Poslední aktualizace: 18.11.2021 , svátek má

Woliński park narodowy u Baltského moře v Polsku

Polsko a národní parky

4.10.2010 | Martin Jílek

Na cesty k našemu severnímu sousedovi, do Polska, se většina lidí vydává především za nákupem levnějšího zboží nebo k poznávání hor u naší a slovenské severní hranice. Zbytek země zůstává tak trochu neprávem opomíjen. Byť se při prvním pohledu na geografickou mapu zdá být krajina vcelku fádní a bez zajímavostí, opak je pravdou.

Pobřeží Baltského moře u vesnice Wiselka se zřetelnou morénou ledovcového původu

V Polsku je v současné době 23 národních parků, což představuje sice pouhé 1 procento rozlohy země, ale i tak se jeden z nich, Bielowieźa, dostal na seznam světového dědictví UNESCO. Cílem mé návštěvy se stal jeden z nich, Woliński park narodowy, nacházející se na severu země ve "fádních" rovinách na pobřeží Baltského moře.

Jak již název napovídá, národní park se nachází na ostrově Wolin na severozápadě země kousek od města Miedzyzdroje a svou rozlohou 50 km čtverečních patří k nejmenším NP v Polsku. Hlavním důvodem, proč je tato část území chráněná, je 11km dlouhá pobřežní moréna, vytvořená ledovcem, která v nejvyšším místě dosahuje výšky 115 m a poté prudce klesá do moře.

Katedrála

Na cestu se vydáváme v jednom z dalších tropických dní vlakem přes Jeseník do pohraničního města Glucholazy, kde si uděláme procházku do města. Kromě upraveného náměstí a pár historických budov zde již zajímavého není a tak se přesouváme do vedlejšího a zajímavějšího města Nysa, ležícího na břehu Otmuchovského jezera, jehož lesknoucí se hladinu lze za dobré viditelnosti spatřit z vyhlídkových bodů na naší straně nedaleké hranice.

Historická část města byla sice za války z podstatné části zničena, což je nevratná bolest většiny měst západního Polska, např. Wroclawi, která byla prohlášena Hitlerem za pevnost a zoufale bráněna do téměř absolutního zničení. Rynek najdeme asi kilometr od nádraží a vévodí mu pěkná katedrála s údajně nejšikmější střechou v Evropě.

Odpočinout si můžeme v pěkném parku s vodní pevností a poté se vydat zpět na nádraží a vlakem se přesunout dále do Opole, které zaujme svým opraveným centrem a zajímavou radnicí, postavenou v italském stylu. Po krátké prohlídce již setmělého města se vydáváme zpět na nádraží a čekáme na noční rychlík do Świnoujsćie, do kterého máme zakoupené lehátko, které se i přes poměrně vysokou cenu (asi 360 Kč) vyplatí, protože v nočních vlacích se zde poměrně v hojném počtu krade a než spát jen na jedno oko, tak se raději na další den pořádně vyspíme.

Ráno vystupujem ve stanici Wysoka Kamieńska a máme namířeno do městečka Kamień Pomorski. To bylo založeno v 9. stol. a před svoji zkázou na konci 2. světové války bylo střídavě významným přístavem a obchodním centrem. Ze starého města toho dnes moc nezbylo, ale i tak je procházka po malém centru příjemná. K nejvýznamnější památce patří zdejší gotická katedrála, která byla původně postavena v románském stylu a ve 14. stol. přestavena do gotického. Prohlídka barokních interiérů rozhodně stojí za to, zdejší varhany se zasloužily o každoroční pořádání Festivalu varhanní a komorní hudby. Na západní straně města stojí jediná zachovaná brána městského opevnění a dnes v ní sídlí muzeum drahých kamenů.

Jediná dochovaná městská věž s muzeem drahých kamenů

Po prohlídce zdejších pamětihodností odcházíme na autobusové nádraží a míříme do vesnice Wiselka, ležícího na východním okraji Wolinskeho NP. Nabídka spojů je uspokojující, objíždíme Zalew Kamieński. Za roztahaným letoviskem Dziwnow přejíždíme jeho průplav k moři a po chvíli vystupujeme v cíli. Naše první kroky míří po červené značce, která vede po celém polském pobřeží, k moři. Je to necelý kilometr příjemné procházky, na závěr sestupujeme po dřevěných schodech na pláž, odkud se nám otevírá krásný pohled na pobřežní morénu, vytvořenou ledovcem, která dosahuje délky 11 km a výšky až téměř 100 m. Je součástí NP a v Polsku jde o ojedinělou přírodní zajímavost tohoto druhu.

Pobřeží Baltského moře Jezero Czajcze

Szlak nadmorski, jak se čevená TZ jmenuje, vede po pláži podél morény až do lázeňského městečka Miedzyzdroje, my se ale vracíme zpět do Wiselky s úmyslem navštívit zdejší krásná jezera, která vytváří přímo severskou atmosféru. Ve vesnici se napojujeme na zelenou TZ, míjíme jezero Wiselka, kde je i koupaliště a půjčovna loděk a po silnici docházíme k nejhezčímu jezeru s názvem Czajcze, svým tvarem připomínající podkovu. Značka ho celé obchází, na jeho cípu se zastavujeme u bludného balvanu Wydrzy glaz a odhánějíce komáry pokračujeme lesem okolo dalšího jezera Warnowo Zachodnie do Warnowa, malebné vísky s typicky polským názvem.

Zobrazit místo Woliński park narodowy na větší mapě

Nádraží se nachází na jejím západním okraji a pokud přejdeme závory přes koleje, můžeme se projít po naučné stezce podél dalších jezer a vylézt na vyhlídkovou plošinu, která ale díky vzrostlým stromům již neplní svůj účel a z výhledu na jezero Luniewo, ke kterému není umožněn přístup, není nic.

Wydrzy glaz Jezero Czajcze

Než se vydáme na cestu domů, navštěvujeme ještě město Świnoujsćie, rozkládající se na obou březích Štětínského zálivu a vzhledem k absenci mostů je provozovaná kyvadlová lodní doprava zdarma. Kdo by měl zájem, může ještě navštívit již zmiňované město Miedzyzdroje, které sice není nic víc než lázeňské letovisko plné lidí, ale 2 km východně od něj je pěkná obora se zubry, kteří sem byli dovezeni na lodích z Bělověžského pralesa.

Návštěvu tohoto zajímavého koutu Polska mohu jen doporučit, zjistíte, že Polsko může nabídnout víc než "jen" hory.