Poslední aktualizace: 21.10.2019 , svátek má

Tip na výlet: Kostel svatého Vavřince na Zdouni

Církevní stavby na Sušicku

2.3.2012 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Na malém návrší nad levým břehem řeky Ostružné se nachází jedna z nejkrásnějších církevních staveb Sušicka, kostel sv. Vavřince. Byl postaven někdy mezi roky 1270 až 1280 v raně gotickém slohu.

Zdouň, pohled od západu

Dávno předtím zde stála osada rýžovníků zlata, Vzduny. Kdy byla postavena zdejší tvrz se již nedozvíme. S jistotou ale můžeme tvrdit, že byla postavena dříve než kostel. Nejstarším držitelem tohoto zboží, o kterém se nachází písemná zpráva, byl vladyka Dluhomil. Ten se proslavil v bitvě u Mühldorfu v roce 1257. Jeden z jeho synů Svojše byl prvním, který se psal ze Zdouně.

Panství si svoji samostatnost udrželo až do konce 14. století, poté bylo připojeno k velhartickému panství. Kdy tvrz a osada zanikly, se dnes přesně neví. Některé prameny uvádějí, že byla vypálena husity, jiné, že zanikla v období třicetileté války v 17. století. Je i možné, že důvod byl v nedostatku zlata. A tak už celá staletí stojí kostel osamocen a je viditelný ze všech světových stran.

Čtěte také: Hrad Velhartice, tip na výlet na Šumavě

Časem se u kostela začalo pohřbívat, okolo hřbitova byla postavena zeď a do ní vestavěna budova márnice. Ještě později se hřbitov opět rozšířil, na severním svahu pod kostelem mezitím lípy zestárly o 400 až 500 let. V roce 2006 proběhla větší úprava, zmizela i velká černá skládka pod zdí hřbitova a dnes je kostelík jedním z nejvíce navštěvovaných míst Sušicka.

Z nádraží v Hrádku u Sušice jdeme do obce, která je z velké části rozložena kolem hlavní silnice. Za povšimnutí stojí nedaleko zdejšího obchodu pomník padlým ve světové válce. Na poště, na druhé straně ulice, je pamětní deska, která připomíná pobyt spisovatele Františka Pravdy na zdejším zámku. Působil zde jako vychovatel. U mostu, po kterém přecházíme na druhou stranu řeky Ostružné je socha sv. Jana z Nepomuku.

Za mostem jdeme stezkou mezi kouzelnými domečky ke zdi zámeckého parku. Jsme u zámku, jenž v nedávné době prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Mají zde malé muzeum již jmenovaného spisovatele a zámeckou kapli sv. Valburgy. Část zámku slouží jako hotel a v zámecké restauraci velmi dobře vaří.

Před zámkem je mezi stromy další socha méně známého světce, sv. Vincence Ferrerského. A o kus dál mají své hnízdo na kovové věži čápi. Z Hrádku vycházíme po silnici do Tedražic a za vsí máme kostelík jako na dlani a po pár minutách můžeme začít s jeho prohlídkou.

Západnímu průčelí vévodí vysoká hranolová věž, která je ukončena střechou ve tvaru zvonu. Věž je i dokladem, že první kostelík byl postaven v románském slohu. Následuje hlavní loď a presbytář, na kterém jsou nádherná gotická okna. Na jejich kamenných rámech jsou umístěny kamenné hlavy. U jižní zdi kostela se nachází hrob Františka Pravdy.

Zdouň, pohled od jihozápadu

Ale ještě nás čekají pohledy do okolí. Na východě je protáhlý hřeben Strážiště (670 m n. m.), na jihu Kalovy (727 m n. m.) a Hrádek (577 m n. m.), ten je nejblíže. Na JZ je Svatobor (845 m n. m.) a nejdále je vidět k severu, kde je nejvyšší Hora (675 m n. m.). V údolí řeky je rozložen Hrádek u Sušice a na opačné straně část obce Tedražic.

Od kostela, stezkou mezi loukami, sestupujeme do údolí Ostružné. Procházíme jižní částí Tedražic a dostáváme se k řece. Za obcí už musíme jít po silnici, mezi ní a řekou je les topolů a olší, který je naprosto neprostupný. V místě, kde lesem prochází cesta, se dostáváme k řece, která tu vytváří několik oblouků.

Hrádek, pohled na Zdouň Zdouň, pohled od Tedražic

Vracíme se na silnici, vlevo je větší průmyslový objekt, následuje svah posetý chatami a jsme na dalším mostě. Za ním již je vidět sušické nádraží u kterého v malé hospůdce náš výlet končí. Cesta je dlouhá asi 6 km a oblast je na mapě KČT č. 68 Pootaví.

Kostel sv. Vavřince na turistické mapě

Hory Okolo Poľany, pod Poľanou - radosť šliapať do pedálov (1)