Poslední aktualizace: 1.5.2013 , svátek má

V sedle přes sedla Albánie

cykloturistický zájezd do Albánie

1.5.2013 | PR

Rok se s rokem sešel a CK Kudrna už má opět namířeno do osvědčeného bikového revíru v Zemi Orlů. Albánie je země, která vás jen tak nepustí. Je to taková ta "kráska se špatnou pověstí". Kdo ji zažil, zvlášť na kole, nikdy nezapomene na tu divokou pitoreskní krajinu a její bodré obyvatele. Cesty jsou, jak známo, těmi nejhoršími v Evropě. A to je přesně to, co je tou největší výzvou pro každého ryzího bikera či nadšeného cyklistu…

Albánie

Cestou přes albánské hory se několkikrát "přehoupneme" přes opravdu poctivá sedla. Jedním z prvních je sedlo Lepushe (1 367 m). Než se v sedle sejde celá naše sešlost, ti první už družně popíjeli s místními obyvateli před hospůdkou typu "stavební buňka" s kouzelnými výhledy na zasněžené vrcholky hor. Pokud se tady budete zajímat o nealko pivo, jak je u nás zvykem, sklidíte zaručeně velmi srdečný smích. Neboť větší "úlet" než pivo bez alkoholu, tady ještě nikdy nikdo neslyšel.

Co se dá dělat, dáme po jednom, sjezd ze sedla bude o to zajímavější. Vždyť pitný režim je třeba při podobném nasazení dodržovat zvlášť poctivě. Počítejte rovněž až s nečekanou družností místního přátelského obyvatelstva. Runda báječného koňaku Scanderbeg vám dodá až nadstandadrní kuráž do nadcházejícího sjezdu. Po další rundě na "účet podniku" už bajkerům rostou křídla. Sjezd bývá opravdu střemhlavý a ještě mnohem odvážnější než obvykle.

Tvrdošíjně stoupáme jedno sedlo za druhým. Sedlo Tëthores (1 630 m) je pomyslnou branou do srdce divokého pohoří Prokletie. Impozantní vrcholy Albánských Alp, které obklopují vesnici Teth, ji odjakživa izolují od okolního světa. Její odlehlost odradila dokonce i dobyvačné Turky od kolonizování. Je to jedna z mála oblastí bez jakéhokoliv islámského vlivu.

Ve vesnici na dně údolí se "nastěhujeme" k místním domorodcům. Jejich děti umí velmi slušně anglicky. Hned se nás ujmou a zajímá je hlavně, jak se svézt na kole. Je to pro ně samozřejmě velmi silný zážitek. Vždyť kdy se dětem tady v té divočině poštěstí svézt se na některém z přítomných karbonových speciálů?

V každém případě jsou všechna místní sedla takovým příjemným bikovým očistcem. Po něm však zpravidla následuje nirvána ve formě dech beroucích sjezdů. To je přesně to, za co vám ta nelidská dřina v pedálech vždycky stojí. Pokochat se panoramatickým výhledem, sklidit palouk obrovských lesních jahod, dát si poslední doušek vody a spustit se strmým sešupem dolů. Přenádherná krajina nám bere jednak dech, ale také tady zanecháváme částečně svou duši. Patrně proto se sem tak rádi vracíme.

Albánie Albánie

V osmi etapách jsme si v Albánii vyšlápli další "Everest", neboť převýšení dosáhlo pěkných 10 200 výškových metrů na 550 kilometrech. Albánský vojevůdce Scanderbeg by se asi divil, jací podivní nájezdníci ze severu se tu dnes prohánějí, na ještě podivnějších strojích po těch nejzapadlejších koutech divoké Albánie. Dávno skončila éra divokých tatarů na konících. Dnes už brázdí nádhernou Zemi Orlů mírumilovní bikeři s Kudrnou

Biku zdar!

Ruda Růžička & CK KUDRNA

+ Albánie - počasí, geografie, ambasáda ČR
+ Albánske Alpy, vysokohorská turistika a hory a more
+ Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?
+ Albánske Alpy, cesta do tajomných hor
+ Kosovské Prokletije
+ Karadžica, hory patřící ovcím; hory Makedonie
+ Pelister - hora dvou tváří

Hory Říje a podivné období, zakázaný hřeben v Západních Tatrách
Hory Jak bezpečně bivakovat v medvědích oblastech
Hory Naprieč Slovenskom (4), prechod Slovenska z najvýchodnejšieho bodu na najzápadnejší
Baranec Štiavnické vrchy Krkonoše, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Zverovka Klíč Beskydy, ubytování Poledník Závojový vodopád Maroko Jeřáb Merkur Sovinec Jupiter Poľana Soos Lužické hory Starý Jičín Fáze Měsíce Rešovské vodopády

Outdoorové bundy - bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky tolik nepřejí. Správný výběr nás může ochránit od nepříjemných…

Jak vybrat kolo

Kolo

Jestliže se rozhodnete pro koupi kola, je dobře nepodcenit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo nepřinese požitek z jízdy a může se stát, že…

1. Ukrajinské Karpaty Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
2. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz
3. České hory Kolem vodopádů Stříbrného potoka na nejvyšší vrchol Rychlebských hor - Smrk (1 125 m)
4. Slovenské hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách
5. Španělské Pyreneje Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, Pyreneje a treky