Poslední aktualizace: 7.3.2024 , , svátek má

Odtok: -
Dolina: Važecká dolina
Tatranská plesa

Zelené Krivánske pleso nebo také Krivánske Zelené pleso či Zelené pleso Krivánske patří k největším plesům Vysokých Tater. Zelené Krivánske pleso se nachází v hlubokém karovitém údolí v závěru Važecké doliny v nadmořské výšce 2 017 m (některé zdroje uvádějí 2 012 m).

Krivánske Zelené pleso (polsky Zielony Staw Ważecki, také Zielony Staw pod Krywaniem i Zielony Staw Krywański, německy Grüner See am Krivan nebo Krivan Grüner See) dosahuje rozlohy 5,16 hektarů (starší měření udávala rozlohu jen 4,32 ha) a maximální hloubky 23 metrů. Jeho rozměry činí asi 400 × 149 m, objevuje se však i údaj 450 × 160 m.

Krivánske Zelené pleso je plesem smíšeného typu, karově-morénovým. Pleso nemá žádný viditelný povrchový přítok ani odtok. Teprve níže ve Važecké dolině se nacházejí prameny (Bílého Váhu). Zelené Krivánske pleso (když pomineme malé a plísko v jeho sousedství a Kobylí plísko na pomezí podcelků) přece jen drží jeden primát - je nejzápadnějším plesem slovenské části Vysokých Tater.

Ke Krivánskemu Zelenému plesu v minulosti vedla turistická značka, ta však byla někde po roce 1976 zrušena. Dodnes jsou však na kosodřevinou zarůstajícím turistickém chodníku (na kamenech v okolí) vidět staré turistické značky žluté barvy. Je škoda, že se tato turistická trasa zrušila, protože trasa k plesu byla vhodnou variantou pro ty turisty, kteří se necítili na výstup na vrchol Kriváně.

Krivánske Zelené pleso

Dnes můžeme Zelené Krivánske pleso obdivovat pouze z cesty na Kriváň, zhruba od Malého Kriváně a Daxnerova sedla výše. Jistou satasfakcí tak může být jen návštěva Jamského plesa ležícího níže ve Važecké dolině.

Krivánske Zelené pleso, turistická mapa

Rozhledny Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Vodopády Mléčná dráha Kamenná chata chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Sluneční vítr Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Kosmické záření Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Gran Paradiso