Poslední aktualizace: 4.12.2022 , svátek má

Turistika: Těšínská pahorkatina, zajímavosti

Kopečky ve stínu Beskyd, tip na výlet na Těšínsku

15.3.2008 | Ivan Zajíček

Tato poměrně neznámá část Západních Karpat se nachází mezi městy Havířovem na severu, Frýdkem - Místkem na západě a Českým Těšínem na východě, který dal rovněž kopečkům své jméno. Vůči Ostravské pánvi působí docela výrazně, ale do Třinecké brázdy, která se již přímo dotýká Moravskoslezských Beskyd, přechází nenápadně a postupně.

Těšínská pahorkatina

Těšínská pahorkatina za svou členitost vděčí hlouběji zařezanými údolími řek Lučiny, která se v centru Ostravy vlévá do Ostravice a Stonávky, která se vlévá v Karviné do Olše. Na Lučině je vybudována Žermanická přehrada, na Stonávce Těrlická přehrada.

Obě vodní nádrže dodávají oblasti na turistické zajímavosti. Tyto řeky pramení na beskydském hřebeni nedaleko od sebe – Lučina na Prašivé, Stonávka na svazích hory Čupel. Beskydy od obou přehrad jsou za hezkého počasí jako na dlani a dodávají vodním sportům či lenošení u vody pocit rekreace v horách.

Výška kopečků se pohybuje od 300 do 425 metrů, nejvyšší vrcholky jsou Šachty (426 m) a na západě o pár metrů nižší Babí hora (423 m). Pokud jedeme autem z Havířova na Těrlicko z Bludovického kopce (347 m), který havířovští běžci nazývají "Hrdlořezák" či "Bludovičák", je celá Těšínská pahorkatina jako na dlani. A za ní se již zvedá od východu Velká Čantoryje, Filípka, Velký Stožek, Javorový a další odtud viditelné vrcholy Beskyd.

Babí hora

Do Českého Těšína je možno se dopravit různými cestami, od Havířova, od Karviné, od Frýdku – Místku, od Třince i z Polska. Jel jsem tudy nesčetněkrát, nejčastěji přes Havířov a přes Frýdek, ale na nejvyšších kopečcích této pahorkatiny jsem nikdy nestanul. Horstvem sice prochází modrá turistická značka z Frýdku přes Žermanickou přehradu, Těrlickou přehradu, Kostelec, Chotěbuz až do hraničního města na Olze, po které jsem šel několikrát, ale tato trasa nejvyšší body vynechává.

Spojnice Frýdku a Těšína bývá využívána pořadateli dálkových pochodů a je turisticky docela zajímavá, jsou zde přehrady, lesy, louky, hospůdky…

Český Těšín vznikl vlastně až v roce 1920 po definitivním stanovení hranic s Polskem. V roce 1938 ho zabrali Poláci a v roce 1939 Němci. Město se jmenovalo Teschen. Dnes je opět náš a potupné fronty na hraničním přechodu jsou od roku 2007 jen minulostí. Poláci a Češi si tak chodí navzájem nakupovat to, co je zrovna levnější, bez jakýchkoliv problémů. Převážná většina historického městského jádra je na polské straně. K Českému Těšínu dále patří Svibice, Dolní Žukov, Chotěbuz, Zpupná Lhota, Mistřovice, Stanislavice, Horní Žukov a Mosty u Českého Těšína (nezaměňovat s Mosty u Jablunkova na hranici se Slovenskem).

Pamětní kámen zahynulým letcům

A tak jsem se letos v březnu konečně odhodlal tyto "velikány" – Šachty a Babí horu - dobýt alpským způsobem bez použití kyslíku, lana a cepínu. Za polojasného předjarního počasí jsem auto zaparkoval v Kostelci, což je místní část Těrlicka, na kopečku východně od Těrlické přehrady.

Kopec je známý tím, že nedaleko od kostela v lese havarovali v silné bouři v roce 1932 dva polští letci – Źwirka a Figura, kteří v tu dobu patřili k absolutní letecké špičce Evropy a byli známi svými, na tehdejší dobu neobyčejnými, leteckými výkony. Památník, který měří okolo deseti metrů je jim důstojnou památkou. O jejich leteckých úspěších si můžeme vše přečíst na tabuli u rozcestníku turistické účelové značky, která do těchto míst vede. Od kostela v Kostelci je to asi 800 metrů.

Od něho jsem rovněž vyrazil směrem na jih a brzy jsem opustil modrou značku, která pokračuje z Kostelce přes vrch Borky (357 m) k Těrlické přehradě. Pokračoval jsem dále po cestě až na Babí horu, kde jsou hned dvě telekomunikační věže. Z cesty je to na vrchol asi 5 minut. Výhledy jsou vynikající směrem na Karvinou, Dětmarovice a dále do Polska. Na vrcholku je les, takže rozhled je částečně omezený.

Nejvyšší vrchol - Šachty

Po návratu na cestu jsem rozvážně kráčel přes osady Hradiště a Koňákov až k nejvyššímu bodu – Šachtám, kde je rovněž telekomunikační věž a pro změnu vynikající výhledy na polovinu Beskyd. Zde již nemá co zaclánět, takže přímo naproti je Javorový, Ropice a hřeben Prašivé, za tímto hřebenem vylézá Lysá hora (1 324 m) - nejvyšší hora celých Beskyd se svým vysílačem na vrcholku. Vpravo máme masiv Ondřejníku a za ním Palkovické hůrky. Beskydy zde vytváří jakoby půlkruh, který obepíná město Těšín. I zde na vrcholku je les, takže beskydské výhledy jsou nejlepší z velké louky směrem na jihovýchod.

Název hůrky vznikl v souvislosti s těžbou železné rudy, která se zde těžila v 19. století pro Třinecké železárny, které se začaly budovat Těšínskou komorou již v roce 1836 a prvé železo vyteklo v roce 1839. Právě kouřící komíny Třince jsou z našich Šachet jako na dlani.

Vítkovické železárny byly, pro srovnání, založeny v roce 1828. To z Nové hutě v Kunčicích vyteklo prvé surové železo až v roce 1952, v roce 1951 zapálil Kladeňák tělem i duší, Toník Zápotocký, vysokou pec jen tak - pro novináře. Asi o tom ani nevěděl.

Třinec je dnes tvořen dále obcemi Konská, Dolní a Horní Lištná, Český Puncov, Kojkovice, Lužnice, Tyra, Oldřichovice, Karpentná, Guty a Nebory. Tyto lokality jsou však již v Třinecké brázdě a některé přímo v podhůří Beskyd. Pokud se vydáme po louce dále na jih, uvidíme i část Českého Těšína (270 m) s paneláky, jinak je město stíněno lesíkem na vrcholku.

Těrlická přehrada

Dále po silnici se dá dojít do části Českého Těšína – Mistřovic, kde jsem také tuto nenáročnou výhledovou trasu ukončil v motorestu s pyšným názvem Monaco, kde měli vynikající fazolačku, vepřovou pečeni na houbách a potupný nošovický Birrel pro řidiče. A tak jen závidím zemím, kde si mohou dát jedno pivo po obědě bez obav z porušení zákona. Do Kostelce zpět jsem dojel necelé čtyři kilometry autobusem a po cestě k domovu do rodné Ostravy jsem se ještě chvíli toulal okolo Těrlické přehrady, kde již začaly počátkem března kvést sasanky i podběl.

Takže možná v těchto nepříliš atraktivních končinách nashledanou! Za hezkého počasí s výhledy nebudou litovat ani ti nejnáročnější horští labužníci. Je vidět skutečně daleko a vysoko! A dalekohled s sebou, uvidíte toho opravdu dost. Tedy – pokud chcete vidět…

Beskydy na dlani (Juzek, 26.11.2009, 18:44 )
Dnes byly Beskydy od ©achet jak na dlani -vysílač na Javorovém byl na dosah. ZDRUV!
Krásný kus země (martin, 31.07.2008, 09:19 )
Vzhledem k tomu, ľe v dané lokalitě bydlím, tak ani nemohu čpít síru na tento nádherný kousek Podbeskydí. Z těąínské pahorkatiny jsou opravdu skvělé výhledy na Beskydy a člověk si tam připadá trochu jako na horách, i kdyľ to má jen pár kilometrů od baráku. Vřele doporučuji alespoň projet autem a zastavit se na deset minut na cigaretu a pokochat se. Je tam zvláątní energie.

+ Ostravsko, kam na výlet
+ Halda Ema a kopec Landek – nejvyšší body Ostravy
+ Areál čs. opevnění Hlučín – Darkovičky
+ Almín kopec (315 m) - nejvyšší bod Hlučínské pahorkatiny
+ Rodný dům a památník Františka Palackého v Hodslavicích
+ Žermanická přehrada, tip na výlet
Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso