Siluetu Víglašského zámku (hradu) zná určitě každý, kdo někdo projížděl po
silnici č. 160 ze Zvolena do Košic. Zámek se zvedá napravo od cesty asi 13 km od Zvolena
na okraji pohoří Javorie. Kolik z nás se tady ale
doopravdy někdy zastavilo? Asi jen málo. Přesto návštěva tohoto pozoruhodného místa stojí
(respektive ještě nedávno stálo) opravdu za to.
Původní hrad Vígľaš byl pravděpodobně založen někdy ve 13. století křižáky.
O přesném datu však dobové listiny svorně mlčí. První doložená písemná zmínka o Víglašském
hradě tak pochází až z konce 14. stoletím přesněji z roku 1393, kdy je hrad zmiňován jako
Castrum Weegles. Tehdy byl Víglašský hrad královským majetkem. Za krále Zikmunda byl Vígľaš
přestavěn na lovecký zámek. Samotný Zikmund měl v okolních lesích uspořádat řadu honů.
Od konce 15. století začal Vígľašský zámek střídat velkou řadu majitelů. Postupně se tak
tady objevují významné uherské šlechtické rody jako byli Raškovci, Dobóovci, Csákyovci
a rod Esterházy. Vígľašský zámek byl centrem rozlehlého Víglašského panství. V době t
ureckého nebezpečí byl lovecký zámek opevněn a přeměněn na protitureckou pevnost. Objevují
se obvodové hradby a dvě nové dělostřelecké věže. Hrad sice atakům Turků odolal (byl ale
značně poškozen), ti však kontrolovali prakticky celý okolní kraj, jenž byl nucen odvádět
daně Turkům sídlícím ve Filakovu.
Hrad přežil všechny válečné pohromy středověku, neodolal však poslednímu válečnému
běsnění na našich územích. V únoru roku 1945 se tady opevnili Němci, ti však byli vytlačeni
Rudou armádou. Zámek hrad vybombardován a velice poničen. Co nezničily dělostřelecké granáty,
to podpálili a vyhodili do povětří ustupující Němci. Dlouhá desetiletí Víglašský zámek zarůstal
jako ruina, provedeny tady byly jen nejnutnější konzervační práce.
V současné době na Víglašském zámku probíhají rozsáhlé stavební práce a vstup je sem
zakázán. Ze zámku se má stát kongresové centrum a čtyřhvězdičkový hotel (viz informace
ze slovenského tisku níže). Nakolik jsou zásahy šetrné je opravdu otázkou. No ale když
má být prostavěno 12 miliónů EUR z evropských fondů? … Přiložené fotografie proto berte
již jako historické.
Pod zámkem se nachází fragment lesní železnice s lokomotivou a několika vagóny,
které se v minulosti proháněly Hrochoťskou dolinou zařezávající se hluboko do masívu
Poľany.