Poslední aktualizace: 9.11.2022 , svátek má

Rybníky Velká Kuš a Malá Kuš u Kadova turisticky

Túra z Čečelovic přes Záboří do Čečelovic, rybníky u Kadova

25.8.2012 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Naše cesta "Zemí zamyšlenou" začíná v malé vsi na severozápadním okraji jižních Čech. Někomu možná obec Čečelovice připomene místo s nádhernými výhledy do všech světových stran. A než se odtud vydáme, tak jen pár slov k tomuto místu. První zmínka o vsi je z roku 1412.

Čečelovice, křížek na okraji obce

Dnes nás vítá upravená náves s pomníkem padlým z roku 1920 a kapličkou. Najdeme zde i několik domů staršího data a také hospůdku. V ní, na zdi, visí několik starých obrázků, mezi kterými je jeden se starou dřevěnou rozhlednou. Stála na vrchu Volyně (587 m n. m.) a kromě Velká Kuš, plovoucí oblaka rozhledny tam byl také pomník s latinským nápisem, který označoval jeden ze středů Evropy.

Ze vsi nás vede okreska směrem na Záboří. Po stranách jsou pole s obilím a kukuřicí. Nad příkopy se švestky a jabloně ohýbají pod tíhou plodů a po skoro neznatelném stoupání se dostáváme na okraj lesa.

Čtěte také: Kadovský viklan, zemí zamyšlenou za kamennou krásou

Odbočujeme ze silnice doprava, po cestě mezi lesíkem a polem. Docházíme na východní svah, pod vrcholem a máme ji před sebou. V pořadí druhá rozhledna na Volyni se jmenuje Pětnice. Byla postavena v roce 2001, pro turistickou veřejnost, asi po dlouhých tahanicích, zpřístupněna v roce 2009. Rozhledna je kovová, její mohutný válec obepíná točivé schodiště, které končí na plošině ve výšce 25 m. Z plošiny ční k obloze ještě dalších 10 metrů železa.

Pětnice, rozhledna

Turista to ale se vstupem stále nemá jednoduché. Někomu se zřejmě hodila klika u vrátek a tak se po čtyřech nasouváme do díry v plotě, za kterou nás čeká ještě 138 schodů. Zbývá popadnout dech a člověk neví, kam se dříve koukat. Na jihu se modrá pásmo Šumavy. Sever nabízí náramek Brd s výrazným Třemšínem. V dáli na jihovýchodě stoupá k modré obloze pára z Temelína. K tomu je nutné přidat Blatensko a část Prácheňska. Prostě nádhera, od které nelze jen tak odejít.

Od rozhledny pokračujeme do nedalekého Záboří. První zmínka o obci je z roku 1228, tehdy zdejší statek byl majetkem kláštera sv. Jiří v Praze a tak je jisté, že i tady něco hodně zajímavého objevíme.

Při cestě do vsi míjíme kapličku a kolem hřbitova se dostáváme k barokní budově fary z let 1728 až 1732. Od ní stoupá schodiště k bývalé tvrzi, dnes již jen jednoduché patrové stavení, a pokračuje na plácek před zvonicí. Ta byla postavena společně se vstupní branou na bývalý hřbitov v roce 1713 v barokním slohu. Za branou se již díváme na nejcennější památku obce - kostel sv. Petra a Pavla. Jeho jádro je románské, z počátku 13. století. Raně gotická část byla postavena na konci 13. století. Dnes je kostel trojlodní a boční lodě byly přistavěny v roce 1607 a 1713.

Pětnice, pohled na Brdy, uprostřed Třemšín Pětnice, pohled k severozápadu Záboří, pohled od vsi na rozhlednu

Od kostela je hezký výhled k severu na vrcholy Brd. Ve vsi je ještě několik drobných sakrálních staveb, mezi kterými vyniká kaplička sv. Jana z Nepomuku se slunečními hodinami. V okolí kostela jsou zajímavé domy, ale další část obce je z doby novější.

Ze Záboří se dáváme údolím stejnojmenného potoka k severu. Žlutá značka nám dělá společnost, ale nás více zajímá Podkostelní rybník se svojí " kvetoucí" hladinou. Je odtud hezký pohled na vzdalující se ves a její kostelík. Na potoce je několik dalších rybníků, následuje Prostřední, za kterým již jdeme lesem, poté je Kopaninský, Stržový a Malá Kuš.

Pod hrází posledního jmenovaného stojí mlýn "U Jiřinců" a o něco dále je starší můstek z roku 1789. Docházíme k rozcestí, od něhož jdeme po louce k rybníku Velká Kuš. Jeho hladina zabírá 52,39 ha a rybník je největším v této oblasti. A jistě nejsem daleko od pravdy s tvrzením, že v celé zemi patří mezi ty nejkrásnější. A není to jen náš poznatek. Délka rybníka od hráze k západnímu břehu je přes 1 km a v nejširším místě má kolem 500 m.

Malá Kuš, pohled z hráze Malá Kuš, starý můstek

Nedaleko hráze při severním břehu je ostrůvek. Hráz je poměrně nízká a zdobí ji staré duby a borovice. V roce 1680 bylo na výběžku do rybníka v severozápadní části zřízeno morové pohřebiště. Při jižním břehu je od roku 1985 na 7,47 ha přírodní rezervace.

Díváme se na hladinu, po které plují bílé obláčky a větřík čechrá hřebínky stříbrných vlnek. Čas od času hladinu rozčeří výskok kapra nebo některý z ptačích obyvatel. Nad rybníkem prolétává několik volavek a klid občas přeruší žabí kvákání. Louky při březích se převlékly do letních šatů, na kterých vynikají rudé hvozdíky, bílé a růžové řebříčky a modré zvonky. Slunce na obloze je dnes za polovinou své cesty a i ta naše spěje k návratu.

Záboří, pohled od kostela na Brdy Velká Kuš, návrší na severním břehu Velká Kuš, ostrov

Zastavuje nás ještě porost šípatky vodní na malém, bezejmenném rybníčku. Rostlina, se kterou se zřejmě budeme setkávat stále méně často. Borové lesy kolem rybníka se s narůstající výškou mění ve smrkové. U rybníku Malá Lípa se dáváme po zelené k jihu.

Jdeme údolím malého potůčku k opuštěnému táboru, za kterým je poslední rybník na naší dnešní cestě a to Horský velký. Za ním se opět střídají borové skupiny se smrkovými a z listnáčů tady rostou ponejvíce duby. Zelená nás dovádí na křižovatku a končí. Asi došla barva. Tak to dále bereme volně lesem a další část cesty svěřujeme kompasu. Polem, loukou a lesy se dostáváme na silnici u rozhledny a po posledním kilometru si dáváme jedno pito v čečelovické hospůdce. Náš dnešní výlet končí.

Rybník Velká Kuš na turistické mapě

Hory Oravská Magura, dvoudenní trek za dech beroucími výhledy
Hory Poloniny - Bukovské vrchy a Bieszady smáčené našim potem
Hory Börzsöny, toulání po maďarských kopcích
Aktuální počasí Zverovka Praděd Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Loket Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso