Poslední aktualizace: 9.11.2022 , svátek má

Muzeum Československého opevnění

17.11.2021 | Otakar Brandos
Tvrz Bouda

Dělostřelecká tvrz Bouda se nachází na kótě Bouda (845 m) v jedné z rozsoch Suchého vrchu v Orlických horách nedaleko Lichkova, Dolních Boříkovic a Těchonína. Tvrz Bouda, která byla součástí tzv. Králické pevnostní oblasti (byla rovněž zapsána na seznam kulturních památek Česka), je dnes přístupná veřejnosti jako Muzeum Československého opevnění.

Tvrz Bouda je svým rozsahem a zachovalostí skutečně ojedinělá. I přes devastaci za války a nebo po válce (trhací a postřelovací zkoušky, odstranění pancéřování). Tvrz Bouda Jako jedna z pěti stavebně dokončených dělostřeleckých tvrzí obranné linie 1. Československé republiky (nebyla ale plně vyzbrojena ani v září 1938) nebyla po válce stavebně přeměněna tak, jako se tomu stalo u tvrzí Hanička, Smolkov, Hůrka a Adam. Celá tato unikátní stavba byla vybudována mezi léty 1935 - 1938.

Tvrz Bouda tvoří celkem pět těžkých železobetonových objektů, které byly budovány v nejvyšším, tedy IV. stupni, odolnosti. Ve své době tyto objekty, které v nejzranitelnějším směru předpokládaného německého útoku měly železobetonové stěny silné až 3,5 metru, by dokázaly odolávat účinkům všech tehdejších zbraní.

Tvrz Bouda

Jednotlivé objekty (sruby) jsou spojeny rozsáhlou sítí sálů a podzemních chodeb dlouhých asi 1,7 km. Obdivuhodné dílo uvážíme-li, v jaké době, s jakou technikou, v jak komplikovaném terénu a v jakých klimatických podmínkách byla pevnost budována. V podzemí, jehož posádku mělo tvořit 316 mužů, byly nejen sklady munice, ale i kuchyně, ošetřovna a technologické zázemí (filtrovna vzduchu, diesel-elektrárna aj.).

Na prohlídkové trase v tvrzi Bouda se nachází rozsáhlá sbírka střepin zničeného pancéřování, střílen, ukázky pevnostní výzbroje (unikátem je pevnostní kanón vz. 44/59) a munice. Zásobování v podzemí zajišťovala podzemní úzkorozchodná železnice, jejíž vagóny jsou rovněž vidět na prohlídkové trase.

Asi nejzajímavějším bodem prohlídky je návštěva otočné a výsuvné dělostřelecké věže, resp. sila s průměrem 7 m a hloubkou 11 m, na dělostřeleckém srub K - Ba - S 22 "Horymír". Pancéřová věž měla celkovou hmotnost 440 tun. V roce 1938 byla plně dokončena ve Škodovych závodech v Plzni, ale na pevnosti již instalována nebyla. Její elektrický pohon zajistil otočení věže o 360° za jednu minutu, věž byla osazena dvojčetem houfnic ráže 100 mm a s dostřelem bezmála 12 km. Kadence činila těžko uvěřitelných 15 až 20 ran za minutu. A to každou z hlavní. Ohromující a fascinující zároveň, co naši pradědové před více než 80 lety dokázali.

Konstrukčně zajímavé i jedinečné jsou i pěchotní sruby K - S 21, K - S 23 a K - S 24, které dokládají typovou rozmanitost těchto objektů umně přizpůsobovaných konkrétnímu terénu. Zajímavý je také hezky upravený vchodový objekt K - 22A (780 m).

Tvrz Bouda

Pro mne osobně je velice překvapivou rychlost, jakou byli tehdejší stavitelé objekty vybetonovat. Např. pěchotní srub K - Ba - S 24 "Libuše" byl vybetonován za pouhých 12 dnů - mezi 8. až 19. červencem 1937. Použito bylo 2 192 kubíků betonu, 990 tun spec. cementu a 131 tun ocelové výztuže. Dělostřelecký srub K - Ba - S 22 "Horymír" byl vybetonován ve dnech 22.11 - 7.12.1937. Použito bylo 2 680 kubíků betonu, 1 125 tun speciálního cementu a 145 ocelové výztuže.

Podobně rychle byl vybetonován pěchotní srub K - Ba - S 21 "Kazi", u kterého byla betonáž provedena ve dnech 19. - 25. srpna 1937. Použito bylo 1 736 kubíků betonu, 900 tun spec. cementu a 92 tun ocelové výztuže. Pěchotní srub K - Ba - S 23 "Teta" byl vybetonován ve dnech 26.7. - 2.8.1937. Použito bylo 2 098 kubíků betonu, 840 tun speciálního cementu a 97 tun ocelové výztuže.

V tvrzi Bouda si lze vybrat z celkem šesti prohlídkových okruhů (některé jsou omezeny podle roční doby, zaměření návštěvníků příp. výročí):

• Kompletní prohlídka (cca 85 min)
  • Miniprohlídka (40 min)
  • Klasická prohlídka (65 min)
  • Velký okruh (150 min)
  • Nadstandardní prohlídka (až 300 min)
  • Železniční prohlídka (85 min)

K tvrzi Bouda se nejsnadněji dostaneme z parkoviště na Suchém vrchu (od rozhledny a Kramářovy chaty) a nebo po turistických značkách z Jamného nad Orlicí, Mladkova, Těchonína a nebo Lichkova.

Tvrz Bouda

Muzeum je otevřeno od května do září každý den, v říjnu jen o víkendech a letos třeba dnes, tedy ve státní svátek 17. listopadu (raději vždy ale předem ověřit). Prohlídky začínají v 11.00, 13.00 a 15.00. O prázdninách mohou být vstupy četnější. Vstupné činí 80 až 500 Kč podle typu prohlídkového okruhu.

Další výlety v Orlických horách, může vás zajímat

15.11.2021 / Otakar Brandos
Trek · Přes Kozlov a Jinolické rybníky do Českého ráje; II. ročník 3denního putování ze Stružince do Stružince (2) | Fotogalerie k článku

Po prohlídce skalního hradu Pařez vyrážíme dále. Vracíme se do centra Prachovských skal, bereme to ale trochu oklikou. Nemůžeme minout sice malou, ale opravdu fotogenickou skalní bránu, která se nachází přímo naproti …

11.11.2021 / ESO2116
Vesmír · Černá díra ve hvězdokupě NGC 1850 mimo Galaxii; hvězdokupa ve Velkém Magellanově oblaku

Pomocí dalekohledu ESO/VLT astronomové objevili malou černou díru, kterou prozradil pohyb jejího hvězdného souputníka. Tuto detekční metodu použili vědci k odhalení černé díry hvězdné hmotnosti ležící mimo Mléčnou …

4.11.2021 / ESO2115
Vesmír · Fluor v mladé galaxii s intenzivní tvorbou hvězd. Astronomové jej detekovali ve vzdálené galaxii NGP-190387 z doby, kdy byl vesmír pouze 1,4 miliardy let starý

Pomocí radioteleskopu ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, nalezl tým astronomů fluor v galaxii vzdálené 12 miliard světelných let. Jejímu světlu tedy trvalo 12 miliard let, než dolétlo až k nám. V takto …

2.11.2021 / Otakar Brandos
Trek · Hrubý Jeseník v pozdním létě - okruh přes Kouty nad Desnou, Dlouhé stráně, Vysokou holi a Praděd (1) / Fotogalerie k článku

Letos řadu treků plánuji do Jeseníků. Nejinak tomu bylo i v pozdním létě, kdy se mně zastesklo nejen po Mravenečníku a Dlouhých stráních, ale také po Pradědu, na kterém jsem letos ještě nebyl. No a protože přes všechny …

1.11.2021 / Otakar Brandos
Naše vrcholy · Čtyři palice (732 m), vrchol Žďárských vrchů s ikonickými skalními útvary

Vrch Čtyři palice (732 m, na turistickém rozcestníku 752 m) patří k nejznámějším vrcholům Žďárských vrchů, geomorfolo- gického podcelku Hornosvratecké vrchoviny. Ne ani tak pro svou výšku, ale díky ikonic …

27.10.2021 / Otakar Brandos
Trek · Narozeninové Jeseníky (2). Pohodový 45kilometrový okruh přes Velkou kotlinu, Dlouhé stráně a Divoký důl / Fotogalerie k článku

Po kamzičím představení pokračujeme dále na Dlouhé stráně. Čekají nás dlouhé schody vedoucí k horní nádrži. Tuším že jich je 168, Míša je poctivě počítala. Na schodech opět potkáváme ženské, se kterými jsme se …

25.10.2021 / Klára Polášková
Tipy na výlet · Podzim je nejlepším obdobím k návštěvě Ďáblovy prdele, turistika v České Kanadě

Podzim je nejlepším obdobím k návštěvě Ďáblovy prdele. Ano. Čtete správně. Přesně tak je, mimochodem velmi trefně, pojmenován jeden z nejbizardnějších skalních útvarů České Kanady. Cesty k této přírodní kuriozitě, …

24.10.2021 / Otakar Brandos
Testy · Fenix HM51R Ruby V2.0, recenze miniaturní nabíjecí čelovky s výkonem až 700 lumenů

Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby V2.0 je mladším sourozencem svítilny HM51R Ruby. Nová čelovka od Fenixu je sice o pár gramů těžší (80 g oproti původním 77 g), má však vyšší výkon (700 lm oproti 500 lm) a …

Vesmír · Slunci nejbližší asteroid 2021 PH27. Planetka s asi kilometrovým průměrem obíhá Slunce nejrychleji

S pomocí výkonné 570megapixelové kamery DECam v Chile se astronomům podařilo objevit asteroid s nejkratší oběžnou dobou ze všech známých asteroidů ve Sluneční soustavě. Oběžná dráha tohoto asteroidu, …

20.10.2021 / Otakar Brandos
Trek · Narozeninové Jeseníky (1). Pohodový 45kilometrový okruh přes Velkou kotlinu, Dlouhé stráně a Divoký důl / Fotogalerie k článku

Jeseníky, či správně Hrubý Jeseník, jsou ideálním pohořím k vícedenním trekům i v letním období. Nejenže je možné v Jeseníkách naplánovat docela výživné trasy vyhýbající se, alespoň z velké zčásti, davům turistů, ale …

20.10.2021 / Ondřej Havelka
Cestopis · Pouť k mekkánské Kostce v oparu předčasí (1). Fascinující dějiny jednoho z nejvýznamnějších náboženských poutních míst

Fascinující dějiny jednoho z nejvýznamnějších náboženských poutních míst na celém světě, mekkánské Ka'by (nebo též Kaaba, v překladu "kostka či krychle"), lze rozdělit do dvou údobí, či lépe vyjádřeno do dvou časů: do …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky