Poslední aktualizace: 14.2.2019 , svátek má
Treking > PR > Trek k Zelenému jezeru, aneb cestou necestou po Jižním ostrově Nového Zélandu

Trek k Zelenému jezeru, aneb cestou necestou po Jižním ostrově Nového Zélandu

Národní park Fiordland, největší na Novém Zélandu

14.2.2019 | Petra Lasovská
Nový Zéland

Při otázce: "Jak bys popsala Nový Zéland?" jsem si vždy představila přírodu - divokou, nespoutanou a zcela odlišnou od naší země. S touhou zakusit novozélandské hory a lesy jsem sem také před čtyřmi měsíci vyrazila a od té doby se mi daří postupně prozkoumávat jednotlivé části dechberoucího Jižního ostrova . Zejména Národní park Fiordland, největší na Novém Zélandu, je plný pěších túr, na které se lze vydat. Ať už se zajímáte o tzv. Great Walks, kde je ale přes hlavní letní sezónu hlava na hlavě, nebo hledáte únik v méně známých končinách, vždy je tu z čeho vybírat.

Jedním z takových treků je i dvoudenní výlet k Zelenému jezeru (Green Lake). Přibližně v polovině trasy se nalézá několik chat, ve kterých se hodí přespat. Oproti výše zmiňovaných Great Walks, kdy za noc zaplatíte přibližně 130 NZD, vás noc v některé z těchto chat vyjde Nový Zéland na pouhých 5 dolarů. Povolení k přespání si musíte zakoupit dopředu v DOC centru (Department of Conservation) ve městě Te Anau. Je proto příhodné plánovat dopředu. Nestává se příliš často, že by vás kontrolovali, nemá ale smysl podvádět. Svým poplatkem podporujete především údržbu těchto horských chat, bez kterých by se mnoho treků nedalo ujít.

Green Lake Track se dá projít za jeden den, pokud jste v dobré fyzické kondici. Já se ale rozhodla nespěchat a chůzi si pořádně užít. První den jsem začala ranní jízdou z Te Anau na jih k jezeru Monowai, kolem kterého se klikatí štěrková cesta Borland Road. Jízda po ní byla docela hrbolatá, ale nakonec jsem dorazila k Borland Bivouac boudě, od které jsem začala túru. Vydáte-li se stejnou cestou, pak doporučuji zastavit se v Borland Saddle, odkud se můžete vydat na půl hodinový výšlap k Mt. Burns. Výhled na okolní pohoří, po dešti čerstvě naplněná horská jezírka a páreček vysokohorských papoušků Kea stál za to.

TIP: Poznejte přírodu Jižního ostrova a zúčastněte se jednoho ze zájezdů na Nový Zéland od CK Go2. Zájezd Nový Zéland mini si můžete rezervovat už od 49 500 Kč na 10 dní.

Převážná většina samotné cesty k jezeru vede deštným pralesem s mechem pokrytými stromy a loukami plnými endemické traviny Red Tussock, hlavním zdrojem obživy pro ohrožené novozélandské slepice Takahe. Se svojí malou výškou jsem se v trsech této trávy zcela ztrácela a několikrát jsem musela opětovně hledat stezku.

Podle mapy mi samotná chůze měla zabrat něco málo kolem třech hodin, náročnost terénu a moje uvolněné teplo si ale vyžádalo delší čas. K pozdnímu odpoledni jsem konečně po vyšlapání posledního kopce dorazila k Zelenému jezeru, podél jehož okraje jsem se dostala až k chatě Green Lake Hut. Jednalo se o jednu z modernějších a větších, mohlo se zde vyspat celkem 12 lidí.

Nový Zéland

Vybavení těchto chat se liší podle vytíženosti a umístění. Zde jsme měli jen matrace, stůl a židle, vodu, záchody a malinký krb. Silný a studený vítr vanoucí z hor mě donutil ocenit malinký plynový vařič, který mi po delší době zvládl ohřát vodu na čaj a instantní jídlo.

Po rozbalení spacáku a ukojení hladu bylo rozdělání ohýnku na břehu jezera příjemnou večerní činností. S rychlým západem slunce a snižující se teplotou jsme však všichni, co jsme se zde sešli, brzo zalehli do spacích pytlů. Bez umělého osvětlení stejně nebylo moc jiných možností.

Další den ráno jsem se vracela stejnou cestou zpět. Nemít auto, mohla jsem pokračovat dál a skončit u jezera Monowai na počátku cesty Borland road, odkud se dá k jezeru také dojít. Nicméně ranní slunce nabídlo na stejná místa jiný pohled a švitoření ptáčků mě provázelo po celou dobu. Když se však ke konci cesty zcela modré nebe během pár minut přeměnilo na bouřkové mraky, byla jsem ráda, že jsem louku plnou tussocku s ukrytými jezírky plnými vody nechala daleko za sebou a teplá bunda mě chrání před nečekaně silným větrem.

Jízda zpět zmáčenou Borland road plnou bahna a kamení také nebyla tou nejpříjemnější zkušeností, znovu mi však připomněla, že novozélandské počasí se nikdy nesmí podceňovat. Jak říkají sami Kiwíci, tady vás nezabije nic jiného, než vaše vlastní hloupost, nedostatečná příprava a špatné vybavení. Počasí na Novém Zélandu se mění z hodiny na hodinu a celá oblast je známá tím, že za jeden den zde můžete zažít všechna čtyři roční období. Na druhou stranu, o kterém jiném místě můžete říct to samé?

Nový Zéland a Austrálie, mohlo by vás zajímat

5.2.2019 / Otakar Brandos
Vesmír · Nejvyšší hory ve Sluneční soustavě? Výška až 25 kilometrů a k tomu štítové sopky

Na Zemi je nejvyšší horou všem dobře známý Mount Everest. Avšak ten se svými 8 848 metry nadmořské výšky by nejvyšší hoře Sluneční soustavy nesahal ani po pás. A to doslova. Ve srovnání s nejvyšší horou ve …

29.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Venušiny misky - nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec …

27.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prielom Hornádu, túra ve Slovenském ráji z Čingova přes Tomášovský výhled a Letanovský mlýn na Podlesok / Fotogalerie k článku

Řeka Hornád pramení v Nízkých Tatrách na východním úbočí hřebene mezi vrchy Krahulec (1 075 m) a Jedlinská (1 091 m), aby se po 286 kilometrech v Maďarsku její vody rozpustily ve vodách řeky Slaná. Při svém ústí dosahuje …

26.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na horu Jizera: Okruh z Josefova Dolu přes Čihadlo, Smědavu a Mariánskohorské boudy

Okružní túra na Jizeru, druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí …

22.1.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Krušné hory, turistika v okolí Perninku

V naší republice nalezneme bezpočet pohoří. Některá má člověk prochozená podrobně a jiná téměř nezná, Krušné hory se v mém případě řadí do druhé kategorie. Zavítal jsem do nich jen jednou. I proto jsem s potěšením přivítal …

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

Reklama, turistické trasy a výlety podle pohoří
Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky