Medzi najvýznamnejšie lesné železnice na Slovensku patrila Kysucko-oravská lesná
železnice, ktorá vznikla v roku 1926 spojením dvoch samostatných lesných železníc, kysuckej
z Oščadnice do Chmúry a oravskej z Lokce do Erdútky (teraz Oravská Lesná). Obidve mali rozchod
760 mm a boli vybudované v rokoch 1915-1918 pre zvoz vyťaženého dreva.
Zo spoločného 10,5 km dlhého úseku bola technicky najnáročnejšia trať z Chmúry do sedla
Beskydu ležiaceho na hranici Kysúc a Oravy
v nadmorskej výške 939 m. Trať musela prekonať prevýšenie 217,7 m na pomerne krátkom úseku
(vzdušnou čiarou 1,5 km), preto sa na nej vybudovalo celkom 5 úvratí. Hlavná trať bola dlhá
61 km, s odbočkami až 110 km.
Z dôvodu nerentabilnosti bola trať zrušená a do konca roku 1971 demontovaná. Prispením
pamiatkárov a aktivite verejnosti podarilo sa zachrániť 8 km úsek Chmúra - Tanečník, teda
najvýznamnejšiu časť s úvraťami. Tento úsek bol vyhlásený za kultúrnu technickú pamiatku
a v roku 1971 daný do užívania Kysuckému múzeu v Čadci.
V roku 1981 sa začala prevádzka Múzea kysuckej dediny
a rekonštruovaná časť lesnej železnice už pod názvom Historická lesná železnica sa stala
organizačnou súčasťou tejto národopisnej expozície. Jej nadregionálny pamiatkový význam bol
dôvodom pre zaradenie do zoznamu národných kultúrnych pamiatok v roku 1991, odkedy nesie aj
nový názov Historická lesná úvraťová železnica.
Od roku 1994 začala železnica plniť funkciu múzejnej železnice a stala sa samostatnou
expozíciou Kysuckého múzea. Premáva počas sezónnej prevádzky máj - október každý deň okrem
pondelka. Návštevníkom tak okrem zážitkov z jazdy ponúka múzeum množstvo nedeľných tematických
programov v podaní folklórnych súborov a skupín, ľudových umelcov, remeselníkov s ukážkami
tradičných pracovných techník, ľudových zvykov a bohatého repertoáru ľudových piesní.
Prístup je vlakom do rýchlikovej stanice Čadca, odkiaľ premávajú autobusové spoje do
skanzenu vo Vychylovke, autom z hlavnej cesty Žilina-Čadca odbočiť v Krásne nad Kysucou
na Novú Bystricu - Vychylovku.
Těsně před devátou parkujeme ve Veřovicích. Na posledním volném místě.
To bude na Velkém Javorníku asi pořádná nátřesk. Naštěstí máme naplánovánu část trasy do
míst, kde bude lidí minimum. Alespoň v prostoru
…
Galaxie zakončují aktivní fázi svého života v okamžiku, kdy se v nich
přestanou tvořit nové hvězdy. Až dosud se ale astronomům nedařilo spolehlivě zdokumentovat
tento proces ve vzdáleném vesmíru. S použitím radioteles
…
Z čínské chřipky se pomalu ale jistě stává nejodpornější globální
sociální experiment všech dob. Socialistické vlády, které paralyzovaly západní společnost,
se netají chutí k zavádění asiatského kolektivismu po vzoru
…
Je středa 7 hodin, ráno, když vyzvedáváme Petra v Plzni. "Proč tak brzo"
nadává. Přejdu to a házíme jeho věci do auta. Na konci údolí Kaunertal v Otztalských Alpách
je vesnička Platz a v ní je kemp, kde se ubytujeme. Kvůli
…
Za přílivem a odlivem stojí gravitace. Přesněji slapové síly vznikající
v důsledku pohybu Měsíce a Země kolem společného těžiště, tzv. barycentra ležícího asi 1 800 km
pod zemským povrchem. V důsledku vzájemného působení
…
Letošní podivný rok určitě mnohé z nás donutil změnit plány všeho
druhu, mezi jiným také nejrůznější aktivity připravované na léto. S výhledem na nejistotu
nadcházejících měsíců i já jsem bohužel předčasně zrušil zamýšlený
…
Z Ostravice míří naprostá většina lidí na Lysou horu. Protože ale
ani trochu netoužíme motat se v nějakém průvodu, plánujeme s Aljošou a Dejvem, starými
známými parťáky, něco co nebude příliš náročné, co bude pokud možno
…
Přes horu Schoberstein (1 535 m) se dostáváme ke skalnatému hřebínku,
vrchol Kleiner Veitsch (1 451 m) není přesně označen. Scházíme k usedlosti Grundbauerhütte.
Chata má zavřeno, což jsme s ohledem na absenci
…
Venuše sice svítí jako ďas, ale za kuropění zdánlivě slábne a s východem
Slunce přenechává vládu nad oblohou naší nejbližší hvězdě. Vítr ještě zesílil, takže pohyb
na hřebeni není tak úplně procházka růžovou
…