Poslední aktualizace: 25.10.2011 |
Šumperská firma Tilak slaví čtvrt století existence25.10.2011 | TZ
Čtvrt století slaví v letošním roce akciová společnost Tilak - český výrobce outdoorového oblečení. Firma se specializuje na hi-tec materiály, které využívají sportovci, dobrodruzi a cestovatelé především v extrémních podmínkách, ale také hledá jak využít přírodní materiály. ![]() Společnost původně známou pod názvem KAMMsport založil v roce 1986 Roman Kamler. K transformaci na akciovou společnost došlo v roce 2000. Změnil se i název. Výraz Tilak je symbolický "Tilak je výraz starý asi 3 500 let, jež má v sanskrtu význam pihy či skrvny. Ve staré Indii byl vypalován jako kastovní znamení a sloužil i ke značení majetku. Později slovo získalo spíše duchovní význam. Je to například i symbol pro třetí oko boha Šivy, kterým spaluje svět, aby mohl dát vzniknout něčemu novému. Nanesením tilaku, otisku palce v červené barvě, začínají hinduistické obřady, vítají se návštěvy, věřící se loučí se svými drahými. Přeneseně to znamená, že s tilakem jste pod Šivovou ochranou. A moje vize byla taková, že s naším Tilakem jste pod naší ochranou…," objasňuje zakladatel české outdoorové firmy. ![]() Společnost prošla v průběhu 25 let několika důležitými mezníky. Jedním z prvních byl rok 1993, kdy firma získala licenci na zpracování materiálu GORE-TEX®. Kritéria pro její získání jsou nastavena velmi přísně a firma, která jej chce používat, musí velmi pečlivě dodržovat technologii zpracování materiálu i vlastní konstrukci funkčního oblečení. Zásadně ovlivnilo společnost navázání spolupráce s berlínským studiem Acronym. Jeho zakladatel, kanadský designér Errolson Hugh, je autorem každé kolekce Tilaku. Hugh navrhoval pro americký snowboardový gigant Burton, pracuje i pro současného lídra v outdoorovém průmyslu - kanadský Arc´teryx. Spolupráce s firmou GORE se dostala do fáze zásadní spolupráce pro vývoj samotného hi-tec materiálu. V Šumperku se testovaly novinky v rámci Evropského vývojového centra. Především díky technologické vybavenosti Tilaku, která se již v současné době nikde jinde v podobné míře v Evropě nenachází. "V Šumperku máme lasery, termolisy, ultrasoniky kontinuální i stacionární. Technologie na lepení švů. Jsme schopni vyzkoušet spoustu věcí, které jinde v Evropě nemají. Takovými stroji disponují dnes spíše asijské firmy, a to zdaleka ne všechny," uvádí Kamler. Kromě trhu v Evropě se v posledních letech významně rozrostl export na Dálný východ. V Japonsku patří Tilak ke špičce v outdooru. Také díky mentalitě tamních obyvatel. Svou roli sehrál fakt, že šlo pro místní zákazníky o zcela novou značku a také, že se veškeré produkty vyrábí v Evropě. To byl jeden z hlavních důvodů úspěšnosti na tamním trhu, protože Japonci hledají něco, co je unikátní. ![]() Modely pro japonské obchody musel Tilak přizpůsobit. Nejenom úpravou velikostí, ale také vyjít vstříc požadavkům pro japonské přírodní podmínky - odlehčené bundy nebo s krátkými rukávy. "Vyrábíme unikát - goretexovou bundu s odepínacími rukávy, kterou si tamní zákazníci žádají. A protože takový model prošel testy, tak ji vyrábíme," dodává majitel společnosti. Exportní aktivity v Japonsku posunuly produkty firmy od čistého outdooru více k módě. A to platí i pro další aktivitu. Posud do světa módy a fashionu představuje rovněž spolupráce s velkou italskou firmou Herno. Ta se od 40. let minulého století specializuje na pláště do deště a časem se vyprofilovala jako běžná módní firma. Výroba modelů je však pro firmu, která nemá s materiály citlivými na precizní technické zpracování žádné zkušenosti, obtížná. Proto se Herno obrátilo na šumperskou společnost Tilak. Ta má pod logem Herna v Šumperku ve své šicí dílně vyrábět novou kolekci. "Pro nás to znamená, že se otevírají brány do jiného trhu, než na kterém jsme působili doposud. Čekají nás jiné zkušenosti a možnosti spolupráce," dodává Kamler. Kolekci syntetických hi-tec materiálů doplňují výrobky z legendární britské bavlny Ventile®. Nejvíce se tato textilie osvědčila během druhé světové války. Když piloti RAF při ochraně konvojů nouzově přistáli v ledové vodě. Kombinéza z Ventile® dokázala prodloužit dobu potřebnou pro přežití v ledovém oceánu z několika desítek sekund na 20 minut. ![]() Tajemství materiálu spočívá v použití velmi dlouhých vláken bavlny pro přízi - taková poskytují jen dvě procenta z celosvětové produkce bavlny - utkaných do velmi těsné vazby. Ventile® má o 30 procent hustší vazbu než běžná tkanina. Pokud je vystavena působení vody, vlákna ji absorbují a nabobtnají. Tím zcela uzavřou mezery v osnově i vpichy po jehle a zabrání tak dalšímu pronikání vody. V současné době pracuje v Tilaku na pět desítek zaměstnanců. Kromě vlastní produkce je Tilak výhradním distributorem německé obuvi Meindl. Před pěti lety otevřel Tilak jako jedinou v Evropě značkovou prodejnu Meindl v Praze. Zde se nachází stovka modelů, prodejna slouží nejenom jako obchod, ale i jako vzorkovna pro obchodní partnery. Diskuse k tomuto článkupřidat názorDalší související články:+ Bunda Tilak Stinger+ VII. ročník soutěže Treking s Tilakem zná vítěze + Známe vítěze VI. ročníku autorské soutěže Treking s Tilakem + Soutěžní články Treking s Tilakem 2008 + Soutěžní články Tilak Treking 2007 + Soutěžní články Tilak Treking 2006 + Soutěžní články Tilak Treking 2005 + Tilak Karpaty Treking 2004 + Mitre, bunda propracovaná do posledního detailu, redakční test bundy Mitre od firmy Tilak + Test softshellové bundy Latok od Tilaku + Bundy v outdooru + Co je to softshell? Vše o sotshellu + Redakční test bundy Ogre Action s kapucí + Test goretexové bundy Ultralight + Test třívrstvé bundy Storm Lite od Tilaku |
|