Poslední aktualizace: 14.7.2023 , svátek má
Treking > Tatranská plesa > Kobylie pleso (1 735 m), jezero v Západních Tatrách

Kobylie pleso (1 735 m), jezero v Západních Tatrách

Kobylie pleso, jedno z nejmenších tatranských ples

3.1.2019 | Otakar Brandos

Kobylie pleso se nachází těsně za skalním prahem Kobylí doliny, asi 1,5 kilometru dlouhé doliny kotlovitého charakteru. Kobylia dolina je jakousi spojnicí Tiché a Kôprové doliny. Zakončená je turisticky významným sedlem Závory. Proto se lze ve starší literatuře setkat s pojmenováním Dolinka pod Závorami.

Kobylie pleso

Turisté do této doliny, která dostala pojmenování podle skutečnosti, že pastýři využívající této doliny k pastvě svých stád zde volně pásli i koně, zavítají pro její odlehlost poměrně sporadicky. Kobylí dolinou procházejí hranice oddělující Vysoké (Východní) a Západní Tatry.

Rozlohou skutečně malé Kobylie pleso (polsky Kobyli Stawek) je v relativně blízké budoucnosti odsouzené k zániku, protože zarůstá trávami a rašelinou. Maximální hloubka činí jen něco okolo jednoho metru. Jeho dnešní rozloha je pod 0,1 hektaru, přestože rozloha plesa je v jiných zdrojích uváděna mezi 0,2 a 0,3 ha.

Jedna z mnoha stránek na Wikipedii (které se Kobylímu plesu věnují) uvádí rozlohu neuvěřitelně "přesných" 0,2975 ha při rozměrech 85 × 62 m… Má to být údaj, který měřeními měli zjistit pracovníci TANAPu někdy mezi léty 1961 a 1967. Měření J. Szaflarského z dřívější doby (r. 1934 m) přitom uvádějí rozměry 56 × 37 m a rozlohu 0,155 ha. Nyní nechci spekulovat, zda-li slovenští pracovníci (měřící rozlohu před zhruba půlstoletím) nebyli pod vlivem nějakých návykových látek. Jejich údaj však neodpovídá dnešní realitě a jistě ani realitě v době měření (v kontextu s měřením Poláka J. Szaflarského).

Kobylie pleso

Nu, kdož jste u Kobylího plesa byli v několika posledních letech mi snad dáte za pravdu, že pleso je mnohem menší a že wikipedista ono pleso nikdy na vlastní oči snad ani neviděl. Výše uvedený údaj mohl platit v minulosti, určitě ale neplatí dnes.

Kobylie pleso leží v nadmořské výšce okolo 1 735 metrů. Jeho břehy jsou porostlé hustými porosty trav, v okolí je pak mělké vrchoviště s koberci mnoha druhů mechů. Ty dávají tušit bývalou rozlohu Kobylího plesa, které má dnes trojúhelníkovitý tvar a silně připomíná zmenšenou kopii Trojrohého plesa u pomezí Vysokých a Belianských Tater.

Kobylie pleso nemá viditelný povrchový přítok, je však napájeno četnými prameny, který prosakují skrze husté polštáře mechů v širším okolí. Z Kobylího plesa vytéká malý potůček, jeden z přítoků Kobylího potoka.

Kobylie pleso, turistická mapa

Další plesa v Tatrách, může vás zajímat

Uhlířský vrch Úplňky Chata Vyškovec Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Apogeum Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Pohorky

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

3.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (4): Vyvolený poutník Abram

Bůh poutníkovi žehná a stále jej in-spiruje: Mnohé texty Pentateuchu preferují poutnický, s pastýřstvím spjatý život, zatímco usedlý život spjatý se zemědělstvím nehodnotí stejně kladně (např. Gn 4). Také výstavba měst a …

30.11.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (1) / Fotogalerie k článku

Bílé Karpaty jsou nádherným pohořím plných přírodních krás a zajímavých cílů. Proto kolegům Dejvovi s Aljošou nedalo moc práce, aby mě překecali na výlet právě sem. Místo treku v oblasti Králove hole v Nízkých …

28.11.2018 / Martin Pánek
Turistika · Přes Jánošíkove diery a Velký Rozsutec na chatu pod Chlebom, dvoudenní túra na Malé Fatře

V poledne vystupuji z autobusu u hotelu Diery, který je nejoblíbenějším výchozím místem do Jánošíkovych dier. Ty jsou snad nejnavštěvovanějším místem celé Malé Fatry. Zatímco přes léto je tu doslova narváno …

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

Reklama, turistické trasy a výlety podle pohoří
Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy