Poslední aktualizace: 25.11.2019 , svátek má
Treking > PR > Na kole po okolí císařského města Hue

Na kole po okolí císařského města Hue

Tip na dovolenou ve Vietnamu

12.12.2018 | PR
V zahradě pagody Tu Hien

Na počátku 19. století převzala vládu nad Vietnamem dynastie Nguyen. Aby první císař Gia Long udržel zemi jednotnou, přesunul své sídlo z Hanoie do Hue, kde nechal na břehu Voňavé řeky (Song Huong) vybudovat honosný císařský palác. V něm se členové dynastie Nguyen rodili, žili, vládli a umírali až do konce 2. světové války, kdy oficiálně skončila jejich vláda.

Již za svého života si jednotliví panovníci nechávali stavět mnohdy honosné hrobky, kde se pak měly spočinout jejich ostatky. Císařské hrobky nacházející se jižně od Hue, které jsou společně s císařským palácem zapsané na seznamu UNESCO, jsou dnes oblíbenou turistickou zastávkou.

Na vlastní pěst k hrobkám dynastie Nguyen

Zatímco dostat se do opevněného císařského paláce v Hue je snadné jako facka, návštěva císařských hrobek již vyžaduje jistou dávku dobrodružné povahy objevitele a orientační smysl. Pokud tedy nevyužijeme služeb některé místní agentury, která nás k jednotlivým hrobkám doveze.

Hrobka císaře Khai Dinh

Vzhledem k tomu, že nejvzdálenější hrobka je od Hue vzdálená asi 16 km a v turistických informacích a i na internetu lze sehnat dost slušnou mapu Hue a jeho okolí s vyznačenými hrobkami, můžeme se k nim vydat i bez cizí pomoci třeba na vypůjčeném kole.

Kamenné sochy jsou součástí císařských hrobek

Tak jsem to udělala já. Nejen, že jsem se tak vyhnula přesně stanovanému programu agentury, ale užila jsem si příjemnou projížďku zelenou krajinou, ve které se kromě hrobek nachází i spousta dalších architektonicky zajímavých a ne tak turisticky vyhledávaných staveb.

TIP: Císařské sídlo Hue, městečko Hoi An, Sapu nebo zátoku Halong můžete poznat na zájezdu To nejlepší z Vietnamu od CK Go2.

Na cestě k hrobce císaře Tu Duc

Z centra Hue jsem tedy po rušné nábřežní silnic zamířila k vlakovému nádraží na jižním okraji města. Přejet křižovatku zde bylo o nervy, ale jakmile jsem se dostala na klidnější ulici Dien Bien Phu, mohla jsem si začít užívat projížďku. Ulice mě dovedla k promenádě Nam Giao.

Zdí oplocený borovicový park s kruhovitou terasou býval v dobách vlády Nguyenů nábožensky nejvýznamnějším místem Vietnamu a náboženské ceremoniály se zde prováděly až do poloviny minulého století. A v posledních letech se tato tradice opět oživuje v rámci městského festivalu.

Kamenné sochy jsou součástí císařských hrobek

Po cestě od promenády Nam Giao k hrobce císaře Tu Duc jsem se zastavila u několika pagod, ke kterým odkazují směrovky u silnice. Nejhezčí a nejvýznamnější buddhistickou pagodou je v borovicovém lese ukrytá Tu Hieu. Nechal ji zde vybudovat císař Tu Duc v roce 1843 a na stavbě se podíleli palácoví eunuši, kteří se sem poté přestěhovali a žili až do své smrti. V areálu stále žijí buddhističtí mniši a velmi populární je toto místo mezi vietnamskými turisty.

Hrobka s ukrytým pokladem císaře Tu Duc

Silnice vedoucí od pagody směrem k řece mě dovedla k jedné z nejpopulárnějších a nejpozoruhodnějších císařských hrobek. Areál tumby císaře Tu Duc je obehnaný vysokou zdí a před ní stojí stánky prodejců suvenýrů a občerstvení. Romanticky působící areál s jezírkem a několika pavilóny si císař navrhl sám a ještě za svého života si zde užíval se svými konkubínami a více než stovkou manželek.

Opuštěně vypadající hrobka

Pohřební areál je opředený krutou legendou. Tu Duc nashromáždil během svého života velké bohatství, a jelikož nemohl mít vlastní děti, kterým by jmění odkázal, rozhodl se vzít si toto jmění s sebou do hrobu. Z obavy, aby po jeho pohřbu nebyl velký poklad z hrobky ukraden, pověřil na dvě stě sluhů, aby jej s pokladem pohřbili na utajeném místě. Poté co v roce 1883 sluhové císaře podle instrukcí pohřbili, byla jim useknuta hlava, aby náhodou nedošlo k prozrazení místa, kde se císařovy ostatky s pokladem nacházejí. A až dodnes se jeho hrob nenašel.

Cesta k hrobce Minh Mang

Po cestě k další významné hrobce císaře Minh Manga, která se nachází na protějším břehu Voňavé řeky jsem objevila dvě mauzolea patřících jen bůh ví komu. Přejela jsem po mostě přes líně tekoucí řeku a po marném šlapání a hledání hrobky prvního císaře Gia Longa, jsem se vrátila a zaparkovala kousek od areálu hrobky císaře, který proslul svým dogmatickým tkvěním na konfuciánském učení a čínské kultuře.

Dominantou areálu hrobky Minh Manga je jezero, nad něž se tyčí několik architektonicky zajímavých staveb určených k pohřbívání. V zadní části je pak na pahorku kamenné mauzoleum, ve kterém odpočívá druhý císař dynastie Nguyen.

Hrobka ve francouzském stylu

Ne ke všem císařským hrobkám je cesta dobře označená. A je snadné případnou směrovku přehlédnout. Jižně od Hue je celkem sedm císařských hrobek a spousta jiných mauzoleí. Jednu hrobku ale nelze přehlédnout. Jen kousek za vesnicí Chau Chu, 10 km jižně od Hue stojí na svahu kopce stavba z dálky připomínající francouzský palác. Při bližším pohledu se zde mísí západní evropské architektonické styly s těmi orientálními.

Areál hrobky císaře Tu Duc

Předposlední vietnamský císař Khai Dinh, který byl zcela v područí francouzské koloniální vlády, je pohřbený v honosně zdobeném sále několik metrů hluboko pod svou sedící bronzovou sochou. K ní jsem nakonec nevystoupala. Odradil mě nejen pohled na množství turistů doslova šplhajících se po strmých schodech nahoru k hrobce, ale i pohled na kabonící se oblohu slibující odpolední déšť. Raději jsem šlápla do pedálů a vydala se nazpět do města.

Císařské sídlo Hue, městečko Hoi An, Sapu nebo zátoku Halong můžete poznat na zájezdu do Vietnamu od CK Go2.

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda zvaná také Kröme …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …