Poslední aktualizace: 4.4.2023 , svátek má

Zatopený lom Vycpálek v Žulovské pahorkatině

Zatopený lom v Žulovské pahorkatině

19.3.2012 | Kamil Balaj, foto Otakar Brandos

Vycpálek (dříve označován Zothe-Brand-Bruch) je opuštěný (od roku 1969), částečně zatopený lom ležící v nadmořské výšce 505 m, v místě dříve nazývaném Haspelberk v Žulovské pahorkatině. Lom Vycpálek najdete ho asi 1,5 kilometru severovýchodně od obce Vápenná po levé straně místní komunikace, vedoucí do osady Zelená Hora.

Lom Vycpálek

Pravděpodobně nejznámější žulový lom je jako jediný opatřený při vstupu žulovým pomníkem s podobiznou Jana Vycpálka (a nápisem "Jan Vycpálek jest nám příkladem"), jenž byl významným odbojářem. Vycpálek patří mezi nejzajímavější mineralogické lokality na území České republiky. Je unikátním nalezištěm krystalů tmavě červeného tzv. "plovoucího granátu" (hesonitu). Největší kusy mohou dosáhnout až 12 cm.

Kamenný lom má přibližně 40 metrů v průměru. U příjezdu je snadný přístup k vodě, z druhé strany je vysoká skalní stěna. Hezké koupání je však pouze na vlastní nebezpečí! Za lomem se nachází druhá vodní plocha s dosti špinavou vodou. Právě u této špinavé vodní plochy je zhruba 2 m nad hladinou je místo ve kterém se dají těžit menší lesklé hesonity. Další možností je kopání nad lomem.

Čtěte také: PP Venušiny misky na vrchu Smolný, Žulovská pahorkatina

V oblasti žulovského masivu je řada dalších geologicky zajímavých lokalit - Boží hora u Žulové, Černá Voda, Skorošice - Kaní hora, Skorošice. Asi 5 km od Vápenné jsou veřejnosti přístupné jeskyně Na Pomezí.

Lom Vycpálek. Jak se tam dostat?

Vozidlem z obce Vápenná ze směru Lipová Lázně (z Jeseníku silnice č. 60) a za hospodou U kameníka vpravo, podél potoka a po účelové komunikaci dlážděné kamennými kostkami přes pole a louky necelé 2 km směrem na Zelenou Horu na malé parkoviště. U parkoviště zatočíme doleva do kopce až přímo k lomu.

Vycpálek shora Lomová stěna

Veřejnou dopravou z Jeseníku přes Lipová Lázně do Žulové a odtud pěšky po červené turistické značce.

Vycpálek na turistické mapě

Lom Vycpálek shora Na lomové stěna Treking.cz - diskuze

Kemping (Nowys, 12.07.2012, 00:57 )
Dobrý den,rád bych se zeptal jak to vypadá s případným stanováním u lomu? Je to už nějaké to desetiletí co jsem zde byl naposledy tak bych se rád optal,ať nám,když už dojedeme neční nad hlavamy cedule se zákazem :)

+ PP Venušiny misky na vrchu Smolný, Žulovská pahorkatina
+ Žulovská pahorkatina a cesta na Venušiny misky
+ Přes Boží horu a Venušiny misky do Vidnavy
+ Jeskyně Na Špičáku, Žulovská pahorkatina
+ Žulovská pahorkatina, nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny
+ Lom Štachlovice, pohodové koupání u Vidnavy
+ Zapomenutý zlatý trojúhelník - Osoblažsko, Zlatohorská vrchovina a Žulovská pahorkatina
+ Šibeničník (331 m), Žulovská pahorkatina
Hory Válení se po beskydské Kněhyni
Hory Zelené pahorky nízkotatranské, Treking s Tilakem 2011
Hory Zimní přechod hřebene Západních Tater
Sněžka Slovenský ráj Šumava, ubytování Zverovka Jeseníky, ubytování Kvarky Téryho chata Říp Propast Macocha Praděd Králický Sněžník Čičmany Lysá hora Měsíc Slunce Černé jezero Tribeč Pieniny Železné hory Hukvaldy Zimní hvězdná obloha Štrbské pleso Lomnický štít