Poslední aktualizace: 2.7.2020 , svátek má
Treking > Servis > Vydejte se letos na roadtrip po Česku. Co byste neměli minout?

Vydejte se letos na roadtrip po Česku. Co byste neměli minout?

Tipy na dovolenou (prázdniny)

2.7.2020 | Marika Horáková

Letošní dovolená nebude stejná jako v předchozích letech. K moři se sice může, ale žádnou exotiku nečekejte. Na druhou stranu se nám nabízí skvělá příležitost objevovat krásy naší domoviny. Vydejte se na roadtrip po Česku a poznávejte města, památky i přírodu.

Zdroj: Unsplash.com

Dovolená v tuzemsku nemusí být tak zlá, jak si možná někdo představuje. Máme tu krásnou přírodu i spoustu historických památek. V Česku je toho spousta a byla by škoda nevyužít příležitost podpořit lokální cestovní ruch. Navíc se všude snadno dostanete také vlakem nebo autem. Pokud se na výlet vydáte autem, nezapomeňte si zkontrolovat, zda vám stále platí povinné ručení a havarijní pojištění . Jinak by se vám z dovolené mohl stát nepříjemný zážitek v podobě mastné pokuty.

A teď už k tomu, co na své cestě kolem Česka nesmíte vynechat.

Odstartujte v kraji vína

Morava, kraj vína, nabízí nejen skvělý požitek z tohoto nápoje, ale i různé možnosti, kam vyrazit na výlet. Například Pálava a město Mikulov dýchá typickou moravskou kulturou. Najdete tu bělostné skály, vodní plochy ke koupání a taky památky, hrady a zámky v okolí. Určitě musíte navštívit Svatý kopeček - křížovou cestu s panoramatickým výhledem na Mikulov. A když už budete v Mikulově, zajeďte se podívat také na zámek Mikulov. Nedaleko Mikulova leží také levandulová farma Starovičky, kde můžete ochutnat i levandulovou kávu.

Od vína do šaliny

Na Moravě toho najdete opravdu hodně. Pokud to vezmete z gruntu, pak z Mikulova zamiřte do Brna - "hlavního města Moravy". Toto město si užijete, ať už tady strávíte jeden den, nebo třeba prodloužený víkend. Pohodová atmosféra a skvělí lidé jsou samozřejmostí. V Brně musíte navštívit novogotickou katedrálu sv. Petra a Pavla na vrchu kopce Petrov. Vynechat byste neměli ani slavný hrad Špilberk.

Pokud se nebojíte, navštivte také kasematy - systém podzemních chodeb, které na přelomu 18. a 19. století sloužily jako vězení. Nebo otestuje svoji odvahu v kostnici kostela sv. Jakuba, která vám bude připomínat pařížské katakomby. Další povinnou zastávkou je proslavená vila Tugendhat.

A co by to bylo za návštěvu Brna bez dobrého jídla a pití. Naštěstí není těžké najít podnik s vynikajícím jídlem a skvělým pivem. Velmi oblíbený je například Výčep Na stojáka nebo známý Lokál. Den zakončete v Baru, který neexistuje.

Z města rovnou do přírody

Z Brna to vezměte přes Žďárské vrchy. Pro tuto oblast jsou typická roztodivná skaliska táhnoucí se do výšek. Nejvyšším vrchem je Devět skal, na který se dostanete nenáročným okruhem kolem neobyčejných skalních útvarů. Jako východisko si zvolte osadu Blatiny, která je považována za nejkrásnější kout Vysočiny. Najdete v ní mnoho lidových domků, které obklopují louky a pastviny. Z Devíti skal se vydejte po značených cestách směrem zpět na Blatiny na nenápadnou Lisovskou skálu, která je zajímavá svým balvanovým mořem. A opravdu skvostný výhled vám pak nabídnou Malínské skály tvořené podkovovitě se stáčejícími útvary kolem vrcholu.

Z vrcholů do dolů

Z nádherné přírody Žďárských skal se přesuňte do Kutné hory. Leží nedaleko Prahy a je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. Je skvělá i na jednodenní výlet, ale nenechte se oklamat. Toto menší městečko rozhodně má co nabídnout. Dominantou v Kutné Hoře je zajisté Chrám sv. Barbory. Tato stavba je jakýmsi symbolem města, který najdete v historickém centru nad úpatím řeky Vrchlice.

Zdroj: Unsplash.com

Pokud se zajímáte o návštěvu středověkých dolů, zajděte do Českého muzea stříbra Hrádek a zakupte si vstupenku na druhý okruh. Ten vás zavede do dolů v hloubce 40 metrů. Pro jistotu ale doporučujeme rezervaci předem. Pro milovníky sladkého je tu muzeum čokolády Lidka. Zajímavostí je, že se jedná o nejmenší muzeum na světě, ale vychutnáte si zde opravdu skvělou čokoládu a různé druhy bonbonů. Pro odvážlivce je tu i kostnice z 13. století. Spatřit tu můžete například lustr nebo erb z lidských kostí. Jen opatrně, ať nemáte noční můry.

Do víru velkoměsta

Z Kutné Hory je to kousek do Prahy. Hlavní město asi není nutné představovat. Abyste objevili vše, co vám Praha nabízí, jeden den vám stačit nebude. Pokud už Prahu trochu znáte a typický turistický okruh zahrnující hrad, Karlův most, Zlatou uličku či Staroměstské náměstí už znáte, podívejte se, co nabízí město mimo centrum.

Co takhle se podívat do Průhonické zámku i s parkem, zajet si do Divoké Šárky na vyhlídku Dívčí skok nebo na Dívčí hrady. Objevte i Nový svět, kout Prahy, kde se budete cítit, jako kdybyste se přenesli někam úplně jinam. Malebná zákoutí s malými domky najdete v centru v blízkosti frekventované trasy a stejně tam téměř nikoho nepotkáte. Jestli toužíte po vynikající kávě či troše umění, zkuste to v Karlíně, v Holešovicích nebo na Letné.

Za mekou pivařů

Z Prahy se vydejte do města piva a loutkových postaviček Spejbla a Hurvínka. Plzeň je městem, kde se zrodila pivařská legenda - Plzeňský Prazdroj. Pivo se tu vyrábí už od roku 1842 a prohlídková trasa vás seznámí s celou jeho výrobní historií. Ujít si nesmíte nechat ani odpočinek v pivních lázních a návštěvu Muzea loutek. Za vidění určitě stojí byty od architekta Adolfa Loose. V Plzni je jich zpřístupněných hned několik z období první republiky. Když vás bude lákat kultura a historie, vydejte se do Velké synagogy, třetí největší synagogy na světě. A pro děti je tu zoologická zahrada či Muzeum strašidel.

Ukončete roadtrip v lázních

Svou cestu po Česku ukončete v Karlových Varech, městu kultury, filmu a lázní. Po všech těch náročných dnech chození a objevování vám odpočinek v horké lázni jistě padne vhod. Karlovy Vary založil Karel IV. Dominantou města je Vřídelní kolonáda a pramen Vřídlo, který tryská až do výšky 12 metrů. Právě tento pramen pak zásobuje všechna zdejší lázeňská zařízení. Tradiční procedury si užijete v Alžbětiných lázních, které jsou pojmenované po známé císařovně Sissy.

Zdroj: Unsplash.com

Ale není to jen o odpočinku, i ve Varech toho máte spoustu k vidění. Například můžete obdivovat proslulý Grandhotel Pupp od architekta Le Corbusier. Tento hotel je největší a také nejnazdobenější, který ve městě najdete. A zajděte se podívat také do rytecké a sklářské dílny Moser.

19.6.2020 / Otakar Brandos
Trek · Červenohorské sedlo: 2denní okruh v Jeseníkách přes Vřesovou studánku, Vozku, Černou stráň, Poniklý vodopád a Údolí Hučivé Desné (1) / Fotogalerie k článku

Meteorologové sice slibují na další dva dny hezké počasí, já mám však pochybnosti. Přesto však vyrážíme na dva dny do nitra Hrubého Jeseníku, protože lepšího počasí se tento týden tak či tak již nedočkáme. Vůbec mě ty …

18.6.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Nejvyšší hora a sopky Nízkého Jeseníku: dvoudenní entomologická výprava (1) / Fotogalerie k článku

Když se ozval kamarád Láďa zda-li bych nevyrazil do Bruntálské vrchoviny na sopky, neváhal jsem ani chvíli. Sice mám tyto končiny Nízkého Jeseníku na dohled Jeseníku Hrubého prochozeny křížem krážem, přesto se sem …

• 9.6.2020 / Ubytování
    Vysoký kámen Vysoký kámen, turistický přístřešek pod Slunečnou v Nízkém Jeseníku

7.6.2020 / Václav Vágenknecht
Turistika · Radeč a Berounsko: putování přes Radeč, nejvyšší vrch Křivoklátské vrchoviny

Dobrovolně přiznám, že jsem osadu Kařez prvně výrazněji zaregistroval v roce 2017, projížděli jsme přes ni vlakem na čundr do Českého lesa. Znovu jsem si obec připomněl v roce 2019, když jsme přes ni tentokrát mířili …

4.6.2020 / Otakar Brandos
Trek · Přes Kozákov do Besedických skal, na Rotštejn a Trosky: 3denní vandr Českým rájem ze Stružince do Stružince (3) / Fotogalerie k článku

Ráno je opět pořádně chladné. Limonádový Joe by si vzal teplé spodní prádlo, já se musím po probuzení chladem spokojit s vlněným svetrem. Naštěstí jsem jej přibalil. Vůbec lituji, že jsem si nevzal zimní spacák… Když opět …

4.6.2020 / Ondřej Havelka
Skály · Čertův kámen: dolmen v Jizerských horách

Kamenné dolmeny jsou jednokomorové megalitické hrobky sestávající z podpůrných kamenů či pilířů a velkého kamenného bloku položeného na pilířích obvykle rovnoběžně k terénu. Z bezpočtu světových dolmenů lze …

4.6.2020 / Otakar Brandos
Trek · Přes Kozákov do Besedických skal, na Rotštejn a Trosky: 3denní vandr Českým rájem ze Stružince do Stružince (2) / Fotogalerie k článku

Na to, že je podle kalendáře 20. května, bych očekával trochu větší teplo. I nyní po ránu. Při východu sice sluníčko svítilo, nyní se ale zatahuje a je opravdu chladno. Není chuť na další lelkování ve spacáku, proto hned po …

1.6.2020 / ESO2009
Vesmír · Žhavé hvězdy pokrývají obří magnetické skvrny: u některých hvězd také dochází k supererupcím

Díky přístrojům Evropské jižní observatoře (ESO) astronomové objevili obří skvrny na povrchu extrémně horkých hvězd ukrytých v nitrech hvězdokup. Kromě výskytu magnetických skvrn dochází u některých …

1.6.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Labuť velká, jeden z největších létajících ptáků vůbec

Labuť velká (Cygnus olor) je nejen náš největší volně žijící pták, ale labutě patří k vůbec největším létajícím ptákům světa. Labuť velká je mohutný vrubozobý pták z čeledi kachnovití (Anatidae), která dorůstá délky asi 150 cm a …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky