Poslední aktualizace: 15.4.2021 , svátek má
Treking > PR > Rande na horách aneb jak jsem si pojistila vztah

Rande na horách aneb jak jsem si pojistila vztah

Cestování jako adrenalinový sport

6.9.2016 | PR

Říká se, že už samotné cestování je adrenalinový sport, i kdybyste celou dovolenou jenom nehnutě proleželi u pláže. Nervózní balení kufrů, spěch na letiště, nepříjemné kontroly, cizí prostředí, jiná kultura, divoká exotika, řešení nezvyklých jevů a poměrů…

Zkrátka krom nových krásných zážitků jste vystaveni i žáru nových situací a jak je budete řešit, je prý ideální na poznání charakteru člověka. Takže asi nepřekvapí, že je cestování i ideální možností, jak se v začínajícím vztahu lépe poznat. A tuto možnost jsem využila i já, ač jsem vůbec netušila, jaká zkouška ohněm mě čeká. A že se stanu nechtěnou hrdinkou cestovatelských webů s hashtagy jako #stanese a #mojecesta.

S Pavlem jsme kolem sebe spíš opatrně našlapovali, než chodili, ale jako milovníci sportu a krásné přírody jsme se bez okolků přihlásili na společný zájezd do francouzských Alp. Sami dva bychom se v té době ještě styděli, proto jsme zorganizovali výlet našich společných známých, kteří po nás sice spiklenecky pomrkávali, ale my jsme jako proslulí stydlíni a dlouholetí vztahoví solitéři jen rudli a ostýchavě krčili rameny. Ovšem o to směleji jsme zamluvili snad všechny adrenalinové aktivity, co jich horské středisko nabízelo. Však my těm frajerským hrdinům ještě ukážeme, jak se umíme do života opřít!

A zatímco naši známí se hned první večer pustili do masivního koštování francouzských vín, my jsme způsobně cucali jednu sklenku a neustále všechny varovali nad negativními dopady alkoholu na zítřejší túru. Hory se nesmí podceňovat a kocovina bezpečnosti rozhodně nepřidá. Krom toho je horský výšlap nesmírně fyzicky náročný, a pokud chceme stihnout celou trasu za světla, dobrá kondička všech zúčastněných je nutnou podmínkou. A o rizicích na horách není ani třeba se zmiňovat, proto musíme chodit ve skupině a na unavené opozdilce bohužel čekat, abychom v případě úrazu mohli společně svízelnou situaci řešit. Jestli vás napadá ještě nějaké varování, které jsme mohli vínem rozjařeným přátelům ještě dát, věřte, že jsme ji řekli. A několikrát.

Rána jsou ale pro někoho těžká

Ráno jsme s Pavlem vzorně stáli v profesionálním horském vybavení před chatou. Přesný čas, svačiny zabalené, výstroj i výzbroj pečlivě upevněné. Slunce svítilo, mapa trasy volala. Přátelé nikde. Nemyslím si, že jsme nějací diktátoři, ale aby se sportovní výlet proválel s kocovinou na chatě, nám přišlo absolutně nepřípustné. A taky jsme se asi (určitě) styděli absolvovat celou túru sami, až na držení ruky na přednášce o Mexické kultuře a několik nesmělých polibků před knihovnou jsme byli jen kolegové z turistického kroužku, kteří měli v partnerských životech podobnou smůlu.

Sice odhodláni čelit horským nástrahám, však se strachem z případného trapného ticha jsme se neodvažovali podniknout horský výlet sami. Doteď nevím, jak jsme to dokázali, oba s Pavlem jsme spíše tišší introvertní typy. Ale bez mrknutí oka jsme vlítli do pokojů našich přátel a nekompromisně je vytahali z postelí. Na naši turistickou skupinu byl však smutný pohled.

Tváře našich přátel změnily barvu ze včerejšího ruměnce na zeleno-šedou. Červenou barvu zato dostaly jejich oči. A pohyby taky ztratily včerejší rozhodnost a energii, vystřídala je poněkud klátivá chůze a podezřelý balanc. Co tedy dělat? Než je horský zdravý vzduch zase nakopne do kondice, ztratíme spoustu času, už teď je jasné, že oproti původnímu plánu musíme trasu o dost zkrátit.

Ploužit se po horách krok za krokem se nám s Pavlem přeci jenom nechtělo. A tak jsme z předchozího rozhodnutí chodit všichni ve skupině nakonec slevili. K prvnímu stanovišti naší trasy dorazíme my s Pavlem první pěkně ostrým tempem, jak to má být. U svačiny počkáme, až ostatní zombie dorazí pomalejším tempem za námi. To už jejich kocovina jistě pomine a dál můžeme pokračovat všichni společně. Ještě jsem všem bledým tvářím rozdala ibuprofeny a s Pavlem jsme hrdě utáhli opasky a vyrazili.

Krásná procházka se ale rychle může proměnit v boj o život

Snad proto, jak nás ranní rozčarování a kárání přátel rozohnilo, nasadili jsme opravdu rychlé tempo. Skalnaté hřebeny zalívalo dopolední slunce, vítr čechral divoké horské palouky, vzduch svou sytostí energizoval tělo i mysl. Kdo cestuje, ví, jaký nepopsatelný ráj se teď snažím popsat. S Pavlem jsme se na sebe jen mlčky šťastně usmívali.

Najednou se Pavel zastavil a jemně mě chytl za ruku. "Chtěl bych ti něco říct, Jano". Zatajil se mi dech a podívala se na Pavla. Ten se usmál, asi ze stydlivosti udělal krůček dozadu a… v tu ránu mi zmizel z očí! Přesně o Pavlův krůček totiž končil i malý útes, kterého jsme si v našem tempu ani nevšimli!

Vrhla jsem se ke skalnatému okraji útesu. Pavel ležel v roklince mezi kameny asi tři metry dolů, z hlavy mu tekla krev, ale nejistým hlasem statečně volal: "to nic není!" V hysterické panice jsem slezla k němu. Bože, co teď?! Sakra vždyť s sebou nemám lékárničku! Až na pár náplastí a opalovací krém tu nemám nic! Jak jsem jen mohla zapomenout?! Pavel na tom byl podobně, v batohu měl ze zdravotnictví jen vitamínové bonbóny. To jsme ale amatéři, né, horští vůdci!

Strhla jsem tedy ze sebe moje bavlněné tričko a ovázala Pavlovu hlavu. Rána po omytí se už nezdála tak velká, ale oba jsme byli od krve, že by nás do filmu s radostí obsadil i Quentin Tarrantino. Pavlovi se z toho začalo dělat špatně. Mně teda taky, ale panika mi nedovolovala vlastně na nic myslet. Pavel si z bundy vytáhl mobil, dal mi ho do ruky a sebejistě prohlásil: "exnu asi". Paniku vystřídal šok: "Pavle! Ty neumíráš! Jsem tu s tebou!" Pavel dal oči v sloup a znova a hlasitěji zopakoval: "exnu asi!"

Začala jsem se třást a asi i brečet. V tu chvíli mi Pavel telefon zase vzal, přes přivřené oči hledal v seznamu a pak mi mobil zase vrátil. A já četla: "Axa-pojištění a asistence". Ach tak, neříkal slovo exnu asi, ale AXA Assistance . V první chvíli mi to nedocházelo, pak jsem si ale vzpomněla, o koho se jedná. O pojišťovnu, u které nám Pavel koupil cestovní pojištění. Vybavila jsem si taky svá slova, než jsme vyjížděli. Říkala jsem mu, že je to zbytečný a že to nepotřebujeme. A jak jsem teď byla ráda, že se můžu někomu ozvat. Sama bych moc nevěděla, co mám dělat a hlavně jak Pavla dostat do nemocnice.

Zavolala jsem proto hned na asistenční linku, která je na telefonu 24 hodin denně a krom okamžitého řešení situace a vyslání pomoci jsou na lince i doktoři, kteří vám hned začnou vysvětlovat, co dělat. Tedy jedna z prvních rad, jak pomoci Pavlovi byla, ať se uklidním já. Že pomoc už je na cestě. Ještě, že vše s nejbližší nemocnicí domluvili za mě, neřekla v tu chvíli francouzsky ani své jméno. Hlas v telefonu pokračoval, že bude vše v pořádku, protože jsem ránu hned zavázala, a ať s pacientem klidně mluvím a utěšuji ho, protože nebezpečí už žádné nehrozí.

A za chvíli krvavý Tarrantinův biják vystřídala scéna, za kterou by se nemusel stydět ani Bollywood. Objevili se totiž nejen záchranáři s nosítky, ale i všichni naši přátelé! Jejich malá očka ale teď byla vytřeštěná v údivu, no moje oči vypadaly rozhodně už notnou chvíli podobně. "Proboha, kde jste byli?!" úpěla jsem, zatímco záchranáři opatrně nakládali Pavla a ošetřovali mu zranění. "My jsme šli pomalu za váma, ale pak jsme vás z dálky viděli, jak jen ve spodním prádle objímáš Pavla. Tak jsme vaše milostný vzplanutí nechtěli rušit a radši jsme si sedli a čekali, až se zase zvednete…"

Poprvé od pádu Pavla jsem začala vnímat i okolní realitu. A ta vypadala tak, že jen v podprsence a celá od krve stojím v horách s telefonem, z kterého se stále ozývá hlas pracovníka asistenční služby, zda je všechno v pořádku. A Pavla s mým tričkem kolem hlavy nakládají do záchranářského vozu, kolem v úžasu všichni naši přátelé. A chcete vědět, co v takové situaci udělá stydlivá holka jako já? Sedne k Pavlovi do vozu, chytne ho za ruku a zeptá se ho: "tak co jsi mi to chtěl říct?"

Řekl mi to už druhý den, když ho po všech preventivních vyšetřeních pustili z nemocnice. Na svatební cestu pojedeme na tu samou horskou chatu. A to díky tomu, že všechny výdaje na záchranáře a vyšetření pokrylo naše cestovní pojištění. Teď už vím, že to má smysl a doporučuji ho všem. Bez toho do zahraničí už ani ránu!

+ Spací pytle neboli spacáky
+ Test spacích pytlů
+ Spací pytel Trek PL 1 XL (Jurek S+R), redakční test
+ Spací pytel Lady DV
+ Termoprádlo neboli funkční prádlo, výhody a nevýhody termoprádla
+ Celokožené boty Asolo Lhasa NBK GV
+ Inspirace na výlety pro vaši dovolenou v Alpách
+ Tyrolskými přírodními parky, tip na léto
+ Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang, prvotřídní lyžařský zážitek v Rakousku
+ Ski amadé, zimní zážitky pro celou rodinu
+ Dovolená v Dolomitech: Slaná mořská voda i koncerty pod širým nebem
+ Funkční prádlo neboli termoprádlo, co je to funkční prádlo
+ Sportwelt Ski Amadé (1): Úvod a Schladming-Dachstein
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Maroko Beskydy, ubytování Furkotka Na Turoldu Hazmburk Chata Borišov Chata Slaměnka Strečno Hluboká Macocha Vítkův hrádek Vilcan Viklany Souhvězdí Býka Jarní prázdniny Mont Blanc Bezděz Blesk Motýli Slunce Batohy Venušiny misky
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Chopok, třetí nejvyšší hora Nízkých Tater
4. Chaty Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
5. Vesmír Černá díra: Extrémně podivný objekt, z jehož osidel neunikne ani foton