Je to takový slepenec
06.08.2011, 21:47 -OB- | Ahoj Jakube, já si


Další související články:

+ Testovali jsme Gruber Assist
+ Neobvyklá kola Montague
Nejčtenější
Reklama
Výběr článků
Hory Dvoudenní trek aneb to nejkrásnější z východních Krkonoš
Hory Dvoudenní toulání po západních Krkonoších
Hory Túra na nejjižnější bod České republiky
Reklama
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Reklama
Reklama
Regiony
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist