Poslední aktualizace: 21.10.2021 , svátek má
Treking > PR > Jak vybrat spacák, 3 tipy

Jak vybrat spacák, 3 tipy

Jak vybrat ten správný a vhodný spací pytel

15.5.2013 | PR

Pokud sháníte nový spací pytel, přečtěte si naše tipy, které vám usnadní výběr z pestré nabídky outdoorových obchodů. Zjistíte, jestli je lepší syntetická nebo péřová výplň i jestli se obejdete s jediným spacákem celý rok.

Spacák

Spacích pytlů existuje celá řada. Liší se zejména svým tvarem, teplotním určením a materiálem. Pomůžeme vám vybrat ten správný spací pytel, který bude vhodný přímo pro vaše potřeby.

Čtěte také: Zimní spacáky, jak si vybrat vhodný spací pytel na zimu

Sháníte letní spacák s top technickými parametry, ale i příznivou cenou? S tímhle spacákem se určitě nespletete. Nejenže patří mezi nejprodávanější kousky, ale navíc získal v nezávislém časopise dTest velmi vysoké hodnocení kvality.

1. Na tvaru a velikosti záleží

Podle tvaru se spacáky dělí na dva hlavní typy: dekové a mumiové. Spacák deka je vhodný do nenáročných podmínek, jako je příležitostné přespání v létě u táboráku nebo v chatě. Uvnitř má dostatek prostoru a tak vám zajistí vysoký komfort během spánku. Rozepnutím zipu po celé délce dostaneme místo spacáku praktickou deku.

Spacák mumie lépe kopíruje siluetu ležící postavy. Tím eliminuje přebytečný vnitřní prostor a umožňuje tak jeho lepší zahřátí teplem, které ve spacáku sami produkujeme. K tomu pomáhá i stahovací límec a kapuce kolem hlavy, které zabraňují uniku tepla. Tyto spacáky jsou oproti dekovým skladnější a lehčí.

Spacák

Pokud jde o velikost a zejména délku spacáku, odvíjí se od výšky osoby, která v něm bude spát. Ve spacím pytli byste se neměli cítit stísněně. Měl by být o 15 - 20 cm delší než vy. Pokud bude příliš těsný nebo naopak nepřiměřeně velký, bude vám v něm zima. I proto se pro ženy a děti vyrábí speciální modely, které se liší velikostmi i extra zateplením v oblasti nohou a beder.

2. Vyznejte se v teplotním určení

Na spacácích bývá uvedeno hned několik teplot: komfortní, limitní a extrémní. Muž o průměrné váze a výšce by se měl orientovat na teploty těsně pod hranicí komfortu a ženy pak spíše nad touto hranicí. Jsou to teploty, při nichž se ve spacáku na vhodné izolující podložce a pod přiměřeným přístřeškem pohodlně vyspíte, aniž byste se budili zimou.

Komfortní teplota je taková, která vám zaručí pohodlné přenocování ve volné přírodě. Pokud jste ale silnější nebo vyšší postavy, může dojít ke snížení komfortu užívání tím, jak se stlačuje izolační výplň uvnitř spacáku a nechrání vás tak dobře proti okolnímu chladu. V takovém případě si podle potřeby pořiďte spacák objemově větší či teplejší.

Spacák

Limitní teplota je taková, při které ve spacáku bezpečně přečkáte noc. Zkušení cestovatelé, kteří se řídí tímto ukazatelem, se umí vybavit tak, aby během noci nepocítili chlad, popřípadě spát ve skrčené poloze. Běžný uživatel může během noci ztratit celkovou tepelnou rovnováhu.

Extrémní teplota je taková, při které během nocování budete trpět silným pocitem chladu, a vystavujete se riziku ohrožení zdraví prochladnutím. Tímto údajem se při výběru spacáku neřiďte a berte ho v potaz jako hranici, při které byste již neměli nocovat ve volné přírodě.

Když se tedy podíváte na několik spacích pytlů, hned vám bude jasné, že si s jedním spacákem celý rok nevystačíte. Ty letní mají teplotní určení hodně vysoko a jen málokteré sahají k nule a naopak zimní a expediční spacáky s velkou izolující vrstvou jsou nevhodné do tepla. Kompromisem pro ty, kdo vyráží do přírody jen od jara do podzimu, by mohl být tzv. třísezónní spacák .

3. Peří nebo syntetika

Izolační výplň spacího pytle nás chrání před okolním chladem. Sama o sobě nehřeje, ale lépe nebo hůře izoluje naše vlastní teplo nakumulované uvnitř spacáku. Tyto výplně můžeme rozdělit na dvě hlavní skupiny: syntetické a péřové.

Syntetické izolace mají řadu výhod: lépe schnou, jsou nenáročné na údržbu, vhodné pro alergiky a jsou daleko levnější než péřové. V současné době je to nejpoužívanější druh výplně. Na trhu existují různé druhy umělých vláken, které se do spacáků používají. Ty nejlepší již konkurují péřovým izolacím. Nevýhodou umělých výplní je jejich vyšší hmotnost a obtížnější komprese ve srovnání s peřím. To pocítíte zejména na túrách, kdy si veškeré vybavení na noc v přírodě nesete na zádech.

Spacák

Péřové izolace mají v porovnání s jinými materiály nejlepší termoizolační vlastnosti, jsou lehčí a skladnější. Jejich nevýhodou je složitější údržba, vyšší absorpce vlhkosti a vyšší cena. Nejkvalitnějším druhem peří pro tyto účely je peří husí. Při výběru spacáku hraje roli zejména množství použitého peří, jeho plnivost a podíl prachového peří. Čím kvalitnější spacák, tím větší podíl prachového peří s vyšší plnivostí.

Pokud scháníte kvalitní spacák, podívejte se, co nabízí e-shop Hudy.cz .

+ Spací pytle neboli spacáky
+ Test spacích pytlů
+ Spací pytel Trek PL 1 XL (Jurek S+R), redakční test
+ Spací pytel Lady DV

Hory Dvoudenní túra v Beskydech, přes Lysou horu na Travný a Kykulku
Hory Podzim v údolí Lahaul, šestidenní trek v Indickém Himálaji
Hory Švédsko, Královská cesta Kungsleden (1) aneb spanilá jízda do Laponska
Baranec Štiavnické vrchy Jeseníky, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Chata Kotař Klíč Beskydy, ubytování Poledník Závojový vodopád Maroko Jeřáb Venuše Sovinec Jupiter Poľana Soos Lužické hory Starý Jičín Fáze Měsíce Šútovský vodopád

S medvědy v zádech (2), jak se chovat při setkání s medvědem

Medvěd

Existuje celá řada rad a doporučení, co dělat a jak se chovat při pohybu v oblastech, kde nelze setkání s medvědem vyloučit. Zhruba by se daly…

Outdoorové bundy - bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky tolik nepřejí. Správný výběr nás může ochránit od nepříjemných…

1. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
2. Ukrajinské Karpaty Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
3. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz
4. České hory Kolem vodopádů Stříbrného potoka na nejvyšší vrchol Rychlebských hor - Smrk (1 125 m)
5. Slovenské hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách